حساب کاربری | عضویت    امروز: ۱۳۹۸ چهارشنبه ۵ تير     
ارسال به دوستان  نسخه چاپی
 انسان مدرن و تبليغ دين؛ درآمدى بر ظرفيت هاى تبليغ در دنياى معاصر
این اثر که به همت معاوت پژوهشی حوزه علمیه قم، دفتر طلاب جوان طبع شده حاصل سلسله نشست‌هائی با موضوع تبلیغ و مخاطب شناسی است. این کتاب در ۶ فصل به بررسی ملزومات این مسئله می‌پردازد. فصل اول با موضوع جایگاه خدا در زندگی انسان جدید ذیل...

 
 
 
 

نام کتاب: انسان مدرن و تبليغ دين؛ درآمدى بر ظرفيت هاى تبليغ در دنياى معاصر

نویسنده: محمدرضا حاجی ابراهیم

انتشارات:مرکز مدیریت حوزه علمیه قم، قم، ۱۳۸۵

این اثر که به همت معاوت پژوهشی حوزه علمیه قم، دفتر طلاب جوان طبع شده حاصل سلسله نشست‌هائی با موضوع تبلیغ و مخاطب شناسی است. این کتاب در ۶ فصل به بررسی ملزومات این مسئله می‌پردازد.

فصل اول با موضوع جایگاه خدا در زندگی انسان جدید ذیل جمله معروف نیچه در کتاب چنین گفت زرتشت که دیری است که خدا مرده است آغاز می‌شود. و با تفسیر این جمله از قول‌هایدگر این را به نداشتن جایگاه خدا در ضمیر انسان مدرن برمی‌گرداند.

چیستی دین داری عنوان فصل بعدی است. نگارنده با ذکر تفکیک فیلسوفان اگزیستانسیالیست بین وجود خدا به مثابه امری آفاقی و عینی و بیرونی با حضور خدا به مثابه امری ذهنی و درونی و انفسی به ذومراتب و تشکیکی بودن دین داری می‌پردازد و حب و بغض و مهر و قهر را واسطه ی عمل و معرفت آدمی‌ذکر می‌کند.

مؤلف در فصل سوم به اراده و عوامل عاطفیمی‌پردازد و به طرح نظر کلیفورد در مورد اخلاق باور و ویلیام جیمز در مورد اراده‌ی معطوف به باور، اشاره می‌کند که علل بسیاری از اعمال انسان در باورمندی به یک مطلب موثرمی‌تواند باشد. سپس ضرورت هماهنگی احساسات و اراده با افزایش معرفت دینی را برشمرده و منفعت و مضرات را قیاسی و تحت الشعاع اهداف اعلام می‌نماید. وی اراده را مسبوق به معرفت دانسته اما ذکر می‌کند که گاه دغدغه‌هایی نسبت به معرفتی خاص باعث می‌شود اراده‌ای در وجود ما برانگیخته شود. سپس با تشکیک در ایده‌ی سقراطی در فلسفه‌ی اخلاق که ریشه‌ی بدرفتاری انسان ضعف معرفتی است به  این جمله‌ی ویتگنشتاین در تحقیقات فلسفی که معرفت انسان‌ها تابع شیوه‌ی زندگی انسانهاست اشارهمی‌کند و مضرات این نظر مثل نسبیت معرفتی و پارادوکس آن را به خوانندگان ارائه می‌نماید.

شئون مبلّغان دینی ذیل چهار موضوع هدفمندی، حرص و شور و شوق برای نجات انسان‌ها، توجه به عوامل موثر در جهت گیری وجودی و سلوک دینی انسان‌ها، در نظر داشتن دغدغه‌ها و افق فهم مخاطبان سرفصل‌های فصل چهارم کتاب است.

درفصل پنجم دنیای معاصر و ویژگی‌های انسان متجدّد را بررسی کرده و در ده زیر عنوان به توضیحات مبسوط در این حوزه می‌پردازد. اين زير عنوان‌ها عبارتند از:

1) توجه انحصاری به علم تجربی

2) قدر ت یافتن بر تبیین پدیده‌ها و پیش بینی برخی از آن‌ها و نیز توان پیدا کردن برای ضبط و مهار آن

3) پیدایش علوم عملی

4) بالا رفتن سطح زندگی و رفاه

5) پیدایش سرمایه داری آزاد یا کاپیتالیسم

6) ظهور سکولاریسم یا فرهنگ دنیوی و این جهانی

7) ظهور مردم سالاری لیبرال یا مدل حکومت لیبرال دموکرات

8) انسان گرایی یا اومانیسم

9) فردگرایی

10) عقل گرایی به معنای استدلال گرایی.

در فصل پایانی مؤلف مروری بر لوازم کار تبلیغی داشته وآنها را در هفت موضوع زیر مورد بحث قرار میدهد:

1) لحاظ عقلانیت و تعبد گریزی به نحو اکثری

2) انسجام و نظام مندی محتوای تبلیغ

3) نقد عقل مدرن و تاکید بر محدودیت‌های معرفتی انسان

4) لحاظ گرایشهای انسان مدارانه ی مخاطبان در نحوه ی طرح بحث و توجه به جنبه‌ی تفسیری تبینی و انسان محوری کلام جدید

5) استدلال بر این که سامان بخشی روابط انسان با انسان در قلمرو دین است

6) توجه به بحران‌های انسان امروز: بحران مرگ خدا در ضمیر انسان مدرن، پوچی، هبوط وجودی (شیء شدن انسان در نظام تکنیکی)، بحران تنهایی (اصطلاح ازدحام تنهاگرایانه در ادبیات منتقدان مدرنیته)، بحران از خود بیگانگی و… به ذکر این نکته می‌پردازد که در ادبیات دینی ما از قصص و تمثیل استفاده کرده اند.

7) زبان و شیوه ی بیان: که نیازمدنی‌های آن شناخت وحی، شناخت هرچه بیشتر انسان جدید، توجه به اختلاف سطح مخاطبان، به کار گیری هنر است.

منبع: كتاب ‌شناسي توصيفي تبليغ ديني در ايران، سید محسن میرسندسی

 
تاريخ: ۱۳۹۵/۶/۲۳
نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما:
سامانه اعزام مبلغ دفتر تبلیغات سمتا
کارگاه مطالعات سینمایی
دوره مسیحیت
نقد فرق تصوف و دراویش
تربیت مبلغ خواهران
زمانبندی امتحانات بینش مطهر
فراخوان جذب، گزینش و ارتقاء رتبه
پاتوق داستان
ایپرسش
دانلود نرم افزارهای مرکز ملی پاسخگویی
فرم ارسال اخبار شما
لینکستان سایت‌های مرتبط
آخرین اخبار سایر خبرگزاریها
  صفحه اصلی  |   گزارش از مطالب  |   درباره ما  |   اخبـــار  |   دانلود نرم افزار 
Copyright © 2010. All rights reserved.
Developed by WebBox Portal