حساب کاربری | عضویت    امروز: ۱۳۹۸ جمعه ۶ ارديبهشت     
ارسال به دوستان  نسخه چاپی
پایگاه فرهنگی تبلیغی رسالات :
 فواید جسمانی روزه گرفتن چیست؟
روزه گرفتن مورد توجه پزشکان بزرگ جهان قرار گرفته و آنان را به تحقیق درمورد آن واداشته است و باعث پی بردن آنان به فواید جسمانی روزه شده و حتی سبب شده تا روزه گرفتن را به بعضی از بیماران خود توصیه کنند.
در ذیل به بیان نظرات بعضی از دانشمندان بزرگ جهان درمورد روزه می پردازیم.
 
دکتر ژان فرموزان درباره فواید روزه‌داری چنین می گوید:

در آغاز روزه‌داری زبان باردار است، عرق بدن زیاد می شود، دهان بو می گیرد، گاه آب بینی راه می‌افتد و همه‌ی این‌ها علامت شستشوی کامل بدن است. پس از سه، چهار روز، بو برطرف می شود، اسیداُوریک ادرار کاسته می‌شود و شخص احساس سبکی و خوشی خارق العاده‌ای می کند و در این حال اعضا هم استراحتی دارند. 

دکتر کارلو آمریکایی در مورد فواید روزه می گوید:

روزه درمانی دراز مدت برای موارد زیر تجویز می شود:

1- فشار خون زیاد،2- تَصَلُّب شرائین که تازه آغاز شده 3- گرفتگی مجاری خون و لنف 4- آسم قلب 5- آنژین قلبی 6- سرطان خون 7- امراض عصبی 8- اختلالات دستگاه متابولیسم (چاقی، نِقرِس، ورم مفاصل، رماتیسم 9- امراض کبد 10- ورم کیسه صفرا 11- امراض معده و روده 12- یبوست مزمن 13- ورم لوزه مزمن 14- زکام‌های حلق و بینی 15-زکامهای نای و نایژه 16- ناراحتی های کلیه و مثانه 17- امراض زنان (تورم لگن خاصره، اختلالان قائدگی، نازایی، یائسگی) 18- اگزما 19- دمل 20- کورک و کهیر 21- امراض چشمی مثل آب سبز 22- سردرد مزمن 23-افسردگی 24- ضعف جنسی 25- هیجان شدید 26- وسواس 27- نوالژی مخصوصاً میگران 28- صعب العلاج 29- سرطان قبل از آشکار شدن 

دکتر کارل (فیزیولوژیست بزرگ فرانسوی) می گوید:

 لزوم روزه‌داری در تمام ادیان تأکید شده است. در روزه ابتدا گرسنگی و گاهی نوعی تحریک عصبی و بعد ضعف احساس می شود، ولی در عین حال کیفیات پوشیده‌ای که اهمیت زیادی دارند، به فعالیت می افتند و بالاخره تمام اعضا مواد خاص خود را برای نگهداری و تعادل محیط داخلی و قلب قربانی می‌کنند.


دکتر کارلو :

 روزه‌ای که اسلام واجب کرده، بزرگترین ضامن سلامتی بدن است.
  

دکتر کودل پا فرانسوی می گوید:

 چهار پنجم بیماری‌ها از تخمیر غذا است که همه با روزه اصلاح می‌گردد.

 

دکتر بندیکت:

 در این مدت (ایام روزه) در ترکیب خون، هیچ‌گونه اخلاطی به هم نرسیده و آن نوری که در بعضی از روزه‌داران دیده می‌شود، یک حالت جوانی و نشاطی است که برای روزه‌داران رخ می‌دهد.

 

کلنل درورشا (روانشناس):

روزه موجب حالت جزبه روحی می‌شود.

 

دکتر تومانیاس:

 فایده بزرگ کم خوردن و پرهیز نمودن از غذاها در یک مدت کوتاه، آن است که چون معده در طول مدت یازده ماه مرتب پر از غذا بوده و در مدت یک ماه روزه‌داری، مواد غذایی خود را دفع می‌کند و همین طور کبد، که برای حل و هضم غذا مجبور است دائماً صفرای خود را مصرف کند. در مدت سی روز ترشحات صفراوی را صرف حل کردن باقیمانده غذای جمع آوری شده خواهد کرد. دستگاه هاضمه در نتیجه‌ی کم خوردن غذا اندکی فراغت حاصل نموده و رفع خستگی می نماید. روزه یعنی کم خوردن و کم آشامیدن در مدت معینی از سال و این بهترین راه معالجه و حفظ تندرستی است که طب قدیم و جدید را از این حیث متوجه خود ساخته، مخصوصاً امراضی را که به آلات هاضمه به خصوص کلیه و کبد عارض می شود و توسط دارو نمی‌توان آنها را علاج کرد. روزه به خوبی معالجه می‌نماید. چنانچه بهترین داروها برای برطرف کردن سوء هاضمه روزه گرفتن است، مرض مخصوص کبد نیز که موجب یرقان می‌گردد، بهترین طریقه معالجه‌اش همانا روزه گرفتن است، چه آنکه ایجاد این مرض اغلب اوقات بواسطه خستگی کبد است که در مواقع زیادی عمل و فعالیت نمی‌تواند صفرا را از خون بگیرد.

 

شهید دکتر پاک‌نژاد:

در ظرف مدت یک‌ماه روزه‌داری، آدمی دارنده‌ی یک بدن تازه تعمیرشده و آزاد گردیده و از قید و بند سموم رها شده است.

 

دکتر اتوبو خنگر در کنگره پزشکی بغداد :

شخص روزه دار با سوزاندن رسوبات بیمارگونه و چربی های زائد بدن، کوره متابولیسم خود را می افروزد. در مدت پنجاه سال که از تأسیس کلینک اتوبوخنگر می گذرد، بیش از پنجاه هزار بیمار در این کلینیک، توسط روزه درمان شده‌اند. دانستن فلسفه احکام، سبب معرفت و شناخت بیشتر نسبت به دین می‌گردد و همین شناخت، باعث تقویت اعتقاد و ایمان انسان خواهد شد.

 

نکته‌ی مهم:

 اگر هدف از روزه این باشد که مثلاً روزه بگیرد تا در چاقی و لاغریش اثر کند، و یا در قند و چربی خونش و ... مؤثر واقع شود، این روزه نزد خداوند سبحان ذره ای ارزش و ثواب ندارد و چه بسا موجب خشم و غضب خداوند گردد و او را به عذاب الهی مبتلا سازد. بر همین اساس حضرت علی (ع) فرمودند: با اخلاص (عمل را فقط برای خشنودی خداوند انجام دادن) کارهای انسان نزد خداوند قبول می‌شود.(غررالحکم، ص 432). بنابراین وظیفه هر فرد مسلمان که می خواهد روزه بگیرد و یا عمل واجب و مستحبی را انجام دهد، آن است که بگوید:«خدایا! می دانم تو حکیمی و تمام دستوراتت برای خیر و سعادت ما است، و می دانم این عمل فوائد زیادی برای من و حتی جامعه دارد، ولی من این عمل را فقط برای رضایت و خشنودی تو انجام می‌دهم». و لازم نیست اینها را به زبان بگوید، بلکه در دلش چنین نیتی داشته باشد، کافی است. کسانی که دلشان به حال مردم می‌سوزد و دوست دارند جوانان این مرز و بوم، جوانانی سالم از نظر روحی و جسمی باقی بمانند، راهی ندارند جز آنکه دل‌های پاک جوانان را با دستورات حیات‌بخش اسلام عزیز آشنا سازند و مسائل اسلام را با استدلال و منطق برای آنان بیان نمایند. برادران و خواهران عزیز بدانند که آنچه درباره فلسفه احکام گفته می شود، قسمتی از علت احکام می‌باشد و الا ذهن ما توان درک حقیقت و تمام علت احکام را ندارد، زیرا علم ما در برابر علم بی‌نهایت خداوند علیم و ائمه اطهار (ع) ناچیز است. بر همین اساس،رسول گرامی اسلام (ص) می فرماید:«در روزه آن‌قدر فایده هست، که قابل شمارش نیست». (بحارالانوار، ج 93، ص 254) (کتاب فلسفه روزه).
 
منبع: برگرفته ازسایت www.yjc.ir
 
تاريخ: ۱۳۹۳/۴/۱۹
نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما:
سامانه اعزام مبلغ دفتر تبلیغات سمتا
دوره مسیحیت
نقد فرق تصوف و دراویش
تربیت مبلغ خواهران
کارگاه مطالعات سینمایی
زمانبندی امتحانات بینش مطهر
فراخوان جذب، گزینش و ارتقاء رتبه
پاتوق داستان
ایپرسش
دانلود نرم افزارهای مرکز ملی پاسخگویی
فرم ارسال اخبار شما
لینکستان سایت‌های مرتبط
آخرین اخبار سایر خبرگزاریها
  صفحه اصلی  |   گزارش از مطالب  |   درباره ما  |   اخبـــار  |   دانلود نرم افزار 
Copyright © 2010. All rights reserved.
Developed by WebBox Portal