حساب کاربری | عضویت    امروز: ۱۳۹۷ جمعه ۲۵ آبان     
ارسال به دوستان  نسخه چاپی
 مهم ترین رسالت طلبه تبلیغ است/ طلبگی تعطیلی ندارد
حجت الاسلام و المسلمین حسینی اراکی تأکید کرد: آن چیزی که منجر به تفاوت میان تبلیغ یک طلبه مکتب اهل بیت (علیهم السلام) و سخنرانی سخنوران سایر مکاتب می شود، هدف طلبه است که همانا اصلاح، هدایت، تربیت و تحول معنوی جامعه می باشد.

 
 
 
 
 
 
 
 

به گزارش پایگاه فرهنگی تبلیغی رسالات، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم حسینی اراکی در دویست و دوازدهمین کارگاه تبلیغی نقد عالمانه منبر که صبح امروز در مدرسه علمیه محمد باقر (علیه السلام) برگزار شد، عنوان کرد: جلسات نقد عالمانه می تواند در تأثیرگذاری بر مخاطبین منبر و به بار نشستن استعدادهای تبلیغی طلاب بسیار مؤثر باشد.

وی با اشاره به آیه «الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَكَفَى بِاللَّهِ حَسِيبًا» (احزاب/ 39)، گفت: آن چیزی که منجر به تفاوت میان تبلیغ یک طلبه مکتب اهل بیت (علیهم السلام) و سخنرانی سخنوران سایر مکاتب می شود، هدف طلبه است که همانا اصلاح، هدایت، تربیت و تحول معنوی جامعه می باشد.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی اراکی با تأکید بر این که طلبه معمم باید با ظاهری آراسته در میان مردم و در عرصه های تبلیغی حاضر شود، ابراز کرد: تقلید در منبر و تبلیغ کار خوبی نیست، اما الگو گرفتن اشکالی ندارد؛ مخصوصاً طلاب جوان در ابتدای فراگیری روش ها و فنون تبلیغ و منبر باید الگوی مشخصی داشته باشند.

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر این که مخاطبین امروز منبر با مخاطبین سابق متفاوت اند، اظهار کرد: مبلّغین باید در قرائت و بیان آیات، روایات، اشعار و الفاظ دقت کافی داشته باشند، چراکه اشتباه در این موارد می تواند تمام جنبه های مثبت منبر را زیر سؤال ببرد.

وی افزود: جدای از موضوعی که برای منبر انتخاب می شود، چهار اصل کلی و مهم در مورد منبر وجود دارد که باید به آن توجه شود که اولین آن، تبلیغ کردن برای موضوع منبر است؛ برخی مستقیماً به مخاطب خود می گویند که منبر من در مورد فلان موضوع است که این روش چندان اثربخش نیست و انگیزه مخاطب برای گوش دادن را کاهش می دهد.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی اراکی معرفی و تبیین موضوع سخنرانی را دومین اصل کلی در منبر دانست و در توضیح اصول سوم و چهارم بیان کرد: ورود به موضوع و تقسیم بندی های بحث بسیار مهم است و توجه مخاطب را جلب کرده و او را به دنبال بحث می کشاند.

استاد حوزه علمیه قم اضافه کرد: منبری باید نام ائمه (علیهم السلام) را با تکریم، احترام و عشق بیان کند، چراکه این مسئله موجب فرهنگ سازی می شود.

وی هم چنین عنوان کرد: کسی که در ابتدای راه منبر است باید سعی کند منبر خود را به طور کامل بنویسد و روی واژگانی که می خواهد ادا کند تأمّل و دقت داشته باشد و مهندسی شده و با نقشه راه منبر برود.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی اراکی افزود: طلاب نباید در روضه خوانی از مدّاح ها تقلید کنند، بلکه باید از منبری های برجسته و شاخص الگو بگیرند و آخوندی روضه بخوانند.

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر این که طلبه باید جامع رشد کند و به علم خود شاخ و برگ بدهد، ابراز کرد: طلبه هیچگاه تعطیلی ندارد و از تکلیفی به تکلیف دیگر منتقل می شود.

وی طلاب جوان را به تأمل و دقت در قرآن کریم، نهج البلاغه، کتب اخلاقی، سیره اهل بیت (علیهم السلام) تشویق و ابراز کرد: مطالعه طلبه باید منظم و موضوعی باشد و فیش برداری او از کتب منبع بلندمدت و منظم صورت گیرد تا بتواند موضوعات مختلف را در تبلیغ به جامع ترین شکل ممکن ارائه دهد.

 
تاريخ: ۱۳۹۵/۱۲/۵
نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما:
سامانه اعزام مبلغ دفتر تبلیغات سمتا
 کارگاه شناخت سینمای اخلاقی
دوره آموزشی پاسخگویی به پرسش های قرآنی
نجم الثاقب
ثبت نام جذب و گزینش
تربیت مبلغ خواهران
دوره مسیحیت
نقد فرق تصوف و دراویش
زمانبندی امتحانات بینش مطهر
فراخوان جذب، گزینش و ارتقاء رتبه
پاتوق داستان
ایپرسش
دانلود نرم افزارهای مرکز ملی پاسخگویی
فرم ارسال اخبار شما
لینکستان سایت‌های مرتبط
آخرین اخبار سایر خبرگزاریها
  صفحه اصلی  |   گزارش از مطالب  |   درباره ما  |   اخبـــار  |   دانلود نرم افزار 
Copyright © 2010. All rights reserved.
Developed by WebBox Portal