حساب کاربری | عضویت    امروز: ۱۴۰۱ دوشنبه ۶ تير     
ارسال به دوستان  نسخه چاپی
پايگاه اطلاع رساني رسالات:
 حضور طلاب در فضای مجازی از نظر کمی و کیفی ناکافی است
مبلغان ادیان مسیحیت و یهودیت حضور بسیار پر رنگی در فضای مجازی دارند در حالیکه دین اسلام دین کاملی است و محتوایی که این دین در اختیار ما قرار داده غنای لازم را دارد اما ما در ابلاغ پیام این دین کوتاهی می‌کنیم.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني رسالات،حجت‌الاسلام والمسلمین مخبر پژوهشگر و فعال مجازی در گفت‌وگو با پایگاه خبری، فرهنگی، تبلغی طلبه بلاگ بیان کرد: حکم مقام معظم رهبری برای تشکیل شورای عالی فضای مجازی دو جنبه دارد اول شناخت فرصت‌هایی که فضای مجازی به ما می‌دهد، دوم شناخت آسیب‌‌ها و تلاش برای کم کردن آسیب‌ها تا جایی که امکان دارد.

وی با اشاره به نقش حوزه‌های علمیه در تحقق مطالبات مقام معظم رهبری در زمینه فضای مجازی بیان کرد: در گام اول حوزه‌های علمیه باید تلاش کنند به خوبی این فضا را بشناسند تا بتوانند برنامه‌ریزی کنند که این ابزار چه فرصت‌هایی را در اختیار آنها قرار می‌دهد.

این فعال مجازی با تاکید بر اینکه دنیای مجازی صرفا ابزاری ارتباطی است بیان کرد: حوزه‌های علمیه باید شناخت خود را از مخاطبان این فضا بیشتر کنند، یعنی ببینند مخاطبان این فضا چگونه فکر می‌کنند؟ به چه چیزی فکر می‌کنند؟ نیازهای این افراد چیست؟

این پژوهشگر حوزوی با اشاره به ویژگی‌های دنیای مجازی تصریح کرد: در دنیای مجازی مبلغ سخنگوی یک جانبه نیست و اصل تعامل را به عنوان اصلی مهم باید سرلوحه کار خود قرار دهد؛ افراد مختلف با دیدگاه‌های مختلف سراغ مبلغ می‌آیند و از او پاسخ می‌خواهند و مبلغ ما باید پاسخگو باشد لذا باید توجه کنیم که در فضای مجازی فرصت‌های ما در تعامل زاییده می‌شود و صرف تبلیغ کفایت نمی‌کند.

این فعال مجازی تاکید کرد: امروز سایت‌های خبری به این مسئله روی آورده‌اند که مخاطبان آنها بتوانند نظرات خود را در سایت قرار دهند و از این طریق با آنها تعامل برقرار کنند؛ سایت خبری‌ای که مخاطب نتواند با او ارتباط برقرار کند از چشم مخاطب می‌افتد و کم رونق می‌شود.

وی تصریح کرد: در دنیای حقیقی خیلی از مسائل برای ما خط قرمز است و وقتی به خط قرمزها می‌رسیم گفت‌وگو قطع می‌شود اما در دنیای مجازی خط قرمزی وجود ندارد؛ چرا که مخاطب ممکن است به خط قرمز ما اعتقاد نداشته باشد و بخواهد تعامل خود را تا جایی ادامه دهد که قانع شود و یا ما را قانع کند.

مخبر تاکید کرد: مبلغ باید سه اصل را برای هدف تبلیغی خود در نظر بگیرد اول چگونگی اندیشه‌ها، نیازها، خواسته‌ها طرف مقابل، دوم اصل تعامل و سوم چگونگی تعامل.

وی در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما در ورود طلاب حوزه‌های علمیه به عرصه فضای مجازی چگونه است ؟ بیان کرد: ورود طلاب ما به فضای مجازی در سطح کمی بسیار ناکافی است؛ یعنی نسبت طلابی که در فضای مجازی فعال هستند نسبت به کل طلاب واقعا ناکافی است؛ چرا که برخی از طلاب ورود به دنیای مجازی را سرگرمی تلقی می‌کنند در صورتیکه میدانی جدی برای فعالیت‌هایی جدی و مهم است.

 

مخبر ادامه داد: ورود طلاب ما به لحاظ کیفی هم ناکافی است؛ یعنی برخی از طلاب تفاوت فضای مجازی را با منبر مسجد محله خود درک نمی‌کنند؛ طلبه‌ای که اقتضائات دنیای مجازی را بشناسد، شیوه تبلیغ در این دنیا را بشناسد، سعه صدر و تحمل کافی را داشته باشد و روی مبانی اسلامی هم تسلط کافی داشته باشد و روی تطبیق این مبانی با موضوعات روز جامعه هم مسلط باشد به ندرت پیدا می‌شود.

این فعال مجازی تاکید کرد: در فضای مجازی نوع شبهات و نوع سوالات با دنیای حقیقی متفاوت است یعنی افراد در دنیای حقیقی برای طرح سوال خود دچار خودسانسوری می‌شوند و اگر جوانی در یک محل بخواهد از من سوال کند و یا شبهه‌ای را طرح کند و بگوید من خدا را قبول ندارم و یا عدالت خدا را قبول ندارم جرات نمی‌کند این را طرح کند چون می‌ترسد متهم شود، متهم شدنی که در فضای واقعی تبعات واقعی دارد! اما همین فرد در دنیای مجازی بدون هیچ محدودیتی سوال خود را طرح می‌کند و مبلغ ما باید توان پاسخگویی به او را داشته باشد.

وی با اشاره به ویژگی‌های مبلغی که در فضای مجازی به تبلیغ دین می‌پردازد ادامه داد: مبلغ مجازی باید دانش بیشتری از مبلغانی که در دنیای حقیقی تبلیغ می‌کنند بیشتر باشد، سعه صدر بیشتری داشته باشد، زود به حربه تکفیر دست نزند، بیش از آنکه دنبال اقناع کردن باشد دنبال قانع کردن باشد، از تفکرات مخاطبان آگاهی داشته باشد به عبارتی می‌توان گفت تبلیغ در فضای مجازی سخت‌تر از دنیای حقیقی است.

مخبر بیان کرد: دشمنان به خوبی از فرصت‌هایی که فضای مجازی در اختیار آنها قرار داده است برای تروج آراء و اعتقادات خود بهره گرفته‌اند برای مثال مبلغان ادیان مسیحیت و یهودیت حضور بسیار پر رنگی در فضای مجازی دارند در حالیکه دین اسلام دین کاملی است و محتوایی که این دین در اختیار ما قرار داده غنای لازم را دارد اما ما در ابلاغ پیام این دین کوتاهی می‌کنیم.

این فعال مجازی ابراز کرد: مبلغان ما باید زبان تازه‌ای برای تبلیغ دین پیدا کنند زبانی که مخاطب وقتی حرف‌های آنها را شنید جذب آن شود و رمیده نشود؛ زبانی که منطبق با فضای مجازی باشد و مخاطبان این فضا را جذب کند.

 


تاريخ: ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما:
توانمندسازی مبلغان اعزامی فاطمی
دوره عمومی تربیت مبلغ خانواده
فراخوان پذیرش و ثبت نام تبلیغ تخصصی
فراخوان ارتقاء رتبه ی تبلیغی مبلغان 1400
فراخوان دوره نقد تصوف
دوره ی آموزشی جدید
سامانه اعزام مبلغ دفتر تبلیغات سمتا
تربیت مبلغ خواهران
کوثر هدایت 98
کارگاه مطالعات سینمایی
نقد مسیحیت
نقد عرفان های نوظهور
پاسخگویی به شبهات مذهبی
زمانبندی امتحانات بینش مطهر
فراخوان جذب، گزینش و ارتقاء رتبه
پاتوق داستان
ایپرسش
دانلود نرم افزارهای مرکز ملی پاسخگویی
توانمندسازی مبلغان اعزامی فاطمی
لینکستان سایت‌های مرتبط
آخرین اخبار سایر خبرگزاریها
  صفحه اصلی  |   گزارش از مطالب  |   درباره ما  |   اخبـــار  |   دانلود نرم افزار 
Copyright © 2010. All rights reserved.
Developed by WebBox Portal