حساب کاربری | عضویت    امروز: ۱۳۹۸ دوشنبه ۳۰ دي     
ارسال به دوستان  نسخه چاپی
حجت‌الاسلام والمسلمین فرازی تبیین کرد:
 سه عنصر اصلی در منبر؛ مکان، زمان و مخاطب
یکصدو هفتاد و نهمین کارگاه نقد عالمانه منبر، پنجشنبه 9 مهرماه سال جاری، با کارشناسی حجت‌الاسلام والمسلمین فرازی، در نمازخانه دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار گردید.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی فرهنگی-تبلیغی رسالات، یکصدو هفتاد و نهمین جلسه از سری کارگاه‌‌های نقد عالمانه‌ی منبر، پنجشنبه‌ی این هفته با سخنرانی حجت‌الاسلام حسین ذبیحی و کارشناسی حجت‌الاسلام والمسلمین فرازی و با حضور جمعی از طلّاب حوزه علمیّه خراسان در نمازخانه دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار ‌گردید.

پس از سخنرانی حجت‌الاسلام ذبیحی و نقد سخنرانی وی توسط چند تن از حاضرین، حجت‌الاسلام والمسلمین فرازی به ایراد سخن پرداخت. وی ضمن ابراز خرسندی از حضور در کنار حرم مطهر امام رضا علیه‌السلام بیان داشت: با این‌که در عصر انفجار اطلاعات هستیم، باز هم منبر بهترین رسانه برای انتقال مفاهیم دینی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین فرازی در ادامه به تبیین جایگاه مذهبی، فردی و اجتماعی منبر پرداخت و اظهار داشت: میمنت و مبارکی منبر به استفاده از قرآن است و باید از قرآن در منبر استفاده کرد.

وی در مورد اهمیت محتوای منبر گفت: احکام فقهی علاوه بر کاربردی بودن باید به روز باشد و در صورت امکان به محتوای منبر ربط داشته باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین فرازی عنوان داشت: ما باید مبلغ ولایت باشیم، حتی اگر مقلّد مقام معظم رهبری نیستیم باید ولایت را تبلیغ کنیم، چرا که قوام نظام بسته به این امر دارد.

کارشناس این جلسه‌ی نقد عالمانه در ادامه‌ی سخنان خود به اهمیت ارتباط برقرار کردن با مخاطب اشاره کرده و ابراز داشت: باید موضوع را متناسب با زمان و مکان انتخاب کرد.

وی در مورد جائز بودن یا نبودن تقلید گفت: نظر بزرگان این است که تقلید اشکالی ندارد اما همراه با سه قید؛ رعایت زمان، توجه به مکان و توجه به مخاطب.

مسئول حوزه‌های علمیه اهل سنت کشور در دفتر مقام معظم رهبری ادامه داد: با تکیه بر نظر تصریحی بزرگان، استفاده از نوشته برای منبر اشکالی ندارد همان‌طور که مقام معظم رهبری از نوشته استفاده می‌کنند.

وی اظهار داشت: البته باید بر نوشته مسلط بود که این شبهه ایجاد نشود که ما به آن وابسته هستیم. نوشته هرچند نظم، سرعت و دقت را افزایش می‌دهد اما استفاده از نوشته در منبر نباید به گونه‌ای باشد که اعتماد مخاطب به ما از بین برود.

فرازی با اشاره به اهمیت قابل باور بودن مطالبی که در منبر بیان می‌شود گفت: منبر جای استفاده از احساسات است. ائمه ما از این مطلب بسیار استفاده می‌کردند. امام حسین علیه‌السلام در روز عاشورا از سه عنصر منطق و استدلال، حماسه و ایثار و احساس و عاطفه بهره گرفتند و امروزه در بین جوانان این مسئله جواب می‌دهد.

وی با تأکید بر حفظ سنت‌های تبلیغی و پافشاری روی آن‌ها عنوان داشت: سنت تبلیغ در بحث توسل، مقتل‌خوانی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین فرازی در مورد روش آموزش ارزش‌های دینی و انقلابی اظهار داشت: موضع‌گیری در قبال ارزش‌های انقلابی باید با توجه به مخاطب صورت بگیرد. فرق می‌کند در هفته دفاع مقدس در جمع بسیجیان سخن می‌گویید یا در دانشگاه و یا در یک مجلس با عقاید گوناگون.

وی در پایان 4 روش تحلیلی، تفسیری، تاریخی و اعتقادی را برای زمانی که منبری مخاطب را نمی‌شناسد و افراد گوناگونی پای منبر او نشسته‌‌اند، مطلوب دانست و روش تحلیلی را مختصراً توضیح داد.

 
 سخنران: حجت الاسلام ذبیحی

 حاضرین در جلسه
تاريخ: ۱۳۹۴/۷/۱۱
نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما:
سامانه اعزام مبلغ دفتر تبلیغات سمتا
نقد مسیحیت
کوثر هدایت 98
نقد فرق تصوف و دراویش
تربیت مبلغ خواهران
کارگاه مطالعات سینمایی
نقد عرفان های نوظهور
پاسخگویی به شبهات مذهبی
زمانبندی امتحانات بینش مطهر
فراخوان جذب، گزینش و ارتقاء رتبه
پاتوق داستان
ایپرسش
دانلود نرم افزارهای مرکز ملی پاسخگویی
فرم ارسال اخبار شما
لینکستان سایت‌های مرتبط
آخرین اخبار سایر خبرگزاریها
  صفحه اصلی  |   گزارش از مطالب  |   درباره ما  |   اخبـــار  |   دانلود نرم افزار 
Copyright © 2010. All rights reserved.
Developed by WebBox Portal