حساب کاربری | عضویت    امروز: ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۴ خرداد     
ارسال به دوستان  نسخه چاپی
به همت اداره هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی صورت گرفت:
 نمایش نقد و بررسی فیلم سینمایی "زندگی مشترک آقای محمودی و بانو"
دوازدهمین جلسه انجمن سینمای طلاب خراسان با نمایش و بررسی فیلم سینمایی «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» شنبه 26 مهرماه با حضور جمعی از طلاب منتقد و‌ هنرمند در محل ساختمان فرهنگی‌تبلیغی شهید‌هاشمی‌نژاد برگزار گردید

زندگی مشترک آقای محمودی و بانو سومین اثر روح الله حجازی فیلم‌ساز جوان و با‌استعدادی است که تحصیل‌کرده حوزه بوده و با نوع فیلم‌سازی خود نشان داده که دغدغه اصلی‌اش چالش بین سنت و مدرنیته است. فیلم زندگی مشترک آقای محمودی و بانو نیز با همین مضمون ساخته شده که البته مدتی توقیف بود و با یکسال تاخیر در جشنواره سال 92 حضور یافت و اتفاقا جزو بهترین‌های جشنواره نیز شناخته شد.

حجازی در این فیلم، خانواده‌ای سنتی را با تمایلات سنتی و عرف قدیم درمقابل خانواده‌ای مدرن و به اصطلاح پیشرفته و با عقایدی کاملا متفاوت قرار می‌دهد و قصد دارد تفاوت‌ها و چالش‌ ایجاد شده بین این دو خانواده را نمایش داده و محور کار خود قرار دهد. در صحنه اول فیلم نیز طوری تصویر خانه را به نمایش می‌گذارد که گویی این خانه لرزان است و به راحتی می‌تواند تغییر کند و زیرو رو شود. در واقع این خانه و خانواده نمادی از جامعه و یا اوضاع کنونی کشور و اقشار مختلف مردم است که با ورود مدرنیته دچار نوعی حالت سرگشتگی و تناقض و تعارض شده‌اند و نمی‌دانند آیا باقی ماندن براصول سنتی و رعایت آداب و رسوم و ارزش‌های دیرینه صحیح است و یا همگام شدن با تغییر و تحول و خود را با مدرنیته و زندگی بی‌هنجار و آزادنگر روی کارآمده هماهنگ و همراه ساختن.

دیالوگ‌ها طوری بیان می‌شوند که گویا درظاهر هیچ مشکلی وجود ندارد اما این‌گونه نیست و شخصیت‌های فیلم در درون خود با تعارضاتی مقابله می‌کنند. تعارض میان آنچه هستند و آن‌چه باید باشند. اگر این فیلم را نمادی از جامعه د‌رنظر بگیریم، دو راهی‌های زیادی جلوی‌مان قرار می‌گیرد. به عنوان مثال این سوال پیش می‌آید که آیا شبکه‌های اجتماعی را فیلتر کنیم یا نه؟ با ماهواره و تاثیرات بی حدو مرزش چکار کنیم؟ دلمان بخواهد یا نخواهد ماهواره آمده است، اما حالا که آمده آیا ما برنامه‌ای برای آن داریم؟ آیا می‌خواهیم بر ارزش‌ها و اصول دیرین پایبند باشیم یا لازم است خود را با تغییرات سریع امروزی تطابق دهیم؟ آیا بایستی پیشرفت تکنولوژی و روی کار آمدن مدرنیته را بپذیریم و هماهنگ با آن حرکت کنیم و یا مثلا میتوان برنامه‌ای مناسب در قبال با آن برای خود تعریف کنیم؟

 دراین فیلم آقای محمودی و همسرش نماد خانواده سنتی هستند. آقای محمودی مردی سنتی و بازاری است که سبیل می گذارد، کت می پوشد و سعی می‌کند محترمانه و سنگین برخورد کند و محدثه که زنی اصیل با لباس‌های زنانه وگلدار خاص خود است که سعی می کند متانت و وتعادل را حفظ کند. از طرف دیگر رامتین و ساناز شخصیت‌های پیشرفته و متفاوت این فیلم هستند. ساناز دختری متحجر و غرب‌زده که لباس‌های رنگارنگ می‌پوشد و شخصیتی آزاد و راحت‌طلب دارد و دوست ندارد در قیدو بند چیز خاصی باشد. رامتین نیز فردی است که می‌خواهد به‌روز باشد، شاد باشد و براحتی با بزرگترها شوخی کند و از دنیای سابق خود جدا باشد.

این چهار شخصیت که در دو جبهه‌ی مقابل هم قرار گرفته‌اند اساس و شاکله‌ی فیلم را تشکیل می دهند. دراین میان یک شخصیت پنجم هم وجود دارد که شاید هدف اصلی کارگردان بوده و قصد دارد این شخصیت که نگین دختر آقای محمودی است را به عنوان فردی که از یک طرف در خانواده سنتی بزرگ شده و از طرف دیگر در جامعه پیشرفته‌تر امروزی قرار دارد با حالتی از بلاتکلیفی و این‌که نمی‌داند چه تصمیمی بگیرد و باید چطور باشد نمایش دهد.

البته کارگردان سرگردانی و بلاتکلیفی را در هر چهار شخصیت دیگر فیلم نشان می‌دهد، مثلا آقای محمودی فردی هرچند سنتی است اما خیلی هم از این‌که همسرش پایبند به اصول است و همیشه درآشپزخانه کار می‌کند راضی نیست و دوست دارد همسرش تغییر کند. از طرف دیگر با ساناز شوخی می‌کند و می‌خندد و هم‌چنین یک گره کور در زندگی او وجود دارد که حاکی از رابطه او با یک زن در گذشته است. ساناز نیز هر چند بر پایه اصول خود که آزادی و بی قیدو بند بودن است رفتار می‌نماید اما در عین حال دچار تردید و ناراحتی نیز می‌شود و نمی‌داند که آیا واقعا کارش درست هست یا نه، لذا در صحنه آخر فیلم گریه می‌کند. رامتین هرچند می‌خواهد امروزی باشد اما بازهم بین گذشته و الانش تردید‌های زیادی دارد و نمی‌داند بین این دو کدامیک را انتخاب کند. درصحنه آخر فیلم  تمام شخصیت‌ها با حالتی از تردید و ناراحتی و کلافه بودن و یا گریه کردن نشان داده می‌شوند و فیلم با همین نمای باز تمام شده و قضاوت را به عهده مخاطب می‌گذارد.

فیلم، فیلم جدید و به روزی است که به این زودی‌ها کهنه نمی‌شود زیرا تا زمانی‌که این بی‌ثباتی‌ها و تعارضات و مسائل حل نشده در جامعه ما وجود داشته باشد چنین موضوعاتی نیز نو و جدید خواهد بود. می‌توان گفت فیلم  به هدف خود رسیده و نمایش خوبی از تقابل دو موج متفاوت و متضاد سنت و مدرنیته ارائه کرده است. هدف فیلم نتیجه گیری یا رسیدن به یک نقطه مشخص نیست. بیان واقعیت و نمایش یک تعارض و نقطه عطف گسترده حل نشده است که انصافا به این هدف رسیده و در واقع می خوهد اقشار گوناگون جامعه را متوجه این امر کند و به تفکر و ارائه راه حل وادار نماید.

طلاب و مبلغان نیز در این زمینه بسیار می‌توانند گره‌گشا باشند. لذا هرچند در این فیلم سنت و آداب و آیین عرف جامعه ملاک کار قرار گرفته و و منظور آن سنت‌های دینی نیست اما واقعیت این است که مدرنیته ازخیلی جهات با اصول اسلامی ما نیز تعارض و منافات دارد و جامعه ما محتاج و ملزم به یک بازسازی و فرآوری و تحول در این زمینه است تا در مقابل تکنولوژی و مدرنیته و قدرت و نفوذ آن دچار انزوا نشده و بتواند جایگاه خود را حفظ کند. نهایتا این فیلم اگر مورد دقت و تامل قرار گیرد بسیارمفید بوده و لزوم تحول و دگرگونی را به ما گوشزد می‌کند و این که بایستی با برنامه‌ریزی دراین زمینه به فکر ارائه راه حل بوده و جامعه را از معضلات کنونی به سمت حرکتی منظم و مشخص سوق دهیم.   

تاريخ: ۱۳۹۳/۷/۲۷
نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما:
سامانه اعزام مبلغ دفتر تبلیغات سمتا
تربیت مبلغ خواهران
کوثر هدایت 98
کارگاه مطالعات سینمایی
نقد مسیحیت
نقد عرفان های نوظهور
پاسخگویی به شبهات مذهبی
زمانبندی امتحانات بینش مطهر
فراخوان جذب، گزینش و ارتقاء رتبه
پاتوق داستان
ایپرسش
دانلود نرم افزارهای مرکز ملی پاسخگویی
فرم ارسال اخبار شما
لینکستان سایت‌های مرتبط
آخرین اخبار سایر خبرگزاریها
  صفحه اصلی  |   گزارش از مطالب  |   درباره ما  |   اخبـــار  |   دانلود نرم افزار 
Copyright © 2010. All rights reserved.
Developed by WebBox Portal