تاریخ: ۱۴۰۰/۷/۱۸
شگل گیری قرارگاه سیاست و جامعه در حوزه علمیه خراسان رضوی
قرارگاه سیاست و جامعه حوزه علمیه خراسان، عرصه و میدان استقرار و تبیین فکر و اندیشه سیاسی و اجتماعی اسلامی است
حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر نوایی در گفتگو با خبرگزاری حوزه در مشهد با اشاره به بخشی از آیه 105 سوره مبارکه توبه که می فرماید: «وَقُلِ اعْمَلُوا فَسَیَرَی اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ»، درباره شکل گیری قرارگاه سیاست و جامعه این حوزه ابراز کرد: این قرارگاه عرصه و میدان استقرار و تبیین فکر و اندیشه سیاسی و اجتماعی اسلامی می باشد که در آن به ارائه الگوهای فکری و سیاسی و اجتماعی اسلام و توزیع، تبیین، تثبیت و تقویت آن می پردازد.
وی اضافه کرد: با اندک تاملی در آیات کریمه قرآن و بیانات روشنگرانه اهل بیت(ع) این امر، نمایانده شده و از اولویت ها و پایه های پویایی و تحرک و طراوت تفکر اسلامی است.
حجت الاسلام و المسلمین نوایی گفت: در این راستا حوزه علمیه به ویژه اساتید فرهیخته می باید به تفهیم و تبیین این امر خطیر و مبارک اقدام نمایند و جهت گیری های پر اهمیت و عظمت اسلامی را در عرصه تبیین و اقدام و عمل نشان دهد.
مسئول سابق دفتر نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان ابراز کرد: در این امر مهم ایده های فقاهتی، کلامی و معرفتی دو قائد بزرگ، حضرت امام خمینی(ره) که در نظر و عمل، روح سیاسی و اجتماعی اسلام را در منظر جهانیان نشان دادند و نیز در تداوم آن رهبری عالمانه و داهیانه و حکیمانه مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای، معیار و مبنای و ممشای نظری و عملی خواهد بود.
حجت الاسلام و المسلمین نوایی درباره محورهای تحرک این قرارگاه، توضیح داد: استخراج و استکشاف، تعریف و تبیین بنیادهای تفکر سیاسی و اجتماعی اسلام با بهره گیری از آیات کریمه قرآن و بیانات حضرات معصومین(ع) و در تداوم آن، تبیین ها و رهبری های دو قائد عظیم الشان انقلاب عظیم اسلامی، حضرت امام خمینی(ره) و حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای نخستین محور و هدف این قرارگاه است.
مسئول قرارگاه سیاست و جامعه حوزه علمیه خراسان دومین امر را تربیت نیروهای اندیشمند و متعمق در عمق محتوای اسلامی که در آنها جهت گیری های اجتماعی و سیاسی مشهود و نمایان است، عنوان کرد.
وی حرکت در راستای عملیاتی سازی اندیشه سیاسی و اجتماعی اسلامی را در درون حوزه و جامعه و عرضه آن به جهان معاصر به ویژه معرفی در میان مسلمانان، ضروری خواند که این قرارگاه به عنوان سومین مسئله به دنبال آن است.