حساب کاربری | عضویت    امروز: ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۹ فروردين     
ارسال به دوستان  نسخه چاپی
پایگاه فرهنگی تبلیغی رسالات:
 روش‌های تبشیر
مبلغان مسیحی با انتخاب گزینش شده‌ی برخی آموزه‌های اسلامی و با چشم‌پوشی عامدانه نسبت به نحوه ربط و هماهنگی آن‌ها با سایر آموزه‌ها، به ارائه تصویر نامطلوب از دین مبین اسلام همت گماشته و در پاره‌ای موارد به تبلیغ و القای خشونت و تضییع حقوق انسانی بویژه زنان در اسلام می‌پردازند. این جمله ...

مبشران کارآزموده و بهره‌مند از حمایت‌های فکری و متدهای تبلیغی بنگاه‌های عظیم رسانه‌ای بسته به نوع مخاطب و شرایط و اقتضائات زمانی و مکانی، از مداخل مختلفی وارد شده و از روش‌های تبشیری متنوع و جذابی بهره می‌گیرند که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود:

1) ارائه تصویر نامطلوب و ناکارآمد از آموزه‌های اسلامی: مبلغان مسیحی با انتخاب گزینش شده‌ی برخی آموزه‌های اسلامی و با چشم‌پوشی عامدانه نسبت به نحوه ربط و هماهنگی آن‌ها با سایر آموزه‌ها، به ارائه تصویر نامطلوب از دین مبین اسلام همت گماشته و در پاره‌ای موارد به تبلیغ و القای خشونت و تضییع حقوق انسانی بویژه زنان در اسلام می‌پردازند. این جمله عوام فریبانه مکرر از سوی مبشران بیان شده است که: «اگر دین اسلام خوب بود تا به حال مشکلات شما حل می‌شد. این همه مشکلات و انحرافات موجود در جامعه به واسطه اسلام است».

2) تحریف آموزه‌های حقیقی اسلام: مبشران گاهی با التقاط گرایشات مختلف فرق اسلامی و برخی نحله‌های انحرافی و افراطی، آموزه‌های آنان را به عنوان اسلام حقیقی، در معرض دید مخاطب قرار می‌دهند و گاهی نیز پا را فراتر گذاشته و به تحریف گزاره‌های دینی می‌پردازند.

3) ارائه گزینشی آموزه‌های مسیحی: آنان با برجسته‌سازی تساهل و تسامح مسیحیت و ارائه ظاهری آراسته و البته گزینشی از این دین، به دلفریبی مخاطب پرداخته و جنبه غیر عقلانی و اشکالات غیر قابل انکار آن را از نگاه مخاطب دور نگه می‌دارند. تأکید بر محبت و عشق در این ظاهر فریبنده نقش برجسته‌ای دارد.

4) تکریم و شخصیت دهی به مخاطب: احترام ظاهری به شخصیت، افکار و آزادی اندیشه مخاطب، در بدو امر توجه وی را به خود جلب نموده و احساس خوشایندی به او دست می‌دهد، البته دیری نمی‌پاید که با میان آمدن سخن از آموزه‌هایی هم‌چون تثلیث و تجسد و...، دیگر خبری از این تکریم مخاطب و عقلانیت و اندیشه‌ورزی او نیست و وی با تعطیلی عقل خود، بنیادی‌ترین آموزه‌ی مسیحی را به عنوان یک راز که دست عقل از رسیدن به آن کوتاه است، می‌بایست بپذیرد.

5) سرمایه‌گذاری ویژه بر روی کودکان: این اهتمام به سخن گفتن از آموزه‌های مسیحی با کودکان و القای آن‌ها در قالب اسباب‌بازی، فیلم و کارتون‌های جذاب، چاپ و نشر کتاب‌های مصور متناسب با سن کودکی بویژه بخش‌هایی از کتاب مقدس، ساخت سرودها و آهنگ‌ها و... از جمله راهبردهای مهم مبشران مسیحی است. به گونه‌ای که حدود 70 درصد برنامه‌های شبکه‌های ماهواره‌ای به کودکان اختصاص داشته و مشاهده می‌شود در برخی منازل، والدین با این تصور که فقط این یک سرود یا کارتون است، اجازه می‌دهند کودکان خود به تماشای این برنامه‌های جهت‌دار و به شدت انتقال‌دهنده‌ی ظریف و هنرمندانه‌ آموزه‌های مسیحی بپردازند.

6) استفاده از جذابیت‌های جنسی برای جذب مخاطب: مبشران به منظور رسیدن به هدف خود از هر ابزاری استفاده نموده و با بهره‌برداری از فضای بحران جنسی و مشکلات موجود بر سر راه روابط دختر و پسر در جامعه، مسیحیت را در این موضوع سهل‌گیر معرفی کرده و آن را به عنوان یک مسئله طبیعی و حق انسانی مطرح می‌کنند. آنان به تبلیغ این استدلال می‌پردازند که مسیحی نیز مانند هر فرد دیگر دارای احساسات جنسی است و مزیت وی این است که با درک عشق و محبت به مسیح؛ از رابطه جذاب‌تر و عمیق‌تر برخوردار می‌شود آنان به صورت رسمی و آشکار، به توصیه رابطه جنسی به افراد همت گماشته و به پیوند زنان و مردان مجرد متقاضی سکس از طریق سایت‌ها و وبلاگ‌های خود می‌پردازند. لذا لینک‌ها و سایت‌های متعددی با عناوینی هم‌چون: «سایت دوست‌یابی رایگان مسیحی»، لذت بردن از چت با «مسیحی اتاق چت» و... و با شعارهایی از قبیل «ارتباط یک زن مجرد و مرد مسیحی از طریق این اتاق، بهتر از ارتباط بی‌ثمر در خیابان است!» به جذب مخاطب خاص خود می‌پردازند.

آنان هم‌چنین با سوء استفاده از دختران برای جذب جنس مخالف در فعالیت‌های تبشیری، در پاره‌ای موارد از زنان روسپی در راستای اهداف خود بهره می‌گیرند. بدین منظور، برخی روسپیان ضمن بدگویی نسبت به اسلام، از طریق پیشنهاد رابطه جنسی، فرد را به مسیحیت دعوت می‌کنند.

7) استفاده از ظرفیت‌های تورهای سیاحتی خارج از کشور: مبشران مسیحی با به راه اندازی تورهای ویژه و استثنایی با هدف گرایش به مسیحیت، به بازدید از کلیساها و آشناسازی با آداب دینی مسیحیت و توزیع بروشورها و کتب تبشیری پرداخته و یا از ظرفیت تورهای سیاحتی برگزار شده و فرصت حضور گردشگران در قلمرو خود، به نفع خود بهره می‌گیرند. گردشگران ایرانی که به کشورهای خارجی بویژه ترکیه، ارمنستان و مالزی سفر کرده‌اند، با فارسی زبانان مواجه شده‌اند که آنان را به شنیدن آموزه‌های مسیحی دعوت می‌کنند. به طور مثال مسافران ایرانی که به بیروت رفته و از ساحل صخره‌ای «صخره الروشه» بازدید می‌کنند به یک هدف تبلیغی برای مبلغان مسیحی بدل شده‌اند و مبلغان مسیحی که عمدتاً آمریکایی هستند، به توزیع کتاب، سی دی و محصولات فرهنگی میان آنان مبادرت می‌ورزند. حسین رئیس‌زاده (رایزن فرهنگی ایران در لبنان) در همین زمینه می‌گوید: «توریست‌های ایرانی به دلایل نامعلوم صرفاً به مناطق مسیحی و سنی نشین از سوی شرکت‌های توریستی برده می‌شوند.»

8) اعطای بورس‌های تحصیلی و مدارج علمی: گزارش‌های متعدد حاکی از سرمایه‌گذاری ویژه مسیحیت تبشیری بر روی استفاده از طرفیت‌های بورس‌های تحصیلی و اعطای مدارک و مدارج علمی است. در همین راستا به تأسیس دانشکده‌های مجازی و برگزاری دوره‌های آموزشی مکاتبه‌ای و شناسایی نخبگان متقاضی بورس‌های تحصیلی و دارای شرایط مساعد برای تبشیر همت گماشته‌اند! به عنوان یک نمونه، رخداد زیر قابل تأمل و بررسی است: «چندی پیش یکی از سفارتخانه‌های خارجی به بهانه اعطای بورس تحصیلی، اقدام به جذب و اعزام 30 جوان کم تقید از استان اصفهان بویژه شهر فریدن، به یکی از کشورهای آسیای میانه نمود. در این سفر، پس از مدتی که دو کشیش به آنان مناسک مسیحی را تعلیم نمودند و هم‌چنین یک زن راهبه مسیحی به پخت و پز برای آنان اقدام می‌کرد، تعدادی از آنان تحت تأثیر قرار گرفته و مسیحی شدند.»

9) ترویج نمادهای مسیحی و قبح زدایی از آنان: به منظور عادی‌سازی نمادهای مسیحی در منظر و مرئای عموم، اقدامات چشمگیری در ترویج این نمادها از جمله صلیب در قالب گردن‌آویز، طراحی بر روی لباس‌ها و ترسیم بر روی دیوارها و اماکن عمومی و شهرها و... انجام پذیرفته است و در پاره‌ای موارد، اقدام به هدیه دادن آن‌ها به افراد شده است.

10) ادعای معجزه و کرامت: در میان مبشران مسیحی بویژه برخی گرایشات پروتستان، ادعاهای فراوانی نسبت به روز کشف و شهور و رخ دادن معجزات و کرامات به چشم می‌خورد و از طریق این ادعاهای دروغین و بدون پشتوانه، برخی از افراد عوام و خرافه‌گرا را به خود جذب می‌کنند.

11) ترویج شادی کاذب: مسیحیان تبشیری با تعریف «شاد زیستن» به: گوش کردن موسیقی پاپ، خواندن سرودهای دسته‌جمعی، بوسیدن یکدیگر، رقص، نوشیدن شراب و... اقشار کم تقید جامعه را به سمت این شادی‌های کاذب از طریق گرایش به مسیحیت سوق می‌دهند.

12) تظاهر به مثبت‌اندیشی و امید به آینده: آنان به خوبی دریافته‌اند که آن‌چه برای انسان امروزی از پیوند مدرنیته و مسیحیت منحرف حاصل آمده، یأس و ناامیدی است و لذا خود را مثبت‌اندیش و آینده‌شان را به گونه‌ای رؤیایی تصویر می‌کنند.

13) استفاده از عناوین جذاب و محرک عواطف در فعالیت‌های تبشیری: به صورت گسترده از مفاهیمی هم‌چون عشق و محبت بهره می‌گیرند و از این عناوین در نامگذاری سایت‌ها، شبکه‌ها، کتب و... استفاده می‌کنند. اخیراً نیز لوح‌های فشرده‌ای با عنوان «خدا، محبت است» در سطح شهر تهران توزیع گردیده است.

14) ادعای گرایش اقشار متدین و فرهیخته به مسیحیت: در تبلیغات تبشیری با افرادی مواجه می‌شویم که مدعی‌اند در دوران پیش از گرویدن به مسیحیت، روحانی و طلبه بوده‌اند و یا از اقشار فرهیخته‌ی جامعه بوده و اکنون پس از آشنایی عمیق با اسلام، نادم و پشیمان شده و مسیحی گردیده‌اند. این ادعای دروغین پیشینیان را هم بی‌نصیب نگذارده و در یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای تبشیری مجری مدعی شد شعر معروف حافظ: «مژده ای دل که مسیحا نفسی می‌آید» حکایتگر آن است که حافظ مسیحی بوده و انتظار آمدن مسیح را می‌کشیده است! وی هم‌چنین ادعا نمود که سعدی قطعه‌ی «بنی آدم اعضای یکدیگرند» را از کدام مقدس مسیحیان اقتباس کرده است!

15) سرمایه‌گذاری بر ابزارهای ارتباط مؤثر: استفاده از قالب‌های شبکه‌های هرمی برای گسترش دامنه مخاطب، فراگیری متدهای روان‌شناسانه برقراری ارتباط مؤثر کلامی و نفوذ در مخاطب، آراستگی فراوان ظاهری، بهره‌گیری از افراد خوش‌سیما و... نشان‌دهنده‌ی اهتمام آنان به برقراری ارتباط تأثیرگذار و کارآمد است. حضور جدی در فضای رسانه بویژه اینترنت و بهره‌گیری از مزایای آن هم‌چون فراگیری، سهولت دسترسی مخاطب، چندرسانه‌ای شدن تبلیغ و... نیز در همین راستا می‌باشد. به طور نمونه در یکی از توصیه‌های مؤسسات تبشیری به مبشران آمده است: «به نوکشیشان مسیحی بگویید که با توجه به این‌که هر نفر به طور متوسط 250 نفر را می‌شناسدو هر یک از این 250 نفر نیز احتمالاً 250 نفر دیگر را می‌شناسند، در صورت ارسال ایمیل‌های تبشیری بویژه تبلیغات معرفی سایت‌ها و وبلاگ‌های مسیحی، در مدت کوتاهی از طریق ایمیل، حدود 60 هزار نفر را می‌توان با کلام خدا آشنا کرد».

16) استفاده از وعده‌های جذاب: دادن قول مساعد نسبت به فراهم کردن زمینه‌ی اخذ ویزای کشورهای خارجی و دادن وعده‌های تأمین شغل و کاریابی در داخل و خارج از کشور، از دیگر ترفندهای مبشران برای جذب افراد مستأصل و دارای نیازمندی خاص می‌باشد.

17) انجام اقدامات عام‌المنفعه: در برخی کشورها، حجم عمده‌ی فعالیت‌های تبشیری در قالب سپاه صلح و به منظور ترویج و ارتقای سطح بهداشت، آموزش، حقوق انسانی و... انجام می‌پذیرد. در ایران نیز هر چند اندک ولی شاهد فعالیت‌های خیریه و عام‌المنفعه از جمله تأسیس بیمارستان و دستگیری از افراد بی‌بضاعت و... و ترویج مسیحیت در قالب آن‌ها هستیم.

18) پیوند زدن مسیحیت با پیشرفت و اسلام با عقب‌ماندگی: مبشران با خرافی و عقب‌مانده توصیف کردن جوامع اسلامی، تلاش می‌کنند تا رشد و پیشرفت جوامع غربی را به مسیحیت گره بزنند.

19) ادعای جهان‌شمولی مسیحیت: آنان با تحریک احساسات ملی‌گرایانه، ضمن معرفی مسیحیت به عنوان دینی فراگیر و همه‌شمول با استناد به تنوع اقوام و ملیت‌های گرایش یافته به آن در مقابل تلاش می‌کنند اسلام را دینی قومی و مختص اعراب توصیف کنند.

20) سوءاستفاده از برخی مشکلات فردی: به طور نمونه چندی پیش به منظور از میان بردن وسواس برخی افراد مبتلا به این بیماری، در قالب کلاس‌های رفع وسواس به ترویج مسیحیت می‌پرداختند و از آموزه‌های مسیحی برای درمان این افراد استفاده می‌کردند و از این طریق رفع این مشکل را به کارآمدی آموزه‌های این دین نسبت می‌دادند.

منبع: نشریه‌ی مرزبان‌نامه

تاريخ: ۱۳۹۴/۶/۱۸
نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما:
سامانه اعزام مبلغ دفتر تبلیغات سمتا
دوره مسیحیت
نقد فرق تصوف و دراویش
تربیت مبلغ خواهران
کارگاه مطالعات سینمایی
زمانبندی امتحانات بینش مطهر
فراخوان جذب، گزینش و ارتقاء رتبه
پاتوق داستان
ایپرسش
دانلود نرم افزارهای مرکز ملی پاسخگویی
فرم ارسال اخبار شما
لینکستان سایت‌های مرتبط
آخرین اخبار سایر خبرگزاریها
  صفحه اصلی  |   گزارش از مطالب  |   درباره ما  |   اخبـــار  |   دانلود نرم افزار 
Copyright © 2010. All rights reserved.
Developed by WebBox Portal