حساب کاربری | عضویت    امروز: ۱۳۹۷ دوشنبه ۲ مهر     
ارسال به دوستان  نسخه چاپی
 همدلی؛ رمز اصلی در ساخت مستندهای مشاهده گر است
کارگردان مستند «جایی برای زندگی» عنوان کرد: اگر همدلی میان فیلمساز و سوژه ایجاد نشود، شاهد هیچ گونه بده بستانی نخواهیم بود و روند ساخت مستند با مشکل مواجه خواهد شد.

 
 
 
 
 
 
 

به گزارش پایگاه فرهنگی تبلیغی رسالات، محسن استادعلی کارگردان مستند «جایی برای زندگی» در جلسه اکران و نقد این مستند که شب گذشته در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد با اشاره به موضوع اجتماعی مستند «جایی برای زندگی»، گفت: هیچ قشری نزدیک تر از روحانیت به مردم نیست و بسیار خوشحال هستم که این مستند در جمع طلاب حوزه علمیه به نمایش درآمده است.

وی افزود: با توجه به جریانات اجتماعی بوجود آمده در مورد زنان و حقوق آنان فیلم ها و مستندهای زیادی ساخته شده است، اما ما در این مستند به تنهایی مردها و افرادی که در زندگی دچار شکست شده اند پرداخته ایم.

کارگردان مستند «جایی برای زندگی» اضافه کرد: زندگی و همدلی با سوژه ها، روش اصلی در ساخت این مستند بوده و ما هرگز سؤالات اصلی را پیش از شروع تصویربرداری از سوژه ها نپرسیدیم، چرا که به بیات شدن موقعیت منجر شده و برای مخاطب غیرواقعی جلوه می کند.

استادعلی تصریح کرد: پژوهش در مستندهای مشاهده ای-تعاملی نباید حالت کتابخانه ای داشته باشد، بلکه باید از طریق زندگی و همدلی با آن ها حاصل شود؛ ضمناً اگر این روابط میان فیلمساز و سوژه ایجاد نشود، شاهد هیچ گونه بده بستانی نخواهیم بود و روند ساخت مستند با مشکل مواجه خواهد شد.

وی با تأکید بر این که کارگردانی که می خواهد صحنه سازی کند و در واقعیت دست ببرد نباید وارد عرصه سینمای مستند شود، گفت: برای ساخت این مستند فیلمنامه ای داشتیم، البته نه به معنای دقیق آن؛ به این معنا که کلیت اتفاقات و سکانس ها را مدنظر داشتیم، اما آنچه در فیلم دیده می شود کاملاً در صحنه اتفاق افتاده است.

فضای نقد جدی گرفته شود

محسن بدرقه، مسئول اداره هنر و رسانه اداره کل فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی که در این جلسه در جایگاه منتقد حضور داشت اظهار کرد: در ابتدای مستند یک آشنایی زدایی از شخصیت ها صورت می گیرد که حرکت خوب و قابل ستایشی است؛ اما در ادامه کارگردان وارد فضای تعامل دوستانه شده و درگیر آن ها می شود و سوژه ها به تدریج برای بیننده سمپاتیک می شوند.

وی افزود: برخی فرآیندها به طور مجرد لذت بخش هستند و به نظر می رسد در بخش هایی از مستند تلاش شده است با وارد کردن این فرآیندها به فیلم، عقب ماندگی از فضای درام جبران شود.

بدرقه ادامه داد: همدلی کارگردان با سوژه ها باعث ایجاد کلیشه هایی تکراری در مستند شده و با داخل شدن نظر سازنده در زندگی سوژه ها، از حالت رئالیته خارج شده است.

مسئول اداره هنر و رسانه اداره کل فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی عنوان کرد: فضای نقد باید جدی گرفته شود و فیلمسازان و برگزارکنندگان جلسات نقد به سوت و کف زدن برای هم راضی نشوند تا بتوانیم به سمت تعالی سینمای کشور حرکت کنیم.

گفتنی است مستند «جایی برای زندگی» علاوه بر سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی مستند از جشنواره بین المللی فیلم فجر، تندیس شایستگی بهترین کارگردانی مستند از جشن خانه سینما، دیپلم افتخار بهترین تدوین مستند از جشن خانه سینما، تندیس ویژه هیئت داوران از جشنواره بین المللی سینما حقیقت و تندیس جایزه میرداماد از جشنواره بین المللی فیلم اهواز را دریافت کرده و در بخش داک فیلم جشنواره فیلم کن فرانسه نیز در بین آثار منتخب قرار گرفته است.

 
 

 
تاريخ: ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما:
سامانه اعزام مبلغ دفتر تبلیغات سمتا
 کارگاه شناخت سینمای اخلاقی
تربیت مبلغ خواهران
ثبت نام جذب و گزینش
دوره مسیحیت
نقد فرق تصوف و دراویش
زمانبندی امتحانات بینش مطهر
فراخوان جذب، گزینش و ارتقاء رتبه
پاتوق داستان
ایپرسش
دانلود نرم افزارهای مرکز ملی پاسخگویی
فرم ارسال اخبار شما
لینکستان سایت‌های مرتبط
آخرین اخبار سایر خبرگزاریها
  صفحه اصلی  |   گزارش از مطالب  |   درباره ما  |   اخبـــار  |   دانلود نرم افزار 
Copyright © 2010. All rights reserved.
Developed by WebBox Portal