حساب کاربری | عضویت    امروز: ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۷ آبان     
ارسال به دوستان  نسخه چاپی
 افکار عمومی، تبلیغ و آوازه‌گری
ابتدا افکار عمومی ‌و دوران جدید، سیر تاریخی تاثیر افکار عمومی‌ بر حکومتها از زمان افلاطون و ارسطو تا زمان حال بررسی شده ‌است که با پیشرفت تکنولوژی و ارتباطات شاهد بررسی‌های جدی تر و عمیق تر در زمینه افکار عمومی‌بوده به طوری که در کرسی دانشگاه‌های آمریکا و اروپا مطرح مي‌شود ...

 
 
 
 
 
 
 
 

نام کتاب: افکار عمومی، تبلیغ و آوازه‌گری

نویسنده: رفیق سکری

مترجم: حسین کرمی

انتشارات: نشر همراه، چاپ اول 1370.

این کتاب در هشت فصل به بررسی موضوع تبلیغ و افکار عمومی‌پرداخته است. مؤلف در پیشگفتار و درآمد سعی در تبیین زندگی اجتماعی فرد و تاثیر فرد از جامعه و جامعه از فرد کرده و سپس به انقلاب علمی‌انسان معاصر یعنی تکنولوژی، ارتباطات و نقش آن در افکار عمومی‌، آگاه سازی توده‌ها و مواجهه ساختن آنها با حقایق امور کرده است.

 فصل اول با عنوان پدیده افکار عمومی ‌به بررسی موضوعات زیر پرداخته است. ابتدا افکار عمومی ‌و دوران جدید، سیر تاریخی تاثیر افکار عمومی‌ بر حکومتها از زمان افلاطون و ارسطو تا زمان حال بررسی شده ‌است که با پیشرفت تکنولوژی و ارتباطات شاهد بررسی‌های جدی تر و عمیق تر در زمینه افکار عمومی‌بوده به طوری که در کرسی دانشگاه‌های آمریکا و اروپا مطرح مي‌شود و حتی فصلنامه ای به نام افکار عمومی‌چاپ و تاسیس شد.

در ادامه مفهوم افکار عمومی‌و تفاوت آن با خشم عمومی‌بررسی شده‌است. سپس به بررسی عوامل موثر بر افکار عمومی‌شامل نظام سیاسی، وسایل تبلیغ، رهبری و دولتمردان و احزاب سیاسی پرداخته است. همچنین انواع و اشکال افکار عمومی‌که شامل افکار عمومی‌، ملی، نژادی و قومی‌، منطقه ای و جهانی است مورد بررسی قرار گرفته است.

در فصل دوم به بررسی شیوه‌ها و روش‌های سنجش افکار عمومی‌پرداخته شده که مشتمل بر چهار مبحث است. نخست علائمی‌برای پی بردن به افکار عمومیمطرح گردیده است چنانکه سنجش افکار عمومی‌ دشوار بوده و نیازمند اقدامات پیچیده ای است اما می‌توان با دقت به پاره‌ای از وسایل و نشانه‌ها و امور، افکار عمومی‌را شناخت مانند انتخابات، فشار مطبوعات، احزاب سیاسی، سمینارها، اجتماعات عمومی‌و رفراندم.

در مبحث دوم شیوه نظرخواهی که ابزار مهمی‌برای سنجش و ارزیابی افکار عمومی‌به شمار می‌رود، تشریح شده‌است. سپس روش مصاحبه و ثبت مشاهدات که بین محقق (مصاحبه‌گر) و گروهی از مردم ( مصاحبه شونده) برگزار می‌گردد، بیان شده‌است. در مبحث بعدی، شیوه ی تحلیل مضمون را مطرح نموده است که در این شیوه محتوای ظاهری، وسایل تبلیغ و ارتباط مانند مطبوعات، رادیو و کتب مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در فصل سوم آوازه گری سیاسی در سه مبحث تشریح شده‌است. ابتدا تاریخچه آوازه گری که به قرون وسطی می‌رسد، بیان گردیده است. آوازه گری سیاسی یک نوع بازی و تردستی و ابزاری برای سیطره، تحکم و دخالت در موضع افکار مردم می‌باشد.

سپس انواع آوازه گری سیاسی ذکر شده که سه قسم آوازه گری سفید، خاکستری و سیاه می‌باشد. در ادامه به آوازه گری و تجارب آن که در جهان رخ داده پرداخته شده‌است همانند آوازه گری کمونیستی، نازیسم و صهیونیسم.

فصل چهارم به موضوع جنگ روانی در چهار مبحث می‌پردازد. نخست چنین بیان شده که در جنگ جهانی اول و دوم شاهد متحول شدن جنگ روانی از یک وسیله جانبی به یک ابزار اصلی نظامی‌بوده است یعنی ابزار و سلاح طرف برنده علیه طرف بازنده. سپس به مقوله جنگ روانی در پرتو آخرین پیشرفتها پرداخته و چنین بیان می‌کند که این جنگ جایگزین جنگ فیزیکی می‌باشد و وسیله ای برای تنظیم خشونت و ابزاری جهت اجرای سیاست خارجی می‌باشد.

در مبحث بعدی به بررسی ماهیت و مفهوم جنگ روانی و ابزارهای آن در دوره گذشته و حال می‌پردازد. در گذشته از ابزارهایی مانند بدنام سازی، ناسزاگویی و تحقیر و در زمان حال از فشار اقتصادی، دفاع از اقلیتها، ترور سیاسی رهبران، جاسوسی و شستشوی مغزها بهره گرفته مي‌شود. سپس در خصوص مهمترین ابزار جنگ روانی که شستشوی مغزی می‌باشد، توضیحات بیشتری ارائه شده‌است.

فصل پنجم به بررسی ماهیت شایعه می‌پردازد. شایعه نوعی فشار اجتماعی است که منبع آن مجهول بوده و عموما دارای پیچیدگی و ابهام می‌باشد. از علل انتشار شایعه می‌توان به ترس، علاقه به خودنمایی، جنگها و بحرانها، بیکاری و جهل اشاره کرد. شایعه دارای اقسامی‌از جمله شایعه خزنده، شایعه سخت و تند، شایعه غواص و شایعه وهمی‌می‌باشد. از اهداف و اغراض شایعه می‌توان مخفی نگهداشتن یک عمل نظامی‌و کاستن شأن و هیبت دشمن را نام برد.

 فصل ششم نقش گروه‌ها و احزاب سیاسی را در شکل گیری افکار عمومی‌مورد بررسی قرار می‌دهد. گروه‌های فشار افرادی هستند که پاره ای از صفات مشترک یا مصلحت معین و مشترک آنها را گرد هم آورده است. سپس توضیحات بیشتری درباره این گروهها و ابزاری که برای نیل به اهدافشان بکار می‌گیرند بیان شده‌است. احزاب سیاسی شامل هر نوع تجمعی مي‌شود که دارای عقیده خاص و یا نقطه نظر سیاسی مشترک بوده و تلاش برای گرفتن قدرت یا لااقل تاثیر بر تصمیمات حکومت را دارند. سپس به بررسی نقش احزاب در کشورهای روبه رشد پرداخته شده‌است.

فصل هفتم به بررسی ماهیت تبلیغات می‌پردازد. ابتدا مقصود از تبلیغات و آراء و نظرات در این باره بیان شده‌است که مقصود از آن انتشار حقایق و اخبار از طریق وسایل ارتباط جمعی به منظور ارائه اطلاعات به مردم است. سپس وسایل ارتباط جمعی و نقش آنها را تشریح کرده و نام می‌برد مانند وسایل سمعی بصری، شخصی، نوشتاری و خواندنی. در ادامه نظریات مربوط به تبلیغات را مورد توجه قرار داده است که اهم آنها عبارتند از نظریه نظام اجباری، نظریه آزادی فردی، نظریه مسئولیت اجتماعی، نظریه تبلیغی کمونیستی و نظریه نظام تبلیغاتی کشورهای روبه رشد.

فصل هشتم به مقوله افکار عمومی‌جهانی می‌پردازد که از ویژگی‌های اساسی جامعه بین‌الملل به شمار می‌رود و عامل موثر در هدایت سیاست خارجی کشورها است. پیشرفت تکنولوژیک در وسایل ارتباط آثار و نتایجی را دربرداشته که اولا باعث تغییراتی در پدیده سیاست شده و ثانیا دولتها را به احتیاط واداشته و همچنین سبب نزدیکی افکار شده‌است.

افکار عمومی‌جهانی سه شکل اساسی دارد. شکل اول از طریق نزدیکی نظرات نمایندگان چند ملت یا حکومت در قبال یک مشکل معین که مورد توجه تمامی‌بشریت است به وجود می‌آید. شکل دوم آن از طریق پژوهشهای مراکز سنجش افکار عمومی‌حاصل مي‌شود و شکل سوم از طریق نقش احزاب سیاسی و گروه‌های فشار و سازمانهای بشردوست تشکیل مي‌شود.

منبع: كتاب ‌شناسي توصيفي تبليغ ديني در ايران

 
تاريخ: ۱۳۹۵/۱۱/۲۵
نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما:
سامانه اعزام مبلغ دفتر تبلیغات سمتا
 کارگاه شناخت سینمای اخلاقی
دوره آموزشی پاسخگویی به پرسش های قرآنی
نجم الثاقب
ثبت نام جذب و گزینش
تربیت مبلغ خواهران
دوره مسیحیت
نقد فرق تصوف و دراویش
زمانبندی امتحانات بینش مطهر
فراخوان جذب، گزینش و ارتقاء رتبه
پاتوق داستان
ایپرسش
دانلود نرم افزارهای مرکز ملی پاسخگویی
فرم ارسال اخبار شما
لینکستان سایت‌های مرتبط
آخرین اخبار سایر خبرگزاریها
  صفحه اصلی  |   گزارش از مطالب  |   درباره ما  |   اخبـــار  |   دانلود نرم افزار 
Copyright © 2010. All rights reserved.
Developed by WebBox Portal