حساب کاربری | عضویت    امروز: ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۴ خرداد     
ارسال به دوستان  نسخه چاپی
به همت اداره هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی صورت گرفت:
 نمایش و نقد فیلم سینمایی "طبقه‌ی حساس"
یازدهمین نشست انجمن سینمای طلاب خراسان با نمایش و نقد فیلم طبقه‌ی حساس به کارگردانی کمال تبریزی، شنبه 19مهرماه با حضور جمعی از طلاب هنرمند و منتقد در محل سالن همایش‌های ساختمان فرهنگی‌تبلیغی شهیدهاشمی‌نژاد برگزار گردید

طبقه‌ی حساس آخرین کار آقای کمال تبریزی است که به سبک و سیاق آن دسته از فیلم‌هایی ساخته شده که گرایش به عبور از خطوط قرمز دارد. کمال تبریزی جزو کارگردانان مشهور دهه شصتی همچون مجید مجیدی، ابراهیم حاتمی‌کیا و فرج الله سلحشور است که در عرصه‌ی سینما همه نوع فعالیتی داشته است از کارگردانی گرفته تا نوشتن فیلم‌نامه تا طراحی و تدوین و... .

این کارگردان در ابتدا به ساخت فیلم‌هایی با موضوعات دفاع مقدس پرداخت اما کم کم با ساخت فیلم‌هایی چون «مارمولک» و« لیلی با من است» عملا نشان داد که جهت‌گیری‌هایش تغییر کرده و به انتخاب سوژه‌هایی حساس و مهم می‌پردازد که کمتر کسی سراغ آن‌ها می‌رود زیرا احتمال توقیف  فیلم را افزایش می‌دهد. هم‌اکنون نیز دو فیلم «بهشت» و «خیابان‌های آرام» که از آثار همین کارگردان است توقیف می‌باشند.

 طبقه حساس نیز فیلمی با همین درون‌مایه‌هاست که تمایل به هنجار‌شکنی داشته و حتی به تمسخر مواردی می‌پردازد که عملا به سُخره گرفتن آن‌ها کار درست واجتماع‌پسندی محسوب نمی‌شود. شخصیت اصلی فیلم که توسط رضا عطاران نقش‌آفرینی شده است یک تاجر سنتی بازاری (به نام حاجی کمالی) است که محور اصلی فیلم را تشکیل می‌دهد و بقیه شخصیت‌ها نیز  حول این محور ساخته شده و درتلاش‌اند نقش این فرد بازاری را پررنگ‌تر و بارزتر سازند.

 نکته‌ی مهم این‌جاست که اگر فرد دیگری غیر از رضا عطاران در این نقش بازی می‌کرد، فیلم مناسبی تولید نمی‌شد زیرا عطاران دارای ویژگی‌های طنزگونه قوی است که با نقاط قوت خود، ضعف‌های فیلم را پوشش داده و آن ‌را جبران می‌کند. البته در انتخاب رضا عطاران نیز تردیدها و بدگمانی‌هایی وجود دارد بدین صورت که عطاران یک شخصیت قوی و متبحر در طنز است و این‌که چنین شخصیتی انتخاب می‌شود تا نقش یک بازاری سنتی با گرایشات مذهبی و تعصبات ناموسی را بازی کند این مطلب را القا می‌کند که کارگردان قصد دارد به سمت تمسخر بعضی ارزش‌ها برود.

به عنوان مثال در صحنه دفن جسد، حاجی کمالی حتی به دامادش نیز اجازه دست زدن به بدن  مرده همسرش را نمی‌دهد یا وقتی سنگ‌تراش به دنبال یافتن شعر مناسبی روی سنگ قبرهمسر کمالی است و بیت «شربتی از لب لعلش نچشیدیم و برفت... » را برایش می‌خواند با جدیت واکنش نشان می‌دهد که: آیا این بیت را روی سنگ قبر مادر و خواهر خودت نیز می‌نویسی؟ اما از طرف دیگر همین فرد در مراسم هفتم همسرش وقتی از طرف دوستانش به ازدواج مجدد ترغیب می‌شود براحتی می‌پذیرد یا حتی بعد از چند لحظه همان‌جا آن‌قدر با دوستانش شوخی و لودگی می‌کند که از شدت خنده از مراسم بیرون می‌رود.

درادامه  فیلم حتی کاربه جایی می‌رسد که از روی جبران و تلافی کردن به دنبال همسر مرد فوت شده‌ای می‌رود که جنازه‌اش روی قبر همسر اوست  و یا در صحنه‌های دیگر به بیان الفاظ رکیک می‌پردازد که تمامی این‌ها دال بر ساختار‌شکنی این فرد است آن‌هم در فیلمی که با موضوع مرگ ساخته شده و بستر بسیار مناسبی جهت انتقال ارزش‌های مردمی و باورهای دینی و معنوی است تا ساختارشکنی و لودگی و تلاش در خنداندن مخاطب.

فیلم جدای از اشکالات اساسی و کلی، در جزئیات نیز دچار نقایص فراوانی است که شاید از کارگردانی مانند کمال تبریزی بعید است مرتکب چنین سطحی‌نگری‌هایی شده باشد، مثلا تصاویر آرشیوی مربوط به سفر چین حاجی کمالی و دوستانش که به ظاهر با فتوشاپ درست شده‌اند به کیفیت فیلم ضربه اساسی می‌زند و ساختگی بودن آن‌ها بیننده را از ذوق می‌اندازد درحالیکه با امکانات نرم‌افزاری پیشرفته‌تر براحتی می‌توانست صحنه‌های بسیار طبیعی‌تری را خلق وایجاد کند. نماهای اشعار و یا سکانس‌های برزخ و بهشت نیز بسیار کلیشه‌ای است و براحتی مشخص می‌کند فیلم چیزی برای گفتن ندارد و می‌خواهد با ایجاد آن‌ها زمان فیلم را پرکند.‌

از دیگر نقاط ضعف این اثر عدم داشتن ساختار مناسب است. کادربندی‌ها خوب صورت نگرفته و تدوین جالبی هم ندارد و در طول فیلم پرش‌های مختلف بین صحنه‌های متضاد و تیره و روشن امر پسندیده‌ای نیست و خوب در ذهن مخاطب جای نمی‌گیرد.

درمجموع طبقه حساس فیلمی طنزگونه است که موضوعات ارزشی و دینی را خمیرمایه کار خود قرار داده و از این موضوعات در جهت رسیدن به مقاصد خود کمک می‌گیرد و نه تنها به این‌که چقدر این کار می‌تواند صحیح بوده و جنبه پذیرش و قبولیت داشته باشد کاری ندارد بلکه در این موضوعات پا را فراتر نیز گذاشته و به جسارت رو می‌آورد و به نقاط ضعف انسان‌های مذهبی می‌پردازد. در کمتر فیلم یا اثری از این قبیل می‌بینیم که براحتی ارزش‌ها زیرپا گذاشته شود و روی کار آمدن چنین فیلمی درواقع زنگ خطری برای سینمای ماست تا دقت بیشتری به خرج داده و این قدر نسبت به سیرقهقرایی که سینمای ما در برخی جهات به خود گرفته بی‌تفاوت نباشیم.

این امر البته زاییده‌ی خلا و ورود نکردن طلاب و کارشناسان مذهبی نیز هست. تا زمانی که افراد متخصص در امور دینی در صنعت فیلم‌سازی همکاری و تاثیرگذاری نداشته باشند و نسبت به چنین جریاناتی منفعل و عاری از اقدام و برنامه خاصی باشند باز هم شاهد روی کار آمدن چنین آثاری حتی با درجه شدت و حدّت بیشتری نسبت به «مارمولک» و «لیلی با من است» نیز خواهیم بود.  

تاريخ: ۱۳۹۳/۷/۲۰
نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما:
سامانه اعزام مبلغ دفتر تبلیغات سمتا
تربیت مبلغ خواهران
کوثر هدایت 98
کارگاه مطالعات سینمایی
نقد مسیحیت
نقد عرفان های نوظهور
پاسخگویی به شبهات مذهبی
زمانبندی امتحانات بینش مطهر
فراخوان جذب، گزینش و ارتقاء رتبه
پاتوق داستان
ایپرسش
دانلود نرم افزارهای مرکز ملی پاسخگویی
فرم ارسال اخبار شما
لینکستان سایت‌های مرتبط
آخرین اخبار سایر خبرگزاریها
  صفحه اصلی  |   گزارش از مطالب  |   درباره ما  |   اخبـــار  |   دانلود نرم افزار 
Copyright © 2010. All rights reserved.
Developed by WebBox Portal