حساب کاربری | عضویت    امروز: ۱۴۰۰ سه شنبه ۳۱ فروردين     
ارسال به دوستان  نسخه چاپی
 چرا پیامبر سیاه‌پوست نداریم؟
در زمان ‎هاي قديم، بعضي اقوام مانند سرخ‎‌پوست‌‎ها در گوشه ‎اي گنگ از دنيا زندگي مي‎ كردند كه كسي از آنان خبري نداشت و آن‎ ها هم از كسي خبري نداشتند. حال اگر پيامبري در ميان آنان بيايد امّا در مركز كشور نيايد دعوت او عمومي نخواهد شد و صداي او به گوش جهانيان نمي‎ رسد. چنان كه پيامبر اكرم (ص) هنگام رسالت...

 

 
 
اولین باری بود که برای تبلیغ اعزام می‌شدم. روستایی بود در هرمزگان. منطقه حالت عشایری داشت و اغلب اهالی دامدار و کشاورز بودند. خانه‌های آن‌ها بسیار قدیمی و زندگی آن‌ها در سطح بسیار پایینی بود. من از طرف امام جمعه کرمان به این منطقه اعزام شده بودم و به خاطر این‌که اولین سفرم بود استرس زیادی داشتم.

هرگز در ذهنم چنین برداشتی از منطقه نداشتم و اول که رسیدیم پشیمان شدم و پیش خودم می‌گفتم کاش نمی‌آمدم. جالب این‌که بعد از این‌که من رسیدم، یک طلبه‌ی دیگر هم برای تبلیغ آمد و من سعی کردم با آمدن او، کار را به او بسپارم و بروم اما نشد و ماندگار شدم.

وضعیت راه روستا طوری بود که از یک جایی به بعد نمی‌شد با ماشین رفت. خلاصه منطقه‌ی بسیار خاصی بود و از یک جایی به بعد باید با موتور می‌رفتیم.

از این مسائل بگذریم. ‌آن‌چه از این سفر همیشه در ذهنم می‌ماند را برایتان بگویم:

روز اول یک بنده‌ی خدایی آمد و ازم پرسید: چرا پیامبر سیاه‌پوست نداریم؟!

یک آن جا خوردم. با کمی تأمل گفتم: شما پیامبرها را یکی یکی نام ببر تا من سیاه‌پوست‌هایش را برایت جدا کنم.

گیر کرد!! خواست جلوی جمع یه جورایی به دین و کارهای خدا مشکلی وارد کند اما بحمدالله خداوند به ذهنم انداخت که چنین جوابی به او بدهم. برای این‌که سنگ تمام گذاشته باشم گفتم: شما یک سؤال از من پرسیدی و فوراً جواب خواستی. من یک سؤال از شما می‌پرسم، جوابش را آخر دهه برایم بیاور!

با ترس و لرز گفت: بگو حاج آقا.

گفتم: آن کدام نماز است که از آسمان آمده و به زمین نرسیده؟!

سؤال را به آهستگی تکرار کرد و گفت: نمی‌دانم... خوب جوابش چه می‌شود؟!

گفتم: باشه آخر دهه.

خیلی اصرار کرد.

گفتم: پاسخ نماز میت است.

نقل خاطره از حجت‌الاسلام کرامتی‌نیا

تهیه و تنظیم: سایت رسالات

چرا از ميان اقوامي چون سرخ پوست و سياه پوست و زرد پوست پيامبري بر نخواسته است و آیا اين با مدعاي ما كه معتقديم براي همه انسان ها پيامبر مي آيد منافات دارد؟

پاسخ:

نكته قابل تذكر اين است كه ظهور پيامبر از ميان قومي غير سرخپوست يا زردپوست يا... هيچ مشكلي ايجاد نمي كند و با هدف نهايي مبعوث كردن رسُل كه هدايت انسان ها است منافاتي ندارد، زيرا ديني را كه پيامبري مي آورد براي ديگر اقوام هم هست و به همه عالَم عرضه مي شود "قرآن براي عالَم انذار دهنده است" (فرقان/1)و اگر كسي دنبال حق است، به محض برخورد با او، آن را ميپذيرد. چون ديني كه خداوند مي آورد بر حقيقت انسانيت و فطرت او مطابقت دارد. آنچه مهم است جهاني بودن زبان ديني است كه پيامبر ميآورد.

حال در پاسخ به اين سؤال كه چرا پيامبران از آسياي ميانه ظهور مي كردند و چرا در ميان اقوام ديگر ظهور نكردند بايد گفت "ممكن است در آن قسمتها جمعيتي نبوده و يا اگر بوده ما دليلي نداريم كه خداوند براي آن ها انبيايي نفرستاده است چون از همه انبيايي كه آمار و نامشان در جوامع روايي ما هست تنها نام بعضي در قرآن ذكر شده است. (غافر/78)

شايد در ميان آن اقوام نيز انبيايي بوده اند كه در قرآن قصه آنان نيامده است و اگر هم پيامبر اولوالعزمي در ميان آن اقوام نبوده، شايد به خاطر كم بودن جمعيت آن منطقه در آن زمان باشد. (سيره پيامبران در قرآن، ص 49، جوادي آملي، چ دوّم، نشر اسراء) "گروهي از عارفان و حكيمان به استناد برخي از تواريخ، حضرت ادريس را همان هرمس پنداشتند، هم چنان كه حضرت شيث را همان آغاثا ذيمون دانستند و عدهاي شايد بر اثر همين هرمس و آغاثاذيمون و فيثاغورس، مانند آنها مثل ارسطو... را از انبيا دانستند". (همان/236)

كه اينان از اقوام ديگري هستند و از آسيا برنخواستهاند. "يكي از لوازم نبوت عامه اين است كه هيچ مردمي بدون راهنماي غيبي نيستند و ممكن نيست، خداوند ملتي را بدون راهنما رها كند، زيرا خدا مربّي، مدبر انسان است و انسان مسافري است كه عوالمي را پشت سر گذاشته و عوالمي را در پيش روي دارد. از اين رو امكان ندارد جمعيتي در منطقهاي زندگي كند و خداوند براي آنها راهنما نفرستد". (فاطر/24)

"يا خود پيامبر يا اوصياي او يا كتاب او، براي ديگران ارسال ميشود". (سيره پيامبران در قرآن، ص 48)

از طرفي ديگر "مركز نبوت و رسالت انبيا يك روستا و يا يك منطقه كوچك و محدود نبود... و صداي انبيا هميشه از مراكز كشورها برخاسته است، زيرا وظيفه آنان ابلاغ پيام الهي به همه مردم آن منطقه است و اين رسالت بدون شهرتِ دعوت و شيوعِ دعوي حاصل نمي شود و آن شهرت و اين شيوع بايد از مركز جمعيت و هسته مركزي اجتماع توده ها شكل يابد". (همان/47)

در زمان هاي قديم، بعضي اقوام مانند سرخ‌پوست‌ها در گوشه اي گنگ از دنيا زندگي مي كردند كه كسي از آنان خبري نداشت و آن ها هم از كسي خبري نداشتند. حال اگر پيامبري در ميان آنان بيايد امّا در مركز كشور نيايد دعوت او عمومي نخواهد شد و صداي او به گوش جهانيان نمي رسد. چنان كه پيامبر اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ هنگام رسالت به كشورهايي مانند: روم و ايران نامه نوشت و آنان را دعوت به دين اسلام كرد و "خود پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ مي فرمودند: كه من اختصاص به قوم خاصي ندارم، من براي سياه پوست و زردپوست و سفيد پوست مبعوث شدهام". (بحار الانوار، ج 16، ص 323، به نقل از دين شناسي، جوادي آملي، چ اوّل) و همين باعث ميشود كه صعيب از روم و سلمان از ايران دور پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ جمع شوند. در آخر به اين نكته بايد اشاره شود كه نبوت انبيا دو گونه بوده است. بعضي از انبياء براي قوم خاصي مبعوث ميشدند مثل حضرت موسي ـ عليه السّلام ـ كه براي قوم بني اسراييل مبعوث شده بود. (صف/5) و دعوت خويش را فقط در قوم بنياسراييل گسترش داد. (مفاهيم قرآن، جعفر سبحاني، ج 3، ص 78، چ چهارم، مؤسسه امام صادق ـ عليه السّلام) بعضي ديگر از انبيا مثل پيامبر اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ دعوتش فراگير و جهان شمول بود و براي تمام مردم مبعوث گرديده بود. (اعراف/158)

 نتيجه اين ميشود كه شايد در يك زمان چند پيامبر با هم براي چند قوم مبعوث ميشدند و در جوامع روايي و قرآن نام بعضي از آنها برده شده است. و بخاطر دلايلي به بعضي ديگر اشاره نشده است.

منبع: آنتی شبهه

تاريخ: ۱۳۹۵/۸/۱۶
نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما:
سامانه اعزام مبلغ دفتر تبلیغات سمتا
تربیت مبلغ خواهران
کوثر هدایت 98
کارگاه مطالعات سینمایی
نقد مسیحیت
نقد عرفان های نوظهور
پاسخگویی به شبهات مذهبی
زمانبندی امتحانات بینش مطهر
فراخوان جذب، گزینش و ارتقاء رتبه
پاتوق داستان
ایپرسش
دانلود نرم افزارهای مرکز ملی پاسخگویی
لینکستان سایت‌های مرتبط
آخرین اخبار سایر خبرگزاریها
  صفحه اصلی  |   گزارش از مطالب  |   درباره ما  |   اخبـــار  |   دانلود نرم افزار 
Copyright © 2010. All rights reserved.
Developed by WebBox Portal