حساب کاربری | عضویت    امروز: ۱۳۹۷ سه شنبه ۳ مهر     
ارسال به دوستان  نسخه چاپی
 تبليغ در قرآن و حديث
نخستین رکن اخلاقی دین، اخلاص است که با درخواست مزد برای تبلیغ، این رکن اساسی صدمه خواهد دید و مبلّغ، مصداق کسانی خواهد شد که امام علی(ع) در باره آنان فرموده است: «دنیا را طلب می‌کنند با اعمالی که از آن آخرت است و آخرت را طلب نمی‌کنند با اعمالی که از آن دنیاست». کتاب حاضر تلاش می‌کند با الهام ...

 
 
 
 
 
 
 

نام کتاب: تبليغ در قرآن و حديث

نویسنده: محمد محمدي ‌ري ‌شهري با همکاری سید حمید حسینی

مترجم: علی نصیری

انتشارات: قم، انتشارات دارالحدیث/1380/204 صفحه.

 

کتاب حاضر تلاش می‌کند با الهام گرفتن از قرآن و حدیث، مبلّغان را با نقش و اهمیت تبلیغ، ویژگی‌های مبلّغ، ویژگی‌های تبلیغ، چگونگی تاثیرگذاری بر مخاطبان و... آشنا سازد. تبلیغ در قرآن و حدیث، که بخشی از دانش نامه میزان الحکمة است، به صورتی روشمند در هشت فصل سامان یافته است.

مؤلف در پيشگفتار ضرورت تدوين كتاب را اينگونه نقل مي‌كند. «اين کتاب، حاصل تلاش‏هاى فراوان براى ارائۀ يک مجموعۀ منسجم در بارۀ اصلى ‏ترين و مهم‏ترين وظيفۀ دانشمندان و آگاهان دينى، يعنى تبليغِ پيام‏هاى سازندۀ الهى و ارزش‏هاى اسلامى است.

اين کتاب، براى نخستين بار، نصوص اسلامى (متون قرآن و حديث) را در زمينۀ هنر تبليغ، اهميّت و آداب و آفات آن و مسئوليت مبلّغ، به صورتى نو و موضوعى، در اختيار مبلّغان و پژوهشگران قرار مى‏دهد.

گفتنى است که آشنا ساختن همه ‏جانبۀ مبلّغان اسلامى با هنر تبليغ، نيازمندِ مؤسّسه‏ اى آموزشى ويژۀ تبليغات است که اميد داريم «سازمان تبليغات اسلامى» براى تأسيس آن در آينده‏اى نزديک، همّت گمارد و اين نوشتار، به برکت سخنان نورانى قرآن و رسول اکرم و اهل بيت (علیهم السلام)، درآمدى نيکو شود براى انجام اين امر مهم.»

مؤلف در فصل نخست جایگاه تبلیغ و نقش حیات بخش آن را در انسان‌ها تبیین كرده‌است. در فصل دوم تحت عنوان جایگاه مبلّغ، مباحثی همچون: فضیلت، حقوق و مسؤولیت مبلّغ ارائه شده‌است. فصل سوم به بررسی رسالت مبلّغ از قبیل دعوت مردم به مصالح دین و دنیا، ایمان به مبانی دینی، پرهیزکاری و... اختصاص یافته ا ست. در فصل چهارم ویژگی‌های علمی، اخلاقی و عملی مبلّغ مورد بررسی قرار گرفته است. در فصل پنجم به بررسی ابزارهای کتاب برای مبلّغان اعم از موعظه، شعر، قلم و... پرداخته است. در فصل ششم آداب تبلیغ همچون مراعات شایستگی، توان و نشاط مخاطب ارائه شده‌است. در فصل هفتم تحت عنوان آفات تبلیغ مباحثی همچون گفتار بدون عمل، تکلف، طولانی سخن گفتن آمده است. و در فصل هشتم با ارائه سیره عملی پیشوایان دینی، آثار عملی تبلیغ بر شمرده شده‌است.

در بخشی فصل هفتم اينگونه می‌خوانیم: «نخستین رکن اخلاقی دین، اخلاص است که با درخواست مزد برای تبلیغ، این رکن اساسی صدمه خواهد دید و مبلّغ، مصداق کسانی خواهد شد که امام علی(ع) در باره آنان فرموده است: «دنیا را طلب می‌کنند با اعمالی که از آن آخرت است و آخرت را طلب نمی‌کنند با اعمالی که از آن دنیاست».

منبع: كتاب ‌شناسي توصيفي تبليغ ديني در ايران

 
تاريخ: ۱۳۹۵/۱۲/۴
نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما:
سامانه اعزام مبلغ دفتر تبلیغات سمتا
 کارگاه شناخت سینمای اخلاقی
تربیت مبلغ خواهران
ثبت نام جذب و گزینش
دوره مسیحیت
نقد فرق تصوف و دراویش
زمانبندی امتحانات بینش مطهر
فراخوان جذب، گزینش و ارتقاء رتبه
پاتوق داستان
ایپرسش
دانلود نرم افزارهای مرکز ملی پاسخگویی
فرم ارسال اخبار شما
لینکستان سایت‌های مرتبط
آخرین اخبار سایر خبرگزاریها
  صفحه اصلی  |   گزارش از مطالب  |   درباره ما  |   اخبـــار  |   دانلود نرم افزار 
Copyright © 2010. All rights reserved.
Developed by WebBox Portal