حساب کاربری | عضویت    امروز: ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۸ خرداد     
ارسال به دوستان  نسخه چاپی
پایگاه فرهنگی تبلیغی رسالات:
 تبلیغ دین و بایستگی هاى آن‏
انحصار تبلیغ در افراد و شخصیت‌هاى خاص و كنار كشیدن بسیارى از فضلا از سنگر وعظ و خطابه به دلیل گمنامى یا گاه نامناسب تلقى كردن حضور در این میدان، متأسفانه موجب شده است كه بخش تبلیغ دچار افت شود. پیشنهاد مى‌‏شود با پیگیرى مراكز اعزام مبلّغ و متولى امر تبلیغ، فضلا و فرهیختگان حوزوى...

در جلسه‏اى كه جمعى از اساتید و فضلاى حوزه‏هاى علمیه به حضور مقام معظم رهبرى رسیدند، تعدادى از ایشان، نقطه نظرات و پیشنهادهاى خود را بیان كردند.

در این دیدار، بایستگیهاى عرصه تبلیغ، توسط حجتالاسلام دكتر رفیعى مورد توجه قرار گرفت. تبیین سیاستهاى تبلیغى واحد و منسجم، اهتمام به ایجاد وحدت رویه در امر تبلیغ در میان دستگاههاى تبلیغات دینى، سطحبندى تبلیغ متناسب با میزان دانش و نیاز فراگیران و ساماندهى مبلّغان بر این اساس، برگزارى دوره‏هاى آموزشى جهت ارتقاى وضعیت علمى و روشى، توجه به ابزارهاى دیگر تبلیغ و تعمیم عرصه‏هاى تبلیغ دین و شناسایى و تقویت ظرفیتهاى نو در تبلیغ، از جمله مباحث مطرح شده در این زمینه بود. گزیده‌‏اى از صحبت‌هاى ایشان در پى مى‏‌آید.

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

جهان امروز، جهان تبلیغ و ارتباطات است. تأثیر رؤیایى اندیشه‌‏ها و افكار، به مراتب بیشتر از تأثیر سلاح‌هاى نظامى است. اگر شلیك یك بمب یا سلاح شیمیایى هزاران نفر را مسموم و نابود مى‏‌كند، یك دروغ یا تبلیغ كاذب، میلیون‌ها اندیشه و فكر را دچار مسمومیت مى‌‏سازد.

امام راحل مى‏‌فرمودند: «سلاح تبلیغات بُرنده‌‏تر از سلاح جنگى است.»

در میان ابزارهاى گسترده تبلیغ، رسانه دیرینه، سنتى و كهنِ منبر هم‌چنان اصالت، قداست و جایگاه خود را حفظ نموده است. توده مردم، باورها و معارف دینى خود را بیشتر از طریق همین رسانه دریافت مى‌‏كنند.

هنر مبلّغ و منبرى، كارآمد كردن عمیق‏‌ترین مباحث دینى و ارایه ساده آن به مخاطبان است. منبر روش‌مند و علمى، بستر مناسبى براى ترویج معروف، نهى از منكر، زدودن شُبهه‏‌ها، مقابله با خرافات، تولید فكر و سرانجام، عرضه صحیح معارف اسلامى است.

به فضل الهى و بركت خون شهدا و با گذشت حدود سه دهه از پیروزى انقلاب، شاهد رشد چشمگیرى در این عرصه هستیم. حضور هزاران نفر از مردم به ویژه جوانان در برنامه‌‏هاى اعتكاف، دعاهاى ندبه و عرفه، جلسات نیایش، گرایش میلیونى به مراكز زیارتى و مذهبى و شكل‏‌گیرى صدها هیئت و مجلس خانگى، همه بخشى از این تلاش گسترده است.

اما با توجه به تبلیغات گسترده دشمن از طریق ایجاد سایت‌ها و نوشتن كتاب‌ها و كاربرد ابزارهاى مختلفى كه در مبارزه با دین دارند، هنوز این عرصه نیاز به فعالیت بیشترى دارد.

بنابراین، با ارج نهادن به تلاش‌هاى انجام شده توسط دستگاه‏‌هاى مختلف، به ذكر پنج نكته و پیشنهاد درباره‌ی تبلیغ و عرصه مغفول عنه منبر مى‏‌پردازم:

1) ضرورت هماهنگى بین دستگاه‏‌هاى تبلیغاتى‏

هم اكنون مراكز مختلف، اقدام به اعزام و فعالیت تبلیغى مى‏‌نمایند. پیشنهاد مى‌‏شود شوراى عالى تبلیغات با محوریت حوزه مقدسه قم و با حضور نمایندگان و متولیان امور فرهنگى كشور و شخصیت‌هاى حقیقى و حقوقى تشكیل گردد كه در بحث تبلیغات مصوبات نافذ داشته باشد.

2) تبیین سیاست تبلیغى واحد و منسجم در كشور

گاه شاهد پراكندگى و تعارض در امر تبلیغ هستیم؛ تا حدى كه موجب سردرگمى مردم مى‌‏شود. گاه اتفاق مى‏‌افتد كه دو سخنران یا دو فیلم یا دو شبكه همزمان یا دو نشریه و یا دو نهاد تبلیغى، سیاستى كاملاً متضاد دارند و مخاطب را با افراط و تفریط دچار تزلزل مى‌‏كنند.

گرچه اصلاح این امر در همه مراتب غیرممكن است؛ اما مى‌‏توان در بسیارى جنبه‌‏ها به وجه مشتركى رسید و آن را به عنوان یك سیاست واحد ابلاغ كرد.

3) عمق بخشیدن به فرآیند تبلیغ و فعالیت مبلّغان‏

در همه مراكز آموزشى و فرهنگى براى تدریس و حضور علمى، حدود و ثغورى وجود دارد. حتى در مدارس ابتدایى حداقل‌هایى براى سطح معلومات مدرسین تعریف مى‏‌شود.

در گذشته حوزه‏‌هاى علمیه نیز چنین بوده است. اجازه نقل حدیث، اجازه نقل فتوا و گذراندن مراحل علمى مشخص براى حضور در عرصه منبر و سخنرانى وجود داشته است.

متأسفانه امروز عرصه منبر و تبلیغ على‏رغم نقش آفرینى صدها مبلّغ، از این جهت دچار آسیب جدّى است.

معین نبودن حد و مرز حضور در این رسانه، موجب شده است گاه مطالب بى‌‏پایه طرح شود، یا نقل غلط روایت و یا برداشت غلط تفسیرى پیش آید. امروزه در دور افتاده‌‏ترین نقاط كه افرادى تحصیل كرده با مدرك دانشگاهى حضور دارند، توقع مطالب ضعیف غیرعلمى و خرافى را ندارند. در ذیل این ماده پیشنهادهایى دارم:

الف) سطوح و مراتب تبلیغ، تعریف شود و براى هر سطحى حداقلى از معلومات معین گردد. منبرى رسانه، منبرى دانشگاه، دبیرستان و منبرى عمومى مشخص و تعریف شود.

ب) متون درسى ویژه منبر تدوین گردد. گرچه صدها متن قوى و متقن و مجلات تخصصى در كشور منتشر مى‏‌شود، اما هنوز ما متن درسى درباره‌ی منبر نداریم.

ج) كارگاه‌‏هایى ویژه‌ی امر تبلیغ متناسب با سطوح مختلف برگزار گردد.

د) امروز صدها جلسه خانگى در كشور وجود دارد. بیشتر هم مبلّغین در این جلسات حضور دارند؛ اما هیچ ساماندهى نشده‏‌اند.

این‌ها را دست كم نگیرید. این‌ها بر روابط خانواده‌‏ها اثر دارند و خیلی‌ها مطالبى را كه از این جلسات فرا مى‌‏گیرند، در زندگى به كار مى‌‏برند.

شایسته است مركزى، این طیف وسیع منابر را سامان دهد.

4) تعمیم عرصه‏‌هاى تبلیغ‏

ابزار تبلیغ در زمان حاضر گسترش فراوانى یافته است كه منبر یكى از آن‌هاست. آشنایى روحانیان و حوزویان با سایر شیوه‏‌هاى تبلیغ ضرورى است.

لازم است حوزه‌‏هاى علمیه در فن مناظره، فیلم‌‏نامه‌نویسى، سینماى دینى، قصه‌گویى، گرافیك، طنز، شعر، خط، داستان‌نویسى و دیگر ابزارهاى تبلیغ، حرفى براى گفتن داشته باشند.

5) شناسایى و تقویت ظرفیت‌هاى جدید تبلیغى‏

انحصار تبلیغ در افراد و شخصیت‌هاى خاص و كنار كشیدن بسیارى از فضلا از سنگر وعظ و خطابه به دلیل گمنامى یا گاه نامناسب تلقى كردن حضور در این میدان، متأسفانه موجب شده است كه بخش تبلیغ دچار افت شود.

پیشنهاد مى‌‏شود با پیگیرى مراكز اعزام مبلّغ و متولى امر تبلیغ، فضلا و فرهیختگان حوزوى با حضور جدى در این سنگر ارتباط با توده مردم را حفظ نموده و موجب ارتقاى جایگاه منبر شوند.

هنوز منبرهاى مرحوم آقاى فلسفى و تأثیراتش در شبهه‏‌زدایى و جریان‏‌آفرینى در كمك به نهضت یادمان نرفته است!

شنیده‌‏ایم كه در قدیم علما و بزرگان و بسیارى از شخصیت‌ها در این عرصه حضور فعال داشته‌‏اند.

متأسفانه جایگاه این رسانه، كه نزدیك‌‏ترین ارتباط را با توده مردم دارد، به دلایلى كه عرض كردم، اُفت پیدا كرده است.

منبع: www.yasinmedia.com

تاريخ: ۱۳۹۴/۴/۲۵
نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما:
سامانه اعزام مبلغ دفتر تبلیغات سمتا
کارگاه مطالعات سینمایی
دوره مسیحیت
نقد فرق تصوف و دراویش
تربیت مبلغ خواهران
زمانبندی امتحانات بینش مطهر
فراخوان جذب، گزینش و ارتقاء رتبه
پاتوق داستان
ایپرسش
دانلود نرم افزارهای مرکز ملی پاسخگویی
فرم ارسال اخبار شما
لینکستان سایت‌های مرتبط
آخرین اخبار سایر خبرگزاریها
  صفحه اصلی  |   گزارش از مطالب  |   درباره ما  |   اخبـــار  |   دانلود نرم افزار 
Copyright © 2010. All rights reserved.
Developed by WebBox Portal