حساب کاربری | عضویت    امروز: ۱۴۰۰ يکشنبه ۲۸ شهريور     
ارسال به دوستان  نسخه چاپی
  این خیلی مهم است که یک عالم دینی بداند درد و دغدغه اصلی زمانه‌اش چیست؛
ایشان بصیرت‌مند زمانه خودش بود،مانند دیده‌بانی بیدار در رصد خانه معرفت مستقر بود؛اوضاع را در نظر می‌گرفت و براساس همان حرکت علمی، فرهنگی و سیاسی خودش را بنا می‌نهاد
عظمت علمی شیخ فضل الله نوری را یکی از نکات مغفول مانده زندگی شیخ شهید خواند و اظهار کرد: اگر در روایت داریم که «مدادالعلما افضل من دماء الشهدا»، آن شخصیتی که بین مدادالعلما و دماء الشهدا جمع کرد و قلمدان حقیقت را از خون سرخ قلب خود سیراب کرد، شیخ فضل الله نوری است.

وی با بیان اینکه شیخ فضل‌الله، سیاستمداری شناخته شده اما فقیهی ناشناخته است،

با اشاره به کلام بزرگان در خصوص ایشان گفت: محدث نوری از شیخ فضل‌الله به عنوان «مقتدای فقیهان برجسته» یاد می‌کند که «کوه علم است»؛
شهید مدرس از شیخ به عنوان «اعلم علمای وقت یاد» می‌کند
. علامه امینی نیز ایشان را «شیخ‌الاسلام و‌المسلمین و برزگترین رهبر دینی در پایتخت» می‌خواند
و بعد می‌افزاید «همانطور که موج، سیل‌آساست، امواج دانش و فضل و علم از عبارات شیخ شهید موج می‌زند».
علاوه بر این، شهید مطهری در قضاوت تاریخی خود در مورد شیخ فضل‌الله، ایشان را «مجتهد مسَلَم العداله و عادل مسَلَم الاجتهاد» می‌نامد
و خط بطلانی بر تمام تهمت‌هایی که ناجوانمردانه به شیخ می‌زنند، می‌کشد
تا اینکه حضرت امام خمینی (ره) در مورد ایشان می‌فرماید «شیخ، مجاهد مجتهد دارای مقامات عالیه است».

وی افزود: شیخ فضل‌الله نوری بیست سال در عتبات عالیات، فقه، اصول، تفسیر و حدیث کار کرد

اما پیش از اینکه به سامرا برود، رساله‌ای به نام «دُررُالتنظیم» تحریر می‌کندکه در آن ۲۵ قاعده فقهی را در قالب ۵۰۱ بیت به نثر کشیده است. همچنین نه تنها مبانی آن قواعد فقهی را می‌گوید، بلکه به چالش فقیهان قله پوی شیعه هم می‌پردازد و آراء شهید اول، شهید ثانی، ملااحمدنراقی را نقد می‌کند. به این ترتیب مشخص می‌شود ایشان پیش از اینکه عازم عتبات شود، کتاب‌های مهم فقهی را کار کرده و صاحب نظر است. لازم به ذکر است شیخ در جوانی خودش را پیدا کرد، زود حرکت کرد و زود به مقصد رسید. چنین شخصیتی می‌تواند به پای استقلال و تمامیت ارضی ایران بایستد چون به خودباوری رسیده است. درضمن یکی از ویژگی‌های ممتاز شیخ فضل‌الله نوری، زمان‌شناسی، جریان‌شناسی، رجال‌شناسی، غرب شناسی و به معنای عمیق خودش دانش دشمن‌شناسی است
ایشان بصیرت‌مند زمانه خودش بود.
مانند دیده‌بانی بیدار در رصد خانه معرفت مستقر بود؛
اوضاع را در نظر می‌گرفت و براساس همان حرکت علمی، فرهنگی و سیاسی خودش را بنا می‌نهاد.
یکی از مخالفان درجه یک شیخ فضل الله، ناظم الاسلام کرمانی است.
او می‌گوید یک روز به نزد شیخ رفتم و گفتم «ملای سیصد سال قبل به درد نمی‌خورد».
شیخ خیلی سریع پاسخم را اینگونه داد که «ناظم الاسلام خیلی دور رفتی! ملای سی سال قبل هم دیگر به درد امروز نمی‌خورد؛ عالم و ملای امروز اول باید عالم به مقتضیات وقت باشد و دوم اینکه مناسبات دولت‌ها را بداند»؛
یعنی اصول سیاست بین‌المللی دستش باشد و راجع به مسائل جهانی نیز نظر داشته باشد؛
جهان تشیع را ببیند که به حمدلله فقهای شیعه در تاریخ درخشان عمل کرده‌اند.
شیخ فضل‌الله به دو تن از دانشمندان وقت، یکی مرحوم نجم الدوله و دیگری علامه محمد قزوینی ـ که از وی به عنوان بنیان‌گذار شیوه علمی و پژوهشی جدید دانشگاهی در تاریخ معاصر یاد می‌کنند
و از شاگردان شیخ هم بودند، می‌سپارد که جراید مهم اروپایی را برای ایشان ترجمه کنند؛
به‌خصوص مطالبی که در خصوص اسلام و ایران است،
لذا یکی از موفقیت‌های شیخ در مشروطه که توانست قوی‌تر از همه عمل کند، آینده را بخواند و پیشگویی‌هایش درست درآمد،
این است که هم زمان‌شناس است هم رجال عصر را می‌شناسد؛
هم جریان‌شناسی می‌داند و هم اینکه عمیقا با فرهنگ غرب آشناست.
کلامی از شیخ شهید هست که عبارت «مکاتب الحادی» را برای مکاتبی مانند سوسیالیست یا ناتورالیست نام می‌برد و می‌گوید اینها اهداف و اغراضشان چیست و بالمره چه اغراضی نسبت به اسلام دارند،
لذا معتقدم شیخ الگو هست و اگر در مشروطه توانست زوایای ظریف حادثه مشروطه را ببیند و دقیق بداند که خط حرکت استعمار چیست
و کدام رجال وجیه المله هستند
و کدام یک عناصر نفوذی هستند،
ناشی از جریان‌شناسی شیخ بود.
ایشان قلب مرجعیت شیعه در تهران است.
ما یک مرکز مدیریت شیعه داریم که در نجف اشرف است
و یک آوردگاه نهضت‌های معاصر است که در تهران مستقر است؛
لذا این خلأ و فاصله باید پر شود. چون کسی که مدیریت یک نهضت را برعهده دارد
باید در لحظه شبهات را پاسخ داده و نسبت به مسائل مختلف واکنش نشان دهد.
مثلاً مرحوم شیخ مجاهد این خلأ را با پوشیدن لباس رزم در تهران و حضور مستقیم در جبهه‌های جنگ پر کرد؛
مرحوم میرزای شیرازی هم این خلأ را با بازوی پرتحرک خودش شیخ فضل الله نوری پر می‌کند؛
لذا حاج آقا رضی شیرازی، ازعلمای تهران نقل می‌کند روزی در دهه پنجاه به خدمت آیت‌الله سیستانی رسیدم؛
ایشان برگه‌ای را که از کهنگی زرد شده بود با امضای مرحوم نوری به من نشان داد که در همان بحبوحه نهضت تنباکو این نامه را نوشته بود
و در یک صفحه اخبار و اطلاعات مهم آن اتفاقات را در تهران منعکس کرده بود.
انگلیسی‌ها و استعمارگران در جریان مشروطه فهمیدند چشم بیدار مرجعیت شیخ فضل‌الله است
و تلاش کردند تا بین شیخ فضل‌الله و برخی علمای نجف شکاف بیندازند.
اینجاست که دستها و دسیسه‌ها به کار گرفته می‌شود
تا چهره شیخ را منکوب کند.امام راحل(ره) می فرمودند که «اگر تهذیب نباشد، علم توحید هم به درد نمی‌خورد؛ چرا که شیخ فضل الله نوری را یک روحانی محاکمه کرد»،
نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشیم
خطر شیخ ابراهیم زنجانی‌ها در تاریخ است.
اینکه روحانی نماهایی در لباس روحانیت، قصد به حاشیه راندن روحانیت اصیل را دارند.
ریشه تیربینی شیخ شهید در جریان‌شناسی و زمان‌شناسی او نهفته است؛
باید اذعان کرد که عمده اختلاف بین علمای مشروطه خواه و مشروعه خواه در اصل مبانی دین نیست؛
چرا که هردو از شاگردان میرزای شیرازی و اهل تقوا هستند،
اما بر سر اصل ماهیت مسائل روز اختلاف دارند،
لذا به فرمایش آیت‌الله بهجت، صاحب عروه گفته است که نزاع ما با علمای مشروطه خواه کبرَوی نبود، بلکه صغرَوی و موضوعی بود، چراکه آنها هم دغدغه دین داشتند.
.
تاريخ: ۱۴۰۰/۲/۷
نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما:
سامانه اعزام مبلغ دفتر تبلیغات سمتا
تربیت مبلغ خواهران
کوثر هدایت 98
کارگاه مطالعات سینمایی
نقد مسیحیت
نقد عرفان های نوظهور
پاسخگویی به شبهات مذهبی
زمانبندی امتحانات بینش مطهر
فراخوان جذب، گزینش و ارتقاء رتبه
پاتوق داستان
ایپرسش
دانلود نرم افزارهای مرکز ملی پاسخگویی
لینکستان سایت‌های مرتبط
آخرین اخبار سایر خبرگزاریها
  صفحه اصلی  |   گزارش از مطالب  |   درباره ما  |   اخبـــار  |   دانلود نرم افزار 
Copyright © 2010. All rights reserved.
Developed by WebBox Portal