حساب کاربری | عضویت    امروز: ۱۳۹۸ سه شنبه ۳۰ مهر     
ارسال به دوستان  نسخه چاپی
گفتگویی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی رسالات:
 حجت الاسلام سوری برگزیده نخستین جشنواره تبلیغ مطهر
هیتلرمی‌گفت: ما با گازهای سمی صدها نفر را به می‌توانیم مسموم کنیم اما با تبلیغات منفی و شایعه‌پراکنی میلیون‌ها نفر را مسموم می‌کنیم.

پایگاه اطلاع رسانی رسالات؛ گفتگویی اختصاصی با حجت الاسلام والمسلمین قاسم سوری برگزیده نخستین جشنواره تبلیغ مطهر دربخش وب سایت، ترتیب داده است که متن کامل این گفتگودرذیل آمده است.
 

رسالات: از اینکه این فرصت را در اختیار پایگاه اطلاع رسانی رسالات قرار داده اید، سپاسگزاریم. به عنوان اولین سؤال بفرمایید تبلیغ ديني داراي چه مؤلفه ها و ارکان اساسی مي باشد؟

 به نام حضرت دوست که هرچه خیر به ما می‌رسد ز مرحمت اوست

بی‌شک تبلیغ دینی با تبلیغ های تجاری و دنیایی بسیار متفاوت است چرا که در همه  اين تبلیغات نگاه مبلغ ،  به خود و منافع خود است اما در تبلیغات دینی نگاه از خود به خدا تبدیل می‌شود . مبلغ دینی نمی‌تواند مبلغ خود باشد مبلغ دینی نمی‌تواند به جای اینکه مردم را به سوی خدا دعوت کند ،مردم را به سوی خود دعوت کند .پس وقتی ملاک خدا و فرامین آسمانی و ارزشی شد مبلغ نمی‌تواند توجه  بخدا را در تبلیغ از خود دور نماید و این یعنی همان آیه قرآن که می‌فرماید الذین يبلغون رسالات الله

 یعنی این‌ها کسانی هستند که رسالت خدایی دارند نه رسالت نفسانی و شهوانی این‌ها برای تبلیغ خدا و ارزش‌های الهی سخن می‌گویند نه برای زور آزمایی در مسابقه سخنرانی و هیئت گردانی . خدای نکرده اگر مبلغ به جای دعوت به سوی خدا ، مردم را دعوت به سوی خود کند در این صورت او کاسبی بیشتر نیست و کاسبی با نوکري فرق دارد .

رسالات: نقش و اهمیت مبلغ و تبلیغ را در توسعه ونشر كمي وكيفي معارف اسلامي در جامعه چگونه ارزیابی می کنید؟

بی‌شک تبلیغات از مؤثرترین فرایندهای موجود در جذب حداکثری مخاطب می‌باشد . تبلیغات آن قدر مؤثر است که شیطان نیز از آن بهره‌برداری می‌کند و شاید بتوان به جرأت بیان کرد که عمدة کار شیطان تبلیغات است و بس. یکی از سربازان او دراردوگاه شیطان ( کارتر رئیس‌جمهور اسبق آمریکا ) جمله معروفی دارد: یک دلار برای تبلیغات بهترست از 10 دلار برای تسلیحات، یا وزیر تبلیغات جنگ هیتلرمی‌گفت: ما با گازهای سمی صدها نفر را به می‌توانیم مسموم کنیم اما با تبلیغات منفی و شایعه‌پراکنی میلیون‌ها نفر را مسموم می‌کنیم

این مطالب حکایت از وسعت اثرگذاری تبلیغات در جامعه است . حال اگر این ابزار قدرتمند در اختیار جبهه حق قرار بگیرد بی‌شک توجه جهانیان به اسلام و مسلمین بیشتر خواهد شد.  دلیل بر ادعای حقير توجه به مقایسه مابین جنگ‌های انبیا با تبلیغات آن‌هاست . اگر دقت کوچکي بشود متوجه خواهیم شد که عدد تبلیغات انبیای الهی به‌مراتب بیشتر از جنگ‌های آن‌ها بود و این یعنی برنده تر بودن شمشیر تبلیغات از شمشیر نظامی .

رسالات: ویژگی هایی لازم و ضروری برای یک مبلغ با توجه به تغيير وتحولات فزاينده در عرصه فرهنگي وتبليغي جهت مواجه فعال با اين دگرگوني ها،چيست؟

امروز مبلغی پیروز است که دارای دو ابزار باشد یکی تکنیک و دیگری تاکتیک . تاکتیک : به همان توانمندی هایی گویندکه عبارتست از فن بیان - شیوای سخن - استفاده از حکایات و تمثیلات - متقن و محکم صحبت کردن - عالمانه و هوشیارانه حرف زدن و غیره . اما تاكتيك كه فراتر از توانمندی‌های شخصی مبلغ است، عبارتست از: همکاری گروهي  در یک امر تبلیغی و این بدین معنی است که اگر چند مبلغ کنار همدیگر قرار بگیرند،  هم پوشانی تبلیغی داشته باشند و به جای اینکه تبلیغ یکدیگر را خنثی کنند بتوانند با هم به نحوی عمل کنند كه  سرعت جذب مخاطب را بالا ببرند و  این همان عقیده مسلمین است که : اگر همه انبیا با هم جمع بشوند نه تنها در امر تبلیغ مشکلی با هم پیدا نمی‌کنند بلکه مکمل و مقوم تبلیغ یکدیگر می‌باشند .

 گمان می‌کنم برای بهتر متوجه شدن مطلب، خوب است که این مثال را خدمتتان تقدیم کنم : شما اگر یک تیم فوتبال را در نظر بگیرید، متوجه خواهید شد که پیروزی این تیم در گرو  همین‌ دو فرایند تکنیکی و تاکتیکی است. هر یک از بازیکن‌ها می‌بایست هم تکنیک را بلد باشند یعنی : بلد باشند که دريپ  کنند - شوت بزنند- حریف را با حرکات خاصی فریب دهند- باسرعت بدوند- روپایی بزنند و.. … و همچنین تاکتیک داشته باشند به این معنا که بتوانند گروهی با هم کار کنند. بی‌شک اگر بازیکنی بهترین تکنیک‌ها را هم بلد باشد ولی نتواند جمعی و گروهی کار بکند کارش ابتر و ناقص خواهد بود و چه‌بسا تک روی او در بازی،  تیم را به شکست برساند. مبلغ دینی، تبلیغ اش نبايد، تبلیغ مبلغ دینی دیگر را خنثی کند بلکه باید یاد بگیرد که مهم‌تر از توانایی‌های شخصی در تبلیغ، توانایی هم‌پوشانی تبلیغی با همفکران خود را به دست بیاورد.متأسفانه در بسیاری از موارد دیده می‌شودکه نیروهای ارزشی و تبلیغی نتوانستند با هم هم‌پوشانی تبلیغی داشته باشند و شاید یکی از دلایل موفقیت تبلیغات دشمن نبودن هم‌پوشانی تبلیغی دینی باشد .امروز اگر ما می‌خواهیم در تبلیغ دینی موفق باشیم می‌بایست هم تکنیک‌های تبلیغی را یاد بگیریم و هم تاکتیک‌های تبلیغاتی را آموزش ببینیم

رسالات: به نظر شما استفاده مبلغان از چه روش ها وبرنامه هايي مي تواند باعث جذب بيشتر گروه هاي مختلف مخاطبان به منبر وخطابه وتاثيرگزاري عميق بر آنان گردد؟

  صمیمی بودن : یکی از اصلی‌ترین ابزارهای مؤثر در تبلیغات خصوصاً تبلیغات دینی و خصوصاً در منابر ،صمیمی صحبت کردن می‌باشد به این معنا که محاوره‌ای حرف بزنیم . مخاطب ما باید احساس دوستی و صمیمیت کند وقتی ما شدیداً رسمی و کتابی و یا سنتی حرف می‌زنیم مخاطب احساس قرابت و نزدیکی نمی‌کند اگر دقت کرده باشید متوجه خواهید شد که درکلاس‌های درس نیز موفق‌ترین معلم نیز معلمي است که درس را به صورت صمیمی به دانش‌آموز آموزش دهد . صمیمی صحبت کردن یعنی طبیعی صحبت کردن .و کسی که قدرت طبیعی صحبت کردن نداشته باشد سرعت عملش در جذب مخاطب اندک خواهد بود.

 متنوع صحبت کردن : یکی دیگر از ابزارهای مفيد در تبلیغات دینی متنوع صحبت کردن است بدین معنا که گوینده یکنواخت و یکسان صحبت کند،دیده می‌شود برخی در منابرصرفاً احکام و یا حدیث و یا آیات الهی را به کار می‌برند و این در بلندمدت برای مخاطب خصوصاً مخاطب عام خستگی می‌آورد اگر همین احکام و همین آیات و  احادیث را بامصادیقی از زندگی اجتماعی و تمثیلات و حتی لطائف خنده‌دار همراه کنیم بی‌شک اثر آن  روایات و آیات در ذهن مخاطب بیشتر خواهد بود .

بهره‌برداری از جملات موزون حکیمانه : یکی دیگر از ابزارهای مفید در جذاب کردن منابر تبلیغی استفاده از جملات موزون و زیبای حکیمانه می‌باشد. برخی کثیفی پنجره را می‌بینند و برخی دیگر تمیز منظره را .باید سرباز امام شد نه سربار امام. باید در حال انتظار بود نه در حال احتضار .یا به اندازه آرزویت تلاش کن ویا به اندازه تلاشت آرزو كن. خوب است که مهم باشيد اما مهم است که خود باشید. این‌ها نمونه‌ای از جملات حکیمانه موزون و جذاب می‌باشد. سخنران اگر از این مطالب استفاده کند در جذابیت سخنرانی خودکوشیده است .

فعال کردن مخاطب در سخنرانی : سخنرانی‌هایی که بیشتر از 20 دقیقه می‌شود چنانچه مخاطب را فعال نکند و به مخاطب اجازه ندهد که نقش ایفا کند خسته‌کننده خواهد شد پس خوب است در هر چند دقیقه گوینده از مخاطب خود سؤالی بپرسد و یا از مخاطب خود تأییدی بگیرد تا مخاطب از یک‌طرفه بودن سخنرانی خسته نشود و خود را شریک در یک گفت‌وگو بداند.

  رسالات: به نظر حضرتعالی مهمترين آسيب ها وچالش هايي كه مبلغان در معرض تهديد آنها هستند چيست؟

از مهمترین آسیبها و چالشهایی که مبلغ دینی ممکن است به آن گرفتار شود ، تعارض بین سخن و عمل اوست .مردم همیشه قبل از اینکه به زبان سخنران توجه کنند به عمل او توجه میکنند . یادم نمی رود در یکی از ایام محرم بعد از سخنرانی، شخصی پیش من آمد و یک سوال پرسيد، آن این سؤال بود که: آیا آنچه میگویید خود عمل ميکنید ؟ این سئوال یعنی اینکه مخاطب ،به سخنرانی صرفاً نمره نمیدهد بلکه سخنران را با عملش می سنجد . ازاینرو است که معصوم میفرمايد: كونوا دعاه الناس بغير السنتكم .و به قول مولوی : نفس خود ناکرده تسخیر اي فلان - چون کنی تسخیر نفس دیگران - نفس را اول برو در بند کن - وانگهی آهنگ وعظ و پند كن - تا تو را سوزی نباشد در جگر - در مزن كاندر دمت نبود اثر .

 رسالات: با توجه به تجربیات حضرتعالی، در حال حاضر طرح چه مباحثی در زمان تبلیغ ضروری تر است؟

به نظر میرسد امروز ما مشکل اخلاقی بسیار زیادي داریم. و این مشکل اخلاقی ها به اصول اعتقادی مردم برمی گردد.مبلغ موفق آن کسی است که بتواند عقاید و اخلاق مردم را اصلاح نماید. باید نگرشها به انسان عوض شود و همچنین نگرش به خدای بزرگ .نگرش موجود، انسان را بزرگ کرده است و خداوند را کوچک نموده است.انسان را به جای خدا قرار داده و نقش خدا را کم کرده است . آمار طلاق و دعواهاي خانوادگی، کلاهبرداري ها، ابتکار و تورم اقتصادی و هزاران مشکل اخلاقی، ریشه در سستی اعتقادات و اخلاقيات دارد. اين مبلغ موفق است كه می تواند با زندگی کردن در بین مردم ، مشکلات آنها را رصد نماید و با استفاده از آیات و روایات و تجربیات تبلیغی، مردم را ارشاد نماید تا از این مشکلات رها گردند.

 رسالات: حضرتعالی که در نخستین جشنواره تبلیغ مطهر حائز مقام شده اید، چه عواملي را در اين موفقيت موثر می دانید ؟

این لطف و احسان از سوی یار است - در كوي خوبان ما را چه کار است ؟! - امیرالمؤمنین علی علیه السلام می فرمایند از هر کاری که می ترسید خود را در آن بیندازید .آب دیده شدن و پخته شدن احتیاج به زحمت دارد.خدا لطف کرد و مرا در جمع دوستان دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی  قرارداد . ارتباط برقرارکردن با دانشجویان رشته پزشکی مرا مجبور کرد که تا حدودي خود را به سلاحهای بروز شده دنیا مجهز کنم. ارتباط مجازی از طریق اینترنت، مشاوره ازدواج و خانواده، حلقه های معرفت، برنامه های کارشناسی در صداوسیما، اردوهای دانشجویی، سفرهای تبلیغي، همگی ملزومات خود را طلب می کند .اگر شما اهل گفت وگو و ارتباط برقرار کردن نباشید، اگر شما مجهز به علم اینترنت و  وب نباشید، اگر شما پاسخگوی مشکلات ازدواج و خانواده مخاطب خود نباشید اگر شما حوصله پاسخ گفتن به مخاطب را نداشته باشید نمی توانید در امر تبلیغ موفق باشید.بخش عمده توانمند شدن این قابلیتها به لطف پروردگار حاصل می گردد اما بخشی دیگر نیز به برنامه ریزی و همت مبلغ برمی گردد که در حین کار تبلیغی با تجربیات فراوانی روبرو می شود .

 رسالات: در دوران تبلیغ خود خاطره ها ي آموزنده داشته وتجربيات مفيدي كسب نموده ايد لطفابيان فرماييد؟

یکی از خاطرات بسیار زیبای من مربوط به فعالیتم در خوابگاههای دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد است .مدتی بود برای اقامه نمازمغرب و عشا به خوابگاههای خواهران میرفتم . در یکی از شبها که قصد رفتن به خوابگاه را داشتم دختر کوچکم که هفت سال داشت با من همراه شد . بعد از اقامة نماز متوجه شدم که خانمی بسیار بد حجاب دست دخترم را گرفته و در حالی که احساس خوبی به او دست داده نزد من آمد و گفت : حاج آقا قدر دختر خود را بدانید ، او اشک مرا درآورد .گفتم چه شده است ؟ گفت : از دخترتان بپرسید ؟ وقتی سوار ماشین شدیم رو به دخترم کردم و و از او پرسیدم : چه کردي که اشك دختر مردم را درآوردی ، دختر آخوند و این همه فعال ؟! ما این همه روضه میخوانیم کسی گریه نمیکند توی آخوندچه چطور اشک این دختر را درآوری ؟ با همان زبان کودکی گفت : من کاری نکردم اول او آمد پیش من و چندسوال از من پرسید ،من هم چند سؤال از او پرسیدم .گفتم امام اولت کیست ؟ امام دوم کیست ؟امام سوم کیست ؟و

مقداري که بازی کردم دوباره مرا صدا زد ومن به پیشش رفتم. من به او گفتم تو چرا بی‌حجاب هستی ؟ در پاسخ به من گفت من دختر پاکي هستم ، قلبم پاک است، نگاه به ظاهرم نکن ، ما و خانواده‌ام همگی این طور هستیم ، نماز می‌خوانیم و روزه می‌گیریم .پرسیدم : تو از خدا چه می‌خواهی ؟ در پاسخ به من گفت :آرامش و محبت . من به او گفتم اگر با حجاب شوي خدا به تو آرامش می‌دهد . تا این را گفتم سرش را روی شانه من گذاشت و شروع به گریه کردن نمود . تا اینجای داستان را دخترم به من گفت . فردا شب که دوباره به خوابگاه رفتم همان دختر پيش من آمد و از من پرسید : دخترتان داستان را برایتان گفت ؟ گفتم بله . گفت:تا کجا ؟ گفتم تا اینجا .لبخندی زد و گفت پس تمامیش را نگفته ؛ وقتی به من گفت اگر با حجاب شوی خدا به تو آرامش میدهد من گریه ام گرفت ، ديدم سرم را بغل گرفت و گفت : عزیزم گریه نکن خدا توبه ات را قبول کرد . من كه اصلا توي باغ نبودم و در حال گريه بودم تا شيرين زباني دخترتان را ديدم ، نفهميدم كه چطور بين گريه دارم مي خندم . بااین وجود من از هر چه آخوند هست بدم می آمد اما دیشب دخترتان به من گفت برای مشکلم به شما مراجعه کنم.و الان میخواهم به من کمک کنید تا با حجاب شوم .بله داستان گذشت تا روزی که این دختر با حجاب شد .آن روز فهمیدم که اگر مخلصانه سخن بگویی ولو کودک کم سن و سالي باشي خداوند در سخن تو اثري قرار میدهد که دیگران را هدایت کني.

 رسالات: به عنوان آخرين سوال لطفا نظرتان را درباره تبليغ تخصصي بيان فرماييد.

شديدا موافق هستم .

رسالات: از اینکه وقت خود را در اختیار ما قرار دادید صميمانه سپاسگزاریم.

خواهش ميكنم . اميدوارم آنچه كه تبليغ مي كنيم جنسش خدايي باشد نه نفساني .آمين

تاريخ: ۱۳۹۱/۲/۲۴
اگر روزی تغییر کنم به خاطر شماست.
نوشته شده توسط مریم در تاریخ ۱۳۹۲/۱۲/۹
نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما:
سامانه اعزام مبلغ دفتر تبلیغات سمتا
دوره دانش افزایی خواهران
نقد فرق تصوف و دراویش
تربیت مبلغ خواهران
کارگاه مطالعات سینمایی
زمانبندی امتحانات بینش مطهر
فراخوان جذب، گزینش و ارتقاء رتبه
پاتوق داستان
ایپرسش
دانلود نرم افزارهای مرکز ملی پاسخگویی
فرم ارسال اخبار شما
لینکستان سایت‌های مرتبط
آخرین اخبار سایر خبرگزاریها
  صفحه اصلی  |   گزارش از مطالب  |   درباره ما  |   اخبـــار  |   دانلود نرم افزار 
Copyright © 2010. All rights reserved.
Developed by WebBox Portal