حساب کاربری | عضویت    امروز: ۱۳۹۸ شنبه ۲۹ تير     
ارسال به دوستان  نسخه چاپی
پایگاه فرهنگی تبلیغی رسالات:
 معرفی کتاب نور العین فی مشهد الحسین
نورالعین کتابی است تاریخی و کمابیش روایی درباره قیام و شهادت امام حسین علیه‌السلام و رخداد‌های بعد از آن. روایات کتاب بدون سند و با تعبیر «قال الرّاوی» ذکر شده و محتوای آن به چند فصل یا باب تقسیم‌بندی نشده است. مطالب کتاب چنان تنظیم شده که به یک داستان شبیه است.

نام کتاب: نور العین فی مشهد الحسین کرم الله وجهه

مؤلف: أبو إسحاق إسفرینی

فوت مؤلف: 417 یا 418 ه.ق

زبان: عربی   

نوع: حدیث   

درجه‌ی اعتبار: تحریف‌‌ساز 

مشخصات نشر: بیروت، مکتبۀ التعاون، بی‌تا، 159ص، خشتی.

موضوع: واقعه نگاری؛ وقایع را به صورت داستانِ پیوسته آورده است.

توضیح:

کتاب فوق منسوب است به ابواسحاق اسفراینی (م 417 یا 418ه.ق)، از عالمان بزرگ شافعی و از اصحاب ابوالحسن اشعری و معاصر صاحب بن عبّاد. نویسنده در آغاز کتاب گفته است عنوان آن را نورالعین فی مشهد الحسین کرم الله وجهه نهادم؛ امّا در صفحه عنوان کتاب«کرم الله وجهه» و در روی جلد «علیه‌السلام» بدان اضافه شده است. متن کتاب در صفحه 115 به پایان می‌رسد و پس از آن کتابی با عنوان قرة العین فی اخذ ثار الحسین، از عبدالله بن محمّد چاپ شده است. از محتوای این کتاب چنین برمی‌آید که از آثار قرن چهارم نیست. همان‌گونه که اسماعیل پاشا در هدیة العارفین (ج 1، ص 8) گفته این کتاب منسوب به اسفراینی است. هم‌چنین سیّد عبدالعزیز طباطبایی در کتاب اهل البیت علیهم‌السلام فی المکتبۀ العربیّۀ (ص 655) گفته است: «و اظن [أن] الکتاب منحول منسوب، فاسلوبه لایلائم مصنفات القرن الربع».

نورالعین کتابی است تاریخی و کمابیش روایی درباره‌ی قیام و شهادت امام حسین علیه‌السلام و رخداد‌های بعد از آن. روایات کتاب بدون سند و با تعبیر «قال الرّاوی» ذکر شده و محتوای آن به چند فصل یا باب تقسیم‌بندی نشده است. مطالب کتاب چنان تنظیم شده که به یک داستان شبیه است و خوشخوان و عامّه‌پسند است. در لابلای کتاب مطالب ضعیف و سخیف و خرافات فراوان یافت می‌شود. مختصر این‌که کتاب حاضر نه بیان کننده نظر رایج شیعه است و نه بیان کننده نظر رایج اهل سنّت و هیچ‌یک از این دو گروه را راضی نمی‌کند و به گفته‌ی قاضی طباطبائی: «از کتب بسیار ضعیف و غیر قابل اعتماد» و «پر از جعلیّات و نقلیّات قصّه‌سرایان است». (تحقیق درباره‌ی اوّل اربعین … ، ص 60 و 640).

آغاز کتاب با وصیّت معاویه به یزید در هنگام مرگ آغاز می‌شود. در این وصیّت به یزید سفارش شده که پاسدار حقوق امام حسین علیه‌السلام و بنی‌هاشم باشد و هیچ کاری را بدون مشورت با آن حضرت انجام ندهد؛ «لانّ الخلافۀ یا بنیّ لیست لنا و انّما هی له و لابیه و جدّه من قبله و لاهل بیته من بعده» (ص 7). آن‌‌گاه از سرپیچی یزید از وصیّت پدرش و ضایع کردن حقوق امام حسین علیه‌السلام سخن رفته و همین امر، موجب هجرت و قیام آن حضرت دانسته شده است. سپس از وارد شدن امام به مکّه و مدینه و فرستادن مسلم بن عقیل به کوفه و رخداد‌های در آن‌جا سخن رفته است. در ادامه، به وقایع کربلا و جنگ دو سپاه و شهادت امام و یارانش و اسیر شدن اهل بیت پرداخته شده است.

در مطاوی کتاب نکات قابل توجهی یافت می‌شود. از جمله:

1) امام حسین علیه‌السلام پس از آن‌‌که از مدینه به مکه رفته بود، از مکه به مدینه بازگشت و سپس از مدینه به سوی کوفه و کربلا به راه افتاد.

2) وقتی ابن زیاد مردم کوفه را تهدید کرد، آنان گفتند دعوای میان سلاطین به ما چه ربطی دارد. ما رعیّت هر کسی هستیم که ولایت یابد؛ خواه یزید باشد یا حسین: «ما لنا و الفتنۀ بین السّلاطین نحن رعیّۀ من تولّی ان کان یزید او الحسین» (ص 30).

3) یاران امام حسین علیه‌السلام شب عاشورا پراکنده شدند و برخی نیز همان شب از او بریدند و به سپاه عمر بن سعد پیوستند.

4) لشکر مخالف به امام حسین علیه‌السلام گفت: «نقتلک بغضاً منّا لابیک» (ص 65).

5) هم‌چنین گفته شده است که چون سر امام حسین علیه‌السلام بریده و بر نیزه زده شد، لشکر مخالف سه تکبیر گفت: «کبّر العسکر ثلاث تکبیرات» (ص 69).

6) تابش نوری مستقیم از سر امام حسین علیه‌السلام به طرف آسمان (ص 76)،

7) دگرگونی‌‌‌های در نظام آفرینش پس از شهادت امام (ص 104)،

8) حضرت زینب سلام الله علیها در کوفه هنگامی که سر برادرش را بر بالای نیزه دید، سرش را به چوب محمل کوبید و شکافت.

9) بازگشت اهل بیت آن حضرت در بیستم صفر به کربلا و ملاقات با جابر بن عبدالله انصاری و عزاداری آنان در کربلا (ص 99).

برای شناخت نسخه‌های خطّی و چاپ‌‌های این کتاب و منابع زندگینامه نویسنده آن رجوع شود به: سیّد عبدالعزیز طباطبائی. اهل بیت علیهم السلام فی المکتبۀ العربیّه، چاپ اول: قم، مؤسّسه آل البیت علیهم‌السلام لاحیاء التراث، 1417ق، ص 654-655.

خلاصه‌ی مطالب:

نورالعین کتابی است تاریخی و کمابیش روایی درباره قیام و شهادت امام حسین علیه‌السلام و رخداد‌های بعد از آن. روایات کتاب بدون سند و با تعبیر «قال الرّاوی» ذکر شده و محتوای آن به چند فصل یا باب تقسیم‌بندی نشده است. مطالب کتاب چنان تنظیم شده که به یک داستان شبیه است و خوشخوان و عامّه‌پسند است. اما متأسفانه بسیار تحریف‌‌ساز است.

تاريخ: ۱۳۹۴/۴/۲۵
نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما:
سامانه اعزام مبلغ دفتر تبلیغات سمتا
کارگاه مطالعات سینمایی
دوره مسیحیت
نقد فرق تصوف و دراویش
تربیت مبلغ خواهران
زمانبندی امتحانات بینش مطهر
فراخوان جذب، گزینش و ارتقاء رتبه
پاتوق داستان
ایپرسش
دانلود نرم افزارهای مرکز ملی پاسخگویی
فرم ارسال اخبار شما
لینکستان سایت‌های مرتبط
آخرین اخبار سایر خبرگزاریها
  صفحه اصلی  |   گزارش از مطالب  |   درباره ما  |   اخبـــار  |   دانلود نرم افزار 
Copyright © 2010. All rights reserved.
Developed by WebBox Portal