حساب کاربری | عضویت    امروز: ۱۳۹۷ شنبه ۳۰ تير     
ارسال به دوستان  نسخه چاپی
 آثارم را بر اساس احساس تکلیف ساخته ام
مستندساز مشهدی بر ضرورت وجود روحیه انقلابی و تکلیف گرا در ساخت آثار ارزشی تأکید کرد.

 
 
 
 
 
 
 
 

به گزارش پایگاه فرهنگی تبلیغی رسالات، محمد مهدی خالقی در جلسه نقد و بررسی دو مستند «آهنگر» و «پسرم» که شب گذشته در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، در پاسخ به این سؤال که چگونه سوژه های خود را انتخاب می کند، عنوان کرد: ارزش سوژه و دانسته های فیلمسازی برای ساخت مستند اهمیت دارد، اما من بسیاری از آثارم را بر اساس احساس تکلیف نسبت به انقلاب و شهدا ساخته ام.

وی با بیان این که در تدوین مستند «پسرم» سعی کردیم از روایت زندگی شهید حجت خارج نشویم، افزود: مستند «پسرم» روایتگر فراق و وصال است، چراکه شهید حجت در مقاطع مختلفی از مادر خود دور بوده است.

مستندساز متعهد مشهدی هم چنین در مورد علت استفاده از مادر شهید حجت در ساخت این مستند، اظهار کرد: یکی از اقداماتی که در ابتدای ساخت مستند انجام می شود، مصاحبه با نزدیکان سوژه موردنظر است و در این مصاحبه ها متوجه ارتباط ویژه شهید حجت و مادرش شدیم؛ همین مسئله باعث شد در قسمت هایی از مستند از شخصیت مادر برای معرفی فرزندش استفاده کنیم.

خالقی تأکید کرد: این مستند در مورد شهید حجت است و نه مادر او؛ به دلیل کمبود آرشیو و محتوای اولیه مجبور بودیم سبک ویژه ای را برای معرفی شهید انتخاب کنیم.

کارگردان مستند «فرزندم» اضافه کرد: ساخت مستند در مورد افرادی که در قید حیات نیستند چالش ها و محدودیت های خاصی دارد که اغلب مخاطبان متوجه این محدودیت ها نیستند.

وی هم چنین در مورد تفاوت ساخت فیلم های کوتاه و بلند گفت: دغدغه ها در ساخت فیلم کوتاه بسیار بیشتر از فیلم های بلند است؛ به عنوان مثال تناسب میان سکانس ها و حفظ ریتم کلی فیلم در ساخت آثار کوتاه از حساسیت بیشتری برخوردار است.

خالقی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد چگونگی رسیدن به سوژه مستند «آهنگر»، عنوان کرد: ما برای ساخت مستندی به عراق رفته بودیم که با شخصی به نام «صلاح» آشنا شدیم؛ آهنگر معلولی که یک موشک ساخته و با همکاری حشدالشعبی آن را علیه داعش استفاده می کرد.

وی در مورد اشکالات موجود در مستند «آهنگر»، ابراز کرد: بیش از دو روز برای تصویربرداری مستند فرصت نداشتیم. هم چنین مشکلات امنیتی و حساسیت های منطقه نظامی اجازه پرداختن به ابعاد دیگری از زندگی سوژه را به ما نمی داد.

این مستندساز مشهدی خاطرنشان کرد: تجربه اثبات کرده است که از هر سوژه ای نمی توان فیلم بزرگ ساخت؛ باید تمام اجزاء ساخت فیلم در اختیار کارگردان قرار بگیرد تا بتواند مقتضیات سوژه را به شکل مطلوب به تصویر بکشد.

خالقی در پایان سخنان خود اظهار کرد: تصمیم گرفتیم مجموعه ای ده قسمتی از فرماندهان شهید فاطمیون تولید کنیم که تا کنون نه قسمت آن تولید شده و آخرین قسمت این مجموعه به شهید سید حکیم اختصاص دارد.

اهمیت توجه به روایت داستان در مستندسازی

حجت الاسلام یوسف زاده، منتقد جوان سینما در نقد شیوه روایی موازی در مستند «پسرم»، گفت: انتخاب دو روایتگر و حذف یکی از آن ها با شهادت شهید حجت، مستند را دچار اشکال کرده است.

وی ضمن تأکید بر اهمیت توجه به روایت داستان در مستندسازی، افزود: اگر قرار بود مستند «پسرم» عاشقانه یک مادر شهید باشد، باید در مسیر روایت مستند با او می ماندیم و بر این اساس بخش هایی از مستند که تصاویری از عملیات لشگر فاطمیون در سوریه را به تصویر می کشد، بی معنا به نظر می رسد.

یوسف زاده تعلیق ایجاد شده در مستند را ستود و عنوان کرد: به نظر می رسد کارگردان در روایت مستند عجله داشته و همین مسئله منجر به ایجاد یک گسست در فاصله میان مبارزات شهید حجت در افغانستان و سوریه شده است.

این منتقد حوزوی سینما همچنین در مورد مستند «آهنگر، اظهار داشت: این مستند داستان مشخصی ندارد و چون به شخصیت اصلی مستند و موقعیت مکانی به طور قابل قبولی پرداخته نشده است، مخاطب در فرآیند فیلم با سوژه همراه نمی شود.

 
تاريخ: ۱۳۹۵/۱۰/۹
نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما:
سامانه اعزام مبلغ دفتر تبلیغات سمتا
ثبت نام جذب و گزینش
زمانبندی امتحانات بینش مطهر
دوره مسیحیت
نقد فرق تصوف و دراویش
فراخوان جذب، گزینش و ارتقاء رتبه
پاتوق داستان
ایپرسش
دانلود نرم افزارهای مرکز ملی پاسخگویی
فرم ارسال اخبار شما
لینکستان سایت‌های مرتبط
آخرین اخبار سایر خبرگزاریها
  صفحه اصلی  |   گزارش از مطالب  |   درباره ما  |   اخبـــار  |   دانلود نرم افزار 
Copyright © 2010. All rights reserved.
Developed by WebBox Portal