حساب کاربری | عضویت    امروز: ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۹ فروردين     
ارسال به دوستان  نسخه چاپی
پایگاه فرهنگی تبلیغی رسالات:
 مصاحبه رسالات با حجت‌الاسلام و المسلمین روشن‌تن (بخش دوم)
بزرگان دینی ما، امثال شیخ مفیدها و سید مرتضی‌ها و شیخ صدوق‌ها و... وقتی مسئله‌ای برایشان یا برای مردم پیش می‌آمد، بلافاصله با نوشتن کتاب یا از هر راه دیگری سعی در رفع آن داشته‌اند. در انقلاب اسلامی ایران هم که یک ظرفیت بزرگی ایجاد کرد و...

برخی از مردم وقتی یک طلبه را می‌بینند فکر می‌کنند که او می‌تواند و باید به تمامی سؤالات مربوط به دین و زندگی آن‌ها پاسخ دهد! در این حالت عکس‌العمل مبلغ چگونه باید باشد و ما چگونه باید ایشان را متوجه کنیم که حوزه‌های پاسخگویی طلبه‌ها متفاوت است و باید سؤال را از متخصص آن پرسید؟

به نظر من ارجاع به متخصص یک بنای عقلایی است؛ ولی هم‌چنان که اشاره کردید ممکن است مبلغی باشد که در آن زمینه‌ی مراجعه شده تخصص لازم را ندارد. به نظرم نباید هیچ ابایی داشته باشیم که او را به متخصص امر ارجاع دهیم. همین خودش یک حرکت است که می‌تواند مردم را متوجه کند که باید به متخصص مراجعه کرد.

اکثر پاسخگویان مرکز در این مسئله توجیه هستند و وقتی کسی مخاطب آن‌ها قرار می‌گیرد او را به متخصص مورد نظر ارجاع می‌دهند و یا خود از او می‌پرسند و پاسخ را منتقل می‌کنند. این مسئله از این طریق هم در حال فرهنگ‌سازی است و مردم کم‌کم متوجه می‌شوند که همان‌طور که برای هر بیماری‌ای به دکتر خاص خودش مراجعه می‌کنند، برای دریافت سؤال دینی و شرعی خود نیز باید به متخصص آن مسئله مراجعه کنند.

در مورد آموزش‌های قبل از خدمت و ضمن خدمت توضیحاتی ارائه فرمودید. چه افقی را برای این آموزش‌ها به لحاظ موضوعی متصور هستید؟

آموزش‌ها چون به دلیل زمانی و مکانی قابل انعطاف است و از طرفی سؤالات و شبهات متنوع هستند، می‌طلبد که به تناسب ساحت‌ها و عرصه‌های مختلف پرسش‌ها، آموزش‌ها هم همگام این تنوع پیش برود.

آن آموزشی می‌تواند گره از کار باز کند که متناسب با نیازها باشد فلذا دوستان ما در بحث طراحی‌های آموزشی، نیازسنجی و تجزیه و تحلیل کلی و جزئی را در اولویت قرار داده‌اند و با توجه به تقاضاهای جامعه، طراحی آموزشی می‌کنند. اگر آموزش‌ها پویا نباشد و تناسب با مراجعات نداشته باشد، نمی‌تواند نه به انتقال تجارب کمک کند و نه دانش و متدولوژی خاصی را انتقال دهد. لذا ما افق روشنی برای آموزش‌ها متصور هستیم و با توجه به زمان و بازدهی‌های مطلوب، آموزش‌های خاصی را مد نظر داریم. زمان و مطلوبیت کاملاً مورد توجه است و استقبال کارشناسان پاسخگو از آموزش‌ها نشان دهنده‌ی کاربردی بودن این آموزش‌ها است و امروزه به دید تلف کردن وقت به آن نگریسته نمی‌شود. استقبال از آموزش‌ها گواه روشنی بر نیازسنجی دقیق کارشناسان است و علاوه بر این می‌تواند تسریع قابل توجهی را در تأمین نیروی کارآمد و متخصص مورد نیاز ایجاد نماید.

نیازسنجی‌های اخیر شما چه نتایجی را در پی داشته است؟

الآن یکی از نتایج بررسی‌های ما نیاز به آموزش پاسخگویان در زمینه‌های ارتباطی و حل مسئله است. اگر ما بحث ارتباط مؤثر را پیگیری می‌کنیم به معنای اهمیت این امر در عرصه تبلیغ و پاسخگویی است. مُراجع درصدد یافتن مجهول خودش است و اگر چنین مهارت‌هایی را کارشناس و مبلغ ما نداشته باشد ممکن است اهداف تبلیغی عالی بدست نیاید. این یک مهارت در کنار دانش است و لازمه‌ی استفاده از دانش است. یعنی هم به خوبی مسئله و ذهنیت و دغدغه‌ی فرد را بفهمد و هم سؤال او را درک کند و خوب برخورد کند و حرف خوب را خوب بزند. این یک هنر متعالی است.

لطفاً چند تن از طلابی که در قرن اخیر در زمینه‌ی پاسخگویی فعال و موفق بوده‌اند را معرفی نمایید.

اجازه بدهید من چند نکته و در واقع یک سیر و رشد در مسیر پاسخگویی به سؤالات دینی را بیان کنم و از بیان نام افراد پرهیز کنم. پرسش و پرسشگری را دین ما تبلیغ می‌کند و اسلام دینی است که این اجازه را داده است که مرزهای خاصی برای پرسش نداریم. مکتب ائمه علیهم‌السلام و علی‌الخصوص امام باقر و امام صادق علیهماالسلام چنین بوده است. هم‌چنین در زمان غیبت که سؤالات را نواب می‌نوشتند و خدمت حضرت می‌بردند که نظیر آن در زمان ائمه معصومین بسیار فراوان است. بزرگان دینی ما، امثال شیخ مفیدها و سید مرتضی‌ها و شیخ صدوق‌ها و... وقتی مسئله‌ای برایشان یا برای مردم پیش می‌آمد، بلافاصله با نوشتن کتاب یا از هر راه دیگری سعی در رفع آن داشته‌اند. در انقلاب اسلامی ایران هم که یک ظرفیت بزرگی ایجاد کرد و توانست سنگرهای کلیدی‌ای را در جهت تبلیغ دین فتح کند، پاسخگویی به عنوان یک نهاد شناخته می‌شود و مراکز مختلف پاسخگویی ایجاد شده است. اهمیت و ضرورت این مسئله آن‌قدر مشخص است که مراکز پاسخگویی به شدت در حال گسترش است و این همت وجود دارد که با توجه به نیازها، مراکز پاسخگویی نیز گسترش یابند. امروز ما به برکت تلاش ائمه علیهم‌السلام و بزرگان دینی‌مان علاوه بر بحث پاسخگویی فردی به ایجاد مراکز پاسخگویی و استفاده از خرد جمعی در سرعت و کیفیت پاسخگویی رسیده‌ایم و این بالندگی و اهمیت پاسخگویی را نشان می‌دهد.

مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی یکی از آن جریانات گسترده‌ی پاسخگویی شیعی است که امروز توانسته است مخاطبین قابل توجهی را از زلال معارف اسلامی سیراب کند.

لطفاً اگر خاطره‌ی خاصی از بحث پاسخگویی در ذهن دارید برای مخاطبان ما بیان نمایید.

یک بار یک خانمی با تلفن من تماس گرفت و از فعالیت‌ها و پاسخگویی‌های مرکز تشکر کرد و گفت: پدر و مادر من مسلمان بودند اما من دینی را غیر از اسلام انتخاب کرده بودم. به لطف خدا با مرکز شما ارتباط گرفتم و با پاسخگویان مرکز شما بسیار صحبت و بحث کردم و امروز با جرأت و خوشحالی دین اسلام و مذهب تشیع را با افتخار تمام پذیرفته‌ام و ارتباط با این مرکز موهبتی بود که خداوند جهانیان به من ارزانی داشت و مسیر درست را انتخاب کردم.

این برای ما بسیار شیرین است و از این دست خاطرات بسیار زیاد است. همین که یک نفر توانسته از طریق ارتباط با پرسشگران ما مسیر درست را بیابد و زندگی‌اش متحول شود، نهایت خوشحالی و مسرت را برای مجموعه‌های پاسخگویی دارد.

یک بار هم یک خانمی به صورت حضوری به مرکز مراجعه کرده و رسماً از پاسخگویان ما تشکر کرده بود. ایشان در واقع قصد خودکشی داشتند و چند بار اقدام کرده بودند اما فقط یک بار به صورت اتفاقی – که قطعاً اتفاقی نبوده است – با خود فکر می‌کند که من که همه‌ی مسیرها را رفته‌ام این مسیر را هم امتحان کنم ببینم چه می‌شود. فقط با یک بار تماس با یکی از کارشناسان ما از این مسیر خطرناکی که برای خودش انتخاب کرده بود به صورت آگاهانه و با بصیرت برگشت و رسماً برای تشکر آمده بود. این بالاترین پاداش برای ما است.

در پایان اگر نکته‌ی قابل عرضی دارید در خدمتتان هستیم.

با تشکر از شما و لطف خداوند متعال که توفیق زیارت امام رضا علیه‌السلام را مجدداً نصیب ما نمود. صحبتم را با حدیثی از امام رضا علیه‌السلام به پایان می‌رسانم. روایت قشنگی است. صالح هروی می‌گوید در محضر امام رضا علیه‌السلام بودم که حضرت فرمود: «رحم الله عبداً احیا امرنا» هروی می‌گوید پرسیدم که چگونه امر شما احیا می‌شود؟ حضرت فرمودند: علوم ما را یاد می‌گیرند و آن را به مردم یاد می‌دهند. ایشان در ادامه فرمودند: «لو علم الناس محاسن کلامنا لتّبعونا»؛ اگر مردم محاسن کلام ما را بدانند هر آیینه از ما پیروی می‌کنند.

ان‌شاالله خداوند ما را از شیعیان راستین ائمه هدی علیهم‌السلام قرار دهد.

تهیه و تنظیم: سایت رسالات

تاريخ: ۱۳۹۴/۷/۲۶
نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما:
سامانه اعزام مبلغ دفتر تبلیغات سمتا
دوره مسیحیت
نقد فرق تصوف و دراویش
تربیت مبلغ خواهران
کارگاه مطالعات سینمایی
زمانبندی امتحانات بینش مطهر
فراخوان جذب، گزینش و ارتقاء رتبه
پاتوق داستان
ایپرسش
دانلود نرم افزارهای مرکز ملی پاسخگویی
فرم ارسال اخبار شما
لینکستان سایت‌های مرتبط
آخرین اخبار سایر خبرگزاریها
  صفحه اصلی  |   گزارش از مطالب  |   درباره ما  |   اخبـــار  |   دانلود نرم افزار 
Copyright © 2010. All rights reserved.
Developed by WebBox Portal