حساب کاربری | عضویت    امروز: ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۸ فروردين     
ارسال به دوستان  نسخه چاپی
اداره هنر و رسانه خبر داد:
 جلسه نقد فیلم سینمایی «سعادت‌آباد» در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد
بیست و نهمین جلسه‌ انجمن سینمایی طلاب خراسان عصر روز یکشنبه 25 مردادماه 1394 با نمایش و نقد فیلم سینمایی «سعادت‌آباد» به کارگردانی مازیار میری در اتاق جلسات دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار گردید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی فرهنگی-تبلیغی رسالات، در این جلسه یوسف‌پور، کارشناس اداره هنر و رسانه فیلم سینمایی «سعادت‌آباد» را نقطه‌ی عطفی در کارنامه کاری آقای مازیار میری توصیف کرده و بیان داشت: مازیار میری جزو نسل کارگردانان جوان و موفق سینمای ایران به شمار می‌آید که فیلم‌های خوب دیگری نظیر حوض نقاشی، قطعه ناتمام، پاداش سکوت و به آهستگی را در کارنامه دارد.

وی ضمن اشاره به راه افتادن موجی در سینمای ایران به سردمداری اصغر فرهادی که در آن تم فیلم‌ها با موضوعاتی چون خیانت، پنهان‌کاری و دروغ عجین شده است اظهار داشت: این موضوعات را در فیلم «چهارشنبه سوری» و مشخص شدن خیانت در انتهای این فیلم می‌توان دید. در فیلم «درباره الی» نیز این مسئله خیلی نمود دارد و در «جدایی نادر از سیمین» مسئله‌ی پنهان‌کاری و دروغ به اوج خود می‌رسد. جالب‌ترین نکته در این میان استقبال عموم و خصوص از این جریان است.

وی ادامه داد: تاریخ سینمای ایران را که بررسی می‌کنیم مشاهده می‌کنیم که وقتی کارگردانی در یک عرصه‌ی خاص موفق می‌شود، بقیه‌ی کارگردانان هم خواسته یا ناخواسته به آن سمت گرایش پیدا می‌کنند. برای مثال وقتی همه موفقیت آقای کیارستمی را در ساخت فیلم‌هایی که بیشتر در دهات و جاده‌ها می‌گذشت دیدند رو به ساخت چنین فیلم‌هایی آوردند.

یوسف‌پور به برخی از مشخصه‌های این روند جدید فیلم‌سازی در کشور اشاره و تأکید کرد: این نوع فیلم‌ها در فضاهای بسته و با هزینه‌ی بسیار کم ساخته می‌شوند و مشخصه‌ی دیگر آن‌ها پایان باز داستان در انتهای فیلم است. این فیلم‌ها بنا ندارند راهکار اجتماعی خاصی ارائه دهند و معمولاً تصویری از قشر متوسط و بالای متوسط جامعه را به نمایش می‌گذارند که درگیر مسائلی چون خیانت، پنهان‌کاری و مسئله‌ی تازه به دوران رسیدن هستند.

این فعال سینمایی در ادامه از 4 جهت فیلم را مورد نقد قرار داد؛ فیلم‌نامه، کارگردانی، بازیگران و فضا و اتمسفر فیلم موضوعات مورد توجه وی بود. یوسف‌پور در مورد فیلم‌نامه این اثر گفت: فیلم‌نامه سعادت‌آباد خوب و دقیق بود و کاملاً در آن به جزئیات پرداخته شده بود. این متن به نظر من جزو بهترین متن‌های سینمایی اخیر در سینمای ایران بوده است. شخصیت‌پردازی نیز در حد قابل توجهی مطلوب بود و فیلم بدون این‌که بخواهد گل‌درشت بگوید، شخصیت‌های خود را معرفی کرده است. شخصیت‌ها اضافی نیستند و فیلم‌نامه روی یک یا چند شخص خاص تأکید نکرده که احتمالاً مخاطب را خسته کند.

وی با اشاره به اهمیت نوشتن دیالوگ در آثار سینمایی اظهار داشت: دیالوگ باید مثل گفتگوی عامیانه‌ی مردم باشد و نباید خیلی شاعرانه و خاص جلوه کند. دیالوگ باید مختصر و پینگ پنگی باشد. یعنی من یه چیزی بگویم و شما یه چیزی بگویید. دیالوگ هم‌چنین باید کنش‌زا باشد.

یوسف‌پور در پایان گفت: کار کردن در فضاهای بسته سخت است و خیلی از کارگردان‌ها چنین متن‌هایی را قبول نمی‌کنند. دلیل آن این است که هر لحظه ممکن است فیلم را لو بدهد و باید خیلی ماهرانه از فضاها استفاده کند طوری که کسل کننده نباشد. در واقع باید بکر بودن فضاهای فیلم را حفظ کرد.

تاريخ: ۱۳۹۴/۵/۲۶
نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما:
سامانه اعزام مبلغ دفتر تبلیغات سمتا
نقد مسیحیت
کوثر هدایت 98
نقد فرق تصوف و دراویش
تربیت مبلغ خواهران
کارگاه مطالعات سینمایی
نقد عرفان های نوظهور
پاسخگویی به شبهات مذهبی
زمانبندی امتحانات بینش مطهر
فراخوان جذب، گزینش و ارتقاء رتبه
پاتوق داستان
ایپرسش
دانلود نرم افزارهای مرکز ملی پاسخگویی
فرم ارسال اخبار شما
لینکستان سایت‌های مرتبط
آخرین اخبار سایر خبرگزاریها
  صفحه اصلی  |   گزارش از مطالب  |   درباره ما  |   اخبـــار  |   دانلود نرم افزار 
Copyright © 2010. All rights reserved.
Developed by WebBox Portal