حساب کاربری | عضویت    امروز: ۱۳۹۸ سه شنبه ۳۱ ارديبهشت     
ارسال به دوستان  نسخه چاپی
پایگاه فرهنگی تبلیغی رسالات:
 اهمیت ماه رمضان
چرا به رمضان، رمضان می‌گویند؟ رَمَضَ یعنی سوخت. رمضان به معنی گناه‌سوزی است. «سمّی الرمضان لانه یرمض فیه الذنوب» (بحارالانوار، ج 55، ص 341) یعنی تُحرَق. این هم یک مورد... حدیث داریم «لِکُلِّ شَی‏ءٍ زَکَاةٌ» هر چیزی زکات دارد، «وَ زَکَاةُ الْبَدَنِ الصِّیامُ» (نهج‌البلاغه صبحی صالح، ص 494)

قرآن دربارهی ماه رمضان می‌‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ» (بقره/183) ای مؤمنین واجب شد روزه بگیرید. بعد می‌گوید: «كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ» همین‌طور که غیر از اسلام، ادیان قبلی هم روزه داشتند. حالا فایده روزه چیست؟ می‌گوید: «لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ» خود لحن آیه لحن قشنگی است. من مثال قدیم خودم را می‌زنم. آقازاده می‌شود بالا بیایید؟ بفرمایید... سلام... یک آقا زاده‌ای است می‌خواهیم آمپولش بزنیم، می‌ترسد. پزشک، آمپول زن چند کار می‌کند تا به ایشان آرامش بدهد. اول یک دستی به سرش می‌کشد و می‌گوید: عزیزم، پسرم، عمو جون، یک عمو جون و عزیزم و یک کلمه عاطفی به این می‌گوید. بعد می‌گوید: ببین، این‌ها همه آمپول زدند. چیزی نیست. این دو تا... اول می‌گوید: پسرم، عمو جون، عزیزم، دوم می‌گوید: همه آمپول زدند. بعد می‌گوید: این آمپولی که می‌زنم، یک دقیقه بیشتر درد نمی‌آید. بعد می‌گوید: اگر بیش از یک دقیقه درد آمد، دیگر آمپول نمی‌زنم، برایت قرص می‌نویسم. یعنی خدا به ما گفته: این رقمی روزه بگیرید. حالا آیه را نگاه کنید...
1- آسان سازی دستورات دینی برای مردم: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا» یعنی پسرم، بنده من! کسانی که با من رابطه دارید و ایمان دارید. آمپول را می‌زنم، «كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ» واجب است روزه بگیرید، می‌گوید: چیزی نیست، همه آمپول زدند. «كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ» همه ادیان آسمانی روزه داشتند. بعد می‌گوید: دو دقیقه بیشتر درد نمی‌آید. «أَيَّامًا مَّعْدُودَاتٍ» (بقره/184) سی روز بیشتر نیست. سال 365 روز است. 335 روزش را بخور. 30 روز ناهاری که می‌خواهی یک و دو بخوری، هفت و هشت بخور. زمستان‌ها ساعت پنج و شش بخور. «أَيَّامًا مَّعْدُودَاتٍ» چند ساعتی بیشتر نیست. بعد می‌گوید: «فَمَن كَانَ مِنكُم مَّرِيضًا أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ» اگر مریض بودی و مسافر بودی و برایت سخت بود، نتوانستی درد سوزن را تحمل کنی، «فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ» قرصش را برایت می‌نویسم.

ببین اصلاً لحن خدا این‌طور نیست که مردم! باید روزه بگیرید وگرنه به جهنم می‌روید. این‌طور نیست. اول می‌گوید: «یا ایها الذین آمنوا»

سبک تبلیغ و سبک تدریس را باید از قرآن یاد بگیریم. از «یا ایها الذین آمنوها» دستورات اسلام، چهار موردش بعد از پانزده سال آمد. یعنی از روزی که پیغمبر، پیغمبر شد، تا پانزده سال این دستورها نبود. بعد از پانزده سال دستور جهاد آمد. اذن جهاد داده شد. زکات بدهید، بعد از پانزده سال. روزه بگیرید، بعد از پانزده سال. خمس بدهید، بعد از پانزده سال. یعنی خمس و زکات که پول دادن است، روزه و جهاد که جان دادن است، آن‌جا که باید پول داد و جان داد، بعد از پانزده سال است. این خودش یک درس برای ما است. یعنی من طلبه وقتی یک جایی رفتم تبلیغ کنم، ساعت اول حرف از پول نزنم. ده سال، پانزده سال با مردم کار کن. مردم کلاست را ببینند، کارت را ببینند، بعد مردم خودشان پول می‌دهند. اگر از ساعت اول گفتم: چقدر می‌دهید؟ می‌گویند: به! این هنوز نیامده پول می‌خواهد. پانزده سال بر اسلام گذشت و پیغمبر به مردم نگفت: خمس بدهید. زکات بدهید. حج... حج نه... خمس و زکات که پولی است. روزه و جهاد که جانی است. این‌که چه زمانی چه حرفی را بزنیم، این خودش روانشناسی می‌خواهد. 

شما اگر نمره بیست دادی، زیر نمره بیست به بچه نصیحت کنی گوش می‌دهد. آن شبی که برای دخترت گوشواره خریدی، هرچه بگویی، گوش می‌دهد. زمانی باید امر به معروف و نهی از منکر کنیم که مردم آمادگی داشته باشند. یک آمپول هم که می‌خواهی بزنی، باید پنبه بمالی و بعد آمپول بزنی. یعنی آمادگی... بعد از پانزده سال آیه آمد، «یا ایها الذین آمنوا»‌ها معمولاً برای مدینه است. یعنی بعد از سیزده سال به بعد...

2- جایگاه روزه در سخن اولیای دین: این ماه رمضان چه ماهی است؟ روایت‌هایی را دیشب یادداشت کردم برای شما بخوانم. «الصائم فی عبادة و ان کان علی فراشه ما لم یغتب مسلما» (اصول كافي، ج 4، ص 66) آدم روزه‌دار دائماً در حال عبادت است. عبادت نکند، همین که روزه است در حال عبادت است. منتهی به شرطی که «ما لم یغتب مسلما» غیبت مسلمانی را نکند! 
2- «للصائم فرحتان عند افطاره و عند لقاء ربه» (وسائل الشيعه، ج 7، ص 290) آدم روزه‌دار دو بار شاد است. یکی وقت افطار شاد است. یکی هم روز قیامت شاد است.

«یستجاب دعاء الصائم عند افطار» وقت افطار دعای روزه دار مستجاب می‌شود. ماه رمضان را حدیث داریم، «اوله رحمه أَوَّلُه رَحْمَةٌ، وَ أَوْسَطُهُ مَغْفِرَةٌ، وَ آخِرُهُ عِتْقٌ مِنَ النَّارِ» اول رمضان رحمت است. وسطش مغفرت است. آخرش دعا مستجاب می‌شود.

حالا تابستان چه؟ می‌گوید: «افضل الجهاد الصوم فی الحر» (بحارالانوار، ج 96، ص 256) بهترین جهاد روزه در تابستان است. البته خیلی از جاها می‌شود جابجا کرد. اگر کسی با من مصاحبه کند، بگوید: در تلویزیون تا به حال حرفی را زدی که بگویی گوش ندادند؟ می‌گویم: اوه! اوه! یک حرفی را 35 سال زدم و کسی گوش نداده است. حالا برای 36 بار هم می‌گوییم. اشکالی دارد واقعاً بعضی از شغل‌ها شب باشد؟ مثلاً نانواها شب نان بپزند. آخر هوای داغ کنار تنور با دهان روزه پیر در می‌آورد. اشکالی دارد... حالا که خوردن نان کهنه رسم است. در فریزر نگه می‌دارند. شب نانوا پخت کند و مردم هم شب نان بگیرند و روز نانوا بخوابد. این از آن حرف‌هایی است که 35 بار زدم، گوش نمی‌دهند.

من به یک نتیجه رسیدم که دولت ما و مردم ما، دولت و ملت فرقی ندارد. هرکاری را بخواهند بکنند، راهش را پیدا می‌کنند. هرکاری را نخواهند بکنند، بهانه‌اش را پیدا می‌کنند. ما هنوز نخواستیم دانشگاه ما اسلامی شود وگرنه هیچ مشکلی نیست که صبح‌ها دخترها بیایند و عصرها پسرها. دختر و پسر را قاطی می‌کنیم، تحریکات به وجود می‌آید، بعد می‌گوییم: اوضاع خراب است. خوب چه کنیم؟ بیاییم اعتکاف درست کنیم. حالا از این پنج میلیون دانشجو یک پنج هزار نفر هم برای اعتکاف می‌آیند. دیگر چه؟ عمره دانشجویی راه بیاندازیم. خوب پنج هزار نفر هم آنجا می‌آیند. حالا بگو: ده هزار تا، بیست هزار تا، هرچه می‌خواهی. من عدد تعیین نمی‌کنم. جمعی به عشق عمره مذهبی بشوند. جمعی به اسم اعتکاف مذهبی شوند. جمعی به اسم حفظ قرآن، جمعی به اسم ازدواج دانشجویی، بابا پنج میلیون را رها کردیم، صد تا صد تا می‌گیریم. چه مشکلی است؟ بله یک جایی اضطرار است، استاد نیست، کلاس نیست، هرجا نیست که نیست. ولی آن‌جایی که استاد فراوان است و کلاس هم فراوان است، چرا این‌ها را مخلوط می‌کنیم؟ من آخوندی که ریشم سفید شده و دارم آن طرف هفتاد سال می‌روم، اگر یک دختر کنار من بنشیند اصلاً دیگر قرآن نمی‌فهمم. (خنده حضار) نمی‌فهمم دیگر... شوخی نداریم... یک دختر کنار من بنشیند، قرآن را نمی‌فهمم. آن‌وقت شما یک پسر را نشانده‌اید، این طرف و آن طرفش یک دختر نشانده‌اید، آن‌وقت جالب است که استاد می‌آید ایدئولوژی می‌گوید... (خنده حضار) ایدئولوژی جایی نمانده است. دلش رفت. ایدئولوژی چیست که می‌گویی؟ ما عیبمان این است که خودمان، خودمان را سر کار گذاشتیم. یک وقت یک کسی آدم را سر کار می‌گذارد بد است. اما از این بدتر این است که خودمان، خودمان را سر کار می‌گذاریم. 
بهترین، خیلی از کارها را می‌شود با یک برنامه‌ریزی جلویش را گرفت. کارهایی که طاقت‌شکن است. «افضل الجهاد» روزه در تابستان است.

3- آثار و برکات روزه در دنیا و آخرت: چرا به رمضان، رمضان می‌گویند؟ رَمَضَ یعنی سوخت. رمضان به معنی گناه‌سوزی است. «سمّی الرمضان لانه یرمض فیه الذنوب» (بحارالانوار، ج 55، ص 341) یعنی تُحرَق. این هم یک مورد... حدیث داریم «لِکُلِّ شَی‏ءٍ زَکَاةٌ» هر چیزی زکات دارد، «وَ زَکَاةُ الْبَدَنِ الصِّیامُ» (نهج‌البلاغه صبحی صالح، ص 494) حضرت امیر فرمود: زکات بدن این است که آدم روزه بگیرد. خداوند فرشته‌ها را موظف کرده که به روزه‌دارها دعا کنند. کسانی که روزه می‌خورند، از دعای ملائکه محروم هستند. 

فایده روزه هم‌دردی است. از امام پرسیدند: چرا باید روزه بگیریم؟ فرمود: «لِیَستَوِیَ بِهِ الغَنِیُّ وَالفَقیرُ» (علل الشرایع، ج 2، ص 378) روزه بگیرید تا فقیر و غنی هر دو مزه گرسنگی را بچشند. برای خودمان فایده دارد؟ حدیث داریم «صوموا تصحوا» روزه بگیرید برای سلامتی‌تان خوب است. ولی یک سری از چربی‌ها در بدن می‌ماند. هضم نمی‌شود. ولی وقتی فشار گرسنگی آمد، آن چربی‌ها ذوب می‌شود و از راه تنفس دفع می‌شود و لذا روی زبان روزه‌دار زرد است. آب دهانش چسبان می‌شود. آن موادی که مانده است و هضم نشده، وقتی فشار گرسنگی آمد، سوخت می‌شود و آن ضایعات دور می‌شود. 

یک روسی که اسلام هم ندارد، یک کتابی نوشته که من با روزه نوزده رقم بیماری را درمان کردم. من کار به روزه اسلام ندارم، می‌گوید: من با گرسنگی و تشنگی، امساک... امساک به نظرم کتابش هم امساک است. امساک درمان بیماری‌ها! یک نفر روسی نوشته است و مسلمان هم نیست.

حضرت زهرا سلام الله علیها فرمود: «فرض الله الصیام تثبیتاً للاخلاص» (علل الشرایع، ج 2، ص 248) یا «الصِّيَامُ ابْتِلَاءً لِإِخْلَاصِ الْخَلْق‏» (نهج البلاغة، حكمت 252) روزه تنها عبادتی است که پیدا نیست. حج می‌فهمند، مکه رفت. نماز خواند. تنها عبادتی که آدم نگاه به طرف می‌کند و نمی‌فهمد روزه است. زهرا سلام الله علیها فرمود: روزه یعنی کار بی‌نام کردن. باقی کارها همه آرم دارد. تنها کاری که هیچ پیدا نیست، روزه است. «تثبیتاً للاخلاص» روزه برای آینده‌نگری هم خوب است. چون حدیث داریم، «وَ اذْكُرُوا بِجُوعِكُمْ وَ عَطَشِكُمْ فِيهِ جُوعَ يَوْمِ الْقِيَامَةِ وَ عَطَشَهُ» (خطبه شعبانیه) وقتی خیلی گرسنگی و تشنه شدید، یاد بیافتید که قیامت هم تشنگی دارد. قیامت هم گرسنگی دارد. یک دری و پنجره‌ای هم به قیامت باز می‌شود.

بهشت یک دری دارد که جز روزه‌دارها حق ندارند از آن در وارد شوند. کسانی که این‌جا گرسنگی می‌کشند، قیامت گرسنگی نمی‌کشند و کسانی که این‌جا نزد شکمشان رودروایسی دارند و هرچه دیدند می‌خورند، قیامت گرسنه خواهند بود. این در مورد اهمیت ماه رمضان.

منبع: درس هایی از قرآن حجت الاسلام والمسلمین قرائتی- 21 خردادماه 1394 
تاريخ: ۱۳۹۴/۳/۳۰
نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما:
سامانه اعزام مبلغ دفتر تبلیغات سمتا
کارگاه مطالعات سینمایی
دوره مسیحیت
نقد فرق تصوف و دراویش
تربیت مبلغ خواهران
زمانبندی امتحانات بینش مطهر
فراخوان جذب، گزینش و ارتقاء رتبه
پاتوق داستان
ایپرسش
دانلود نرم افزارهای مرکز ملی پاسخگویی
فرم ارسال اخبار شما
لینکستان سایت‌های مرتبط
آخرین اخبار سایر خبرگزاریها
  صفحه اصلی  |   گزارش از مطالب  |   درباره ما  |   اخبـــار  |   دانلود نرم افزار 
Copyright © 2010. All rights reserved.
Developed by WebBox Portal