حساب کاربری | عضویت    امروز: ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۷ آذر     
ارسال به دوستان  نسخه چاپی
پایگاه فرهنگی تبلیغی رسالات:
 مصاحبه کوتاه رسالات با خانم حیدری؛ از نخبگان تبلیغی مشهد
از آن‌جایی که یک مبلّغ باید عامل به آن‌چه که تبلیغ می‌کند و می‌گوید باشد فلذا برخی از مسائل در زندگی مبلّغ باید کاملاً رعایت شود. از جمله‌ی این موارد می‌توان به ساده‌زیستی و پرهیز از افراط و تفریط اشاره نمود. هم‌چنین مبلّغ باید در امور خانوادگی خود بویژه در رابطه با...

لطفاً خود را معرفی نمایید؟

بسم الله الرحمن الرحیم. زهرا حیدری هستم. متولد 1344 در مشهد. تقریباً قریب بیست سال است که در امر مقدس تبلیغ فعالیت دارم. در اماکن مختلفی از جمله حرم مطهر امام رضا علیه‌السلام – دارالاجابه، دارالحکمه، دارالحجه – حدود 10 سال چه به عنوان سخنران و چه در جلسات حلقه‌های معرفت انجام وظیفه کرده‌ام. هم‌چنین در مساجد، ادارات، کانون‌های بسیج ادارات، شهرداری، مدارس، دانشگاه‌ها و... در زمینه‌های مختلف اخلاقی، تربیتی، خانوادگی، مهارت‌های زندگی، پاسخ به شبهات و... فعالیت تبلیغی داشته‌ام.

هدف شما از ورود به عرصه‌ی تبلیغ دین چه بود و چگونه وارد این حوزه شدید؟

هدف من از ورود به عرصه‌ی تبلیغ، رضایت پروردگار، در حد توان جامعه را به سمت خدا بردن و آشنا کردم مردم (بانوان) با وظایف خود بوده است.

من وقتی در سال 1374 در سازمان تبلیغات اسلامی مشغول تحصیل بودم به عنوان مبلّغ به اماکن مختلف می‌رفتم و این‌گونه بود که وارد فضای تبلیغ شدم.

تکنیک‌های تبلیغی شما چیست؟ راز موفقیت خود را چه می‌دانید؟

مهم‌ترین اصل و روش من در تبلیغ این است که آیات و روایات را محور کار خودم قرار می‌دهم و نسبت به تطبیق آن با مسائل روز همت دارم. باید سعی کنیم مسائل دینی علی‌الخصوص نکات اخلاقی در تبلیغمان نمود داشته باشد و با بهره‌گیری از آیات و روایات و سیره‌ی بزرگان و عرفا مبادرت به امر تبلیغ بورزیم.

چند ساعت در روز مطالعه می‌کنید؟

گاهی تا 5 ساعت، گاهی کمتر و گاهی بیشتر. به نظر من ما در این مورد ضعف داریم. این وظیفه‌ی هر مبلغی است که مطالعه مستمر و مداوم داشته باشد.

آیا در فضای مجازی هم ورود پیدا کرده‌اید؟

خیر، ورود به فضای مجازی بسیار چالش‌برانگیز است. بنده به شخصه وارد این فضاها نشده‌ام، چراکه آن را معتمد و موثق نمی‌دانم. ترجیح می‌دهم بیشتر سراغ کتاب بروم. البته نه هر کتابی. کتاب‌های معتبر از نویسندگان معتبر و توصیه شده توسط بزرگان و علماء.

مهم‌ترین اصول در امر تبلیغ کدامند؟

برخی اصول به شخص مبلغ مربوط می‌شود و برخی به روابط با دیگران. مبلغ باید خلوص نیت داشته باشد و همواره توکل به خدا و توسل به ائمه علیهم‌السلام را در نظر داشته باشد. مبلغ باید صداقت داشته باشد و همواره در پی پرورش و تقویت ذهن و محفوظات خود باشد. از تحصیل علوم مفید دست نکشد و رابطه‌ای صمیمی و دلسوزانه با مخاطب برقرار نماید.

مشکلاتی که بر سر راه تبلیغ دین وجود دارد کدامند؟

یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که برخی از افراد کم سواد و کم تجربه – به ویژه بانوان – در محافل مختلف مذهبی راه پیدا کرده‌اند و این باعث شده است مردم جامعه برداشت درستی از مبلّغین علی‌الخصوص مبلّغین خواهر نداشته باشند و آن‌ها را افراد بیسواد تلقی کنند. ما امروزه مشکلی به نام خانم‌های مجلسی داریم که ناآگاهند و دنبال پول و بیمی ندارند که برخی از اصول را تحریف کنند.

چه فضاهایی را برای تبلیغ بانوان مؤثرتر می‌دانید؟ علاقمندی شما در این مورد چیست؟

 فضاهای معنوی و مشاهد شریفه و هم‌چنین مساجد و حسینیه‌ها مکان‌های خوبی برای تبلیغ بانوان هستند و به دلیل فضای روحانی این مکان‌ها، تأثیر کلام مبلغ بیشتر خواهد بود. بنده هم بیشتر دوست دارم در همین فضاها تبلیغ کنم.

به افرادی که می‌خواهند وارد حوزه‌ی تبلیغ دین شوند چه پیشنهاد‌هایی دارید؟

قطعاً آن‌ها را تشویق خواهم کرد؛ چراکه تبلیغ دین یک موهبت و یک لطف از جانب خداوند است. به این افراد پیشنهاد می‌کنم توکل به خدا و توسل به ائمه معصومین علیهم‌السلام را همیشه مد نظر قرار دهند و از فرصت‌های مختلف برای مطالعه و تحقیق استفاده کنند. یک نکته‌ای هم که خیلی مهم است این است که در تبلیغ باید آن‌چه که می‌دانیم مفید است را بگوییم و نه همه‌ی آن‌چه که می‌دانیم.

ارتباط یک مبلّغ با پیروان سایر ادیان و مذاهب چگونه باید باشد؟

باید با احترام کامل نسبت به عقاید آنان سخن گفت و از مخاصم لفظی و فیزیکی و بدزبانی به شدت پرهیز کرد. بالاخره برداشت آن‌ها از دین اسلام و تشیّع تا اندازه‌ی زیادی به رفتار ما هم مربوط است.

اگر ناچار به جدال و بحث با آن‌ها بودیم، باید طبق دستور قرآن حکیم، جدال احسن داشته باشیم که نیازمند آموزش است.

نگاه عموم مردم به مبلّغین دین علی‌الخصوص بانوان مبلّغه چگونه است؟

به عقیده‌ی من نگاه مردم به مبلّغین خانم زیاد نگاه مثبتی نیست. همان‌طور که در مورد سؤال «مشکلات موجود بر سر راه تبلیغ» پرسیدید و پاسخ گفتم، حضور برخی از افراد کم سواد و کم تجربه و برخی از افراد که صرفاً به نیت مسائل مادی گام در این راه گذارده‌اند، مردم را نسبت به ما بدبین کرده است. برخی از مبلغات محترم هم با درخواست حق‌الزحمه‌های بالا، امر تبلیغ را زیر سؤال می‌برند.

زندگی یک مبلّغ با سایر مردم چه تفاوت‌هایی دارد؟

از آن‌جایی که یک مبلّغ باید عامل به آن‌چه که تبلیغ می‌کند و می‌گوید باشد فلذا برخی از مسائل در زندگی مبلّغ باید کاملاً رعایت شود. از جمله‌ی این موارد می‌توان به ساده‌زیستی و پرهیز از افراط و تفریط اشاره نمود. هم‌چنین مبلّغ باید در امور خانوادگی خود بویژه در رابطه با همسر و فرزندان و اقوام، نمونه و زبانزد باشد.

چه پیشنهادهایی در جهت بهبود امر تبلیغ برای مسئولین دفتر تبلیغات اسلامی دارید؟

به نظرم باید در امر کشف استعدادها منسجم‌تر عمل شود و برای تقویت علمی و پژوهشی مبلغات برنامه‌های مشخصی وجود داشته باشد. حتی مبلغانی که کاملاً موفق بوده‌اند هم باید در امر آموزش مورد توجه باشند، چراکه هیچ‌کس بی‌نیاز از کمال نیست.

بانوان طلبه در چه حوزه‌هایی می‌توانند موفق‌تر از آقایان باشند؟

به نظر بنده بانوان مبلغ در حوزه‌ی مهارت‌های زندگی و تبیین روابط زناشویی می‌توانند بسیار موفق باشند. هم‌چنین در ارائه‌ی الگوی تربیت دینی فرزندان. چراکه زنان جامعه، رسالت اصلی‌شان در این حوزه‌ها است و قطعاً در این حوزه‌ها تأثیرگذارتر از آقایان خواهند بود.

یک یا چند مورد از خاطرات شیرین تبلیغی خود را بیان نمایید.

شیرین‌ترین خاطرات من مربوط به سخنرانی‌های من در حرم می‌شود. یک بار پس از سخنرانی در حرم مطهر امام رضا علیه‌السلام، خانمی پیش من آمد و اظهار کرد که به مذهب تشیّع علاقمند شده است و بحمدالله شیعه شد. موارد دیگری هم هست. مثلاً مواردی که پس از سخنرانی در ارتباط بانوان با اینجانب که گاهی بسیار طولانی است (چند سال) گفته می‌شود که ما خیلی تغییر کرده‌ایم. والله اعلم. خداوند توفیق عمل به خود بنده‌ی حقیر مرحمت بفرماید.

تبلیغ دین برای چه گروهی از افراد از همه سخت‌تر است؟ افراد بی قید و بند، افراد متدیّن، جوانان، کودکان، معتقدین به سایر مذاهب یا...؟

تعریف من از افرادی که تبلیغ دین برای آن‌ها از همه‌ی گروه‌های دیگر سخت‌تر است، این‌گونه می‌باشد: "کسانی که نمی‌خواهند بدانند". یعنی کسی که خود را به خواب زده است و نه آن‌که در خواب است. کار کردن و تبلیغ کردن در مقابل این افراد کار بسیار سختی است.

نقطه اوج موفقیت یک مبلّغ کجاست؟

مطمئناً مربوط به مخاطبان او می‌شود. اگر مبلغ بتواند ضمن اصلاح فردی خود و رعایت تمامی مسائل دارای اهمیت در تبلیغ مخاطبین، در اصلاح اخلاق و رفتار آنان و قرار دادن آنان در خط ایمان موفق عمل کند، قطعاً به نقطه‌ی مطلوب رسیده است.

در پایان اگر مطلب قابل ذکری دارید بیان بفرمایید.

عاجزانه درخواست می‌کنم که تمهیداتی فراهم آید که هیچ کس، زن یا مرد، بدون مجوز از دفتر تبلیغات یا سازمان تبلیغات، اجازه تبلیغ و سخنرانی و حتی مداحی و مرثیه‌خوانی در هیچ کجا را نداشته باشد. حتی خوب است که این مسئله را رسانه‌ای کنید که مردم بدانند که هر کس را نباید به مجالس خود دعوت کنند، مگر افرادی که مجوز تبلیغ را همراه خود داشته باشند. عدم رعایت این مسئله (همراه نداشتن مجوز تبلیغی) را جرم اعلام کنید تا سودجویان و منحرفین به اهداف خود نرسند.

با تشکر از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

تاريخ: ۱۳۹۴/۷/۴
نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما:
سامانه اعزام مبلغ دفتر تبلیغات سمتا
نقد مسیحیت
نقد عرفان های نوظهور
پاسخگویی به شبهات مذهبی
دوره دانش افزایی خواهران
نقد فرق تصوف و دراویش
تربیت مبلغ خواهران
کارگاه مطالعات سینمایی
زمانبندی امتحانات بینش مطهر
فراخوان جذب، گزینش و ارتقاء رتبه
پاتوق داستان
ایپرسش
دانلود نرم افزارهای مرکز ملی پاسخگویی
فرم ارسال اخبار شما
لینکستان سایت‌های مرتبط
آخرین اخبار سایر خبرگزاریها
  صفحه اصلی  |   گزارش از مطالب  |   درباره ما  |   اخبـــار  |   دانلود نرم افزار 
Copyright © 2010. All rights reserved.
Developed by WebBox Portal