حساب کاربری | عضویت    امروز: ۱۳۹۷ شنبه ۳۰ تير     
ارسال به دوستان  نسخه چاپی
 سینمای غیراجتماعی وجود خارجی ندارد
منتقد و کارگردان سینما گفت: در تعاریف بنیادین هنرهای روایی، روایت زمانی شکل می گیرد که تنشی در میان باشد و تنش زمانی رخ می دهد که بین فرد و جامعه چالشی پدید آید، بنابراین سینمای غیراجتماعی اصلاً وجود خارجی ندارد.

 
 
 
 
 
 
 

به گزارش پایگاه فرهنگی تبلیغی رسالات، رضا درستکار در نشستی تخصصی با عنوان «نقد و تحلیل سینمای اجتماعی دهه 90» که به همت اداره هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد با بیان این که دهه نود سینمای ایران از بسیاری جهات با سایر دوره های سینمایی دیگر متفاوت است، توضیح داد: دسترسی آسان به آثار روز سینمای جهان، پررنگ شدن فعالیت شبکه نمایش خانگی، آغاز تولید سریال های درجه یک برای نمایش در این شبکه، هجوم فناوری و امکان ساخت، آپلود و دانلود فایل های تصویری از طریق همه گیر شدن اسمارت فون ها و مواردی دیگر سینما را از جایگاه درخشان قبلی اش تنزل داده است.

وی افزود: در تعاریف بنیادین هنرهای روایی، روایت زمانی شکل می گیرد که تنشی در میان باشد و تنش زمانی رخ می دهد که بین فرد و جامعه چالشی پدید آید؛ بنابراین سینمای اجتماعی یک اصطلاح اینجایی است، چراکه سینمای غیراجتماعی یا روایت غیراجتماعی اصلاً وجود خارجی ندارد.

کارشناس سابق برنامه هفت اضافه کرد: آنچه ما در حال حاضر به عنوان سینمای اجتماعی در ایران می شناسیم در حقیقت شاخه ای از سینمای واقع گرایانه است که به بیان نمونه هایی درگیر با معضل های جاری امروز جامعه ایران می پردازد.

درستکار ضدتخیل بودن، رویکرد روایی داشتن، استفاده از تکنیک های معمول سینمای مستند و در نظر گرفتن کنشگر اصلی یا قهرمان در سطح محیط و انسان های پیرامون را از ویژگی های سینمای دهه نود برشمرد و اظهار کرد: این نوع فیلم ها می کوشند بی طرفانه و حتی منفعل به یک مکانیسم زیبایی شناسانه مبتنی بر باورپذیری دست یابند و شأن شان آیینه وار بودن است.

وی اساسی ترین مشکل سینمای اجتماعی را تاریخ مصرف آن دانست و خاطرنشان کرد: ماده خام و اصلی این نوع از سینما منهای سطحی نگری و محتوامحوری های مداوم، به تم هایی چون خیانت، حقوق زنان، ایرادهای سیستم قضایی، اختلافات طبقاتی و بزهکاری مربوط می شود.

این منتقد و کارگردان سینما در ادامه عنوان کرد: ژست واقع گرایانه فیلم های اجتماعی ما اغلب به جایی نمی رسد، چون برای حرکت مطابق موازین موجود در سینمای ایران بخشی عظیم از واقعیت زندگی مردم این روزگار را نمی توان همان گونه که هست جلوی دوربین برد.

درستکار در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که مصرف گرایی یکی از مهم ترین نشانه های سبک زندگی غربی است، گفت: رابطه همه گزاره ها در سبک زندگی دیروز هماهنگ و به اندازه بوده است، برای همین بسته به امکانات آن روز آسایش و آرامش برقرار بود و نیازهای واقعی از راه های طبیعی آن پاسخ داده می شد، اما امروز سبک زندگی از تقارن و همگونی خارج شده است.

وی افزود: ورود مفهوم سبک زندگی به فضای فرهنگ دینی طبعاً این واژه را دستخوش تفاوت هایی در زاویه نگاه به آن خواهد نمود، چراکه مبانی و معیارهای ادیان آسمانی در تقابل کامل نسبت به مدرنیته غربی قرار دارد.

وی در پایان نخستین اصل در سبک زندگی ناشی از توسعه یافتگی را مسئله قانون گرایی دانست و ابراز کرد: به دلایل بسیار پیچیده روانی، تاریخی و اجتماعی، میانگین ایرانی ها علاقه مند به این قاعده نیستند.

 
تاريخ: ۱۳۹۵/۹/۲۹
نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما:
سامانه اعزام مبلغ دفتر تبلیغات سمتا
ثبت نام جذب و گزینش
زمانبندی امتحانات بینش مطهر
دوره مسیحیت
نقد فرق تصوف و دراویش
فراخوان جذب، گزینش و ارتقاء رتبه
پاتوق داستان
ایپرسش
دانلود نرم افزارهای مرکز ملی پاسخگویی
فرم ارسال اخبار شما
لینکستان سایت‌های مرتبط
آخرین اخبار سایر خبرگزاریها
  صفحه اصلی  |   گزارش از مطالب  |   درباره ما  |   اخبـــار  |   دانلود نرم افزار 
Copyright © 2010. All rights reserved.
Developed by WebBox Portal