حساب کاربری | عضویت    امروز: ۱۳۹۷ شنبه ۳۰ تير     
ارسال به دوستان  نسخه چاپی
دکتر پاکدامن پاسخ داد:
 چه عواملی در رشد اخلاقی نوجوانان مؤثرند؟
استاد دانشگاه و مشاور خانواده گفت: عواملی در رشد اخلاقی فرزندان ما مؤثر هستند که هر چه بیشتر به این عوامل بپردازیم و اصول آن را رعایت کنیم، رشد اخلاقیات در نوجوان بیشتر، بهتر، قطعی تر و ثابت تر خواهدبود.

 
 
 
 
 

به گزارش پایگاه فرهنگی تبلیغی رسالات، اولین جلسه دوره علمی آموزشی تربیت مدرس خانواده با حضور دکتر محمد پاکدامن و به همت معاونت فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد.

دکتر پاکدامن در این جلسه با تأکید بر این که کودکان از حدود سن پنج سالگی دارای وجدان اخلاقی می شوند، در مورد مرحله «اصول اخلاقی دگرمختار»، از مراحل رشد اخلاقی، عنوان کرد: در این مرحله که از حدود سن پنج تا دوازده سالگی به طول می انجامد، کودک تحت نفوذ دیگران است و ملاک ها، قوانین و مقررات، بایدها و نبایدهای او را دیگران ساخته اند؛ هم چنین او می پندارد که این ملاک ها تغییرناپذیر و دائمی و ضروری اند.

وی در مورد دومین مرحله در رشد اخلاقی نوجوانان گفت: مرحله «اصول اخلاقی خودمختار» از زمانی شروع می شود که نوجوان درک می کند که مقررات اخلاقی ثابت و تغییرناپذیر نیستند و در مورد مسائل اخلاقی می تواند دیدگاه متفاوتی با دیگران داشته باشد.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: عواملی در رشد اخلاقی فرزندان ما مؤثر هستند که هر چه بیشتر به این عوامل بپردازیم و اصول آن را رعایت کنیم، رشد اخلاقیات در نوجوان بیشتر، بهتر، قطعی تر و ثابت تر خواهدبود.

دکتر پاکدامن در مورد شیوه فرزندپروری مقتدرانه در دوره کودکی، به عنوان یکی از عوامل موثر بر رشد اخلاقی نوجوانان، بیان کرد: شیوه مقتدرانه ترکیب میان دو شیوه استبدادی و سهل گیرانه در ارتباط با کودکان است که در آن سخن والدین قاطع اما با فکر قبلی و متناسب با توانایی های فرزند می باشد.

وی هم چنین نقش گوش دادن فعال به سخنان کودک، طرح پرسش های روشنگرایانه از او و استفاده مطلوب از استدلال ها و دلایل منطقی و عقلانی در خور فهم او در رشد اخلاقی فرزند را مورد تأکید قرار داد و افزود: والدینی که از اظهارات نیش دار، تهدیدکننده و موعظه کننده بیش از حد معقول استفاده می کنند، دارای فرزندانی با رشد اخلاقی پایین تری خواهند بود.

این روان شناس و مشاور خانواده ضمن اظهار تأسف از کمرنگ شدن صله رحم در میان خانواده های ایرانی، اظهار کرد: والدینی که نوجوان را با مسائل اجتماعی آشنا می کنند و خود روابط اجتماعی بالاتری دارند، به رشد اخلاقی فرزندانشان کمک شایانی می کنند.

دکتر پاکدامن تصریح کرد: مسئله خودفرورفتگی و افسردگی در دوره نوجوانی و جوانی و عدم تمایل به حضور در میهمانی ها و مراسم مختلف تا اندازه ای طبیعی است، اما اساس این مسئله را باید در دوران کودکی جستجو کرد.

وی با بیان این که هر چه مذاکره و تعامل در مورد مسائل اخلاقی در میان نوجوانان و جوانان بیشتر شود، قطعاً رشد اخلاقی بالاتری را نتیجه خواهد، ابراز کرد: به فرزندان خود اجازه بدهید با هم سن و سال های خود در مورد مسائل مختلف اخلاقی گفت و گو و تبادل نظر داشته باشند و تنها به عنوان یک سرپرست و مربی بحث را هدایت کنید.

این استاد دانشگاه بر نقش حضور در محافل اجتماعی در رشد اخلاقی کودکان و نوجوانان تأکید و عنوان کرد: میان جدایی و ارتباط از سوی والد و نوجوان باید تعادل و توازن وجود داشته باشد؛ متاسفانه برخی از والدین اجازه نمی دهند که نوجوان آن ها مدتی از آن ها دور شوند و همیشه در کنار آن ها هستند که این مسئله علاوه بر وابستگی فرزندان به والدین، به رشد اخلاقی آن ها نیز لطمه می زند.

وی در پایان با بیان اینکه صمیمیت و پذیرش همراه با کنترل دقیق بسیار مطلوب است، به این شرط که محدودکننده نباشد، خاطرنشان کرد: عقلانیت و احساسات در روابط خانوادگی باید توامان وجود داشته باشد و از هر کدام در زمان مقتضی بهره گرفته شود.

 
تاريخ: ۱۳۹۵/۸/۱۵
نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما:
سامانه اعزام مبلغ دفتر تبلیغات سمتا
ثبت نام جذب و گزینش
زمانبندی امتحانات بینش مطهر
دوره مسیحیت
نقد فرق تصوف و دراویش
فراخوان جذب، گزینش و ارتقاء رتبه
پاتوق داستان
ایپرسش
دانلود نرم افزارهای مرکز ملی پاسخگویی
فرم ارسال اخبار شما
لینکستان سایت‌های مرتبط
آخرین اخبار سایر خبرگزاریها
  صفحه اصلی  |   گزارش از مطالب  |   درباره ما  |   اخبـــار  |   دانلود نرم افزار 
Copyright © 2010. All rights reserved.
Developed by WebBox Portal