حساب کاربری | عضویت    امروز: ۱۳۹۷ سه شنبه ۳ مهر     
ارسال به دوستان  نسخه چاپی
حجت الاسلام و المسلمین دکتر واعظی:
 مبلغان رابط بین حوزه و مردم هستند
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: حوزه های علمیه در تاریخ تشیع همواره خطیبان و مبلغانی را پرورش دادند که رابط بین حوزه و مردم بوده و وظیفه ترویج معارف دینی را بر عهده داشتند.

 
 

به گزارش خبرنگار بلاغ حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمد واعظی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در دومین همایش تجلیل از گروه های تبلیغی برتر که پیش از ظهر پنجشنبه 13 اسفند ماه در سالن همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، ضمن تشکر از مبلغان و گروه های تبلیغی حاضر در این همایش گفت: جا دارد اینجا از کسانی که به تبلیغ در قالب فعالیت های گروهی میپردازند، تقدیر و تشکر کنم.

وی در ادامه گفت: حوزه های علمیه در تاریخ تشیع به سه جهت اهمیت ویژه ای داشتند: اول این‌که تربیت علما و دانشمندان دینی که در هر عصر، چهره‌های برجسته ای را تربیت کرده و تحویل اجتماع داده است. دوم این‌که همواره خطیبان و مبلغانی را پرورش دادند که رابط بین حوزه و مردم بوده و وظیفه ترویج معارف دینی را بر عهده داشتند و سوم آن که خدمت رسانی روحانیت به مردم در گذشته در قالب ملجأ و پناهگاه مردم در مقابل حکومت های ظالم و همچنین خدمات اجتماعی اعم از ازدواج، قضاوت و غیره بوده است.

دکتر واعظی شرایط کنونی حوزه را این‌گونه تشریح کرده و بیان کردند: با پیروزی انقلاب اسلامی شرایط محیطی عوض شده و به تبع آن این جهات نیز تغییر کرده‌اند؛ جهت اول و دوم که همان پرورش عالم و ارتباط بین حوزه و مردم بود، دچار آسیب و مانع نشده و نشاط درس، بحث و اخلاق در حوزه می باشد اما جهت آخر وارد فضای جدیدی شده است.

وی افزود: قبل از انقلاب روحانیت با حاکمیت نبود اما پس از انقلاب که با محوریت حوزه بوده است باعث این شد که مردم سطح انتظارشان از روحانیت عوض شده و بسیار بالا رود؛ این ایفای نقش حوزه در شرایط جدید، نیازسنجی و زیرکی می‌خواهد تا با کیفیت خوبی ارائه شود.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم افزود: تبلیغ فقط چهره به چهره نیست، ایجاد گروه های تبلیغی یکی از ابتکارهاست اما این کافی نیست، باید به فضای مجازی و تبلیغ نوین نیز ورود کنیم و رعایت الزامات اخلاقی در حوزه تبلیغ، ضامن موفقیت است.

دکتر واعظی در اهمیت مهارت های ارتباطی و نیازسنجی گفت: توجه به فرهنگ و رفتار جامعه برای نوع ارتباط با مخاطب اهمیت فراوانی دارد، چرا که ذائقه ها تغییر می کند، پس مهارت های ارتباطی برای مبلغ مهم است. مورد دیگری که حائز اهمیت است آن است که زمان شناسی و نیاز سنجی جامعه مورد توجه مبلغان بوده و همواره ارتقا پیدا کند.

وی ادامه داد: از دیگر موارد مهم در تبلیغ، نگاه رحیمانه و عاطفی به مخاطب و دلسوزی برای مردم است؛ همواره میل و رغبت جهت هدایت مردم در مبلغ باشد؛ زیرا همانطور که بارها در قرآن به آن اشاره شده، رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم مصداق کامل و بارز این مهم بود. مبلغ باید به مردم احترام گذاشته و از آن ها طلب احترام نکند زیرا انسان ها فطرتاً در مقابل اخلاق، دانش و معنویت متواضع هستند؛ نباید با زبان تحکم با مردم سخن گفته و عقاید خود را به آن ها تحمیل کنیم بلکه باید دل مردم با ما همراه شود.

حجت الاسلام واعظی حق مداری، منصف بودن و پرهیز از داوری های غیر منصفانه را از خصوصیات مبلغ خوب برشمرد و افزود: مبلغ باید پای سخن مردم نشسته و مردم را در جهت رفع مشکلات، تهییج، ترغیب و ساماندهی کرده و در کاستن آلام مردم تلاش کند.

منبع: بلاغ

 

 
تاريخ: ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما:
سامانه اعزام مبلغ دفتر تبلیغات سمتا
 کارگاه شناخت سینمای اخلاقی
تربیت مبلغ خواهران
ثبت نام جذب و گزینش
دوره مسیحیت
نقد فرق تصوف و دراویش
زمانبندی امتحانات بینش مطهر
فراخوان جذب، گزینش و ارتقاء رتبه
پاتوق داستان
ایپرسش
دانلود نرم افزارهای مرکز ملی پاسخگویی
فرم ارسال اخبار شما
لینکستان سایت‌های مرتبط
آخرین اخبار سایر خبرگزاریها
  صفحه اصلی  |   گزارش از مطالب  |   درباره ما  |   اخبـــار  |   دانلود نرم افزار 
Copyright © 2010. All rights reserved.
Developed by WebBox Portal