حساب کاربری | عضویت    امروز: ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۳ مرداد     
ارسال به دوستان  نسخه چاپی
پایگاه فرهنگی تبلیغی رسالات:
 مباهله؛ اثبات حقانیت پیامبر و آل او
مسيحيان نجران ديدند كه پيامبر با چهار نفر آمدند؛ على ‏عليه‌السلام، زهراى اطهر عليهاالسلام، امام حسن و امام حسين ‏عليهماالسلام، كه با شخص پيامبر، يك هيئت پنج ‏نفره را تشكيل مى‌‏دادند. طبق نقل منابع معتبر شيعه و سنى، آن‌ها وقتى اين‌‏گونه آمدن پيامبر صلى الله عليه و آله را ديدند...

«فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكاذِبِينَ»؛ پس هر كس در اين (باره) پس از دانشى كه تو را (حاصل) آمده، با تو محاجّه كند، بگو بياييد پسرانمان و پسرانتان و زنانمان و زنانتان و ما جان خود و شما جان خود را فرا خوانيم؛ سپس مباهله كنيم و لعنت خدا را بر دروغ‏‌گويان قرار دهيم. (آل عمران، آيه 61)

آيه مباهله، آيه بسيار مهم و جالبى است كه جواب چندين سؤال را با هم داده است. درباره شأن نزول اين آيه، چنين آمده است:

گروهى از مسيحيان در منطقه مرزى حجاز و يمن به نام «نجران» ساكن بودند. (مجمع البيان، ج 2، ص 308) پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم وقتى به مدينه آمد و حكومت اسلامى رشد پيدا كرد، يهوديان اطراف مدينه در برابر پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم توطئه كردند و گروهى از مسيحيان نجران نيز براى آن كه از رسالت محمد صلى الله عليه و آله و سلم مطمئن شوند، به مدينه آمدند. عالمان آنان به بحث و گفت‏‌وگو با پيامبر صلى الله عليه و آله پرداختند و بر اعتقاد خود درباره حضرت مسيح‏ عليه‌السلام كه فرزند خداست، اصرار مى‌‌‏ورزيدند. در اين هنگام آيه مباهله نازل شد كه نشان مى‏‌دهد در جايى كه بحث علمى، ثمره و فايده‌‏اى ندارد، بايد از راه ديگرى وارد شد و اين راه، همان مباهله، به معناى نفرين بود كه در ميان مسيحيان نيز پذيرفته شده بود؛ پس به آن‌ها اعلام شد: «فَقُل تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ...».

به دنبال اين توافق، روز مباهله (24 ذى‌‏الحجة) مشخص شد. مسيحيان نجران ديدند كه پيامبر با چهار نفر آمدند؛ على ‏عليه‌السلام، زهراى اطهر عليهاالسلام، امام حسن و امام حسين ‏عليهماالسلام، كه با شخص پيامبر، يك هيئت پنج ‏نفره را تشكيل مى‌‏دادند. طبق نقل شيعه و سنى، آن‌ها وقتى اين‌‏گونه آمدن پيامبر صلى الله عليه و آله را ديدند، عقب‏‌نشينى كردند و به اطرافيان خود گفتند: اگر پيامبر اسلام ‏صلى الله عليه و آله به گفته خودش اطمينان نداشت، نزديك‌‏ترين افراد خاندانش را نمى‌‏آورد. به همين جهت، مسيحيان نجران گفتند: ما راضى هستيم جزيه (ماليات) بدهيم و زير چتر حكومت اسلامى زندگى كنيم. پيامبر صلى الله عليه و آله هم پذيرفتند و ديگر ایشان را نفرين نكردند.

اين آيه، هم نشانه فضيلت اهل‌‏بيت ‏عليهم‌السلام است و هم نشانه آشكارى است كه پيامبر رحمة للعالمين است. امام زمان (عج) هم رحمة للعالمين است و اين كه مى‏‌گويند امام زمان (عج) مى‏‌آيد و خونريزى مى‌‏كند، حتماً باطل است. امام زمان، جانشين پيغمبرى است كه رحمة للعالمين است.

در هر صورت، با توجه به اين آيه شريفه، پيغمبر مأمور است سه گروه را بياورد. اگر گروه چهارمى را بياورد، پيغمبر گناه كرده و از فرمان خدا، سرپيچى كرده است و اگر كمتر هم ببرد، باز هم سرپيچى از فرمان خدا كرده، حال بايد ديد كه حضرت چه كسانى را براى مباهله برده بود؟
1) «فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ»؛ از فرزندان، پيامبر صلى الله عليه و آله، امام حسن و امام حسين‏ عليهم‌السلام را با خود بُرد.

بر اساس اين كه حسنين ‏عليهم‌السلام به دستور پيامبر در آن واقعه حضور داشتند و قرآن تعبير نموده است كه پيامبر فرزندان خود را ببرد، جواب آن سؤال معلوم مى‏‌شود كه نوه دخترى هم فرزند پدربزرگ است و الّا پيامبر بايد مى‏‌گفت: من بچه ندارم و اين‌ها مال داماد من هستند. بنابراين، همان‌‏طور كه به سيدهايى كه از طريق پدر به پيامبر مى‌‏رسند، به عنوان فرزندان و نسل پيامبر صلى الله عليه و آله احترام گذاشته مى‌‏شود، لازم است به كسانى كه مادرشان سيد است نيز احترام گذاشت؛ اگر چه از نظر فقهى، به آن‌ها خمس تعلّق نگيرد. در نتيجه در محرم بودن و انتساب نوادگان به يك شخص فرقى بين نوه دخترى و پسرى وجود ندارد. همان‌گونه كه نوه پسرى به انسان محرم است و از نسل وى محسوب مى‌‏گردد نوه دخترى نيز چنين است، بايد توجه داشت كه همه امامان ‏عليهم‌السلام نوه دخترى پيامبر هستند و با وجودى كه امام حسن و امام حسين ‏عليهم‌السلام نوه دخترى رسول خدا بودند در آيه مورد بحث از واژه «ابناء» استفاده گشت كه به معناى پسران است.

2) «وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ»؛ پيغمبر علاوه بر دختران و ديگر زنان خويشاوند خود، نُه زن داشت. در قرآن نيز لفظ جمع آمده است و اين نشان مى‌‏دهد كه از ميان زنان، هر كدام شرايط را داشته باشد، بايد او را ببرد و اگر صد زن هم از اهل‏بيت او حساب مى‏‌شدند، بايد آن‌ها را ببرد. (اين جمع آوردن نكته دارد.)

با وجود اين كه در آيه لفظ جمع آمده، اما پيغمبر فقط زهرا عليها‌السلام را برده، يا بايد بگوييم پيغمبر خلاف امر خدا كار كرده (نعوذ باللَّه) كه خداوند جمع خواسته و گفته زن‌هايت را بايد ببرى، ولى پيغمبر سرپيچى كرد و يكى را برد كه اين اصلاً در شأن پيغمبر نيست، يا اين‌كه بگوييم مراد آيه زنانى بود كه از اهل‏‌بيت ‏عليهم‌السلام بودند و زن شخصيت حقوقى پيامبر به حساب مى‌‌‏آمدند. از اين رو، پيغمبر فقط زهرا را برد، چون فقط او جزء اهل‏بيتش حساب مى‏‌شد و حتى اگر خديجه هم با آن همه مقام و منزلت كه ام‌‏المؤمنين است، زنده بود، او را با خودش نمى‏‌برد؟
پس عبارت «نساءنا»، به صورت جمع است؛ اما پيامبر صلى الله عليه و آله تنها يك نفر و آن هم حضرت فاطمه‏ سلام الله علیها را براى مباهله همراه برد و اين نشان مى‏‌دهد كه از ميان خويشاوندان پيامبر صلى الله عليه و آله از جنس زن، تنها يك زن بود كه جزء اهل‏‌بيت پيامبر صلى الله عليه و آله بود و اگر ديگرى هم بود، به مقتضاى لفظ جمع، بايد پيامبر صلى الله عليه و آله او را با خودش مى‏‌برد و به عبارت ديگر، اين عمل پيامبر صلى الله عليه و‌آله نشان مى‏‌دهد كه زنان پيامبر، جزء اهل‌‏البيت نمى‌‌‏باشند.

3) « أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ»

بديهى است كه مقام پيامبر اسلام ‏صلى الله عليه و آله برتر از تمامى پيامبران گذشته است؛ زيرا او خاتم انبيا و سيد مرسلين است، پيامبر اكرم ‏صلى الله عليه و آله، حضرت على‏ عليه‌السلام را با خود به مباهله برد در حالى كه او نه جزء فرزندان پيامبر صلى الله عليه و آله است و نه جزء نساء پيامبر؛ پس ناگزير بايد پيامبر صلى الله عليه و آله او را جزء نفس خويش (انفسنا) حساب كرده باشد؛ يعنى على، نفس و جان پيامبر صلى الله عليه و آله است و مقام پيامبر از همه انبياء بالاتر است؛ پس مقام حضرت على‏ عليه‌السلام نيز از همه انبياء بالاتر مى‏‌باشد.
در روايات درباره امام على‏ عليه‌السلام آمده است كه پيامبر به او فرمود: «لحمك من لحمى و دمك من دمى و الايمان مخالط لحمك و دمك كما خالط لحمى و دمى»؛ (دعاى شريف ندبه و...) و پيغمبر صلى الله عليه و آله به او فرمود: «تنها فرقى كه من و تو داريم، اين است كه من پيغمبرم و تو پيغمبر نيستى.» اگر چه خلقت جسمى امامان‏ عليهم‌السلام بعد از پيامبران بوده، اما خلقت نور آن‌ها قبل از آفرينش پيامبران بوده است؛ «خلقكم اللَّه انواراً و جعلكم بعرشه محدقين» (زيارت جامعه كبيره) اول و آخر و وسط عالم، اهل‏‌بيت عصمت و طهارت‏ عليهم‌السلام بوده‏‌اند.

يكى از دلايل اين‌كه مقام پيامبر از انبياى ديگر بالاتر است، اين است كه زحمات همه را تكميل كرد و دليل اين كه اين قدر ولايت مهم است، اين است كه زحمت پيغمبر صلى الله عليه و آله را على‏ عليه‌السلام تكميل كرد؛ «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي» (مائده، آيه 3)

آيا مقام حضرت زهرا از مقام حضرت مريم نيز بالاتر است؟

بدون شك چنين است. در روايتى از پيامبر اكرم ‏صلى الله عليه و آله خطاب به حضرت زهرا عليها السلام مى‌‏خوانيم: «يا بُنَيَّةَ الا ترَضينَ اَن تكونى سيدة نساء العالمين؟ قالت: يا ابة فاَينَ مريم بنتُ عمران؟ قال ‏صلى الله عليه و آله: تلك سيدة نساء عالمها...» (ابن شهر آشوب، مناقب آل ابى‏طالب، مطبعة الحيدريه فى النجف، 1376ق، ج 3، ص 105 ؛ محمدبن يوسف زرندى الحنفى، نظم درر السمطين، نجف: مطبعة الامام الميرالمؤمنين، ص 179)؛ آيا راضى هستى كه سيده زنان جهانيان باشى؟ حضرت فاطمه عرض كرد: اى پدر! پس مريم چه؟ حضرت فرمود: او سيده زنان زمان خود بود...»

بايد توجه داشت كه عالمين، جمع است (نه مفرد و نه تثنيه)؛ پس شامل همه جهان‏‌هاى قبل از ما و بعد از ما و شامل جهان مادى، برزخى و آخرت مى‌‏شود. اگر فضيلت ذاتى حضرت مريم اين بود كه مادر حضرت عيسى ‏عليه‌السلام شد، فضيلت ذاتى حضرت زهرا اين است كه هم دختر نبوت بود و هم همسر ولايت و هم مادر امامان. اگر فضيلت عرضى مريم اين بود كه در راه دين حضرت عيسى ‏عليه‌السلام زحمت كشيد، فضيلت عرضى حضرت زهرا عليها‌السلام دفاع از دين خاتم انبيا و دفاع از ولايت و آيه «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ» است؛ تا جايى كه در راه اين دفاع، به مقام شهادت نائل گشت. در اين موضوع، بحث فراوان است و آن را به مقام خود وامى‌‏گذاريم.

منبع: porseman.org

تاريخ: ۱۳۹۵/۷/۷
نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما:
سامانه اعزام مبلغ دفتر تبلیغات سمتا
ثبت نام جذب و گزینش
زمانبندی امتحانات بینش مطهر
دوره مسیحیت
نقد فرق تصوف و دراویش
فراخوان جذب، گزینش و ارتقاء رتبه
پاتوق داستان
ایپرسش
دانلود نرم افزارهای مرکز ملی پاسخگویی
فرم ارسال اخبار شما
لینکستان سایت‌های مرتبط
آخرین اخبار سایر خبرگزاریها
  صفحه اصلی  |   گزارش از مطالب  |   درباره ما  |   اخبـــار  |   دانلود نرم افزار 
Copyright © 2010. All rights reserved.
Developed by WebBox Portal