حساب کاربری | عضویت    امروز: ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۸ فروردين     
ارسال به دوستان  نسخه چاپی
حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالله‌پور تشریح کرد:
 شخصیت‌ پردازی از طریق توصیف موقعیت
پانزدهمین جلسه انجمن ادبیات داستانی طلاب خراسان رضوی عصر روز سه شنبه 10 شهریورماه 1394 با حضور حجت الاسلام والمسلمین عبدالله پور در اتاق جلسات دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار گردید.

به گزارش رسالات در این جلسه سه داستان قرائت شد که 2 مورد از آن‌ها مورد نقد اساتید و حاضرین در جلسه قرار گرفت. داستان اول از کتاب گلستان سعدی توسط استاد حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالله‌پور قرائت شده و در ادامه داستان آقای حجت‌الاسلام والمسلمین کردبچه و داستان خانم صدر قرائت و مورد نقد و بررسی قرار گفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالله‌پور، کارشناس جلسه، در مورد داستان «برف شیره» اثر حجت‌الاسلام والمسلمین کردبچه (منتظر) گفت: زاویه‌ی دید داستان، سوم شخص است؛ یعنی دانای کل. در این حالت می‌بایست تا آن جایی که ممکن است درون‌گرایی کنیم. این مسئله را باید در داستان خیلی پررنگ نشان دهید، اما متأسفانه در این داستان خیلی کم چنین اتفاقی می‌افتد.

وی یکی از راه‌های تقویت داستان را استفاده از گفتارهای زیرلب و بیان درونیات افراد توسط دانای کل دانسته و عنوان داشت: داستان بر اساس موقعیت‌های داستانی است و نه بر اساس یک شخصیت، لذا موقعیت باید طوری تصویر شود که رهیافتی به شناخت شخصیت‌ها ارائه دهد.

عبدالله‌پور افزود: به دلیل عدم پرداخت کافی روی شخصیت‌ها، ذهن مخاطب، دچار سردرگمی می‌شود. چرا ناصر اصرار دارد که با تی‌شرت، در هوای برفی زمستان برف‌ها را پارو کند و به درخواست مادرش برای آمدن داخل و پوشیدن لباس بی‌توجه است؟! آیا او انسان لجبازی است؟ آیا می‌خواهد فردین بازی در بیاورد؟! آیا می‌خواهد مادرش را اذیت کند؟ شاید او آدم غیرنرمالی است! شاید هم در جنگ موجی شده است!! این‌جاست که مشخص می‌شود داستان یک چیزهایی کم دارد.

وی توجه نویسنده‌ی داستان را به استفاده‌ی مناسب از دیالوگ‌ها و حفظ رابطه‌ی علت و معلولی رخدادهای داستان (پیرنگ) معطوف کرده و تأکید کرد: استفاده از گفتگوهای یک‌دست، سدی در برابر شخصیت‌سازی و معرفی شخصیت‌ها است. اگر دیالوگ افراد متفاوت باشد، قطعاً شخصیت‌پردازی بهتر می‌تواند صورت بگیرد.

استاد عبدالله‌پور ادامه داد: خوب است حسب ظرفیتی که اعضاء دارند، در هر جلسه یک فایل 10 دقیقه‌ای از یک قصه‌خوانی معیار را پخش کنیم تا اعضاء با مؤلفه‌های نظام آوایی زبان آشنا گردند.

وی مد و کشش، زیر و بمی و تأکید (این‌که کجا مکث کنیم) را مؤلفه‌ها و مسائل دارای اهمیت در قرائت داستان عنوان کرده و اظهار داشت: ما زمانی می‌توانیم قصه‌ی خوب بنویسیم که قصه خوب خوانده باشیم. کسی نمی‌تواند ادعا کند که قصه‌ی خوبی نوشته است اما هیچ کدام از آثار خوب داستانی نویسندگان بزرگ ایران و جهان را نخوانده است. 

تاريخ: ۱۳۹۴/۶/۱۱
نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما:
سامانه اعزام مبلغ دفتر تبلیغات سمتا
نقد مسیحیت
کوثر هدایت 98
نقد فرق تصوف و دراویش
تربیت مبلغ خواهران
کارگاه مطالعات سینمایی
نقد عرفان های نوظهور
پاسخگویی به شبهات مذهبی
زمانبندی امتحانات بینش مطهر
فراخوان جذب، گزینش و ارتقاء رتبه
پاتوق داستان
ایپرسش
دانلود نرم افزارهای مرکز ملی پاسخگویی
فرم ارسال اخبار شما
لینکستان سایت‌های مرتبط
آخرین اخبار سایر خبرگزاریها
  صفحه اصلی  |   گزارش از مطالب  |   درباره ما  |   اخبـــار  |   دانلود نرم افزار 
Copyright © 2010. All rights reserved.
Developed by WebBox Portal