حساب کاربری | عضویت    امروز: ۱۳۹۸ جمعه ۹ اسفند     
ارسال به دوستان  نسخه چاپی
 تبهکاران با مشغول کردن مقدس مآبان به امور فرعی، حاشیه امنی برای فساد خود می سازند
از نشانه های ساده اندیشی است که آدمی در شرایطی که معروف‏‌های برتر به تعطیلی کشیده شده و منکرهای بزرگتر فاش باشد، به سوی معروف و منکرهای ساده تر و کم اهمیت تر برود و توان خود را در راستای آن مصروف کند.

یک از مهم ترین مطالب مرتبط به برپایی فریضه امر به معروف و نهی از منکر، تشخیص درست و دقیق مراتب معروف و منکر و ترتیب اولویت‎ها در آن است. تنها با نگاه دقیق و تیزبین به شرایط فرهنگی جامعه در هر دوران و با آگاهی درست از مضامین دین تعالیم مورد اهتمام در متون قرآن و سنت می‏‌توان به دسته بندی و رتبه بندی درست معروف و منکر نائل شد.  پر واضح است بسیاری از معروف و منکرها با یکدیگر رابطه طولی داشته و برخی زمینه ساز برای برخی دیگرند، برای برخی می‏‌توان نقش تسبیبی نسبت به بعضی دیگر قائل شد و خلاصه اینکه تأثیر علی و معلولی معروف و منکرها در یکدیگر غیر قابل انکار است. از نشانه های نمایان ساده اندیشی است که آدمی در شرایطی که معروف‏‌های برتر به تعطیلی کشیده شده و منکرهای بزرگتر فاش باشد، به سوی معروف و منکرهای ساده تر و کم اهمیت تر برود و توان خود را در راستای آن مصروف کند. به جای اینکه علاج بیماری را در ریشه دنبال کند از شاخ و برگ سراغ گیرد. معلوم است که اقدام‏‌های این چنینی نخواهد توانست اثر لازم و تعیین کننده در رواج معروف و رد منکر به‌جا نهد.

در بخشی از خطبه امام حسین در منا این عبارات آمده است: وَ ذَلِكَ أَنَّ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيَ عَنِ الْمُنْكَرِ دُعَاءٌ إِلَى الْإِسْلَامِ مَعَ رَدِّ الْمَظَالِمِ وَ مُخَالَفَةِ الظَّالِمِ وَ قِسْمَةِ الْفَيْ‏ءِ وَ الْغَنَائِمِ وَ أَخْذِ الصَّدَقَاتِ مِنْ مَوَاضِعِهَا وَ وَضْعِهَا فِي حَقِّهَا

امر به معروف و نهی از منکر دعوت به اسلام، بازگرداندن اموالی که ظالمانه ربوده شده، مخالفت در برابر ستمگر، تقسیم عادلانه ثروت‏ عمومی، گرفتن مالیات شرعی از توانگران و ثروتمندان، نهادن آن در موضع حق و مصرف کردن آن برای تأمین نیازمندیهای حقیقی است.

این جملات به خوبی بیان کننده آن است که در نگاه امام حسین (ع) نابسامانی‏‌های اقتصادی و معیشتی، تعمیق شکاف طبقاتی که حاصل تبهکاری‏‌های طبقات برخوردار و نبود عدالت توزیعی در سیستم‏‌های اقتصادی ظالمان است به مثابه منکری درشت محسوب شده و ضروری است نگاه‏‌ها در وهله نخست به سمت آن متوجه گردد. در جامعه‏‌ای که بسیاری از مردم آن از کمترین حقوق مادی و امکان رفاهی و امتیازات شهروندی برخوردار نباشند می‏‌توان انتظار داشت که ناهنجاری‏‌های اخلاقی و رفتاری و تمایلات بزه کارانه در سطح وسیع بروز کند و در این هنگام اهتمام مقدس مآبانه برای رفع منکرها و رواج معروف‎های کم اهمیت‎تر چه ثمری دارد؟

می‏توان حدس زد نبود نگاه تیزبین و بصیر به سرنوشت معروف و منکر در جامعه و ناتوانی در درک صحیح یافتن از اولویت‏‌ها به چند نتیجه نامطلوب انجامد:
1)    هرگونه تلاش فرعی در راستای اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر به شکست انجامد. هیچ یک از اهداف این فریضه محقق نشود.
2)    ظالمان و تبهکاران با مشغول کردن مقدس مآبان به امور فرعی، حاشیه امن خویش را گسترده تر بینند و به تبهکاری‏‌های خود وسعت و دامنه بخشند.
3)    زمینه برای رواج سوء ظن به فرایض الهی از جمله امر به معروف و نهی از منکر فراهم آید. کثیری از مردم بی‏خبر از نقش سازنده‎ی تعالیم و فرایض دینی، دین را توجیه‏‌گر نابسامانی‏‌های فرهنگی، رفتاری جامعه بیابند و این امر عملاً به وهن دین انجامد.

تاريخ: ۱۳۹۸/۹/۱۲
نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما:
سامانه اعزام مبلغ دفتر تبلیغات سمتا
نقد مسیحیت
کوثر هدایت 98
نقد فرق تصوف و دراویش
تربیت مبلغ خواهران
کارگاه مطالعات سینمایی
نقد عرفان های نوظهور
پاسخگویی به شبهات مذهبی
زمانبندی امتحانات بینش مطهر
فراخوان جذب، گزینش و ارتقاء رتبه
پاتوق داستان
ایپرسش
دانلود نرم افزارهای مرکز ملی پاسخگویی
فرم ارسال اخبار شما
لینکستان سایت‌های مرتبط
آخرین اخبار سایر خبرگزاریها
  صفحه اصلی  |   گزارش از مطالب  |   درباره ما  |   اخبـــار  |   دانلود نرم افزار 
Copyright © 2010. All rights reserved.
Developed by WebBox Portal