حساب کاربری | عضویت    امروز: ۱۳۹۷ شنبه ۳۰ تير     
ارسال به دوستان  نسخه چاپی
پايگاه اطلاع رساني رسالات:
 ضرورت تبليغات تخصصي و محيط محور بودن تبليغات
راه اندازي"جريان تبليغات تخصصي" و "محيط محور بودن تبليغات" از جمله اهداف مهم گروه مبلغان جوان دفتر تبليغات اسلامي خراسان رضوي است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني رسالات،حجت الاسلام ابراهيم سعدي مدير گروه  مبلغان جوان دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی ؛ضمن تشريح اهداف و فعاليت هاي اين گروه كه ا زسال 87 فعاليت آن آغاز شده،گفت:اين گروه با هدف راه اندازي جريان تبليغات تخصصي شكل گرفت و تعريف ما از تبليغات تخصصي اين است كه محور را در تبليغات تخصصي،مخاطب قرار نمي دهيم ،بلكه معيار در اين خصوص بايد" محيط محور" باشد تا شخص محور.

در اين راستا، محيط هاي اساسي و مهمي را در نظر گرفته ايم ،و اولويت اول ما محيط هاي دانشگاهي و پس از آن امام زادگان و بقاع متبركه، جامعه مهندسين و محيط هاي صنعتي بوده است.

مدير گروه پژوهش جغرافياي جهان اسلام دانشگاه امام رضا( عليه السلام)،با اشاره به نقش و جايگاه مبلغان متخصص و اهميت تربيت مبلغ متخصص گفت: با مطالعه روش هاي مختلف،در نهايت به گزينش طلاب فارغ التحصيل دانشگاه رضوي ،مدرسه عالي نواب،كه مبلّغ دفتر تبليغات اسلامی خراسان هم بودند و هر يك در كارگروه هاي تخصصي تبليغ شركت كرده اند، اقدام شد.

در اين رابطه كارگروه نقد كانون هاي تهديد، ايجاد شد، و ضمن برگزاري همايش،16 محور كانون تهديد، موردمطالعه و نقد و بررسي قرار گرفت. همچنین، كارگروه هاي تخصصي جريان وهابيت،مسيحيت،بهائيت،عرفان  هاي نوظهور،صهيونيسم،تصوف،زرتشتي گرايي و ...در قالب دور هاي عمومي و عالي نيز برگزار شد.

مبلغان در اين كارگاه ها،دوره عمومي را گذرانده اند و براي كارگروه هاي عرفان هاي نوظهور،نقد جريان هاي سلفي به ويژه وهابيت و مسيحيت نيز دوره عالي برگزار شد، ضمن اينكه براي جريان روشنفكري نيز در صدد هستيم تا اين دوره ها برگزار گردد.

در دوره عمومي ،بيش از 400 نفراز طلاب و دانشجویان(خواهر و برادر)؛و دردوره تخصصي ،120 نفر در قالب كارگروه تخصصي مبلغان دانشگاه ،شركت كردند.

حجت الاسلام سعدي ،با اشاره به اينكه از سال 87 ، فعاليت هاي متعددي انجام شده،گفت:تا كنون بيش از 8 هزار ساعت، تبليغات چهره به چهره ،در محيط هاي دانشگاهي با محوريت دانشگاه فردوسي و در ديگر دانشگاه هاي مشهد،استان و خارج استان انجام شده است.

فعاليت هاي تبليغاتي در محيط هاي صنعتي، از جمله عسلويه و همچنين؛ در بقاع متبركه براي اينكه به قطب فرهنگي تبديل شوند،از ديگر فعاليت هاي گروه تبليغي جوان بوده است. همايش زبور آل محمد نيز در محل امام زاده يحيي بن زيد،برگزار شدكه تبليغات تخصصي در آن مد نظر قرار گرفت.

در حرم مطهر رضوي نيز،گفتگوي زنده اينترنتي با ايرانيان خارج از كشور با بيش از 2 هزار ساعت ارتباط انجام شد و حضور در نمايشگاه هاي بين المللي سطح شهر، از ديگر فعاليت هاي اين گروه بوده است.

در تبيين خط امام و رهبري نيز ،تيمي از گروه مبلغان جوان ،به مطالعه جدي در مورد شخصيت شهیدهاشمي نژاد، پرداخت كه محصول آن ،يك كار علمي در قالب 4 جلد كار پژوهشي و مستند سازي كتاب "دكتر و پير" بوده است.

در حوزه پاسخ به شبهات ديني ،در قالب يك مجموعه و در حوزه خانواده نيز مطالعاتي انجام شده است و در بحث مسايل علوم انساني نيز مجموعه اي 2 جلدي تدوين و چاپ شده است.

 وي از اجراي طرح مطالعاتي بررسي ظرفيت ها و آسيب هاي حوزه از منظر 110 نفر از شخصيت ها خبر داد و گفت: در اين تحقيق نظرات موافقان و مخالفان مطالعه شد و اين سؤالات كه" مسؤليت و رسالت طلبه در دوران فعلي چيست؟ ضعف ها و آسيب هاي جريان طلبگي چيست؟امكانات ما چه ميزان است؟"مورد بررسي قرار گرفت؛ وي تصريح كرد:احساس شد،یکی از جاهايي كه كمترين حمايت از آن مي شود حوزه تبليغ ديني است. شايد درحوزه پژوهش و آموزش ،كارهاي منسجم و جدي صورت گرفته است اما در حوزه تبليغات ديني،تنهاحضور گسترده نخبگان تبلیغ آنهم درعرصه منبر،را شاهد بوديم.

در اين رابطه آسيب شناسي تبليغات ديني را انجام داده و ديديم مهم ترين مشكل اين است كه تعريف درستي از تبليغ در ذهن مبلغ وسيستم هاي تبليغي وجود ندارد. در تبليغات ديني تمام سيستم هاي تبليغي بر منبر،فضاي مجازي، عرصه هاي هنري،استفاده از شيوه هاي نوين ،تذكر و...استوار است و بيشترين حجم تبليغات در قالب منبر مي باشددر حالي كه تبليغ و تبليغات ديني يعني جامعه سازي ديني، البته بايد ديد كه جامعه سازي كرده ايم يا نه ؛در غير اين صورت، تبليغات ديني صورت نگرفته است.

انبياء كه مسئول تبليغ وحي مي شوند ،دنبال جامعه سازي هستند. حضرت موسي (عليه السلام ) در تبليغات خود، حاكميت را درگير مي كند و در نهايت ،ملت را همراه خود مي كند و ملت را مي سازد. همه انبياء همين طور بوده اند و رسول اكرم ( صل الله عليه و آله وسلّم) نيز، بزرگ ترين مبلغ تاريخ است. حال اگر براي طلبه و حوزه علميه اينگونه تعريف شود كه شما موظف هستيد جامعه را بسازيد ، قدم اول اين است كه نگاه جامعي به جامعه ديني داشته باشيم و جامعيت دين را باور كنيم و بايد مسئله شناس قوي باشيم. آنچه پيش روي مبلغ است، جامعه تبليغي است و شامل حاكميت، مردم ، اصناف ، سيستم ها و متن جامعه مي باشد.

در اين رابطه حوزه هاي علميه به صورت سيستمي در كنار مجلس نيستند؛اگر قرار است لايحه اي تصويب شود، بايد اين را حوزه به مجلس بفرستد. در مورد مديريت فضاي علمي كشور نيز سهم حوزه ،آنچناني نيست! چندين ميليون دانشجو داريم ،اما سهم حوزه در مديريت علمي محيط هاي دانشگاهي چه ميزان است؟ دربسياري از درس هاي متون رشته علوم انساني ، محتوايي  به دانشجو ارائة مي شود كه با وحي ، معرفت ، معرفت ديني و ...ناهماهنگ است. دانشجو منابعي را مطالعه مي كند و با سيستمي آشنا مي شود كه او را ناخواسته به گناه مي كشاندو اينجا ،من حوزوي مقصر هستم. متن حوزه در علوم سياسي ، جامعه شناسي ، فلسفه، مديريت، روان شناسي و در مديريت فضاي علمي سهمي ندارد و مديريت فرهنگي استان ها نيز در اختيار حوزه نيست .

 در جامعه نخبگان كشور ، ورزشكاران ، هنرمندان و...سهم حوزه و تبليغات ديني چه ميزان است؟ ديروز عرفان ،هنر مارا مي ساخت ،اما امروز هنر ما هيچ قرابتي با عرفان ندارد! گرافيست هاي ما ، مباني عرفاني را در نگرش به هستي مد نظر قرار نمي دهند!در حوزه شهر و شهرسازي سهم ما در مديريت فضاي شهري و...چيست؟سهم ما در جامعه ورزشكاران چقدر است؟ امروز 300 هزار پرونده ورزشي در استان داريم و آنها در جامعه تاثيرگذار هستند اما ،ما چه ارتباطي با آنها داريم؟

ريشه اين مشكلات در اين است ،كه ما تبليغات ديني رادرست تعريف نكرده ايم، بایدحوزه هاي علميه و سيستم هاي تبليغي حوزوي، ماموريت خودرا درجامعه سازي ديني ،تعريف مي نمودند،آن وقت در متن جامعه حضور پيدا مي كردند،اما بايد پذيرفت كه متن حوزه و تبليغات ديني،پا به پاي انقلاب حركت نكرده است.

امروز ؛اگر از مردم سؤال شود ،كه چه نيازي به طلبه ها داريد،مي گويند: به آنها براي استخاره،امام جماعت بودن، نماز ميت خواندن و روضه خواني نياز داريم ،و اين ديدگاه بخاطر اين است ،كه ما در جامعه حضور لازم را نداريم و سهم خود را در جامعه سازي ديني مشخص نكرده ايم.

مديران ما نيز، تعريف درستي از تبليغات ديني ندارند ،و در نتيجه در عرصه هاي  اجتماعي با آسيب هاي جدي روبه رو هستيم. اختلافات رواني،بحران هاي اجتماعي و وجود 3 ميليون زن مطلقه ،از جمله اين مشكلات است.

متاسفانه ما حضور نداشته ايم و اگر هم حضور داشته ايم ،به نتيجه نرسيده ايم ؛و اين يك شكست است. ما نتوانسته ايم پيام دين را برسانيم و اين يك واقعيت تلخ است كه متن حوزه در اجتماع حضور نداشته است.نتيجه تعريف سطحي از تبليغات ديني،حضور حداقلي در اجتماع بوده و اين با مبناي ما سازگار نيست.

 


تاريخ: ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما:
سامانه اعزام مبلغ دفتر تبلیغات سمتا
ثبت نام جذب و گزینش
زمانبندی امتحانات بینش مطهر
دوره مسیحیت
نقد فرق تصوف و دراویش
فراخوان جذب، گزینش و ارتقاء رتبه
پاتوق داستان
ایپرسش
دانلود نرم افزارهای مرکز ملی پاسخگویی
فرم ارسال اخبار شما
لینکستان سایت‌های مرتبط
آخرین اخبار سایر خبرگزاریها
  صفحه اصلی  |   گزارش از مطالب  |   درباره ما  |   اخبـــار  |   دانلود نرم افزار 
Copyright © 2010. All rights reserved.
Developed by WebBox Portal