حساب کاربری | عضویت    امروز: ۱۳۹۹ شنبه ۲۵ مرداد     
ارسال به دوستان  نسخه چاپی
پایگاه فرهنگی تبلیغی رسالات :
 مصاحبه با آیه الله سیداحمد علم الهدی امام جمعه محترم مشهد
مدیریت جهادی؛ یعنی با چنگ و دندان کار کردن، کاری را بدون توجه به شرایط طبیعی و امکانات موجود شروع و تا انتها دنبال کردن. بنابراین اگر بخواهیم اقتصاد و فرهنگ را مدیریت کنیم، باید در دل کار قرار بگیریم و هر کاری که می توانیم انجام دهیم.

آیت ا... سید احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد و عضو مجلس خبرگان رهبری

نداشتن روحیه جهادگری، بزرگ‌ترین مانع تبلیغی امروز است

مدیریت جهادی مدنظر مقام معظم رهبری، همان مدیریتی است که در اوایل انقلاب اسلامی به وفور دیده می شد. افراد بدون کوچکترین امکاناتی وارد عرصه‌ای می شدند و شروع به فعالیت می کردند. نتیجه آن هم، حرکت‌های عظیم جهادی بود که ایران قبل و بعد انقلاب را از لحاظ عمران و سازندگی بسیار متمایز کرد.

چگونه می توان با مدیریت جهادی، دو مقوله فرهنگ و اقتصاد را ساماندهی کرد؟

مدیریت جهادی؛ یعنی با چنگ و دندان کار کردن، کاری را بدون توجه به شرایط طبیعی و امکانات موجود شروع و تا انتها دنبال کردن. بنابراین اگر بخواهیم اقتصاد و فرهنگ را مدیریت کنیم، باید در دل کار قرار بگیریم و بیاییم هر کاری که می توانیم انجام دهیم و به امکانات موجود اجازه ندهیم کار را محدود کند.

مدیریت جهادی، برای ما مقوله جدیدی نیست. امام خمینی(ره) که فرمان جهاد سازندگی را صادر کردند، نیروهای انقلابی بدون کوچکترین امکاناتی و فقط با تکیه به یک سلسله امکانات بالقوه‌ای که در همان مکان بود، با فاصله کمتر از دو سال چهره کشور را دگرگون کردند و این یعنی مدیریت جهادی؛ با چنگ و دندان، با نبود امکانات و فقر اعتبارات، منطقه‌ای را فقط با تکیه بر امکانات طبیعی اش اداره کردن.

چگونه می توان از ظرفیت‌های مدیریت جهادی در عرصه تبلیغ استفاده کرد؟

بیشتر مبلغان ما قبل از انقلاب، مدیران جهادی شایسته‌ای بودند. امر تبلیغ قبل از انقلاب به خاطر نظام حکومتی با مشکلات شدید امنیتی مواجه بود که مانع از فعالیت مبلغان می شد. مبلغان با آن شرایط سخت، مبارزه خود را ادامه می دادند و با آشنا کردن مردم با معارف اولیه دین و آشکار کردن مفاسد نظام حاکم، مردم را مسلح و بسیج کردند. اما امروز همین نکته بزرگ‌ترین مشکل ما در عرصه تبلیغ شده است؛ یعنی نداشتن روحیه جهادگری در مبلغان که سبب شده با کوچکترین فشاری، فعالیتشان را رها کنند و به جای دیگری بروند که شرایط آماده‌تر باشد.

در گذشته مبلغ بدون امکانات و حمایت‌های دولتی و از زمان طلبگی، خود را با شرایط سخت آشنا می کرد، به ویژه در ایام محرم و صفر به روستاها، بخش‌ها یا شهرهای اطراف می رفت تا هم امرار معاشی بکند و هم تبلیغ. آن هم بدون برنامه و امکانات و تنها با توکل به خدا و تکیه بر توانایی‌های خودش. مبلغ پس از قرار گرفتن در شرایط جدید، براساس نیازهای مردم آن منطقه تازه شروع به برنامه ریزی می کرد. برای شروع هم اغلب به مسجد می رفت.

اما امروز، سازمان تبلیغات باید همه امکانات لازم را برای فعالیت طلبه فراهم کند، سپس طلبه با کلی تشریفات دعوت شود. برای همین تا کمی کار به مشکل برمی خورد، به راحتی آنجا را رها کرده و برمی گردد.

مرحوم حاج غلامرضا یزدی، مرد زاهد و پارسایی بود. یک سال اهالی رفسنجان وی را دعوت کردند. در میان راه برای نماز در روستایی محروم و دورافتاده‌ای توقف کرد و پس از اطلاع یافتن از وضعیت علمی و دینی مردم، همانجا ماندگار شد و با خود عهد بست تا مشکل مردم آنجا را برطرف نکند و احکام شرعی را به آنها یاد ندهد، آنجا را ترک نکند. مدیر جهادی هم باید در عرصه تبلیغ دین به این حد از ایثار و پشتکار برسد.

نقش بانوان مبلغ را در پیشبرد تاکیدات و رهنمودهای مقام معظم رهبری در چه حد می دانید؟

وقتی صحبت از مسائل حوزه بانوان می شود، یک موضوع همیشه نادیده گرفته شده یا با دیدگاهی غلط با آن برخورد می شود، آن هم موضوع خود بانوان است که حتی گاهی علما و اندیشمندان دینی هم با همه باورمندی‌های مذهبی، تحت تاثیر باورهای رایج و غلط موجود در جامعه، دچار خطا در آن می شوند؛ چراکه به بانوان به عنوان یک زن با ویژگی‌های خاص خودش، نگاه نمی شود و برای آنان هم، همان برنامه‌ای را طرح می کنند که برای آقایان مطرح شده است.

در عرصه تبلیغ هم مانند سایر مقوله ها، از زنان همان انتظار مردان را داشتن، یک تفکر غلط است. تساوی زن و مرد یک بینش فمینیستی است که متاسفانه در جامعه به یک نوع فرهنگ که مظهر پیشرفت است، تبدیل شده و حتی باعث تغییر بینش برخی از فعالان مذهبی هم شده، در حالی که بینشی ضد دینی است.

نگرش فمینیستی به مقوله زن و مرد که جز اختلاف جنسی، هیچ تمایزی را در هیچ عرصه‌ای اعم از اجتماعی، اخلاقی و فرهنگی در آن نمی بینیم، از نظر اسلام، محکوم شده و عین ظلم در حق زن است. زن موجودی خاص با ساختاری ویژه و توانمندی و استعدادی منحصر به فرد است که شرایط جسمی و روحی خودش را می طلبد.

اصلاح این فرهنگ و جایگزینی بینش اسلامی اولین اقدامی است که باید قبل از هر برنامه‌ریزی انجام داد. به عبارتی تا این مسئله حل نشود، همچنان شاهد افراط و تفریط‌های دستگاه‌ها در همه مسائل مربوط به زنان هستیم. زن و مرد با وجود تشابهات بسیار، تفاوت‌های بنیادی با هم دارند که سبب شده در محیط خانوادگی هر کدام نقش خاصی را ایفا کنند.در عرصه اجتماعی هم باید برای این تفاوت‌ها ارزش قائل شد و به زنان، کاری شایسته شرایط خودشان محول کرد.

حضرت علیعلیه السلامشخصی که همیشه در میدان جنگ در رکاب پیامبر خداصلی الله علیه و آلهبودند و از نام ایشان پشت دشمن به لرزه در می‌آمد، پس از رحلت پیامبرصلی الله علیه و آلهبنا به اقتضای شرایط خانه نشین می شوند و در این شرایط، این حضرت زهراعلیهاسلام است که وارد میدان شده و جلوی متجاوزان می ایستد و حتی جان خود را در این راه فدا می کند.

یا پس از وقایع کربلا با وجود حضور امام سجادعلیه السلامکه عالم‌ترین و کامل‌ترین فرد عصر خویش بودند، ایشان آرام نشستند و کار را به حضرت زینبعلیهاسلامسپردند؛ چراکه جنس کار، زنانه بود و هیچ مردی نمی توانست این تاثیر را در آن شرایط ایجاد کند.

امروز هم در جامعه بسیاری از مشاغل و فعالیت هایی که وجود دارد، ویژه بانوان است و از دست مردان برنمی آید و تا زمانی که به دست زنان سپرده نشود، بازدهی که باید داشته باشد نخواهد داشت.عرصه تبلیغ نیز از این امر مستثنا نیست. متاسفانه این موضوع نه تنها برای خانم‌ها بلکه برای بیشتر دستگاه‌ها و نهادهای دولتی نیز امری غیرمهم تلقی می شود.

از طرفی یک زن، مدیر خانه و مایه آرامش خاطر خانواده و پرورش فرزندان است. وجودش گرمابخش خانه و نبودش ویرانی به بار می آورد. درست نیست که با عنوان مدیریت جهادی، بانوان مبلغ ازدواج نکنند یا همسر، خانواده و فرزندانشان را برای کارهای تبلیغی رها کنند. نمونه‌های بسیاری داریم که به خاطر غفلت زن از خانواده، کانون خانواده، گرمای خودش را از دست داده و همسر و فرزندان به فساد کشیده شده اند.

نقش دستگاه‌های اجرایی مانند سازمان تبلیغات یا دفتر تبلیغات را در این امر در چه حدی می دانید؟

در تاریخ هیچ بانویی را کامل‌تر و مدیرتر از حضرت زهراعلیهاسلامنمی توان یافت که همه هستی اش را در راه خدا فدا کرده باشد، اما با این حال هرگز بخاطر فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی و دینی از مدیریت زندگی شان غافل نشدند؛ چراکه این کار غضب الهی را در پی دارد.

پیامبراکرمصلی الله علیه و آلهزمانی که به جنگ می رفتند، دنبال مدیری لایق برای شهر می گشتند. هرچند که در آن شهر لایق‌تر و مدیرتر از حضرت زهراعلیهاسلامکسی پیدا نمی شد، با این حال هرگز از حضرت زهراعلیهاسلامنمی‌خواستند که مسئولیت و وظایف خود را در منزل رها کنند و ایشان نیز هرگز چنین کاری نمی کردند. این یعنی که جهاد ایشان در منزل به جهاد بیرون از منزل برتري داشته و رضای خدا در این امر بوده است؛ چراکه این بانوی بزرگوار مسئول تربیت نسلی بودند که در آینده‌ای نه چندان دور، باید روشنی بخش و نجات دهنده مردم می شدند.

متاسفانه در دستگاه‌های تبلیغی برای مشخص شدن جایگاه زنان در عرصه تبلیغ هیچ فعالیتی نشده است و همین بی برنامگی، گاهی سبب بروز لغزش در بین بانوان مبلغ هم شده است. برای حل این مشکل، لازم است ابتدا مسائل و مشکلات تبلیغ بانوان مبلغ شناسایی شود، سپس تشکیلاتی برای سازماندهی، نظارت و برنامه ریزی منطبق با مدیریت داخلی زندگی ايشان ایجاد کرد تا خواهران مبلغ بتوانند با این برنامه، در کنار رسیدگی به امور شخصی زندگیشان، امر تبلیغ را هم به بهترین نحو مدیریت کنند.

به عنوان یک مبلغ پیشکسوت، برای موفقیت بیشتر در عرصه تبلیغ دین، چه توصیه‌ای به بانوان دارید؟

خواهران مبلغ در درجه اول باید از حضرت زهراعلیهاسلامتبعیت کنند و مراقب باشند که از ایشان جلوتر و یا عقب‌تر نیفتند؛ چراکه حضرت فاطمهعلیهاسلاممعتقد بودند بهترین زن، زنی است که ملازم کانون خانواده اش باشد. زن در هر شرایطی، مدیریت محوری اش باید مدیریت داخلی خانه و خانواده اش باشد؛ چراکه او مدیر آرامشگاه و پرورشگاه خانه است. بانوان علاقه مند به امر تبلیغ هم می توانند در کنار مدیریت زندگی، وارد این عرصه شوند و کارهای تبلیغی را در شعاع آن انجام دهند.

مبلغی که دارای استعداد سخنوری با معلومات عالی است، به راحتی می تواند افراد بسیاری را جذب خود کند. این مبلغ باید مراقب باشد که بعد از توفیق در تبلیغ و جذب مخاطب در وادی مرید و مراد بازی وارد نشود. این موضوع به دلیل شخصیت احساسی و عاطفی بانوان، در بین آنان شایع‌تر است که باید مبلغان خواهر نسبت به این مسئله، توجه بیشتری داشته باشند. این نوعي شرک است و خداوند با وی در آن دنیا همانند مشرکان برخورد می کند، نه گناهکاران.

 

تاريخ: ۱۳۹۳/۴/۱۵
نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما:
سامانه اعزام مبلغ دفتر تبلیغات سمتا
تربیت مبلغ خواهران
کوثر هدایت 98
کارگاه مطالعات سینمایی
نقد مسیحیت
نقد عرفان های نوظهور
پاسخگویی به شبهات مذهبی
زمانبندی امتحانات بینش مطهر
فراخوان جذب، گزینش و ارتقاء رتبه
پاتوق داستان
ایپرسش
دانلود نرم افزارهای مرکز ملی پاسخگویی
فرم ارسال اخبار شما
لینکستان سایت‌های مرتبط
آخرین اخبار سایر خبرگزاریها
  صفحه اصلی  |   گزارش از مطالب  |   درباره ما  |   اخبـــار  |   دانلود نرم افزار 
Copyright © 2010. All rights reserved.
Developed by WebBox Portal