تاریخ: ۱۳۹۴/۸/۱۷
شباهت‌های ظهور و عاشورا؛ نحوه انتقام امام مهدی (عج) از قاتلان سیدالشهداء علیه‌السلام!
باید توجه داشت بنابر تصریح روایات تا یارانی که سنگینی قیام را بر دوش بکشند، وجود نداشته باشند امام مهدی (عج) حرکت خود را آغاز نمی کنند؛ بنابراین، از نظر یاران پیوند عمیقی بین تاریخ عاشورا و قیام حضرت بقیه الله الاعظم (عج) وجود...

از نظر یاران پیوند عمیقی بین تاریخ عاشورا و قیام حضرت بقیه الله الاعظم (عج) وجود دارد و همان‌گونه که امام حسین علیه‌السلام فرمودند: «هل من ناصرٍ ینصُرنی» فریاد هل من ناصر امام مهدی (عج) بلند است و تا پاسخی نباشد ایشان ظهور نمی‌کنند.

به گزارش قدس آنلاین، به مناسبت فرا رسیدن عاشورای حسینی و با توجه به امتداد قیام حسینی تا قیام مهدوی با حجت‌الاسلام والمسلمین جواد جعفری، عضو هیئت علمی پژوهشکده مهدویت و مؤلف کتبی هم‌چون «دیدار در عصر غیبت، از نفی تا اثبات»، «مشترکات شیعه و اهل سنت در مهدویت» و «شرح حال بانوان رجعت کننده» درباره شباهت‌های عاشورای حسینی و ظهور امام مهدی (عج) به گفتگو پرداخته‌ایم که مشروح آن از نظرتان می‌گذرد:

 آیا می‌توان میان قیام امام حسین علیه‌السلام و واقعه تاریخی عاشورا با آن‌چه مقرر است در آخرالزمان و زمان ظهور حضرت مهدی (عج) رخ دهد، رابطه‌ای معنادار قائل شد؟

با توجه به آن‌که سیر حاکم بر حرکت ائمه علیه‌‌السلام یکی و همان روش قرآنی است می توان گفت بین قیام امام حسین علیه‌السلام با قیام آخرالزمانی امام مهدی (عج) ارتباط و شباهت وجود دارد.

همانگونه که خداوند در قرآن می فرماید: ما پیامبران را فرستادیم تا مردم خود برای عدالت به پا خیزند. یعنی ائمه علیه‌السلام برای آن‌که عدالت اجرا شود باید کاری کنند که مردم به صحنه بیایند و قرار نیست امام برای این‌که احترام و ارزش بالایی برای دین و عدالت قائل هستند آن را به تنهایی پیش ببرند و صرفاً با تکیه بر منابع غیرمادی پیاده کنند.

همان‌طور که از نام امام برمی‌آید امام پیشوا است و این مردم‌اند که باید برای عدالت به پا خیزند، از این رو است که وقتی مردم همراهی نمی کنند امیرمومنان علیه‌السلام سکوت کرده و امام مجتبی علیه‌السلام ناگزیر به صلح می شوند و امام حسین علیه‌السلام قیام می کنند و تا آخرین جای ممکن پیش می روند تا مبادا تاریخ بگوید امام علیه‌السلام پیش نیامدند!

باید توجه داشت بنابر تصریح روایات تا یارانی که سنگینی قیام را بر دوش بکشند، وجود نداشته باشند امام مهدی (عج) حرکت خود را آغاز نمی کنند؛ بنابراین، از نظر یاران پیوند عمیقی بین تاریخ عاشورا و قیام حضرت بقیه الله الاعظم (عج) وجود دارد و همانگونه که امام حسین علیه‌السلام فرمودند: «هل من ناصرٍ ینصُرنی» فریاد هل من ناصر امام مهدی (عج) بلند است و تا پاسخی نباشد ایشان ظهور نمی کنند.

مشکل دوران امام حسین علیه‌السلام فقدان یاران بصیر و مخلص بود و امروز هم این مشکل در مسیر ظهور مانع تراشی می کند پس باید خودمان را از این بی توفیقی رها کنیم.

 آیا از نظر شکل و ظاهر نیز بین عاشورای حسینی و قیام مهدوی ارتباطی وجود دارد؟

بله، همان‌طور که امام حسین علیه‌السلام با وداع از مدینه و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به مکه رفته و از آن‌جا رهسپار کربلا شدند در روایات است که بخشی از اقدامات حضرت حجت علیه‌السلام در آستانه ظهور در مدینه انجام می شود و سپس ایشان در مکه رسماً اعلان ظهور و قیام می کنند و بعد رهسپار کوفه می شوند اما این بار ایشان هم‌چون جدشان امام حسین علیه‌السلام در کربلا متوقف نشده بلکه برای اقامه عدالت به کوفه رفته و در مسجد کوفه یعنی محل خلافت امیرمومنان علی علیه‌السلام حکومت جهانی خویش را از آغاز می کنند.

این مسیر حرکت شبیه همان حج ناتمام امام حسین علیه‌السلام و حرکت به سمت کوفه در روز هشتم ذی الحجه است در حالی که ایشان در مناسک حج به سر می بردند.

بنابراین، از لحاظ ظاهری حرکت امام مهدی (عج) به حرکت امام حسین علیه‌السلام شباهتی دارد.

 بنابر روایات معصومان علیهم السلام و نیز تصریح تاریخ امام حسین علیه‌السلام برای اصلاح امت جدشان در شرایطی که اسلام رو به انحطاط بود، قیام کردند، آیا چنین وضعیتی در آستانه ظهور نیز رخ می دهد و حضرت حجت علیه‌السلام برای اصلاح گری قیام می کنند؟

در قیام امام حسین علیه‌السلام آمده وقتی به ایشان گفتند باید با یزید بیعت کنید، ایشان فرمودند: «باید فاتحه اسلام خوانده شود» چراکه فسادهای آشکار یزید در تایخ آمده و فسق او عیان بوده است هم‌چون شرابخواری، قماربازی و .. یعنی از اسلام تنها اسمی باقی مانده بود!

در آستانه ظهور نیز طبق روایات از اسلام فقط نامی و از قرآن فقط نوشته‌ای بر جای می‌ماند و کسانی که به محتوای دین و عمل به آن اعتقاد ندارند، دین برایشان در حکم لقلقه زبان است همانطور که امام حسین علیه‌السلام فرمودند: «دین فقط به زبان آن‌ها است!»

به عبارت بهتر در آستانه ظهور اسلام به غربت می افتد و مردم تنها ادعای اسلام را دارند.

باید توجه داشت قیام حسینی زمانی رخ داد که اگر عاشورایی نبود اساس اسلام از بین می‌رفت، امام عصر (عج) هم در زمانی قیام می کنند که اسلام در خطر و غربت است.

البته نباید این مسئله باعث شود که برداشت انحرافی از شرایط داشته باشیم نظیر آنچه گروه‌هایی همچون انجمن حجتیه برداشت کرده اند و معتقدند نباید هیچ کاری کرد و حکومتی نباشد و آنقدر فساد شود و اسلام رو به انحطاط رود تا امام عصر (عج) بیایند.

این‌گونه برداشت‌ها انحرافی است، آن‌چه از روایات برمی‌آید به کلیت جهان قبل از ظهور اشاره دارد و این منافاتی ندارد با این‌که گروهی خود را برای ظهور آماده کنند.

برای مثال وقتی هفت هزار انسان در حال احرام و در فاجعه منا از بین می روند نمی توان سکوت کرد، گرچه بسیاری از کشورهای مدعی اسلام سکوت می کنند!

امروز با این همه مسلمان و کشور اسلامی تنها نام اسلام یدک کشیده می شود و بسیاری از افراد عِرقی به جان مسلمین ندارند. نظیر مدعیان خادمی حرمین شریفین که با کفار و استکبار ارتباط تنگاتنگ دارند!

 

درباره فرجام کار چطور؟ حضرت امام حسین علیه‌السلام و یارانشان به شهادت رسیدند امام زمان (عج) فرجام قیامشان چگونه است؟

مسیر حرکت امام حسین علیه‌السلام با مسیر امام مهدی (عج) یکی است و ایشان به جدشان اقتداء می کنند اما این بار در سایه غیبت، یارانی پرورش یافته‌اند که تا پای جان ایستادگی می‌کنند و بصیرند و تعداد این‌ها زیاد است و به دلیل اتفاقات سختی که در جهان رخ داده همه در پی عدالتند.

علاوه بر این، اتفاقات خارق‌العاده‌ای که در آستانه ظهور رخ می دهد هم‌چون نزول حضرت عیسی علیه‌السلام به پیروزی امام (عج) کمک می کند.

بنابراین، وقتی امام مهدی (عج) به سمت کوفه حرکت می‌کنند، دیگر آن حرکتِ در غربت امام حسین علیه‌السلام را نخواهند داشت بلکه با همراهی جمع زیاد و با اقتدار وارد کوفه می شوند و در آن‌جا حکومت تشکیل می‌دهند و این وعده و خواست خدا است که این بار مستضعفان حکومت زمین را در دست بگیرند: «وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّه وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِینَ» (قصص، آیه 5)

 

با توجه به این‌که قاتلان سیدالشهداء علیه‌السلام قرن‌ها پیش به درک واصل شده‌اند چطور در روایات تصریح شده که امام زمان (عج) انتقام ایشان را می‌گیرند؟

در رابطه با انتقام، یکی بحث رجعت است که گفته‌اند در عصر ظهور خداوند قاتلان و صحنه گردانان عاشورا را زنده می کند و آن‌ها که به ظاهر در دنیا به کام خود رسیدند برای آن‌که ناکامی دنیوی را نیز در کنار عذاب اخروی بچشند، زنده می‌شوند و امام مهدی (عج) از آن‌ها انتقام می گیرند.

اما قول دیگری نیز وجود دارد و به واقعیت نزدیکتر است چراکه ممکن است رجعت آن‌ها در زمان رجعت امام حسین علیه‌السلام باشد و خود اباعبدا... علیه‌السلام از آن‌ها انتقام بگیرند!

بنابر این قول این انتقام از کسانی که است راه و رسمشان یزیدی است و از کار یزید و بنی امیه خشنود هستند چراکه در روایت است که هر کس از کاری خشنود باشد، گویی آن کار را انجام داده است.

برای مثال امروز داعش به یزید و کار او افتخار کرده و امام حسین علیه‌السلام را مقصر می دانند و حتی در کتاب‌هایشان این مسئله را بیان می‌کنند و گروه‌هایی هستند که خود را یزیدی می‌نامند و از این‌که در جنایات یزید همراهی‌اش نکرده‌اند حسرت  می‌خورند!!

امام مهدی (عج) از این‌ها انتقام می‌گیرند چراکه به دلیل رضایت از کار یزید همراه اویند.

منبع: قدس آنلاین، فاطمه فاطمی.