حساب کاربری | عضویت    امروز: ۱۴۰۰ يکشنبه ۲۵ مهر     
وصیت این جانب آن است که جوانان برومند عزیز هر چه بیشتر با روحانیان و طلاب علوم اسلامی پیوند دوستی و تفاهم را محكم تر و استوارتر سازند.

(وصیت نامۀ سیاسی- الهی امام خمینی قدس سره )

جوانی یکی از نعمت های بسیار بزرگ الهی و ارزش ویژه ای دارد. نمایش قطعه ای از زندگی است که برای خود زیبایی وعظمتی دارد و می تواند تکامل آینده آدمی را رهبری کند و طرز تفکر ما را درباره زندگی عمیق تغییر دهد. همچنانکه جنبه های مثبت شخصیت جوان نباید باعث غرور و خودپسندی او گردد، جنبه های منفی او نیز نباید باعث شود که مطرود شود. چنانچه امام علی-علیه السلام- می-فرمایند: دو چیز است که قدر و قیمت و شأن آن را هیچ کس نمی شناسد مگر کسی که آن دو را از دست داده باشد، یکی جوانی و دیگری تندرستی.
جوانی به دلیل دارا بودن تخیل قوی و حس کنجکاوی می توان آن را دوران تغییر روحی نامید و دوران شکل گیری اندیشه های جدید و بدیع دانست.
حضرت علی -علیه السلام- در این باره می فرمایند: «علیک بالاحداث فانهم اسرع الی کل خیر؛ برتو باد توجه به نسل جوان زیرا جوانان سریعتر به خیر و صلاح می گرایند و حق را می پذیرند. »
امام صادق -علیه السلام- می فرمایند: « بادروا اولادکم بالحدیث قبل ان یسبقکم الیهم المرحبه؛ به فرزندان خود هرچه زودتر بیاموزید قبل از آنکه مخالفین بر شما سبقت گیرند و دلهای فرزندان شما را به سخنان نادرست اشغال نمایند. » و با توجه به اینکه هرم جمعیت ایران بر محورجوان است و با عنایت به اینکه مخاطب پایه در تهاجم گسترده فرهنگی جوانان است، لذا هوشیاری و توجه ویژه مسؤولان و دست اندرکاران فرهنگی اجتماعی کشور (به طور اعم) و متصدیان و متولیان امر تبلیغ (بطور اخص) را می طلبد.
حضرت امام جوانان را بزرگترین ذخایر اسلام و انقلاب به شمار می آوردند که در این میان روحانیون و مبلغان آگاه و دلسوز که رسالت تعلیم و معرفت و معنویت مردم را از انبیاء و اولیاء به ارث برده اند بیش از سایرین در تعیین و ترسیم ارزشهای فرهنگی نسل جوان و به تبع رشد و شکوفایی فرهنگی و اجتماعی جامعه موثر و تعیین کننده خواهند بود ودر منشور دوم انقلاب خطاب به علما و روحانیون می فرمایند: «علما و روحانیون إن شاءالله به همه ابعاد و جوانب مسؤولیت خود آشنا هستند ولی از باب تذکر و تاکید عرض می کنم امروز که بسیاری از جوانان و اندیشمندان در فضای آزاد کشور اسلامی مان احساس می کنند که می توانند اندیشه های خود را در موضوعات و مسایل مختلف اسلامی بیان دارند با روی گشاده و آغوش باز حرفهای آنان را بشنوند و اگر بیراهه می روند با بیانی آکنده از محبت و دوستی راه راست اسلامی را نشان دهید و باید به این نکته توجه کنید که نمی شود عواطف و احساسات معنوی و عرفانی آنان را نادیده گرفت». « با مهر پدری و الفت با آنان برخورد کنید. در غیر اینصورت خدای ناکرده به دام لیبرالها، ملی گراها و یا چپ و منافقین می افتند وگناه این کمتر از التقاط نیست. »
معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی با درك این ضرورت و حركت در مسیر تبلیغ تخصصی با اولویت گذاری برای محیط های دانشگاهی، ظرفیت گروه مبلغان جوان را تاسیس کرده است و خواهد کوشید به اهداف و دستاورد های ذیل دست یابد:
1)توسعه و تعمیق بینش و ارزش اسلامی دانشجویان ودانشگاهیان؛
2) شناسایی و ارایه بسته های تبلیغی درمقابله با فعالیت های عرفان ها و مشرب های فكری مسموم وكاذب؛
3) فراهم سازی بستر تعامل وارتباط مستحكم دینی وعاطفی بین مبلغان جوان و دانشجویان.

مهمترین اقدامات:
1. مطالعاتی در مساله شناسی تبلیغ دینی در مقوله جوانان(تجزیه و تحلیل و طبقه بندی موضوعی براساس فراوانی سوالات در حدود بیش از 45 هزار سوال و شبهه كه توسط زائرین و مجاورین طرح شده بود. موضوعات عبارتند از: فلسفه احكام، امامت، معاد، مهدویت، منطق عملی مشاوره ای، قرآن، فلسفه فطرت، تاریخ، توحید، كانون های تهدید، نبوت، فلسفه سیاسی، عدل، فلسفه دین كلام جدید و ادیان غیراسلامی.)
2. برگزاری سلسله نشست ها وکارگاههای تخصصی با هدف دانش افزایی علمی و مهارتی مبلغان در پاسخگویی به پرسش ها و شبهات دانشجویان.
3. مطالعه و ریشه یابی و طبقه بندی شبهات دینی مطرح در محیط های دانشگاهی.
4. برگزاری سلسله نشست های هم اندیشی تخصصی بین مبلغان و طلاب با هدف دست یابی به راهكارهای پاسخگویی جهت مقابله با گسترش فعالیت فضاهای دانشگاهی.
5. شناسایی، ساماندهی وتربیت مبلغان مستعد و توانمند جهت حضور فرهنگی و تبلیغی در محیط دانشگاه.
6. برگزاری سلسله جلسات نقد علمی كانون های تهدید واهداف فرهنگی و تبلیغی آنها در موضوعات: عرفان های نوظهور، بهائیت، وهابیت، جریان روشنفكری سكولار، تصوف، مسیحیت و صهیونیست.
7. تعداد 700ساعت حضور فعال و منظم فرهنگی و تبلیغی در محیط دانشگاه (دانشگاه فردوسی و...) با محوریت شناسایی و پاسخگویی به سوالات و شبهات دینی در موضوعات عرفان های نوظهور، بهائیت، وهابیت، جریان روشنفكری سكولار، تصوف، مسیحیت و صهیونیست.
8. شناسایی و ساماندهی مبلغان خواهر مستعد و توانمند جهت حضور فعال فرهنگی و تبلیغی در محیط های دانشگاهی.
9. تعریف سیر مطالعاتی علمی و آموزشی منظم با هدف ارتقای علمی مبلغان دانشگاه.
10. تحقیق و پژوهش وتولید مقاله در موضوعات مهم و كاربردی فرهنگی و تبلیغی ناظر به پوشش دهی شبهات دینی به ویژه كانون های تهدید.
11. شناسایی، آموزش و ساماندهی مبلغان مستعد و توانمند جهت حضور فرهنگی و تبلیغی دربرنامه های خدمات فرهنگی و دینی معاونت تبلیغات و ارتباطات آستان قدس رضوی (پالتاك رضوی، صدای رضوی، حلقه معرفت و...).
12. برگزاری تعداد 69 مورد جلسه كنفرانس مبلغان به مدت 30دقیقه با هدف شناسایی و رفع شبهات دینی و استماع استاد ناظر و ارائه نكات اصلاحی و تكمیلی.
13. برگزاری طرح تبلیغی چهره به چهره گفتگوی آزاد دینی مبلغان با اساتید و دانشجویان و مدیریت جلسات دینی به منظور كشف و استخراج عینی نیازهای دینی در حوزه سؤالات و شبهات دینی و كانون های تهدید فرهنگی و تبلیغی(مشاوره دینی، مناظره، هم اندیشی، جلسه پرسش وپاسخ)
14. نیازشناسی آینده دینی دانشجویان و فضاهای آموزشی و علمی از طریق بررسی های تخصصی میدانی مبلغان اعزامی به دانشگاه.
15. برنامه ریزی واجرای اردوهای فرهنگی، تبلیغی و علمی - آموزشی با حضور مبلغان گروه.
16. شناسایی و دعوت از شخصیت های علمی و فرهنگی و تبلیغی استانی و كشوری جهت آشنایی بیشتر مبلغان با ایشان و تقویت بنیه علمی و مهارتی مبلغان و حمایت، مشاوره و نظارت، كنترل كیفی سطح علمی جلسات.
17. ارائه مشاوره دینی با رویكرد اخلاقی و تربیتی بر اساس آموزه های دینی به منظور كاهش ناهنجاری ها ی اخلاقی و مشكلات روحی و روانی دانشجویان.
18. ایجاد بسترهای پاسخ گویی سریع و به موقع به پرسش ها در موضوعات و نیازهای فكری و معرفتی در محیط دانشگاه.
19. شناسایی و پیشگیری از تزریق شبهات و توسعه شبهات در لایه های مختلف جامعه دانشجویی و دانشگاهی.
20. پاسخگویی انتقادی و تطبیقی به مكاتب فكری واعتقادی.
21. طبقه بندی شبهات قلمرو گروه درمحورهای:
• شبهات حوزه نظام اعتقادی؛
• شبهان حوزه فلسفه سیاسی؛
• شبهات حوزه تاریخ؛
• شبهات حوزه روان شناسی؛
• شبهات حوزه كلام جدید؛
• شبهات حوزه فلسفه دین.
22. برنامه ریزی و راه اندازی میزهای تخصصی در حوزه های علوم اسلامی و انسانی با هدف تحقق راهبرد وحدت حوزه ودانشگاه.
23. ارزیابی، آسیب شناسی، نقد و تحلیل چالش های های موجود در فضاهای علمی و آموزشی توسط دانشجویان و حوزویان نخبه.
24. بررسی مقدماتی ایجاد تعداد 14مورد كارگاه تخصصی بر اساس مطالعات هدفمند.
25. حضور فرهنگی و تبلیغی در منطقه پارس جنوبی(عسلویه) مدیریت فرهنگی، تبلیغ نوشتاری در قالب نشریه حجت، پاسخ به شبهات دینی، برگزاری دوره های آموزشی اخلاق حرفه ای ویژه كارمندان و دوره آموزشی ویژه خانواده ها و... .
26. بررسی و تحلیل آثار علمی- تبلیغی شهید هاشمی نژاد(ره) در حدود بیش از 2000صفحه، مستند سازی و جمع آوری آثار کتبی و صوتی ایشان.
سامانه اعزام مبلغ دفتر تبلیغات سمتا
تربیت مبلغ خواهران
کوثر هدایت 98
کارگاه مطالعات سینمایی
نقد مسیحیت
نقد عرفان های نوظهور
پاسخگویی به شبهات مذهبی
زمانبندی امتحانات بینش مطهر
فراخوان جذب، گزینش و ارتقاء رتبه
پاتوق داستان
ایپرسش
دانلود نرم افزارهای مرکز ملی پاسخگویی
لینکستان سایت‌های مرتبط
آخرین اخبار سایر خبرگزاریها
  صفحه اصلی  |   گزارش از مطالب  |   درباره ما  |   اخبـــار  |   دانلود نرم افزار 
Copyright © 2010. All rights reserved.
Developed by WebBox Portal