حساب کاربری | عضویت    امروز: ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۹ آذر     
ارسال به دوستان  نسخه چاپی
پايگاه اطلاع رساني رسالات:
 حجت الاسلام والمسلمين دکتربهجت پور:كار اصلي مبلّغان در جامعه،ايجاد تغيير و تحول است
حجت الاسلام والمسلمين دکتربهجت پوراستادحوزه علمیه ازشاگردان آیت الله معرفت درهمايش تبلور معارف قرآني در ساحت تبليغ:كار اصلي مبلغان و طلاب،تغيير و تحول در جامعه است و براي اين هدف نياز به مدل داريم و اين منهج را در قرآن داريم.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني رسالات،حجت الاسلام والمسلمين دكتر بهجت پور از اساتيد حوزه در همايش تبلور معارف قرآني در ساحت تبليغ كه به مناسبت پنجمين سالگرد ارتحال آيت الله معرفت توسط گروه مبلغان علوم قرآني دفترتبليغات اسلامي خراسان رضوي در مركز فرهنگي تبليغي شهيدهاشمي نژاد،روز 5 شنبه 18 اسفند 90 برگزار شد،ضمن تشريح ويژگي ها و شخصيت بارز آيت الله معرفت رحمت الله عليه، به بيان رسالت خطير مبلغان و ضرورت وجود يك مدل براي امر تبليغ پرداخت.

شاگرد مرحوم آيت الله معرفت در ادامه گفت:آيت الله معرفت در دامن فقه و اصول پرورش يافت و در شهرهاي كربلا و نجف نيز عمده تاليفات آن مرحوم به فقه واصول اختصاص داشت.ايشان به دليل علاقه به پاسخگويي به جوانان و مجامع علمي عراق،گروهي را تشكيل دادند و مسئوليت بخش قرآني نيز به عهده آن مرحوم بود.

دكتر بهجت پور با اشاره به جايگاه شيعه،گفت:مرحوم آیت الله معرفت از شاگردان آيت الله العظمي خويي و حضرت امام خميني بود،وقتي از ايشان سؤال مي شود كه آيامي توان قرآن را با ترجمه در نماز خواند؟گفت:من براي پاسخ به اين سؤال به جستجو در كتابخانه هاي اسلامي پرداختم و متوجه شدم كه دراين مورد 4 كتاب توسط اهل سنت،تاليف شده است اما در شيعه جاي بررسي اين مساله،خالي بود و تنها يك فتوا از كاشف الغطاء بود.بنابراين تصميم گرفتم اين خلارا در كتابخانه هاي شيعه پر كنم و جهت مطالعه و پژوهش هاي من به سمت قرآن رفت. در نهايت تفسير روايي توليد و برجستگي هاي اهل بيت را كار كردم و اين مباحث در 10 جلد بنام مجموعه مباحث تمهيد به قرآن تاليف شد.

مرحوم معرفت در زمينه تفسير قرآن نيز 6 جلد كتاب تاليف كرده است و 60 هزار فيش تا انتهاي قرآن و سه قرن روايات تفسيري قرآن راجمع آوريي كرده است كه امروز در اختيار ماست.ايشان اگر در فقه،مجالي پيدا مي كرد،حتما فقيهي راهگشا مي شدند. كتابي در احكام نوشته اندكه بسياري از گره هاي فقهي را گشوده است . 17 سال شاگردايشان بودم و يقين دارم اگر به مباحث فقهي بيشتري مي پرداختند، قطعا بسياري از گره هاي حقوقي و فقهي را باز مي كرد.ايشان گفته بود هدف اصلي شان اين بوده كه نام حضرت علي عليه السلام و شيعه را در قرآن بلند و جايگاه  آنها را نشان خواهد داد و زماني كه در سوره آل عمران آيه 7،شبهه اي را ايجاد كرده بودند،مرحوم معرفت با ورود به حرم حضرت علي عليه السلام و مدد از آن امام، پاسخ مناسبي را پيدا كرده بود. ايشان با چنين ظرفيت هايي،افتخاراتي را براي شيعه به ارمغان آوردند.

حجت الاسلام والمسلمين بهجت پور در ادامه سخنان خود با اشاره به نقش و جايگاه تبليغ از منظر قران و وظيفه اصلي مبلغان گفت:تبليغ،جزء ماهيت اصلي ديني ماست وانبياء،امامان و طلاب و مبلغان نمي توانند مسئوليت تبليغ دين را از كارخوداستثناء كنند و بگويند كه صرفا مدرس و پژوهشگر هستند.روحاني بدون تبليغ مثل درخت بي ثمر است و پيام تبليغ نيز به ارتباط بستگي دارد.براي ارتباط نيز بايد مخاطب،فضا و مكان را شناخت و شيوه هاي مختلف را بايد ارزيابي كرد و به خوبي دانست تا بين مجموعه شرايط زماني و مكاني،مخاطب را جلب كنيم.مبلغي كه بتواند اين موارد را انجام دهد،موفق است و ما در اين زمينه بايد دنبال يك مدل باشيم.مدلي كه مدام به آن سر بزنيم و بر اساس ارتباط با آن تكليف خودرا بدانيم،البته سليقه نمي تواند هميشه كارساز باشد.عمل كردن به سليقه درحوزه تبليغ مثل عمل به وظايف بدون استفاده از رساله است.

دكتر بهجت پور با بيان اينكه تبليغ يك عمل حكيمانه است و مولفه هاي مختلفي را بايد در كنار هم چيد تا مبلغ،كار تبليغ خود را به خوبي انجام دهد،تصريح كرد:كار اصلي ما تغيير است و مردم بايد تغيير كنند و براي اين تغيير و تحول به يك مدل نياز داريم.مدلي كه دائم در اختيار مبلغ باشدتا باتطبيق شرايط بتواند به خوبي روش مناسبي را در موضوعات مختلف پيدا كند.اين منهج را در قرآن داريم و بايد نقش قرآن را در تغيير و تحول مورد توجه قرار دهيم.خداوند در سوره ابراهيم(صلی الله علیه وآله) فرموده است كه اي پيامبر(صلی الله علیه وآله)،وظيفه تو تغيير و تحول بين مردم است و بايد مردم از ظلمات به سوي نورخارج شوند.شهيد صدر نيز گفته است كه رسالت قرآن،تغيير هدايت است و قرآن،دستورنامه،تغيير و هدايت است.

اين استادحوزه با اشاره به اينكه درتقسيم بندي ساده قرآن،در سوره هاي آن تمام توجه به يك ضلع يا دو ضلع و يا سه ضلع مي باشد،گفت:ضلع اول،تغيير است مثل تغيير فرهنگ جاهليت.ضلع ديگر؛"تحول و تعالي" است.تحول فرهنگ ديني و اسلامي كه بايد اتفاق بيفتد.بايدخدا باوري نه خدا شناسي در زندگي مردم روي دهد.بايدمعادباوري نه معاد شناسي و ايمان به پيامبر(صلی الله علیه وآله)،در زندگي مردم اتفاق بيفتد.مردم بايد عادل و حكيم و داراي بينش شوند. قاعده ديگر اين مثلث نيز پيامبر اكرم است و پس از او مبلغان هستند.البته ما در برابر چالش ها و دردسرها بايد به طور دائم راهبري شويم و براي يك مرحله فعاليت هاي تبليغي آماده و نسبت به آينده توجيه شويم.مادركل قرآن،هميشه در مثلث سه ضلعي قرار داریم قران يا تغيير و تحول ايجاد مي كند يا پيامبر (صلی الله علیه وآله)را براي گذر ا ز چالش ها و گذر از مراحل تغيير و تحول،حمايت و كمك مي كند.

دكتر بهجت پور با ذكر اين مطلب كه تبليغ يك عمل هوشمندانه،هوشيارانه و هدفمنداست،گفت:هدف مبلغان ايجاد تغيير و تحول بين مردم است و شما تلاش مي كنيد تا مردم تغيير يافته و متحول شوند و دلهايشان شيفته و دلبسته به دين و ارزشها شود.اگر ارزش ها در زندگي آنها معنا دار شود،آن موقع كار ما نتيجه داده است.تبليغ دين نيز عمل كاملا هوشمندانه،هدفمندوحكيمانه است و دعوت نيز بايد حكيمانه صورت گيرد.ما بر اساس مدل قرآن،که براي ايجادتغييرو تحول،آنرا به قطعات كوچكي تقسيم كرده است.در يك مرحله مردم بايدبا رب آشنا شوند و در يك مرحله به سراغ قرآن بروند و هر يك قطعه اي از يك پازل محسوب مي شوند.مابايد بدانيم كه براي هر قطعه اي چه بايد بكنيم و قرآن درطول 21 سال نزول به پيامبر،اين جريان را مديريت كرد.البته به دنبال دعوت اسلام،چالش هايي نيز ايجاد شدو قرآن نيز مردم را منفعل مي كند و سپس پاسخ مي دهد و اين مدل قرآن است. قرآن خود پديده اي است كه مردم را منفعل مي كند.مدل هادركتاب ها متفاوت است و قرآن از طريق حل مساله،قواعد را بيان مي كند.توجه به اين نكته،خيلي از شبهات را حل مي كند.قرآن مردم را تغيير و متحول وسپس مطلب اصلي خود را مطرح مي كند.وقتي مي خواهيم مدلي براي تغيير و تحول پيدا كنيم بايد به جامعه مثل ،توجه كنيم و ببينيم،قرآن چگونه به جامعه مثل و نمونه مراجعه و آنهارادرمان،شفا و رشد مي دهد. قرآن از نظرمدل،درس مي دهدوآموزش،تابعي از تغيير و منعطف به ترتيب و تغيير است و قرآن براي تغيير و تحول،آموزش مي دهد.

این مبلغ نخبه افزود:منبري و مبلغ بايدبدانددر مقام تغيير،به قدر نياز بگويدو اين باب از نظر قرآن داراي ارج است و به ما در مقام تبليغ كمك مي كند و براي مدل تبليغ بايد رسالت قرآن را همه چيز بدانيم.50 هدف در قرآن براي نزول قرآن وجود داردو هنر ماست،كه هدف اصلي را پيدا كنيم.تغيير نيز تنها به صورت قرآن نيست و به صورت مربي هم هست و بايد بين رابطه تغيير و تحول و نجات و سلامت،رابطه معنا داري پيدا كرد.اگر اين اتفاق روي دهد،شمادرهر قطعه اي از هدف،چالش ها،آموزش ها و شيوه هاي آنرا مي فهميد.روش تبليغ نيز زماني به خوبي استخراج مي شود كه شما به هر پيامي توجه كنيد.شيوه هاي تغيير و تحول را به شماره در بياوريد و با قرآن تطبيق كنيد و آنگاه مي توان مدل تبليغ را از نگاه قرآن استخراج كرد.

شايان ذكر است در اين همايش احكام فارغ التحصيلي به مبلغان شركت كننده در دوره هاي آموزشي گروه مبلغان علوم قرآني دفتر تبليغات اسلامي خراسان رضوي،توسط حجت الاسلام والمسلمين طباطبايي امام جمعه فريمان،حجت الاسلام والمسلمين سجادي زاده عضوهيئت علمي دانشگاه رضوي مشهد،حجت الاسلام والمسلمين عيسي نژاد معاون فرهنگي تبليغي دفترتبليغات اسلامي خراسان رضوي و حجت الاسلام والمسلمين فيض آبادي مدير گروه مبلغان علوم قرآني و حجت الاسلام والمسلمين بهجت پور اهدا شد.


تاريخ: ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما:
سامانه اعزام مبلغ دفتر تبلیغات سمتا
نجم الثاقب
عرفان های نوظهور
احکام تخصصی خانواده
ثبت نام جذب و گزینش
تربیت مبلغ خواهران
دوره مسیحیت
نقد فرق تصوف و دراویش
زمانبندی امتحانات بینش مطهر
فراخوان جذب، گزینش و ارتقاء رتبه
پاتوق داستان
ایپرسش
دانلود نرم افزارهای مرکز ملی پاسخگویی
فرم ارسال اخبار شما
لینکستان سایت‌های مرتبط
آخرین اخبار سایر خبرگزاریها
  صفحه اصلی  |   گزارش از مطالب  |   درباره ما  |   اخبـــار  |   دانلود نرم افزار 
Copyright © 2010. All rights reserved.
Developed by WebBox Portal