حساب کاربری | عضویت    امروز: ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۷ آذر     
ارسال به دوستان  نسخه چاپی
پایگاه فرهنگی تبلیغی رسالات:
 بخش سوم گفتگو با حجت‌الاسلام والسلمین دکتر رضانژاد در مورد بابیت و بهائیت
در این دهه که نام آن را دهه‌ی فرقه‌ها می‌گذارم دو آموزه در نوک پیکان اهداف بهائی‌ها قرار دارد: یکی نفی مهدویت و یکی نفی خاتمیت. نفی مهدویتی که مسلمانان به طور عام می‌گویند و بویژه اثنی عشری که مهدویت شخصی را مطرح می‌کند...

استاد اشاره کردید به تلاشی که بهائیان برای حضور پررنگ در مجامع آکادمیک انجام می‌دهند! یک استقرائی داشتم به کتاب‌هایی که جدیداً به زبان انگلیسی نوشته‌اند. روی دو ویژگی علمی بهائیت تأکید شده بود. می‌خواستم از صحت و سقمش بپرسم. یکی این‌که بعد از مسیحیت، گسترده‌ترین دین در اقصی نقاط جهان بهائیت است و دیگر این‌که از لحاظ شتاب نفوذ دین سرعت رشد بهائیت از تمام ادیان دیگر بیشتر بوده! آیا این دو ادعا درست است یا این هم جزو ادعاهایی است که سندی برایش نداریم؟

و اما آن‌هایی که ادعای اول را مطرح کردند یعنی گسترده‌ترین جغرافیای به اصطلاح دینی. به این معنا که از نظر جغرافیایی در مناطق مختلف جهان این‌ها گسترده‌اند ولو تعداد بهائی ساکن در آن منطقه یک نفر باشد! آن‌ها برای این ادعا آمار دقیقی را ارائه ندادند ولی خب این خیلی هم هنر نیست چون در دنیا ما حکومت‌های مختلفی داریم. این‌ها از اصولشان این است که در هر حکومتی که بروند اول می‌گویند ما این حکومت را مورد تأیید قرار می‌دهیم. بر اساس آن اصلی که این‌ها از حسینعلی نوری دارند که امور حکومت را به حکومت‌مردان واگذار کنید و به آن‌ها اعتراضی نکنید که متن این حکم ظاهراً باید این باشد: و لا تعترضوا علی الذین یحکمون علی العباد دعوا لهم ما عندهم. یعنی این‌که هر چه حکومت‌مردان انجام می‌دهند اعتراضی نکنید، آن‌چه که پیش آن‌ها هست پیش خودشان واگذارید. (البته در برخی از کشورها این کار را انجام نمی‌دهند و هر کجا مصلحتشان اقتضا می‌کند چنین کاری را برای حمایت از آن حکومت می‌کنند.) لذا وقتی که یک مذهب یا به نام مذهب یا یک دین ساختگی مبنایش این باشد که هر حکومت را در هر کجا مورد تأیید قرار بدهد؛ بعید نیست که حتی در این کشورهای کوچک این‌ها بروند یک حمایتی بکنند و یک جریان‌سازی‌ای انجام بدهند و بعد نفوذ کنند. این نوع نفوذ داشتن دلیل بر حقانیت و قداست نمی‌تواند باشد چون مثلاً سازمان‌های جاسوسی دنیا در اکثر دنیا نفوذ دارند پس بگوییم این‌ها بر حق‌اند؟! یا این‌ها از قداست برخوردارند؟! شما جایی از دنیا را پیدا کنید که سازمان سیا در آن‌جا نفوذ نداشته باشد یا موساد به تناسب منافعی که دارد مناطقی را که می‌خواهد نفوذ نداشته باشد؟! این نوع نفوذ را ما نمی‌توانیم دلیل بر حقانیت یا دلیل بر قداست بدانیم. البته عرض کردم چون این‌ها یک سازمان جاسوسی و یک تشکیلات فراماسونری‌اند بعید نیست که با حمایت استکبار جهانی می‌خواهند از همه بهره بگیرند. نکته دیگر در رابطه با سرعت رشد این فرقه بود. من یک مثالی عرض می‌کنم: امروزه یک اتفاقی در دنیا بیفتد چند دقیقه تا چند ساعت بعد به کل دنیا مخابره می‌شود. مخابره شدن و در جریان قرار گرفتن مردم کل دنیا از یک واقعه و یا یک حادثه در عرض چند دقیقه یا چند ساعت دلیل بر خوب یا حق بودن آن جریان نیست! به عبارت دیگر امروز با گسترش تکنولوژی، سرعت انتشار در همه جا هست، این غیر از زمان حضرت مسیح علیه‌السلام یا زمان پیامبر بزرگوار اسلام صلی الله علیه و آله و سلم است که ارتباط از یک روستا به روستای دیگر و از یک شهر به شهر دیگر، از یک کشور به کشور دیگر نیاز به زمان‌های بسیار طولانی داشت. این از یک طرف، از طرف دیگر شما یک دین آسمانی را در دنیا پیدا کنید که آن پیامبر از طرف خدا آورده باشد، بعد حکومت‌های دنیا از آن حمایت کرده باشند.

اگر یک دین و یا یک پیغمبر را شما نشان بدهید کافی است! با هر پیامبری را که خداوند مبعوث کرد و با قدرت‌های عصرش درگیر شد مخالفت کردند! پیامبران حرفشان این بود: اعبدوا الله و اجتنبوا الطاغوت! بهائی‌ها آمدند با طاغوت‌های زمان نه تنها اجتناب نکردند بلکه هماهنگ شدند. وقتی که طاغوت در کشورهای مختلف گسترده باشد، این طاغوت حامیانش را هم می‌گستراند و افزایش می‌دهد، پس این افتخاری نیست. امروزه تعالیم، آموزه‌ها، کتاب‌ها و عقاید بواسطه‌ی رسانه‌های مختلف به سرعت انتشار می‌یابد و لذا این سرعت را نمی‌توان با سرعت گسترش ادیان در زمان پیامبرای الهی مقایسه کرد تا بگوییم از امتیازات بهائیت این است که در بدو پیدایش با سرعتی بیش از ادیان دیگر گسترش یافته است. در دوره‌ای که چاپ کتاب رواج دارد و خیلی راحت توانستند کتاب‌هاشان را پخش کنند بویژه آن که این‌ها در هر زمان با استعمار آن عصر هماهنگ شدند! وقتی روسیه‌ی تزاری بود در کنف ایشان بودند و زمانی که انگلیسی‌ها به منطقه آمدند صد در صد مورد تأیید انگلیس واقع شدند. بعد آمریکا که وارد این جریان شد این‌ها در دامن آمریکا ایستادند. پس وقتی که قدرت‌های ظالم در دنیا گسترده باشند و این‌ها بخواهند نیرو پخش کنند از کدام نیروها استفاده می‌کنند؟

از جمله نیروهایی که استفاده می‌کنند بهائی‌ها هستند. به خاطر این‌که این‌ها بر اساس اعتقادات دینی و مذهبی‌شان در مسلک و تشکیلاتشان هر کجا حضور یابند کاری به حکومت ندارند و در ظاهر می‌گویند ما کاری نداریم و در باطن هم که کاملاً از آن‌ها حمایت می‌کنند. لذا این گستردگی به خاطر منافع قدرت‌ها و نه گستردگی یک دین است.

الآن که بحث نزدیک شده به وضعیت موجود چه تحلیلی از موقعیت کنونی بهائیت در ایران و جهان دارید و آینده‌ی این فرقه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

از زمان باب بابی‌ها شعار می‌دادند که اگر شما 10 نفر باشید بر 1000 نفر غلبه پیدا خواهید کرد و اگر 1000 نفر باشید کل دنیا را می‌گیرید! این شعار بابی‌ها بود در ان وقتی که از باب حمایت می‌کردند. سخنرانی‌های آتشینشان بر این مبنا بوده که بیایید ما جمع بشویم با همین نیروهای اندک اگر به هزار نفر رسیدیم زمین زیر پای ما خواهد بود! مخصوصاً سخنرانی ملا حسین بشرویه، سخنرانی محمد علی قدوس و کسانی که از بابیه طرفداری می‌کردند آن روز بر این مبنا بود. دیدیم بابی‌ها تعدادشان به هزار نفر رسید ولی کره‌ی زمین را نگرفتند! این یک تبلیغات روانی است که آن‌ها ایجاد کرده بودند. ما ادامه‌اش را در بهائیت می‌بینیم. بهائی‌ها از نظر تعداد کمی و کیفی سعی می‌کنند آمارهایی از وضع مطلوب خود ارائه دهند. وضعیت این‌ها چون مورد حمایت کشورها هستند و از آن‌ها به عنوان یک ابزار سیاسی، اقتصادی و تبلیغاتی استفاده می‌شود در شرایط فعلی مثبت و در حال گسترش است. اگر بخواهیم یک مقایسه‌ای انجام بدهیم، شما القاعده را نگاه کنید؛ القاعده از صفر شروع کرد منتهی وقتی که از صفر شروع کرد مورد حمایت استکبار قرار گرفت! خودشان القاعده را ساختند و بزرگش کردند و به عنوان یک ابزار، یک دهه و خورده‌ای از ان استفاده کردند. چطور می‌توانستند این‌ها زیر و بم تمام مسائل را در بیاورند ولی در این چند سال بن لادن را دستگیر نکنند و ندانند کجاست؟ مگر بن لادن یک شخص نبود؟!

بن لادن را مدام مطرح کردند و بزرگش کردند. بعد نگه داشتند تا یک روز مناسب از آن استفاده کنند که چنین کاری را انجام دادند. غیر از این شما جریان بعث عراق را ببینیدً مگر عراق چه نیرویی داشت و در چه وضعیتی بوده است؟ چه مقدار به عنوان ابزار گسترده‌اش کردند؟ چقدر امکانات در اختیارش گذاشتند؟ حتی مدعی شدند عراق پایگاه‌های هسته‌ای و ... دارد!

از بهائیت هم به همین صورت فعلاً دارند به عنوان یک ابزار استفاده می‌کنند و گسترشش می‌دهند. من به نظرم تا زمانی که این‌ها از نظر ابزاری از بهائیت استفاده می‌کنند آن را گسترش و توسعه می‌دهند و در جهت اهدافشان استفاده می‌کنند! اگر بخواهیم یک مثال ملموس در رابطه با بهائیت بزنیم باید به این جریان مسیحیان صهیونیسم به اختصار اشاره بکنم!

مسیحیان صهیونیسم معتقدند حضرت مسیح زمانی خواهند آمد که یهودیان قدرتی پیدا کنند که در آن قدرت بتوانند در خاورمیانه و سپس در جهان حکومت کنند. بعد از این‌که این استقرار حکومت یهود در اورشلیم و در خاورمیانه تثبیت شد آن وقت کشت و کشتاری انجام می‌شود و بعد از آن کشتار دسته جمعی حضرت مسیح ظهور خواهند کرد. لذا مسیحیانی که با یهودیان در طول تاریخ درگیر و در مقابل یکدیگر بودند، الآن آمده‌اند این جریان‌سازی را انجام داده‌اند که خود این مسیحیان از یهودیان حمایت کنند برای هدف مشترک بعدی. تبلیغ می‌کنند که اگر این کار را بکنیم زمینه‌سازی ظهور حضرت عیسی بیشتر فراهم می‌شود. با توجه به این جریان از اسرائیل به عنوان یک کشوری که بتواند زمینه‌ساز ظهور عیسی مسیح باشد استفاده می‌کنند. خب این جریان ابزاری است برای پیشبرد اهدافی که آن‌ها در مسیحیت دارند بهائیت هم شبیه همین است.

بهائیت به خاطر این‌که قدرت‌های بزرگ با اسلام مواجه بشوند و با اسلام مقابله کنند یکی از بهترین گزینه‌هاست. چون الآن طبق آماری که در دنیا هست بعد از 11 سپتامبر پرفروش‌ترین کتاب مذهبی دنیا در همان کشورهایی که تبلیغات علیه قرآن بود، قرآن کریم است!

شما در آمارهای بین‌المللی ملاحظه می‌کنید (لذا این ادعای ما مسلمانان نیست.) از نظر گرایشات دینی طبق آماری که ما در دنیا داریم از یک دین به دین دیگر بیشترین گرایش را دین اسلام دارد. مخصوصاً گرایش مسیحیان به اسلام! می‌گویند اگر وضعیت جهان به همین صورت پیش برود 25 سال آینده اکثریت روسیه را مسلمانان تشکیل خواهند داد! به همین صورت پیش برود به عنوان مثال 30 سال دیگر آلمان اکثریتش مسلمان خواهند بود! این پیش‌بینی کسانی است که در همان جوامع زندگی می‌کنند و تأکید می‌کنم پیش‌بینی مسلمانان نیست. اما این ادعایی که الآن بهائیان در مورد گسترش و سرعت انتشارشان می‌کنند، ادعای خودشان است و منابع بین‌المللی چندان تأیید نکرده‌اند.

لذا در خصوص وضعیت فعلی بهائیان باید گفت این‌ها در یک مقطعی دارند زندگی می‌کنند که قدرت‌های بزرگ برای جلوگیری از پیشرفت خیره‌ کننده‌ی اسلام از بهائیان به عنوان یک ابزار استفاده می‌کنند چنان‌که از جریان‌های دیگر هم دارند استفاده می‌کنند. من در مباحث اعتقادی و کلامی معتقدم بزرگ کردن و علم کردن بهائیت به خاطر قرار دادن سدی در مقابل اسلام است. مخصوصاً با این نکته که بهائیت آمد خاتمیت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله را زیر سؤال برد. همان چیزی که مطلوب کیست؟ مطلوب همه‌ی مخالفان اسلام و یا رقبای دین اسلام است. لذا ترویج بهائیت به معنی جلوگیری از گسترش اسلام خواهد بود. بویژه (نکته حساسی که من باز از دیدگاه فرقه‌شناسی می‌خواهم عرض کنم) گسترش اسلام با قرائت اهل بیت علیهم‌السلام. در همین دو دهه‌ی اخیر صدها جلد کتاب در رابطه با شیعه نوشته شد. خب اگر بخواهند جلوی گسترش اسلام با قرائت اهل بیت را بگیرند چه فرقه‌ای را باید مطرح کنند؟ امروزه می‌بینیم می‌خواهند بگویند که شیعه یکی از فرقه‌هایش این بهائیت است و بهائیت شعبه‌ای از شیعه است!

می‌گویند خب اگر کسی می‌خواهد شیعه را بشناسد بیاید این شعبه‌ی جدیدش را بشناسد. یعنی برای جلوگیری از گسترش اسلام با قرائت شیعه‌ی اثنی عشریه می‌آیند چه کسانی را مطرح می‌کنند؟! بهائیت را مطرح می‌کنند و یک سری از مخاطبان واقعاً اطلاع ندارند و خیال می‌کنند این تبلیغات این یک امر واقعی است که بهائیت شعبه یا فرقه‌ای از تشیع است. آن‌ها می‌بینند که خاستگاه بهائیت در کشور ایران بوده و اکثریت شیعه‌ی اثنی عشریه در ایران هستند یا ایران داعیه‌ی ترویج فرهنگ اسلام با قرائت اهل بیت را دارد و می‌آیند از این جریان بر علیه گسترش شیعه و فرهنگ اهل بیت استفاده می‌کنند.

این هم به نظر من با سیاست‌های حساب شده‌ای در حال برنامه‌ریزی و گسترش است. پس اگر وضعیت فعلی بهائیان را ما ببینیم سلطه‌گران چون به عنوان یک ابزار به بهائیان نگاه می‌کنند از این جریان دارند علیه اسلام و تشیع استفاده می‌کنند.

اما آیا این راه ادامه پیدا خواهد کرد و به همین صورت پیش خواهد رفت؟ بهائیت تا چه حد می‌تواند در این مسیر موفق باشد؟

واقعیت این است که با همه‌ی ظرفیت‌هایی که آن‌ها برای ترویج بهائیت ایجاد می‌کنند باز ما می‌بینیم اسلام آن هم با قرائت اهل بیت علیهم‌السلام در حال گسترش است و گسترشش از همه‌ی ادیان و مذاهب بیشتر است و لذا سعی می‌کنند که بیایند نقاط ضعف شیعه‌ی اثنی‌عشری را بدست بیاورند و با طرح آن نقاط ضعف جلوی رشدش را بگیرند. همین‌جا باید تأمل نمود چرا جریان وهابی‌گری در کشورهای مختلف با هدف قرار دادن شیعه در حال گسترش است؟! الآن سه، چهار تا گزارش برای همین ماه اخیر دارم که در کشورهای مختلف از جمله مقدونیه و بوسنی و دیگر نقاط یکی از خطبه‌های ائمه‌ی جمعه‌شان علیه اثنی عشریه و پیرامون نقد آن بوده است.

لذا گاهی وهابی‌ها و گاهی بهائیت و گاهی دیگر جریان‌ها را علیه شیعه‌ی اثنی عشری معرفی می‌کنند. اما به لطف الهی آن‌ها این نوری که روشن شده است را خاموش نخواهند کرد و در انتظاریم که با گسترش فرهنگ اسلامی با قرائت شیعه‌ی اثنی عشریه در دنیا ما زمینه‌ساز ظهور حضرت مهدی علیه‌السلام، موعود ادیان باشیم. ما وضعیت فعلی بهائی‌ها را در مقایسه با وضعیت فعلی شیعه بخواهیم مطرح کنیم اصلاً قطره‌ای در برابر دریاست. یعنی ما اگر بخواهیم گسترشی که اسلام با قرائت شیعی در این سی سال اخیر بویژه در این 20 سال اخیر داشته را مطرح کنیم و نمونه‌های آن را ارائه دهیم 2 الی 3 ساعت طول می‌کشد. به عبارت دیگر ما در این 1400 سال گذشته الآن بهترین وضعیت را در طول تاریخ در گسترش اسلام شیعی با قرائت اهل بیت در جهان داریم. یعنی در کشورهای مختلف مدارس گوناگون، روحانیون فعال، مؤسسات علمی و پژوهشی، این‌ها که در طول تاریخ اسلام نبودند؛ الآن الحمدلله هست و هزاران نفر در حال تحقیق و بررسی و ... هستند. کار به جایی رسید که دانشگاه ولفسن آکسفورد امسال یک نشست علمی با موضوع شناخت دانشگاه‌های تأثیرگذار در جهان دارد. آمده در جهان اسلام سه دانشگاه را مطرح کرده، یکی دانشگاه الازهر که سابقه‌ی هزار ساله دارد، یکی دیگر دانشگاه مدینه‌ی منوره که بیشترین بودجه‌ی دانشگاهی را در جهان اسلام دارد و دیگری جامعة المصطفی در قم را نام آورده است. مگر جامعة المصطفی عمرش چقدر است که یک دانشکده‌ای مثل ولفسن آکسفورد بیاید این را مطرح کند. نه طول عمر هزار ساله‌ی الازهر را دارد و نه آن سرمایه‌گذاری جامعه المدینه المنوره را دارد. یعنی گستردگی فرهنگ اهل بیت که از طریق حوزه‌ی علمیه‌ی قم به نمایندگی جامعة المصطفی در دنیا پخش می‌شود، امروز مورد توجه سیاستگذاران و فرهنگیان و علم دوستان و... قرار گرفته است. البته آن‌ها در همین سمینار علمی، اغراض استعماری خودشان را دارند چون وقتی که من مجموعه برنامه‌هایشان را دیدم مقالاتی که نمایش داده بودند نشان از سیاست‌های کلان خودشان دارد. ولی من فقط می‌خواهم به این زاویه اشاره کنم که چگونه جامعة المصطفی را بین شیعه انتخاب کردند. حوزه‌ی علمیه‌ی قم امروزه توانسته خودش را در دنیا مطرح کند؛ چون توانسته خودش را مطرح کند مورد توجه است و گرنه کسی سراغش نمی‌آمد و بعد سمیناری نمی‌گذاشت.

لذا ما نباید به این تبلیغات گسترده‌ی بهائی‌ها که می‌گویند الآن داریم دنیا را می‌گیریم و نظم نوین جهانی ایجاد می‌کنیم و از نظر گستردگی و عده و عده سرآمد ادیان هستیم توجه کنیم.

این‌ها همان شعارهای تبلیغاتی هست. در این دهه که نام آن را دهه‌ی فرقه‌ها می‌گذارم دو آموزه در نوک پیکان اهداف بهائی‌ها قرار دارد: یکی نفی مهدویت و یکی نفی خاتمیت. نفی مهدویتی که مسلمانان به طور عام می‌گویند و بویژه اثنی عشری که مهدویت شخصی را مطرح می‌کند و خاتمیتی که همه‌ی مسلمان‌ها می‌گویند مورد تعرض و توجه آن‌هاست.

از این فرصت طولانی که در اختیارمان قرار دادید بسیار سپاسگذاریم.

حرف‌های بسیاری بویژه در بحث آموزه‌های بهائی ماند که امیدوارم در یک مجال مناسب بتوان آن‌ها را بررسی نمود و پرونده‌ی بهائیت را کامل‌تر مورد کنکاش قرار داد.

منبع: نشریه‌ی مرزبان‌نامه، شماره‌ی 5

تاريخ: ۱۳۹۴/۵/۱۵
» مطالب مرتبط
  گفتگوی اختصاصی رسالات با حجت‌الاسلام والمسلمین بابانیا
  بخش دوم گفتگو با حجت‌الاسلام والسلمین دکتر رضانژاد در مورد بابیت و بهائیت
  گفتگویی با حجت‌الاسلام والسلمین دکتر رضانژاد در مورد بابیت و بهائیت
  نذر فرهنگی، مهم ترین نذر امروز
  گفتگوی اختصاصی رسالات با حجت‌الاسلام والمسلمین تاجی
  گفتگوی خواندنی با حجت الاسلام والمسلمین طباطبائی
  چه رابطه ای بین امام حسین علیه‌السلام با امام زمان عجل‌الله تعالی فرجه الشریف وجود دارد؟
  گفتگوی اختصاصی رسالات با حجت‌الاسلام والمسلمین رحمانی
  اگر می‌خواهید زهد و محبت و صبر و شجاعت را یک ‌جا ببینید، سراغ امام حسن مجتبی علیه‌السلام بروید.
  پاسخ به شبهاتی درباره امام حسن مجتبی علیه‌السلام
  پاسخ به شبهات مهدویت و سؤالات جوانان از سوی استاد فاطمی نیا
  گفت وگو با یک فعّال شیعی در آمریکا
  حجت‌الاسلام والمسلمین ماندگاری؛ یک شب هم «من و تو» نبینند بهتر است.
  گفتگو با شیخ دکتر بدرالدین حسون مفتی اعظم سوریه (بخش اول)
نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما:
سامانه اعزام مبلغ دفتر تبلیغات سمتا
نقد مسیحیت
نقد عرفان های نوظهور
پاسخگویی به شبهات مذهبی
دوره دانش افزایی خواهران
نقد فرق تصوف و دراویش
تربیت مبلغ خواهران
کارگاه مطالعات سینمایی
زمانبندی امتحانات بینش مطهر
فراخوان جذب، گزینش و ارتقاء رتبه
پاتوق داستان
ایپرسش
دانلود نرم افزارهای مرکز ملی پاسخگویی
فرم ارسال اخبار شما
لینکستان سایت‌های مرتبط
آخرین اخبار سایر خبرگزاریها
  صفحه اصلی  |   گزارش از مطالب  |   درباره ما  |   اخبـــار  |   دانلود نرم افزار 
Copyright © 2010. All rights reserved.
Developed by WebBox Portal