حساب کاربری | عضویت    امروز: ۱۳۹۷ سه شنبه ۳ مهر     
ارسال به دوستان  نسخه چاپی
رئیس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی::
 همدلی با مخاطب نیاز به تمرین دارد
حجت‌الاسلام والمسلمین مخدوم: ظاهراً همدلی امر سهلی به نظر می‌رسد اما باید بدانیم که مهارت‌های بسیاری را می‌طلبد. فهم مخاطب بسیار پیچیده است و نیاز به تمرین بسیار دارد.

 
 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی فرهنگی-تبلیغی رسالات، حجت‌الاسلام والمسلمین مخدوم، رئیس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی، دوشنبه 5 بهمن‌ماه سال جاری در نشستی با پاسخگویان شعبه خراسان رضوی این مرکز بر ضرورت همدلی با مخاطب و جلوگیری از خطاهای ذهنی و دخالت احساسات در پاسخگویی تأکید کرد.

وی در این نشست بیان داشت: پاسخگویان نباید احساسات خود را در امر پاسخگویی دخالت دهند. تفاوت است میان این‌که بخواهید حرفی بزنید یا این‌که بخواهید حرفی بزنید که مؤثر باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مخدوم در جمع پاسخگویان مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی نمایندگی خراسان رضوی، ایشان را به شناخت دقیق مسئله‌ی اصلی و تلاش در جهت رفع همان مسئله تشویق و آن را یکی از مهم‌ترین عوامل اثرگذار بودن پاسخگویی عنوان کرد.

وی در این رابطه گفت: ممکن است در مورد کسی که عدل الهی را زیرسؤال می‌برد، شما پاسخ بسیار قوی و درستی بدهید اما او قبول نکند؛ احتمالاً در زندگی این فرد مشکلی بوجود آمده که چنین سؤالی می‌پرسد و قانع هم نمی‌شود. باید مسئله اصلی مخاطب را شناخت. در بسیاری از مسائل اجتماعی و دینی این مشکل وجود دارد و لذا راهکارهایی که توسط برخی نهادهای فرهنگی ارائه می‌شود نادرست است.

رئیس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی در بخش دیگری از سخنان خود، حاضرین را به همدلی با مخاطب توصیه کرد و صرفِ همدردی و دلسوزی را بدون فایده دانست. وی افزود: ظاهراً همدلی امر سهلی به نظر می‌رسد اما باید بدانیم که مهارت‌های بسیاری را می‌طلبد. فهم مخاطب بسیار پیچیده است و نیاز به تمرین بسیار دارد.

وی در ادامه در مورد موضوعاتی چون شروع خوب، استفاده از کلمات و تعابیر مناسب و سنجیده، لبخند زدن، قرار گرفتن در فضای ذهنی مخاطب، درک موقعیت و جایگاه مخاطب توصیه‌هایی ارائه کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مخدوم ابراز داشت: قبل از شروع به پاسخگویی مقداری تأمل کنید؛ مدتی سکوت پاسخ بهتری را به ذهن شما خواهد آورد و در ضمن مخاطب شما به یاد نخواهد آورد که شما چند لحظه سکوت کرده‌اید.

وی اظهار داشت: کلمات، تعابیر و پیام‌های غیرکلامی که در ارتباط اولیه استفاده می‌شود، تأثیر چشم‌گیری در بازخورد مخاطب دارد.

رئیس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی قرار گرفتن در فضای مخاطب، درک موقعیت، جایگاه و فضای اجتماعی مخاطب و نشان دادن این‌که بحث برای شما جذاب است را از جمله راهکارهای تسهیل همدلی با مخاطب عنوان کرد و ادامه داد: بدون بررسی و ادله کافی نسبت به اوضاع پیش بینی نکنید. حرف مخاطب را قطع نکنید و به صحبت‌های او به طور کامل گوش کنید.

وی در پایان اظهار داشت: به دنبال مقصر نباشید. پیدا کردن مقصر کمکی به حل مشکل نمی‌کند و روند یافتن راه‌حل را به تأخیر می‌اندازد؛ البته که پیدا کردن مقصر در جای خود اهمیت دارد.

 
 

 
تاريخ: ۱۳۹۴/۱۱/۶
نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما:
سامانه اعزام مبلغ دفتر تبلیغات سمتا
 کارگاه شناخت سینمای اخلاقی
تربیت مبلغ خواهران
ثبت نام جذب و گزینش
دوره مسیحیت
نقد فرق تصوف و دراویش
زمانبندی امتحانات بینش مطهر
فراخوان جذب، گزینش و ارتقاء رتبه
پاتوق داستان
ایپرسش
دانلود نرم افزارهای مرکز ملی پاسخگویی
فرم ارسال اخبار شما
لینکستان سایت‌های مرتبط
آخرین اخبار سایر خبرگزاریها
  صفحه اصلی  |   گزارش از مطالب  |   درباره ما  |   اخبـــار  |   دانلود نرم افزار 
Copyright © 2010. All rights reserved.
Developed by WebBox Portal