حساب کاربری | عضویت    امروز: ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۸ خرداد     
ارسال به دوستان  نسخه چاپی
اداره امور مبلغان خواهر :
 بنیانگذار مدرسه علمیه اسلام شناسی حضرت زهرا علیها سلام : تبلیغ بانوان در محافل علمی و رسانه ای نیازمند سرمایه گذاری است
با توجه به نقش کم نظیر بانوان در خانواده و جامعه و تاثیر این قشر در تربیت نسل‌های بعد باید بیش از گذشته بر روی تبلیغ بانوان سرمایه گذاری کرد.

خانم صدیقه مقدسی، صبیه حضرت آیت ا... حاج شیخ ابوالحسن شیرازی رحمت ا... علیه اولین امام جمعه مشهد و همسر حجت الاسلام و المسلمین حاج آقای موسوی خراسانی است که نزدیک به 70 بهار پرفراز و نشیب را در زندگی خود پشت سر گذاشته است.

وی از بنیانگذاران مدرسه علمیه اسلام شناسی حضرت زهرا علیها سلام در سال 47 در مشهد مقدس است که راه اندازی بخش خواهران و مدیریت مدرسه عالی شهید مطهری در تهران زیر نظر آیت ا... امامی کاشانی، برگزاری سمینار علمی و نظری حضرت امام خمینی(ره) در تهران به مدت 10 سال، عضویت در جمعیت زنان فرهیخته سازمان تبلیغات اسلامی و ده ها فعالیت دیگر را در کارنامه علمی و اجرایی خود دارد.

این سوابق علمی و اجرایی که همه پشتوانه ای برای سال ها فعالیت و رسالت تبلیغی این بانوی بزرگوار است، ما را بر آن داشت تا امروز میهمان ایشان در مدرسه علمیه اسلام شناسی حضرت زهرا علیها سلام باشیم.  

برای شروع کمی درباره خودتان و این‌که چطور وارد عرصه تبلیغ شدید، بفرمایید.

در سال 1325 در خانواده ای مذهبی و علمی متولد شدم. از همان کودکی فراگیری علوم دینی را آغاز کردم. از 12 سالگی به صورت جدی به تحصیل علوم حوزوی پرداختم و از محضر استادان بزرگی همچون حضرت آیت ا... صالحی، آ یت ا... شیخ ابولحسن شیرازی(ره)، حاج شیخ عبد الکریم هاشمی نژاد(ره) و ... کسب فیض نمودم تا حدی که توانستم در 17 سالگی، ادبیات عرب و در 20 سالگی فقه و اصول و سایر دروس حوزوی را تدریس کنم.

در همین ایام بود که کار تبلیغ را از متن قرآن کریم و تفسیر آیات برگزیده هر جزء در منزل آیت ا... بروجردی نجفی به مدت یک ماه آغاز کردم که مصادف با ماه مبارک رمضان سال 43 بود. به تدریج در مجالس مختلف به بیان مباحث تربیتی، اجتماعی و سیاسی، تفسیر، احکام و... پرداختم که البته به تناسب شرایط جامعه، شدت و ضعف بسیاری داشت.

پس از آن نیز تا سال 47 در مسجدالرضا(ع) مشهد و بعد از آن با تاسیس مدرسه علمیه اسلام شناسی حضرت زهرا علیها سلام از سال 47 تا 59 همین برنامه را در جلسات تفسیر قرآن مدرسه در ماه مبارک رمضان هر سال دنبال کردم. از سال 59 تا 79 نیز تفسیر موضوعی قرآن را با محوریت آیات اعتقادی و اخلاقی از قبیل معاد در قرآن، تقوی و ... برای عموم مردم در منازل و مساجد تهران تدریس می‌کردم و پس از آن هم برگشت دوباره ای به مدرسه علمیه اسلام شناسی حضرت زهرا علیها سلام داشتم.

در مسیر فعالیت های تبلیغ خود چقدر از ایده های نو و خلاقانه بهره برده اید؟ این ایده ها چه تجاربی بوده و چقدر بر فعالیت های تبلیغی شما تاثیر داشته است؟

اگر نگاه مان به تبلیغ، یک فعالیت خاص باشد، سابقه تدریس و فعالیت های مدیریتی ام در مقایسه با آن بیشتر نمود داشته است، هر چند که تبلیغ به معنای عام آن پیوسته در متن فعالیت هایم وجود داشته است. در حقیقت تدریس، نوعی تبلیغ است؛ چراکه معلمی شغل انبیاست.

اولین تدریس به صورت خصوصی را در 20 سالگی تجربه کردم. از آن زمان تاکنون بیشتر دروس حوزه را در مدرسه علمیه اسلام شناسی حضرت زهرا علیها سلام تدریس کرده ام. تدریس در دانشگاه الزهرا علیها سلام ، مدرسه علمیه حضرت زینب علیها سلام، مدرسه امام جعفر صادق(ع) در تهران و مدرسه عالی شهید مطهری، بخشی از فعالیت های علمی ام در این سال ها محسوب می‌شوند که باعث آشنایی بیشتر من با شیوه های گوناگون تبلیغ شده است؛ به طور مثال، قبل از پیروزی انقلاب به دلیل ممنوعیت تبلیغ و سخنرانی از طرف ساواک، پرسش و پاسخ را به عنوان نوعی شیوه تبلیغ تجربه کردم و با استفاده از سوژه های قرآنی و به کمک ابزارهایی مانند نمایشنامه، به تبلیغ مقاصد انقلاب پرداختم که بسیار موثر بود.

این موضوع بیانگر آن است که تبلیغ تنها در سخنرانی خلاصه نمی شوند، بلکه از آن در قالب های مختلف می‌توان استفاده کرد. به نظرم هنر یکی از مهم ترین ابزارهای تبلیغی به شمار می‌آید که هر مبلغی باید در بهره گیری از آن در مسیر تحقق اهداف تبلیغ کوشا و خلاق باشد.

از تجارب تبلیغی خود و مهم ترین دستاوردتان در این سال ها بگویید؟

قبل از پیروزی انقلاب، در مجالس گوناگونی از طریق سخنرانی، تفسیر قرآن کریم و ... خانم های بسیاری به ویژه نسل جوان و پرشور آن روزها را با اهداف انقلاب و مقاصد بزرگ حضرت امام(ره) آشنا کردم. جنبش انقلابی خواهران از سال 49 به بعد به صورت مخفی و راهپیمایی آنان به صورت گروه های کوچک که منجر به راهپیمایی 17 دی شد، نتیجه تربیت همین نیروهای جوان و پرشور بود که آنان نیز به نوبه خود جزو پایه گذاران اولین راهپیمایی های گسترده زنان در مشهد و به صحنه آوردن دیگر مردان و زنان بودند.

انجام چنین فعالیت های سیاسی که در آن زمان با مشورت مقام معظم رهبری، آیت ا... شیرازی و هاشمی نژاد صورت می‌گرفت، منجر به بازداشت شدنم در سال 1356 از سوی رژیم پهلوی شد.

از دیگر دستاوردهای تبلیغی‌ام در آن روزها که شاید یکی از مهم ترین آنها باشد، توفیق تاسیس حوزه علمیه ویژه خوهران(مدرسه علمیه اسلام شناسی حضرت زهرا علیها سلام) بود که ابتدا با تبلیغ و سخنرانی در مسجد و گذاشتن برنامه های درسی مانند آموزش قرآن کریم، احکام، اخلاق و تفسیر شروع و به مرور زمان و استقبال خانم ها سایر دروس حوزه نیز به آن اضافه شد که در نهایت به دلیل توسعه و گسترش این کلاس ها، مجبور به تهیه مکانی ویژه برای امر تبلیغ و تدریس شدم که در حال حاضر تبدیل به یک مرکز علمی، تبلیغی قوی و گسترده شده است.

از آن زمان تاکنون، صدها استاد حوزه و دانشگاه، پژوهشگر و مبلغ در این مدرسه تربیت شده اند. اکنون نیز حدود 300 طلبه در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و... مشغول به تحصیل هستند.

با توجه به شرایط کنونی و اهمیت برنامه ریزی برای قشر تاثیرگذار جامعه یعنی بانوان، تبلیغ مبلغان خواهر را چقدر مهم و ضروری ارزیابی می‌کنید؟

با توجه به نقش کم نظیر بانوان در خانواده و جامعه و تاثیری که این قشر می‌تواند در تربیت نسل های بعدی داشته باشد، باید بیش از گذشته بر روی تبلیغ بانوان سرمایه گذاری کرد و برای تحقق این منظور سرفصل های آموزشی، تحقیقاتی، پژوهشی و مهارتی ویژه ای را برای آنان در دوره های کوتاه و بلند مدت تنظیم و برنامه ریزی کرد. استفاده از استادان مجرب در تربیت این نیروها می‌تواند شرایط لازم را برای پرورش مبلغانی توانمند فراهم کند که با تکیه بر معلومات به روز و آشنایی با روش های نوین تبلیغ، توانایی پاسخ گویی به مخاطبان در سنین مختلف را داشته باشند.

از این رو باید دقت نظر لازم را در انتخاب نیروهای توانمند و ارزشی داشت، به ویژه برای حضور آنان در مجامع علمی، عمومی و رسانه های بین المللی که تا اندازه ای در آن بخش ها کمبود نیرو هم احساس می‌شود، باید سرمایه گذاری لازم صورت گیرد.

نباید فراموش کرد که نقش بانوان در امر تبلیغ به لحاظ توان برقراری ارتباط با مخاطب از اهمیت بسیاری برخوردار است، به همین دلیل مسئله مرید و مراد هم در بین آنان بیش از مردان شایع است، بنابراین حضور بانوان در عرصه تبلیغ در صورت کنترل و برنامه ریزی های لازم، برای جامعه مفید و موثر خواهد بود، در غیر این صورت آسیب و تهدید جدی به شمار می‌آید. به ویژه در مورد بانوان مداح که اغلب بدون برخورداری از مدارج علمی حوزه و تنها با داشتن صدای جذاب و هنر صحنه گردانی، نفوذ وسیع و گسترده ای در بین اقشار و طبقات مختلف جامعه به ویژه طیف مرفه و جوانان دارند.

چه راهکارهایی را برای ارتقا سطح کمی و کیفی تبلیغ بانوان پیشنهاد می‌کنید؟

توصیه و راهکاری که برای توفیق بانوان در امر تبلیغ، می‌توان پیشنهاد کرد، تشکیل دوره های بازآموزی کنترل آسیب های بانوان مداح و برنامه ریزی برای استفاده از این توانمندی در بخش های دیگر است. به عبارتی با گزینش و تربیت بانوان مداحی که توانایی گذراندن دوره های بازآموزی را دارند، می‌توان از نقش مفید و موثر آنان در ارتقاء فرهنگ دینی بانوان بهره جست.

از طرفی، بانوانی را که در صحنه تبلیغ حضور دارند، می‌توان به دو گروه تقسیم کرد؛ اول آنهایی که از معلومات حوزوی خوبی برخوردارند، اما به دلیل نداشتن صدا و هنر ارتباط با مخاطب، تاثیرگذاریشان پایین است و دوم کسانی که با داشتن صدای جذاب و مهارت و هنر ارتباط با مردم، بخاطر نبود معلومات حوزوی لازم، بازهم جنبه تاثیرگذاریشان در ارتقاء تفکر دینی جامعه، پایین است. از این رو برای رشد مبلغان در هر دو زمینه باید دوره های آموزشی ویژه ای برای طلاب فارغ التحصیل سطح 2 و 3 تشکیل داد تا کارایی این بانوان مبلغ در هر دو زمینه افزایش یابد.

برای موفقیت و کارآمد بودن تبلیغ به خواهران مبلغ چه توصیه ای می‌کنید؟ 

 ورود به عرصه تبلیغ نیازمند یک سری از ویژگی ها و توانمندی های خاص است؛ برخورداری از قدرت و هنر ارتباط با مردم، داشتن ظاهری جذاب(حسن ظاهر)، قدرت بیان بالا، صدای خوب، اعتماد به نفس و قدرت تحلیل مسائل روز جامعه، تنها بخشی از این ویژگی هاست که یک مبلغ خوب باید همه آن ها را در عرض هم در خودش تقویت کند و این موضوع نیازمند داشتن انگیزه ای قوی در امر تبلیغ است که به مبلغ اراده و توانایی لازم برای تقویت مهارت های تبلیغی را بدهد.

نباید فراموش کنیم که تبلیغ بحثی گسترده و باارزش است و تنها در سخنرانی خلاصه نمی شوند، بنابراین مبلغ باید بکوشد تا متناسب با شرایط، خود را با مخاطب هماهنگ کند و از شیوه های مختلف برای ارتباط و تاثیرگذاری بر او استفاده نماید، از این رو کسب مهارت های لازم در این زمینه بسته به علاقه و ابتکار مبلغ متفاوت خواهد بود، به طور مثال استفاده از هنر به عنوان یکی از ابزارهای تبلیغ، برای برقراری ارتباط موثر با مخاطب می‌تواند مفید فایده باشد.

تاريخ: ۱۳۹۳/۲/۲۷
نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما:
سامانه اعزام مبلغ دفتر تبلیغات سمتا
کارگاه مطالعات سینمایی
دوره مسیحیت
نقد فرق تصوف و دراویش
تربیت مبلغ خواهران
زمانبندی امتحانات بینش مطهر
فراخوان جذب، گزینش و ارتقاء رتبه
پاتوق داستان
ایپرسش
دانلود نرم افزارهای مرکز ملی پاسخگویی
فرم ارسال اخبار شما
لینکستان سایت‌های مرتبط
آخرین اخبار سایر خبرگزاریها
  صفحه اصلی  |   گزارش از مطالب  |   درباره ما  |   اخبـــار  |   دانلود نرم افزار 
Copyright © 2010. All rights reserved.
Developed by WebBox Portal