حساب کاربری | عضویت    امروز: ۱۳۹۷ سه شنبه ۳ مهر     
ارسال به دوستان  نسخه چاپی
پایگاه اطلاع رسانی رسالات:
 برگزاری جلسه اتاق فکر فرهنگ وتبلیغ در آستانه ماه محرم
جلسه اتاق فکر فرهنگ وتبلیغ دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با موضوع «غنابخشی به مجالس عزاداری ماه های محرم و صفر» عصر روز شنبه 28 آبان 90 در مرکز فرهنگی تبلیغی شهید هاشمی نژاد برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رسالات، در جلسه اتاق فکر فرهنگ وتبلیغ هر یک از اعضا در مورد ظرفیت های عاشورا، جذب مخاطب و به ویژه آسیب های محرم و توجه به غنابخشی مجالس عزاداری مطالبی بیان کردند.

در این جلسه معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی طی سخنانی گفت: در جلسه اتاق فکر تبلیغ و در آستانه ماه محرم امیدواریم از نظرات اعضا که دارای نظریه و تجربه هستند برای رسیدن به یک سبک تبلیغی به نتیجه برسیم.

حجت الاسلام و المسلمین سید محمدعیسی نژاد با بیان اینکه عاشورا و محرم دارای فرهنگ عمیق و تاثیرگذاری بین مسلمانان می باشد، گفت: بحث عاشورا و بحث انتظار از ظرفیت بالایی برخوردار است و به همین دلیل دشمن از این ظرفیت و تاثیر آن در ایران و بین مسلمانان سوء استفاده می کند.

 وی با اشاره به اینکه دشمن و به ویژه روشنفکران به این جریان تاثیرگذار واقف هستند،تصریح کرد، هر جریانی بخواهد در کشور ما تاثیرگذار باشد باید همراه با جریان دینی باشد و می بینیم که جریان های سکولار نیز از روایات و آیات استفاده می کنند.امروز دشمن با زبان دینی به میدان آمده و حرف می زند و این نشان می دهد که زبان دینی بسیار تاثیرگذار می باشد.

حجت الاسلام عیسی نژاد جذب مخاطب را در ایام عاشورای حسینی مهم و ضروری دانست و گفت: همواره این سوال مطرح است که مبلغان ما در عرصه عاشورا به چه مباحثی بپردازند و چگونه وارد بحث شوند و راهبردهای محرم چیست؟

 در این جلسه توسط حجت الاسلام علی شهیدی محورها و اهداف دارای اولویت در امر تبلیغ و دستور جلسه قرائت شد و پس از آن اعضای جلسه به بحث و بررسی و ارائه نظر پرداختند.

حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی واعظ موسوی گفت: پیشنهاد میکنم دفتر تبلیغات اسلامی برای جلوگیری از تحریفات حماسه حسینی به تدوین وانتشار یک مقتل خوب و مناسب اقدام کند و برای این کار می توان با برگزاری جلسه مشترک و هم اندیشی بین منبری ها و وعاظ و مداحان یک مقتل ارائه شود. این مقتل می تواند دارای ترجمه و تک بیت متناسب باشد و با شمارگان بالا منتشر شده و در اختیار مداحان و روضه خوان ها قرار گیرد و با ادبیات امروز نیز همراه باشد.

حجت الاسلام و المسلمین حمید خادمیان گفت: برای تهیه و تدوین این مقتل باید از نظرات مورخان خبره استفاده کرد و با سندیت تدوین شود چرا که در مورد مداحان با دغدغه محتوایی روبرو هستیم.

حجت الاسلام و المسلمین سید محسن دعایی نیز گفت: تهیه و تدوین 10 روضه و مقتل که دل نشین بوده و جذب مخاطب کند، کار سخت و دشواری است.

حجت الاسلام و المسلمین سید مرتضی حسینی گفت: تهیه و تدوین مقتل و اینکه مداحان از آن استفاده کنند، ضمانت اجرایی می خواهد این در حالی است که مداحان ما به دنبال نوآوری هستند و مقتل فراوانی وجود دارد و باید دید چند درصد از آنها از این مقتل ها پیروی خواهند کرد.

دکتر صادق علمی هم در این جلسه گفت: پیشنهاد میکنم برای ضمانت اجرایی این طرح جلسه مشترکی با حضور اعضای اتاق فکر، اعضای نظارت بر هیئت های مذهبی و کانون مداحان برگزار شود و هماهنگی ونشست مشترک می تواند خروجی اثرگذاری در پی داشته باشد تا بتوان آنرا اجرایی کرد.

حجت الاسلام والمسلمین سعید ایلخانی گفت: اگربخواهیم تنها یک مقتل ارائه کنیم باید بگویم که کار برای روضه خوان ها بسته و محدود می شوددر حالی که باید چند نوع مقتل و با بیان های لطیف به آنها ارائه گردد.

این نخبه تبلیغی افزود:در مورد محتوای عاشورا نیز باید با نیازهای امروز و متناسب با زمان واتفاق روز سخن گفته شود. در مورد بیداری اسلامی و جریانات امروزودر محتوای گفتن باید دقت کرد و توجه مردم را به سمت حاکمیت و خدا سوق دهیم. در این رابطه 3 محور تبلیغ، بحث حجت خدا و امر به معروف و نهی از منکر را می توان مطرح کرد.

حجت الاسلام و المسلمین حسین شرفی نیز گفت: همیشه در مورد مقتل، آسیب شناسی کرده ایم و در مقتل مشکل متن نداریم. در مقتل ذکر توسل می کنیم و مشکل روضه خوان های ما این است که عزاداری و توسل خوبی نمی کنند و برای طرح یاد شده نیازمند کارگروه ویژه هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین علی بیاتی هم در این جلسه اظهار داشت: روضه خوانی یک مهارت است و نیاز به تعلیم و دوره دارد. باید مهارت ها را به طلبه ها منتقل کنیم و آموزش داده شوند ضمن اینکه نیازمند برنامه ریزی و اعتبار و بودجه لازم نیز می باشیم.

این نخبه تبلیغی با اشاره به اینکه در محتوا هنوز هیچ محصولي ارائه نشده گفت: باید دید که برای غنی سازی و محتوا سازی چه باید کرد و این مهم به زمان نیاز دارد.

حجت الاسلام و المسلمین محمدصادق فیض آبادی گفت: در محافل عاشورایی با محوریت مقتل نویسی باید مبنا سازی کنیم و باید روضه ها راجهت دهی کرد که صرف در آوردن اشک نباشد.

حجت الاسلام و المسلمین سید ابوالفضل طباطبایی گفت: نوشتن صرف روضه برای طلاب به تنهایی مناسب نیست. روضه باید در کنار منبر باشد و اولویت اول باید محتوا قرار گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین حسین رجایی خراسانی در این جلسه خواستار جمع بندی نظرات اعضای اتاق فکر تبلیغ شد و گفت: پیشنهاد می کنم برای استفاده از نظرات اعضاي اتاق رای گیری شود.

حجت الاسلام والمسلمین علی اصغر تقوی گفت: اعضای این اتاق همه از اندیشمندان ومتفکران هستند و در نتیجه با ارائه این محورها باید دید کدام یک به صلاح است سپس در مورد آن تصمیم گیری کرد.

حجت الاسلام و المسلمین ابوالفضل موسوی با انتقاد از این نکته که چنین جلسه ای سال گذشته برگزار و نتیجه ای حاصل نشده، گفت: سرفصل های مباحث را مطرح کرده ایم اما نیاز سنجی به زمان نیاز دارد و اولویت ها باید مشخص شود ضمن اینکه اولویت خود عاشوراست.

حجت الاسلام و المسلمین جعفر اسلامی فر در این جلسه خواستار رسیدن به یک نتیجه واحد توسط اعضا شد و گفت:وجود یک دستور العمل کوتاه مدت یا کتابچه که شامل روضه، سخنرانی و... باشد ضروری به نظر می رسد. در برابر مداحان  ضمانت اجرایی وجود ندارند و حرف ما را گوش نخواهند کرد بنابراین باید برای مجموعه طلاب و روحانیون در امر تبلیغ، برنامه ریزی كرده و طرحی را مصوب کنیم. طی یکسال برای طلاب باید کلاس های حدیث شناسی تشکیل و کتاب حدیث شناسی ارائه شود ضمن اینکه متاسفانه کتاب حدیث شناسی توسط طلاب مطالعه نمی شود و بسیاری ازآنها به ادبیات عرب خیلی تسلط ندارند. منبرها نیز باید اعتقادی و اخلاقی باشد ودرمورد مسایل سیاسی نباید به صورت مستقیم ورود پیدا کرد.

حجت الاسلام والمسلمین حسن رستمی گفت: ظرفیت محرم و عاشورا مردم را خود به خود جذب می کند البته براي ایام عاشورا و برنامه ریزی آن کوتاهی کرده ایم در حالی که اگر مسیحیت چنین ایامی و فرصتی را داشته باشد برای آن کلی برنامه ریزی خواهد کرد. از اتاق فکر انتظار می رود آیات و حدیث را به مبلغان توصیه کند و جهت دهی را باید پررنگ تر کرد. شبهات را به ویژه در روستاها نباید مطرح کرد مگر اینکه نیاز باشد و قرآن نیز در تبلیغات ما کمرنگ بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین سید حسن سپهر با اشاره به اینکه قرآن در این ایام کمرنگ است و باید بیشتر کار کرد، گفت: هر چه قرآن در این ایام پررنگ تر مطرح شود مسلما مفیدتر خواهد بود و تسلط ما بر قرآن موجب پاسخگویی بهتر در جامعه خواهد شد.وی با طرح این سوال  که در بحث مصیبت و غنی سازی که می خواهیم برای مردم روضه بخوانیم، مبنای ما   چیست؟ گفت: باید از مقوله «من بکاء» استفاده کنیم. روضه باید اول در نفس ما اثر بگذارد. هنگام روضه خوانی باید ضمن اعتقاد، تجسم سازی کرد.   غنی سازی عاشورا ابتدا باید روی نفس خود ما اثر بگذارد تا روی مستمع اثر گذار باشد.

حجت الاسلام و المسلمین حسن باقریه از اعضای این اتاق گفت: در مقام توسل، ذکر توسل ذکر مصائب نیست و ذکر فضایل به مراتب از اهمیت بیشتری برخوردار است. در طول تاریخ، شیعه مورد هجمه و قهر قرار داشته و امروز پس از گذشت 30 سال ازپیروزی انقلاب اسلامی می بینیم که شیعه در دنیا مطرح ترین است و این همراه با عزتی است که شیعه دارد. در حوزه مبلغان نیز باید اساس کار بر مبنای عزت مندی دین باشد. اینکه به طور سطحی متنی به مبلغ داده شود در حالی که هنوز روضه خوان نشده صحیح نیست، مراکز آموزشی ما به جای فراگیری عزت مندی دین توسط مبلغ به ارائه مطلب می پردازند.

حجت الاسلام و المسلمین سید ابوالفضل طباطبایی امام جمعه فریمان نیز گفت: نوشتن مطلب و ارائه آن به مبلغ که روی منبر بخواند کار یک مجری است نه مبلغ، در حالی که باید منبری را قدرت دارد.

این گزارش حاکی است در جلسه اتاق فکر تبلیغ که به همت معاونت فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، حجت الاسلام و المسلمین عیسی نژاد در خاتمه گفت: اتاق فکر عرصه ای برای تئوری پردازی و آینده شناسی نیازهاست و محورهای مطرح شده در جلسه می تواند برای مبلغان و نهادها راهبر باشد. معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به ضرورت راه اندازی کارگاه غنی سازی مجالس عزاداری گفت: در دراز مدت باید این کارگاه ها راه اندازی شود و اساتید می توانند مقاتل مناسب را تائید کنند و این راهکاری است برای فضا سازی تبلیغ و مصونیت در برابر تهاجم دشمن و خرافات.

این محقق و پژوهشگر در ادامه افزود: در مجالس مذهبی ما روحانیت و منبری دارای قدرت است و در مقابل انحرافات باید موضع گیری کنند. ضمن اینکه انتقاد ونقد شما روی منبر موجب می شود که متولیان راه خود را اصلاح کنند.

حجت الاسلام والمسلمين عیسی نژاد با اشاره به اینکه ما به محورهایی که به مبلغ و مراکز تبلیغی برنامه بدهد و تاثیرگذار باشد، نیاز داریم گفت: باید مفهوم سازی کرد و روی مفهوم بیشتر کار کنیم. وی با بیان اینکه نظرات اعضای اتاق فکر تبلیغ به تصمیم سازی و یا به رای گذاشته می شود، گفت: ما به راهکارهای جدید و نوآوری نیازمند هستیم و باید به یک نقشه راه دست پیدا کنیم و اعضا نیز سرفصل ها را بررسی کنند تا به یک نقشه راه برسیم.


 اتاق فکرتبلیغ
تاريخ: ۱۳۹۰/۸/۳۰
نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما:
سامانه اعزام مبلغ دفتر تبلیغات سمتا
 کارگاه شناخت سینمای اخلاقی
تربیت مبلغ خواهران
ثبت نام جذب و گزینش
دوره مسیحیت
نقد فرق تصوف و دراویش
زمانبندی امتحانات بینش مطهر
فراخوان جذب، گزینش و ارتقاء رتبه
پاتوق داستان
ایپرسش
دانلود نرم افزارهای مرکز ملی پاسخگویی
فرم ارسال اخبار شما
لینکستان سایت‌های مرتبط
آخرین اخبار سایر خبرگزاریها
  صفحه اصلی  |   گزارش از مطالب  |   درباره ما  |   اخبـــار  |   دانلود نرم افزار 
Copyright © 2010. All rights reserved.
Developed by WebBox Portal