حساب کاربری | عضویت    امروز: ۱۴۰۱ دوشنبه ۶ تير     
ارسال به دوستان  نسخه چاپی
پايگاه اطلاع رساني رسالات:
 مبلغ در فضای مجازی باید متخلق به محتوایی باشد که تبلیغ می‌کند
رفتار و گفتار مبلغ در فضای مجازی نمادی باشد از آنچه که در پی تبلیغ آن است. نحوه تعامل مبلغ با کاربران فضای مجازی و فعالیتش در این فضا و نوشته‌ها و نظراتش همه می‌تواند اثر تبلیغی مثبت یا منفی داشته باشد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني رسالات،رضوان خسروی، کارشناس ارشد علوم قرآنی و طلبه سطح دو حوزه در گفت‌وگو با پایگاه خبری، فرهنگی، تبلیغی طلبه بلاگ بیان کرد: تبلیغ در فضای مجازی ماهیتا با تبلیغ در خارج از این فضا تفاوتی ندارد. هدف در هر دو یکی‌ است و اصول مترتب بر آن‌ها تفاوت زیادی با هم ندارد.

وی ادامه داد: تفاوت میان این دو، تفاوت در شکل و صورت تبلیغ است. در فضای حقیقی به دلیل امکان رو در رویی و تعامل از نزدیک، کار تبلیغ کمی ساده‌تر و کنترل‌شده‌تر است. در فضای مجازی فاصله‌ها زیاد است و ندیدن مخاطب، سطح تعاملات را کاهش می‌دهد و مبلغ را آن‌طور که باید از نتیجه کار تبلیغ باخبر نمی‌کند.

خسروی تصریح کرد: اما چیزی که در هر دو مشترک است، اثرگذاری بیشتر تبلیغ عملی است. یعنی که مبلغ خودش، رفتار و گفتارش نمادی باشد از آنچه که در پی تبلیغ آن است. نحوه تعامل مبلغ با کاربران فضای مجازی و فعالیتش در این فضا و نوشته‌ها و نظراتش همه می‌تواند اثر تبلیغی مثبت یا منفی داشته باشد.

این وبلاگ نویس حوزوی اظهار کرد:  معمولا خالی گذاشتن عرصه نتیجه خوشایندی ندارد. حضور در جامعه حقیقی و نیز در جامعه مجازی، به شرط این که حضوری هدفمند و برنامه‌ریزی شده باشد؛ می‌تواند در تعدیل فضا اثربخش باشد. منظور از حضور هدفمند و برنامه‌ریزی شده، البته فعالیت‌های سازماندهی شده‌ای که از سوی بعضی ارگان‌ها صورت می‌گیرد نیست؛ چرا که خود این موضوع می‌تواند آسیب‌زا باشد، معمولا فعالیت‌های سازماندهی شده فعالیت‌های مفیدی نیستند و کاربر، پیش از آن که به درستی با این فضا و امکانات و شرایط آن آشنا باشد به عنوان مبلغ وارد فضا می‌شود و به ناکامی‌هایی ممکن است برسد که حتی می‌تواند منجر به زیر سوال رفتن اصل کار تبلیغ هم بشود.

وی ادامه داد: اما یک حضور قوی و هدفمند برای کاربر متعهدی که با این فضا آشنایی کامل دارد، قطعا مفید بوده و به تعدیل فضا کمک کرده و در دراز مدت، به شرط حفظ اهداف خود، اثرات خود را خواهد گذاشت.

این کارشناس ارشد علوم قرآنی تصریح کرد: حضور طلاب نسبت به سال‌های پیش، افزایشِ معناداری داشته است. اما الزاما این به معنای تأثیرگذاریِ بیشتر آن‌ها بر این فضا نیست.

خسروی بیان کرد: به نظر می‌رسد در درجه اول پاسخ‌گویی به نیازهای فرهنگی و عبادی کاربران باید مورد توجه قرار گیرد. به عنوان نمونه ایجاد و یا ارتقاء سایت‌هایی با محتوای دینی، و سایت‌هایی غنی از مدارک و منابع علمی می‌تواند کارگشا باشد. حوزه در مورد کتابخانه‌های اینترنتی باید بیش از این فعال باشد. ضمن این که سایت‌های مذهبی، عمدتا از طراحی‌های زیبا و سیستم‌های به روز اینترنت بی‌بهره‌اند.

این وبلاگ نویس حوزوی اظهار کرد: اما در خصوص تربیت مبلغ برای این فضا، قبل از اعزام نیروهای خود به فضای مجازی، لازم است به طور جدی آموزش‌هایی در آشنایی با این فضا و ابزار ارتباطی آن تدارک دیده شود. صرف این که ساخت ایمیل و یا یک وبلاگ چگونه است و چطور می‌شود به عضویت یک شبکه اجتماعی درآمد، کاربر را تبدیل به یک مبلغ آگاه از فضا نمی‌کند.

وی ادامه داد: مبلغ باید از جو حاکم بر فضاهای مختلف اینترنت مطلع باشد. به نظرم یک فعالیت غیررسمی چند ماهه یا حتی یک‌ساله، قبل از شروع جدی کار تبلیغی از لازمه‌های حضور موفق در این فضاست.

خسروی بیان کرد: موضوع ساده‌ای که اغلب مغفول می‌ماند، معرفی سبک زندگی یک خانواده متعهد است. در نوشته‌های وبلاگی یا فعالیت‌های شبکه مجازی شاهد به تصویر کشیدنِ منکرات یک زندگی از سوی کاربران کمترمتعهد یا کمترمطلع هستیم.

وی ادامه داد: نوشته‌های قوی و در عین حال ساده از زندگی روزمره، نحوه تعامل با همسر، نحوه تعامل با والدین، نحوه تعامل با خواهر و برادر و دوستان و ... نیز نکته‌های مؤثر تربیت فرزند همه از موضوعات دم‌دستی، ساده و در عین حال مهمی است که باید به آن پرداخت تا در قالب یک تبلیغ غیرمستقیم معرف خانواده مقبول دینی باشد.

این طلبه وبلاگ نویس عنوان کرد: قطعا با تکرار متون کتب و کپی‌برداری از آن‌ها و مقالات سنگین و غیرجذاب علمی در موضوعات مذهبی، نمی‌توان انتظار جذب مخاطب داشت.

وی در پاسخ به این سوال که در فضای مجازی از چه فضاهایی بیشتر بهره برده است بیان کرد: شخصا بیشترین تأثیراتم را در این فضا، از روزنوشت‌های دوستانِ متعهدم گرفته‌ام. روزنوشت‌هایی که در عین سادگی، هر کدام بیان کننده گوشه‌ای از یک فکر تأثیرگذار و یا دغدغه‌ای ارزشمند بوده و دید خواننده را نسبت به زندگی یا بعضی جنبه‌های آن تحت تأثیر قرار داده است.

خسروی ادامه داد: غیر از بهره‌گیری از منابع اطلاعاتی در فضای مجازی، وبلاگ‌نویسی و وبلاگ‌خوانی را به خاطر انتقال تجربیات و نیز پرورش فکر و قلم مفیدتر می‌دانم.


تاريخ: ۱۳۹۱/۱/۱۹
نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما:
توانمندسازی مبلغان اعزامی فاطمی
دوره عمومی تربیت مبلغ خانواده
فراخوان پذیرش و ثبت نام تبلیغ تخصصی
فراخوان ارتقاء رتبه ی تبلیغی مبلغان 1400
فراخوان دوره نقد تصوف
دوره ی آموزشی جدید
سامانه اعزام مبلغ دفتر تبلیغات سمتا
تربیت مبلغ خواهران
کوثر هدایت 98
کارگاه مطالعات سینمایی
نقد مسیحیت
نقد عرفان های نوظهور
پاسخگویی به شبهات مذهبی
زمانبندی امتحانات بینش مطهر
فراخوان جذب، گزینش و ارتقاء رتبه
پاتوق داستان
ایپرسش
دانلود نرم افزارهای مرکز ملی پاسخگویی
توانمندسازی مبلغان اعزامی فاطمی
لینکستان سایت‌های مرتبط
آخرین اخبار سایر خبرگزاریها
  صفحه اصلی  |   گزارش از مطالب  |   درباره ما  |   اخبـــار  |   دانلود نرم افزار 
Copyright © 2010. All rights reserved.
Developed by WebBox Portal