حساب کاربری | عضویت    امروز: ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۹ فروردين     
ارسال به دوستان  نسخه چاپی
پایگاه فرهنگی تبلیغی رسالات:
 کتابشناسی قرآن و علوم قرآني (2)
بي‌‌شك، اصلاح و سازندگي دروني انسان در سعادت فردي و اجتماعي و نيز سعادت دنيوي و اخروي او نقش مهمي دارد. تمام پيشرفت‌‌هاي علمي و صنعتي به تنهايي و بدون سازندگي دروني، موفقيتي نخواهد داشت. قرآن بر اين اصل تأكيد دارد كه زندگي با تمام زيبايي و شكوه خود در صورتي كه...

1) پيامدهاي دنيوي اعمال در قرآن، شهناز سادات جعفري، شركت چاپ و نشر بين‌‌الملل، چاپ اول: 1386، 293 ص.

بي‌‌شك، اصلاح و سازندگي دروني انسان در سعادت فردي و اجتماعي و نيز سعادت دنيوي و اخروي او نقش مهمي دارد. تمام پيشرفت‌‌هاي علمي و صنعتي به تنهايي و بدون سازندگي دروني، موفقيتي نخواهد داشت. قرآن بر اين اصل تأكيد دارد كه زندگي با تمام زيبايي و شكوه خود در صورتي كه از هدفي درخور انسان و نيز ايمان و معنويت خالي باشد، پوچ و بي‌‌محتوا است. خداوند در قرآن بارها به اين موضوع اشاره كرده است كه تمامي اعمال نيك و بد انسان‌‌ها در دنيا پيامدهايي دارد. نگارنده در كتاب حاضر نخست كلياتي را درباره‌ی مفاهيم دنيا و آخرت، احباط و تكفير، سعادت و شقاوت و عذاب از ديدگاه قرآن، سنت‌‌هاي الهي و داستان‌‌هاي قرآني بيان مي‌‌كند. سپس در دو بخش جداگانه به پيامدهاي دنيوي اعمال نيك از جمله ايمان و عمل صالح، توكل، تقوي، جهاد، احسان و دوستي اهل بيت علیهم‌السلام و نيز پيامدهاي دنيوي اعمال بد از جمله شرك، ربا، دروغ، اسراف، قتل، خيانت در امانت، فساد و اسراف اشاره مي‌‌كند.

2) تاريخ و ترجمه قرآن در جهان، جواد سلماسي‌زاده، اميرکبير، چاپ اول: 1369،تحليلي نو از قصص قرآن، محمد تقي ملبوبي، اميرکبير، چاپ اول: 1376، 160ص،

قصههاي قرآني به تعبير اين كتاب الهي صرفاً براي نقل تاريخ گذشتگان نيست، بلكه درس عبرتي براي حال و آيندگان است تا از خلال آنان به معرفت بيشتري از جهان و خالق آن دست يابند. اثر فوق به تشريح بيشتر این مطلب مي‌پردازد.

3) تصوير عصر جاهلي در قرآن، انسيه خزعلي، امير كبير، چاپ اول، 1388، 256 ص.

تا کنون درباره‌ی تاريخ، آداب و رسوم و سنن و فرهنگ حاکم بر عصر جاهلي قبل از اسلام تحقيقات فراواني صورت گرفته است. اما اين تحقيقات به دليل تشکيک در صحت منابع آن‌ها و عدم ارائه تصويري واقعي از عصر جاهلي همواره از سوي برخي از انديشمندان به چالش کشيده شده است. روش تحقيق به کار گرفته شده در اين پژوهش ويژگي خاصي دارد. نگارنده با استناد به قرآن کريم به مثابه قوي‌ترين و معتبرترين اسناد تاريخ بشر که تا کنون بدون کوچک‌ترين تحريف حفاظت شده است، تصويري از عصر جاهلي ارائه کرده که عاري از شبهات پژوهش‌هاي مشابه است.

رويکرد نوين نگارنده به نص محکم قرآن در اين پژوهش براي طالبان اين قبيل آثار قطعاً ارمغان‌هاي ارزشمندي به همراه دارد. اين کتاب داراي پنج فصل است که در فصل اول موقعيت جزيرة‌العرب هنگام نزول وحي و در فصل دوم وضعيت فرهنگي - ادبي سرزمين وحي مورد بررسي قرار مي‌گيرد. مؤلف طي فصل سوم اوضاع اجتماعي - اقتصادي جزيرة‌العرب هنگام نزول وحي، در فصل چهارم مفاهيم حقوقي و احکام عصر جاهلي و در فصل پنجم اديان، عادات و اعتقادات عصر جاهلي را بررسي کرده است.

4) تفسير روز: تفسير عقلي - كاربردي قرآن كريم با توجه به مسائل روز، سيد يحيي يثربي، امير كبير، چاپ اول، 1388، 410 ص.

اسلام، دين همه‌ی انسان‌‌ها در همه‌ی دوران‌‌هاست. به همين دليل بايد معجزه‌‌هاي روشن خود را براي همه‌ی انسان‌‌ها و همه‌ی دوران‌‌ها داشته باشد. تفسير حاضر نيز بر اساس نيازهاي امروز انسان بنا شده است. از نظر نگارنده، قرآن همانند طبيعت است كه هرچه آگاهانه‌‌تر و با روش درست‌‌تر پژوهش شود، نتيجه‌‌هاي بزرگ‌‌تري مي‌‌دهد. در اين تفسير با راه و روش جديد، مسائل امروز بشر با بهره‌‌گيري از قرآن مطرح شده است؛ مسائل مهمی همانند اعتبار انسان، حقوق اساسي فردي و اجتماعي او، اصالت و اعتبار عقل و انديشه‌ی انسان، روش درست‌‌انديشي، دين درست، اديان و مذاهب باطل و خرافي، خداشناسي، پيامبرشناسي، رابطه‌ی انسان و خدا، سياست اسلامي، مشكلات علما و مديران جامعه، مشكلات جهان و جهان اسلام و صدها نامه‌ی ديگر، در اين تفسير، براي مديريت جامعه‌ی اسلامي خود نيز هشدارها و آموزه‌‌هايي بنيادي خواهيم يافت.

5) تفسير الميزان، سيد محمد حسين طباطبايي، ترجمه: سيد محمد حسين طباطبايي، اميرکبير.

الميزان تفسير کامل قرآن به قرآن است که علامه طباطبائي (1321 ق ـ  1360) در 1333 ش تأليف آن را آغاز کرد و در 23 رمضان 1391 (2 آبان 1350) آن را به پايان برد. انگيزه‌ی شروع اين تأليف از زمان تدريس علامه در حوزه علميه‌ی قم شکل گرفت که وي با اصرار شاگردانش به جمع‌آوري آن پرداخت. علامه طباطبايي درباره‌ی اين تفسير مي‌گويد که ابتدا در روايت‌هاي بحارالانوار بسيار جست‌وجو و انديشه کرده است و هفت رساله با هفت موضوع تأليف کرده است و بعد به تفسير قرآن پرداخته است. علامه در تأليف اين تفسير از منابع بسياري در موضوع تفسير، حديث، تاريخ، لغت و... استفاده کرده است. هم‌چنين توضيح و تفسير داستان پيامبران مانند حضرت آدم، ابراهيم، صالح، شعيب، يونس، يوسف و محمد صلی الله علیه و آله پرداخته است. الميزان داراي ويژگي‌هاي خاصي است که مهم‌ترين آن‌ها روش تفسير قرآن به قرآن است. کتاب حاضر ترجمه‌ی اين تفسير عظيم است.

تهیه و تنظیم: حسن حسینی یار

تاريخ: ۱۳۹۴/۶/۲۱
نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما:
سامانه اعزام مبلغ دفتر تبلیغات سمتا
دوره مسیحیت
نقد فرق تصوف و دراویش
تربیت مبلغ خواهران
کارگاه مطالعات سینمایی
زمانبندی امتحانات بینش مطهر
فراخوان جذب، گزینش و ارتقاء رتبه
پاتوق داستان
ایپرسش
دانلود نرم افزارهای مرکز ملی پاسخگویی
فرم ارسال اخبار شما
لینکستان سایت‌های مرتبط
آخرین اخبار سایر خبرگزاریها
  صفحه اصلی  |   گزارش از مطالب  |   درباره ما  |   اخبـــار  |   دانلود نرم افزار 
Copyright © 2010. All rights reserved.
Developed by WebBox Portal