حساب کاربری | عضویت    امروز: ۱۴۰۱ دوشنبه ۶ تير     
ارسال به دوستان  نسخه چاپی
پايگاه اطلاع رساني رسالات:
 آسیب‌شناسی حضور روحانیت در اینترنت

به گزارش پايگاه اطلاع رساني رسالات به نقل از طلبه بلاگ وابسته به معاونت فرهنگي تبليغي دفتر تبليغات اسلامي خراسان رضوي،ورود طلاب به وب و خصوصا محیط‌های اجتماعی که روزی انگشت شمار و عجیب بود، مدتی‌ست که به مسئله‌ای عادی تبدیل شده و دیگر کمتر کسی پیدا می‌شود که با دیدن عکسی معمم در آواتار یک کاربر در محیط‌های اجتماعی تعجب کند.

 

این اتفاق به خودی خود می‌تواند امری مبارک باشد؛ دسترسی قشری که رسالت اصلی‌اش تحقیق و تبلیغ دین است به  فضای مجازی‌ای که روز به روز با واقعیت بیشتر آمیخته می‌شود و زمان زیادی‌تری از مخاطب نسل جوان را به خود اختصاص می‌دهد، بهترین فرصت برای عرضه میراث علمی حوزه‌هاست.

 

فضای مجازی مشکلات خاص خود را دارد و کمتر کسی پس از چند صباح حضور در فضاهای اجتماعی وب از آن‌ها بی اطلاع می‌ماند. روزی که برخی از شیوخ وب چشیده! اهل سنت حکم به حرمت چت و پیام خصوصی میان دو جنس مخالف دادند، بسیاری در ابتدا به تندروی این جماعت خندیدند، ولی مدت‌هاست که بسیاری باور کردند همین مسئله به ظاهر ساده، باعث چه مشکلات زیادی شده است، مشکلاتی که متاسفانه جامعه متدینین را نیز بی نصیب نگذاشته است.

 

از مشکلات عمومی مانند مورد فوق که بگذریم، به نظر می‌رسد ورود روحانیت که در بسیاری موارد از سر دلسوزی بوده، در غیاب اندک آشنایی متولیان فرهنگی حوزه با مقوله خاص وب، دچار چند انحراف جدی شده است که از آنجا که خاص به صنف روحانیت است و متولیان از آن غافلند، کسی به مخالفت نپرداخته و  مشکلات روز به روز جدی‌تر می‌شود.

 

مخاطبی که در نت با دیدن یک روحانی به سمت او می‌آید مسئله‌اش دین است، ولی لزوما آگاهی چندانی ندارد، بلکه عملا عموم مخاطبان در نت اطلاعات دینی چندانی ندارند، از چرایی این مسئله که بگذریم نوع واکنش طلبه‌ای که با چنین مخاطبی روبرو می‌شود، موضوع اصلی این نوشتار است.

 

متاسفانه برخی از کسانی که در لباس روحانیت در وب هستند، بر کم اطلاعی مخاطب حساب زیادی باز می‌کنند، با بکار بردن اصطلاحات پر طمطراق و ادعاهایی که مخاطب هیچ گاه قدرت نقد آن‌ها را ندارد او را مقهور خود کرده، خود را عنوان چهره‌ای عالم و گاه حتی مجتهد معرفی می‌کنند و در برابر این صید دست و پا بسته به اجتهاد و افتاء مشغول می‌شوند! چه بسیار مسائلی که امروزه در گوشه گوشه سایت‌ها و وبلاگ‌های این مدعیان بعنوان نوآوری در فقاهت و اجتهاد نوین مطرح می‌شود که تنها امید نویسنده‌اش به کم اطلاعی مخاطب است و بس. اینجا نقش ارزشمند وب که برای او - بدون هیچ محذوریتی که در دنیای واقعی ممکن بود درگیر آن شود - چنین مخاطبی را به رایگان فراهم می‌کند، روشن می‌شود. اینکه طلبه‌ای که هنوز مقدمات می‌خواند و در وبلاگش خود را مجتهد معرفی کرده و بحث مشتق کفایه را - که عربی‌اش نیز چندان مفهوم نیست! - را بعنوان آثار علمی خودش! ترجمه می‌کند، معنایی جز بی‌شرمی او در اعتماد بر جهل مخاطب دارد؟

 

دسته‌ای دیگر، اما از این دغدغه و بی‌اطلاعی دینی مخاطب استفاده‌ای دیگر می‌کنند. خان پر نعمت ادعای عرفان که هر عامی و شامی‌ای مدت‌هاست بر سر آن نشسته از حضور برخی ملبسین به لباس روحانیت خالی نمانده است. این جماعت تمام قد به ترویج انواع و اقسام عارفان پرداخته، حتی به مدعیان غیر روحانی عرفان - که تنها مقبولیت عوامانه دارند و سراپا سخنان خلاف شرع دارند - نیز احتیاطا می‌پردازند و پست‌هایشان در وبلاگ‌ها و محیط‌های اجتماعی چیزی جز کشف و کرامت و سخنان - گاه سراسر تهی از معنای - این عارفان نیست. انگار نه انگار که این منتسبین به این لباس در جامعه‌ای که اولیات کلامی و فقهی خود را هم درست نمی‌داند - حتی در جایی که این سخنان درست است - وظیفه‌ای جدی تر دارند: «اهل منبر در ایران به جای گفتن اولیات به مردم مثل نکات اخلاقی که مورد ابتلای آن‌هاست مثل دروغ نگفتن، رشوه نگرفتن و تهمت نزدن در انتخابات، از مقام قرب الهی و فناء فی الله و امثال آن می‌گویند، درحالی‌که برای جامعه‌ای که گرفتار مسائل ابتدائی است، نباید چنین مطالبی گفت و به جامعه‌ای که گرفتار چنین آفات اخلاقی است باید مطالبی گفت که به دردش بخورد.»[1] و چنین است که با افراط در روآوردن به عرفان، می‌توانند مریدانی چند به دست آورند، فی الواقع اینجا به دنبال سخنانی هستند که بیشتر به درد گوینده می‌خورد تا شنونده آن!

 

البته که این دو آفت هیچ کدام جدید نیستند، آفت نخست همانی است که در  روایات ما به طلب علم برای جلب توجه عوام[2] تعبیر شده است و این حدیث از امام صادق ع بخوبی از مهلکه بودن این دو مسئله برای عالمان پرده برمی‌دارد:«أنهاک عن خصلتین فیهما هلاک الرجال: أنهاک أن تدین الله بالباطل، وتفتی الناس بما لا تعلم.»

 

تبلیغ دین با نام روحانیت گره خورده، هر کجا طلبه‌ای پرده از هویت خود بر می‌دارد یعنی به نوشته شدن تمام حرکاتش به پای دین آگاه است. در این میان و در غفلت و غیبت نهادهای تربیتی و بلکه نظارتی حوزه - که البته خاصیت وب همین فراهم بودن فرصت حضور با هویت پنهان است - تنها راه، آگاه کردن مخاطبان به مسئله لزوم نگاه به منابع قابل اعتماد مانند مراجع دین است، نگاهی که به سادگی دکان بازی این مدعیان دغل باز را رسوا می‌کند. هرچند این مسئله چندان آسان نیست؛ مخاطب امروزی بسیار مشتاق‌تر است پای سخنان «مجتهدی جوان و نو اندیش» یا «عارفی دلسوخته و پا در پس پرده غیب» بنشیند، تا اینکه «ننگ تقلید» را بپذیرد!

 

شاید برخورد با این افراد - که سرچشمه مشکلاتند- راه ساده‌تری به نظر می‌رسید، ولی برای شخصی که در لباس روحانیت به دکان بازی پرداخته و خدا که تنها ناظر وی است را به حساب نمی‌آورد، نصیحت دیگر هم‌صنفانش سودی می‌تواند داشته باشد؟

 

سید علیرضا موسوی طلبه سطح چهار حوزه علمیه قم.



[1] . آیت الله سیستانی، دیدار با فضلای حوزه علمیه قم



[2] . عن أبی جعفر علیه السلام قال : من طلب العلم لیباهی به العلماء ، أو یماری به السفهاء ، أو یصرف به وجوه الناس إلیه ، فلیتبوء مقعده من النار ، إن الرئاسة لا تصلح إلا لأهلها .

 

1390/12/20

 


تاريخ: ۱۳۹۰/۱۲/۲۱
نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما:
توانمندسازی مبلغان اعزامی فاطمی
دوره عمومی تربیت مبلغ خانواده
فراخوان پذیرش و ثبت نام تبلیغ تخصصی
فراخوان ارتقاء رتبه ی تبلیغی مبلغان 1400
فراخوان دوره نقد تصوف
دوره ی آموزشی جدید
سامانه اعزام مبلغ دفتر تبلیغات سمتا
تربیت مبلغ خواهران
کوثر هدایت 98
کارگاه مطالعات سینمایی
نقد مسیحیت
نقد عرفان های نوظهور
پاسخگویی به شبهات مذهبی
زمانبندی امتحانات بینش مطهر
فراخوان جذب، گزینش و ارتقاء رتبه
پاتوق داستان
ایپرسش
دانلود نرم افزارهای مرکز ملی پاسخگویی
توانمندسازی مبلغان اعزامی فاطمی
لینکستان سایت‌های مرتبط
آخرین اخبار سایر خبرگزاریها
  صفحه اصلی  |   گزارش از مطالب  |   درباره ما  |   اخبـــار  |   دانلود نرم افزار 
Copyright © 2010. All rights reserved.
Developed by WebBox Portal