حساب کاربری | عضویت    امروز: ۱۳۹۷ يکشنبه ۱ مهر     
یکی از ظرفیت های مهم وتاثیرگذار در جبهه فرهنگی تاریخ معاصر ایران، شبکه ای بودن روحانیت و مبلغان است . جامعه شناسان در تحلیل پیروزی انقلاب اسلامی، یکی از علت مهم را، همین امر دانسته اند مطالعات تاریخ ادیان، مشاهدات و تجربیات عینی نیز این مساله را تایید می کند. این  شبکه قبل از انقلاب تحت اشراف و مدیریت مراجع بود و فی الحال به مدیریت رهبری و مرجعیت راهبری می شود . لذا مشاهده می کنیم روحانیت در دیروز خود ، قدرتی در کنار قدرت سیاسی محسوب می شد و امروز، یعنی بعد از انقلاب اسلامی، قدرت سیاسی و صورتمندی ساختارهای سیاسی و اجتماعی را  بدست دارد. یکی از حلقه های مهّم این شبکه، مبلغّان است. اینان در تلاشند حاصل مطالعات و تأملات حوزه های علمیه وعلماء را، در قالب بسته های اجرایی برای مخاطبان خود، در سطوح مختلف معرفتی و پایگاه اجتماعی و سیاسی، طبقه بندی کرده و عرضه کنند .
 بنابراین، مبلغان دینی در کنار دیگرعالمان دینی؛ فقیهان، مفسران ، فیلسوفان و متکلمان، فرهنگ سازی می کنند و بلکه در این امر نقش محوری دارند، لذا قدرت تاثیر گذار آنان در لایه های رویین اجتماعی و سیاسی جامعه، تعیین کننده می باشد.
تبلغی سنتی، در گذشته خود، در کنار شعرو شاعری، رسانة دیروز جامعه سنتی محسوب می شد. امروز اگر چه نقش انحصاری آن خبری نیست اما همچنان تأثیر گذاری هست و با رسانه های مدرن رقابت می کند و میان رسانه های سنتی تبلیغ و رسانه های مدرن داد و ستد و تعامل معنا دار ی وجود دارد؛ بطوری نقش آفرینان تبلیغ سنتی به این فکر افتاده اند که از ابزارهای مدرن مدد جویند و رسانه های مدرن نیز برای جذابّیت و حفظ گسترده مخاطب خود، ناچار شدنداز توانمندهاي تبليغ سنتي غافل نماند.
تبليغ سنتي در بستر فرهنگي و اجتماعي ديروز خود، از مكانيزم مدیریتی و نظارتی دروني خاصي برخوردار بود؛ اگرچه مدوّن به شکل مكتوب نبود امّا با توجّه به هويت شفاهي فرهنگ سنتی، رويه‌اي  مشخص وتعریف شده ای در نظام تبليغي داشت.
با پيروزي انقلاب اسلامي ،که تحّولي در ساختار اجتماعي و معرفتي جامعه ايراني بوجود آمد لازم بود در نظام تبليغي نيز تحولي اتفاق افتاد، لذا نهادهاي ويژه مهندسي تبليغ ديني بوجود آمدند ؛ سازمان تبليغات، دفتر تبليغات اسلامی، سازمان ارتباطات و فرهنگ اسلامي و نهاد نمايندگي دانشگاه‌ها.
دفتر تبليغات اسلامی با تلاش و توانمندي از خود نشان داد توانست خود را در جایگاه ستاد اين سازمان هاي اقماري نهاد رهبري تعريف كند و جايگاه حقوقي لازم را بدست آورد و از آنجا تبليغ ديني و كار فرهنگي، همواره بر ظرفيت نيروي انساني مستعّد و تربيت يافتة حوزه هاي علمّيه استوار بوده وهست ،دفتر تبليغات اسلامي در  سه حوزه مهم و تأثير گذار كشور تشكيل شد؛ قم، مشهد و اصفهان.
این معاونت، سال 1373 تحت عنوان «تربيت مبلّغ و مربّي»، فعاليت خود را آغاز كرد. دراین مدّت كوشيد استعدادهاي آماده حوزه علمیه خراسان را شناسايي، جذب، ساماندهي و آموزش لازم را جهت تبلیغ دینی ارائه كند.باتوسعه کاری که پیدا کرد،به نام «معاونت تبلیغ»فعالیت خود را ادامه داد . سال 1376که تعريف جديد ی از ماموریت ،اهداف و ساختار دفتر تبلیغات اسلامی از طرف هيأت امناء ابلاغ شد ، با عنوان «معاونت فرهنگی وتبلیغی » درشعبه خراسان نیز ،ایفاء نقش دارد.في الحال برنامه راهبردي اين معاونت "استقرار شبكه تبليغي شيعه "در شرق كشور مي باشد.

اهداف:
1- توسعه و ترویج  فضایل اخلاقی وامر به معروف و نهی از منکر.
2- توسعه ،تقویت وارتقاء هویت ایمانی و بصیرت دینداری.
3- جریان سازی فرهنگی تبلیغی بر اساس تعالیم اهل بیت.
4- پاسخگویی به شبهات وسئوالات دینی.
5- اطاعت پذیری ازولی فقیه ورهبری

سیاست ها:
1- حضور ومشارکت جدی درمراجع سیاستگذاری وبرنامه ریزی فرهنگی وتبلیغی.
2- پرهیز از رقابت منفی وموازی وهمکاری وتعامل سازنده با دیگر دستگاه های تبلیغات دینی.
3- اجتناب ازدامن زدن به اختلافات فرقه ای ومذهبی وتوّجه به اصل وحدت وانسجام اسلامی.
4- اهتمام دربکار گیری نیروههای فاضل،انقلابی ومعتقد به نظام ورهبری.
6-  شناسایی ظرفیت های بالفعل وبالقوه تبلیغ دینی و استفاده بهینه وروشمند ازآن.
7- ایجاد هوشمندی لازم وکافی در بدنه شبکه تبلیغی نسبت به ضعف ها وتهدیدهای  تبلیغ دینی.
8- توجه واهتمام به شناحت لازم وکافی به استراتژی ها وبرنامه های جریانات غیر دینی.
9- بومی سازی تکنولوژی ورسانه های جدید درساحت تبلیغ دینی.
10- چهره سازی والگو سازی نیروهای خلاّق ونوآور.

عرصه های شبکه تبلیغی:
1-عرصه مجازی(وب سایت، شبکه های اجتمایی ،وبلاگ،بازی های ریانه ای ونرم افزار ها)
2-عرصه هنری(فیلم؛مستند،انیمیشن وداستانی-عکس،کاریکاتور،طراحی وگرافیک،نقاشی وکمک استریپ)
3-عرصه گفتاری وشنیداری(سخنرانی،مشاوره،پرسش وپاسخ،مناظره،اردوداری وکلاس داری)
4-عرصه نوشتاری(کتاب،مقاله،داستان،فیلمنامه ونمایشنامه،طنز وقطعه ادبی)

محورفعاليت ها :
1) مطالعات زير ساختي شبكه تبليغي (مساله شناسی تبلیغ وفرهنگ،دانش های تبلیغ دینی ،تهیه وتدوین نقشه تبلیغی استان واسنادبالا دستی)   
2) بصيرت شبكه تبليغي( دانا محوری ،روز آمدی ،مخاطب شناسی ودشمن شناسی)
3)پاسداري از مكتب(پاسخ گویی به سوالات وشبهات دینی)
4)ديده باني از مكتب(جریان سازی وایجاد شبکه اجتمایی میان متدینان)
5)نظارت و ارزيابي فعاليتها(شناسایی نقاط قوت وضعف)

قالب فعالیت ها:
اعزام مبلغان دینی (فصل تبلیغی :رمضان،محرم،صفر،شب های جمعه(،نیمه شعبان،طرح تابستان هجرت،فجر،رحلت امام،ولایت،فاطمیه،وحدت،نوروزی،راهیان نور،بشیران جوان،کودک ونوجوان،جوان؛ویژه دانشگاه ها،مبلغان مشاوره خانوده ،مبلغان هنرمند ونخبگانی)
•نشست وهمایش ( سلسله همایش های علمی وکاربردی رمضان،محرم وطرح هجرت تابستان،راهبردهای تبلیغی ادیان وفرق،تبلیغ وهنر،فرهنگ وتبلیغ)
-جشنواره ونکوداشت (جشنواره تبلیغ؛ویژه برترین های تبلیغ دینی،سوگواره تحظه های عاشورایی،جشنواره هنر متعالی،جشنواره آیه های زندگی وجشنواره قرانی نور)
•اتاق فکر(اتاق فکر تبلیغ ،اتاق فکر فرهنگ وشورای راهبردی فرهنگ وتبلیغ).
•کارگاه آموزشی وتبلیغی(کارگاه تبلیغی نقد عالمانه منبر،قرآنی،مشاوره خانوده،عرفان های نوظهور،وهابیت،النان،احکام،کودک ونو جوان،همیاران مبلیغان؛ویژه همسران مبلیغان،بشیران جوان واسلام شناسی)
•نشریه ومجله(سلام حبیب خدا ومنیر).
•پایگاه اينترنتی(ایپرسش،طلبه بلاگ،رسالات ،هنر متعالی و...)
•فیلم وکلیب(مستند مدرسه حاج آقا،انیمشن تیر ولگوها،کلیپ رونمایی سایت هنرمتعالی ورسالات،کلیپ فرهنگ ورسانه،فعالیت گروه هادرنمایشگاه قرآن وعترت ومستند تبلیغ در مناطق محروم)
•جزوه مهارتی ودانش افزایی(درسنامه منبر های کوتاه،طرحنامه تبلیغ قرآنی،غدیر،احکام مبتلابه دررمضان،یکصد احکام مبتلابه)
•نمایشگاه(رسانه های دیجتیال،قرآن وعترت،نمایشگاه کتاب،دهه کرامت وصداوسیما) 
•کتاب ودایرِةالمعارف(دانشنامه مبلغان خراسان)
•مشاوره.
•پرسش وپاسخ.
•اردوی فرهنگی وتفریحی.

کلان فعاليت هاي  :
1)جذب ،ساماندهي واعزام مبلغان وكارشناسان ديني به سازمان ها ونهادها
2)اطلاع رساني وعرضه معارف ديني در رسانه ها ومطبوعات وفضاهاي فرهنگي
3)پاسخگوي مستقيم به سؤالات وشبهات اقشار  مختلف جامعه
4)نشر وعرضه آثار فرهنگي وترويجي مكتوب
5)پشتيباني اطلاعاتي وتامين وهماهنگي محتوايي مبلغان
6)تدوين كتب ره توشه وجزوات اطلاع رساني ومهارت افزايي
7)برگزاري آموزشي مهارت هاي تمهيدي جهت توان افزايي مبلغان
8)حمايت وهدايت فعاليت هاي فرهنگي وتبليغي
9) توسعه وگسترش مشاركت هاي فرهنگي وديني
10)رشد وتوسعه زير ساخت هاي نظام فرهنگي وتبليغي
11)برنامه ريزي ونظارت فرهنگي وتبليغي
12)تسهيلات وخدمات حمايتي مبلغان

ساختار سازمانی:
الف:  مدیریت فرهنگ ورسانه
مدیریت وهدایت امور فرهنگی با تکیه به ظرفیت انسانی تبلیغ دینی وبهره گیری  ازرسانه هاوهنر وابیات وظیفه  اصلی این واحد می باشد.جهت تحققّ این تکلیف ظرفیت های ذیل در این واحد تعریف شده است:
1)گروه مبلغان هنرمند
2)گروه مبلغان بلاگر
3)گروه مبلغان نت
4)گروه مبلغان بازار
5)گروه مبلغان ارتباطات منطقه اي
6) دفتراستدیو انعکاس
7)دفتر استوديو مجازي مرآت

ب:مدیریت امور مبلغان
در این واحدسرمایه های انسانی حوزه های علمیه،شناسایی وبرای پاسخگویی به سوالات وشبهات دینی،ساماندهی وتربیت میشوند؛لذا ظرفیت های زیر دراین واحد تعریف وفعالند:
1) گروه مبلغان خواهر
2) گروه مبلغان جوان
3)گروه مبلغان قرآني
4) گروه مبلغان كودك ونوجوان
5) گروه مبلغان مشاوره خانواده  وآسيب هاي اجتماعي
6)گروه مبلغان اديان وفرق(عرفان هاي نوظهور)
7)سامانه اعزام عمومی.
8)سامانه اعزام تخصصی ونخبگانی.

ج:واحد طرح وبرنامه:
این واحد موظف است امور برنامه ریزی،نظارت وارزیابی وراهبرد های شبکه تبلیغی را تبیین وتحلیل کند.برای عملیات سازی آن ظرفیت های ذیل تعریف شده است:
1- اتاق فکر تبلیغ.
2- اتاق فکر فرهنگ ورسانه.
3- شورای راهبردی فرهنگ وتبلیغ.
4- شوراي مديران معاونت

 د:حوزه اطلاع رسانی:
 ماموریت این واحد،مستند سازی ومفهوم سازی واطلاع رسانی فعالیت های فرهنگی وتبلیغی وایجادتعامل وهمکاری بامراکز وموسسات فرهنگی وتبلیغی میباشد:
-دفتربایگانی اسناد
-پایگاه اطلاع رسانی رسالات
سامانه اعزام مبلغ دفتر تبلیغات سمتا
 کارگاه شناخت سینمای اخلاقی
تربیت مبلغ خواهران
ثبت نام جذب و گزینش
دوره مسیحیت
نقد فرق تصوف و دراویش
زمانبندی امتحانات بینش مطهر
فراخوان جذب، گزینش و ارتقاء رتبه
پاتوق داستان
ایپرسش
دانلود نرم افزارهای مرکز ملی پاسخگویی
فرم ارسال اخبار شما
لینکستان سایت‌های مرتبط
آخرین اخبار سایر خبرگزاریها
  صفحه اصلی  |   گزارش از مطالب  |   درباره ما  |   اخبـــار  |   دانلود نرم افزار 
Copyright © 2010. All rights reserved.
Developed by WebBox Portal