حساب کاربری | عضویت    امروز: ۱۳۹۷ سه شنبه ۳ مهر     
ارسال به دوستان  نسخه چاپی
پايگاه اطلاع رساني رسالات:
 برگزاري ميزگرد علمي در همايش تبلور معارف قرآني در ساحت تبليغ
در همايش تبلور معارف قرآني در ساحت تبليغ كه به مناسبت پنجمين سالگرد ارتحال آيت الله معرفت روز 5 شنبه 18 اسفند ماه 90 در مركز فرهنگي تبليغي شهيد هاشمي نژاد و از سوي گروه مبلغان علوم قرآني برگزار شد،حجج اسلام طباطبايي امام جمعه فريمان و سجادي زاده عضو هيئت علمي دانشگاه رضوي مشهد در يك ميزگرد علمي شركت كردند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني رسالات،در ابتداي اين ميزگرد حجت الاسلام والمسلمين فيض آبادي مدير گروه مبلغان علوم قرآني گفت:يكي از سؤالات مهم امروز جامعه،دچار شدن به چالش ها در عرصه هاي بي حجابي و...است.آيا قرآن راهكار دارد؟چه بايد كرد؟

حجت الاسلام والمسلمين طباطبايي امام جمعه فريمان نيزدراين ميزگردگفت:قبل از پرداختن به سؤال مذكور،به مناسبت پنجمين سالگرد ارتحال ايت الله معرفت بايد بگويم كه من توفيق شاگردي ايشان را داشتم و آن مرحوم، نوآوري قابل توجه در عرصه قرآني و تفسير بود.توجه به بخش تاريخ قرآن دربخش تفسير از نوآوري هاي ايشان بود و شيوه وي متفاوت بود.

در ادامه اين ميزگرد،حجت الاسلام والمسلمين طباطبايي نيز با اشاره به جايگاه تبليغ و هدايت گفت:قرآن كتاب هدايت است اما هدايت الهي با هدايت ما متفاوت است.از ويژگي هاي قرآن،جامعيت قرآن است.جهاني بودن قرآن است و اين مهم چند نكته دارد.اول تبيان بودن قرآن است.قرآن يك اثر جاودانه است و ماندگاري آن جامعيت آن است. وقتي ا زحضرت امام هادي عليه السلام سؤال شد كه چرا هر چه از عمر قرآن مي گذرد،كهنگي ندارد؟آن امام گفتند:"قرآن مال يك گروه و يك زمان نيست."قرآن قانون اساسي دين اسلام است،تنها قانوني كه براي هميشه ماندگار است و قرآن در همه زمان ها،پاسخگوي همه مسايل و نيازهاي جامعه است.

حجت الاسلام والمسلمين فيض آبادي نيز گفت:در بحث تبيان و جاودانگي قرآن،در خصوص بحث بي حجابي و نماز،چگونه با قرآن پاسخگو باشيم؟

حجت الاسلام والمسلمين سجادي زاده در اين باره گفت:قرآن براي بشريت در هر زمان،متناسب با خودش ،پاسخ دارد.كساني كه با قرآن و محافل قرآني هستند،مصونيت دارند.در تهران،مركز پزشكي لقمان در يك بررسي آماري روي 100 مورد خودكشي افراد 16 تا 30 سال و اين تحليل كه چرااينها خود كشي كردند؟به اين نتيجه رسيدندكه 93 درصد اين افراد به نماز پاي بند نبوده اند و به پوچي رسيده اند.امروز در برابر همه مشكلات و نابساماني هاي روحي و...بايد به قرآن تمسك جست.

حجت الاسلام والمسلمين فيض آبادي گفت:امام صادق عليه السلام فرموده اند كه قرآن براي هر مساله اي،اصلي دارد كه بايد آنرا كشف كرد. اما سؤال اين است كه طريقه بهره وري از قرآن بايد چگونه باشد؟

حجت الاسلام والسلمين طباطبايي گفت: قرآن يك مبلغ بزرگ است ،چرا كه دوره نزول قرآن در دوره جاهليت و در دوره انحطاط فكري است.اينكه پيامبر توانست مردم را دوره اي كه داراي ضعف فكري بودند،آنها را رشد دهد و به تمدن رساند،اين نشان دهنده،مبلغ بزرگ بودن قرآن است. بخش عمده قرآن،مباحث و دعوت هاي تبليغ است.

در عرصه تبليغ،تمام حركت هاي ريز قرآن حركت هاي تبليغي است و مي توان آن را براي مردم مطرح كرد. اولين ماموريت پيامبر نيز طبق نص قرآن يك حركت تبليغي است.قرآن هم مبلغ بزرگي و هم شيوه هاي بيان قرآن،شيوه هاي تبليغ است كه بايد به آن توجه كرد.

اگر اصول تبليغ را از قرآن استخراج كنيم؟اصل اساسي،قاعده و دستورالعمل كلي در آن وجود دارد. اصل اول در تبليغ قرآن اين است كه مي خواهد باطن مردم را تغيير و تحول دهد.يعني جامعه را اخلاقي كرده و انسان را به سمت كمال رشد دهد. نهايت حركت جامعه نيز حركت اخلاقي است و در تحول باطني چند نكته در قرآن داريم.اول با تحول فكري و قدرت تحليل دادن است.متاسفانه ما در عرصه تبليغ،اين نكته را كمتر مورد توجه قرار داده ايم هم در آموزش مبلغان و هم در مورد مردم.آموزش مبلغ بايد به گونه اي باشد كه او توان تحليل داشته باشد و براي مردم نيز تنها يك منبر،حديث و روايت نباشد. قرآن نيز مي گويد به مردم بايد قدرت تحليل پردازش بدهيد وذهن آنها را كامل كنيد.

دوم؛ايجاد بينش جديد است.نكته اي كه امروز به عنوان بصيرت افزايي مطرح است.دنيا،دار فتنه است و تمام جنگ هاي نرم عالم،فتنه است و بايد قدرت بصيرت جامعه را بالا ببريم.بايد با سوزاندن ريشه ها،بيماري را درمان كنيم و بايد ريشه يابي كنيم كه مثلا زمينه و ريشه دروغ كجاست؟

حجت الاسلام والمسلمين سجادي زاده:به مخاطب توجه كنيد.امام حسين عليه السلام در واقعه كربلا براي ياران خود يك سخن اما براي دشمنان،چندين سخن گفت.در اين حال بايد به ديگران نيز ميدان داد.در جلسات قرآني مي بينيم كه جوانان كه قرآني مي خوانند و آيات كلام الله را گوش فرا مي دهند،سؤالاتي نيز مطرح ميكنند.

حجت الاسلام والمسلمين طباطبايي:اصل دوم،مخاطب شناسي است.ما منبرهاي اتو كشيده داريم و اين نكته قرآني نيست.قرآن براي شنيدن طوري سخن گفته كه مخاطب را در نظر گرفته است و در روش مخاطب شناسي نيز مردم را آماده كرده است.

نكته ديگر،روش تغيير موقعيت است.قرآن در همه جا يك طور حرف نمي زند در جايي حركت هاي تند و نرم دارد و تغيير موقعيت در همه جاي قرآن هست . اين جزو شيوه هاي تبليغي قرآن است كه هميشه در يك سو حركت نكنيم.

حجت الاسلام والمسلمين سجادي زاده:تبليغ و ابلاغ يعني رساندن ،و اين از وظايف پيامبران است.عالِم و واعظ،مبلغ عن الله است تا حجت را بر مردم تمام كند.اول واعظ خداست.پيامبر نيز واعظ است و ما در مسيري هستيم كه كار اصلي خدا و پيامبر را انجام مي دهيم.بايد مردم را به پرهيز از معصيت دعوت كرد و براي رساندن پيام بايد از قرآن استفاده نمود و كار ماتبليغ است و در هر جايي اعم از صف نان و....بايد تبليغ كنيم

تاريخ: ۱۳۹۰/۱۲/۲۱
نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما:
سامانه اعزام مبلغ دفتر تبلیغات سمتا
 کارگاه شناخت سینمای اخلاقی
تربیت مبلغ خواهران
ثبت نام جذب و گزینش
دوره مسیحیت
نقد فرق تصوف و دراویش
زمانبندی امتحانات بینش مطهر
فراخوان جذب، گزینش و ارتقاء رتبه
پاتوق داستان
ایپرسش
دانلود نرم افزارهای مرکز ملی پاسخگویی
فرم ارسال اخبار شما
لینکستان سایت‌های مرتبط
آخرین اخبار سایر خبرگزاریها
  صفحه اصلی  |   گزارش از مطالب  |   درباره ما  |   اخبـــار  |   دانلود نرم افزار 
Copyright © 2010. All rights reserved.
Developed by WebBox Portal