حساب کاربری | عضویت    امروز: ۱۳۹۸ دوشنبه ۳۰ دي     
ارسال به دوستان  نسخه چاپی
پایگاه فرهنگی تبلیغی رسالات:
 تبرّی
روزی یکی از اصحاب حضرت امام صادق علیه‌ السلام به ایشان گفت: «همانا شخصی را می‌ شناسم که محبت شما را در دل دارد اما در برائت از دشمنان شما ضعیف است.» حضرت امام صادق علیه ‌السلام فرمودند: «دروغ می‌گوید کسی که ادعا می‌ کند ما را دوست دارد اما از دشمان ما برائت نمی‌ جوید.»

معنای تبرّی

تبرّی به معنای بیزاری جستن قلبی از دشمنان خدا و اولیاء او و دوری کردن از رفتار آن‌ها در عمل است. تبرّی یعنی شما اهل حق هستید و جز حق را قبول ندارید. یعنی «سلمٌ لمن سالمکم و حربٌ لمن حاربکم».

چرا تبرّی مهم است؟

اگر از دشمنان خدا دوری نکنیم، مرزهای دوستی و دشمنی بهم می‌ریزد. اگر با جریان باطل ستیز نکنیم، نتیجه‌اش مقبولیّت باطل و بی‌پروایی بدکاران است. تبرّی نجستن از دشمنان خدا باعث همگرایی و تشبه و هضم شدن در فرهنگ دشمن می‌شود. خداوند متعال می‌فرماید: «لاتجد قوماً یومنون بالله والیوم الآخر یُوادّون من حادّ الله و رسوله...»  (مجادله، آیه 22) هم چنین امام رضا علیه‌السلام می‌فرمایند: «کمال و نهایت دین، ولایت و دوستی ما و برائت از دشمنان ماست.» (بحارالانوار، ج 27، ص 58)

روزی شخصی به امام صادق علیه‌السلام گفت: «همانا شخصی ست که محبت شما را در دل دارد اما در برائت از دشمنان شما ضعیف است.» امام صادق علیه‌السلام فرمودند: «دروغ می‌گوید کسی که ادعا می‌کند ما را دوست دارد، اما از دشمان ما برائت نمی‌جوید.» (بحارالانوار، ج 27، ص 58)

مراحل تبرّی

تبرّی دو مرحله دارد:

(1)‌ شناخت حق و باطل. (2) ‌دوری جستن و فاصله گرفتن از باطل.

وقتی یکی از یاران حضرت علی علیه‌السلام در جنگ جمل درباره‌ی حقانیت طرفین جنگ به شک می‌افتد به ایشان می‌گوید: من مطمئن نیستم اصحاب جمل گمراه باشند. امام می‌فرمایند: به راستی تو حق را نشناختی تا بتوانی اهلش را بشناسی و همین‌طور باطل را نشناختی تا اهلش را بشناسی. (نهج‌البلاغه، حکمت 262)

بنابراین تبرّی واقعی در گرو شناخت حق و باطل و سپس تشخیص اهلش می‌باشد و گر نه ممکن است تبرّی در حد ادّعا باقی بماند و یا تا مرز ادّعا پیش رفته و به بیراهه افتد.

شیوه‌های تبرّی

الف) قلبی: قلب انسان، محل بروز گرایش‌هاست؛ به این خاطر تبرّی قلبی نقشی اساسی در زندگی ما دارد. نباید به دشمنان خدا دل بست و باید از آنان نفرت داشت. تبرّی قلبی، بستن دریچه‌ی مهر و عطوفت به روی دشمنان اولیاء خدا و گشودن پنجره‌ی بغض درونی به‌سوی آن‌هاست.

ب) زبانی: مرحله‌ی دوم تبرّی از دشمنان خدا به وسیله‌ی زبان محقق می‌شود. تبرّی از دشمن خدا نشان صداقت در محبت خداست. بر این اساس است که می‌بینیم ابراهیم علیه‌السلام که خلیل‌الله است از پرستش آزر و قومش تبرّی می‌جوید.(زخرف، آیه 26) البته این نوع از تبرّی بوسیله‌ی فحش و ناسزاگویی نیست، که دین ما با هرزه‌گویی و هرزه‌گرایی سرستیز دارد. قرآن کریم می‌فرماید: «و لا تسبّوا الذین یدعون من دون الله فیسبّواالله عدواً بغیر علمٍ کذلک زیّنّا لکلّ امّةٍ عملهم ثم الی ربّهم مرجعهم فینبّئهم بما کانوا یعملون» (انعام، آیه 108)؛ معبودهای مشرکان را دشنام نگویید، چون ممکن است که آن‌ها هم از روی جهل، خدا را که معبود شماست، دشنام گویند. با وجود این‌که مشرکین اعتقاد به الله دارند(زمر، آیه 38)، اما این دشنام شما آن‌ها را تحریک کرده و عامل دشمنی و ناسزاگویی آن‌ها می‌شود.

گفته‌اند که مسلمانان بت‌های مشرکان را دشنام می‌دادند، خدا آنان را از این کار منع کرد؛ مبادا که آن‌ها خدا را از روی جهالت ناسزا گویند. دشنام در اثر نبودن منطق و در اثر زبونی است؛ پس باید افراد طرف مقابل خود را با منطقی شایسته و بیانی استوار قانع سازند.

ج) عملی: نمی‌شود فقط حرف زد و وقتی زمان عمل فرا می‌رسد، بی‌تفاوت بود. سیره‌ی اهل‌بیت علیهم‌السلام «اشدّاء علی الکفار و رحماء بینهم» بوده است. تبرّی عملی جلوه‌های گوناگونی دارد:

اولاً نداشتن تشبّه به کفار؛ این که تشبّه به کفار را ناروا دانسته‌اند برای تبرّی عملی و حفظ هویت دینی است. امیرالمؤمنین علیه‌السلام درباره‌ی تشبه جمله زیبایی دارند که بسیار درس‌آموز است. حضرت می‌فرمایند: «کم پیش می‌آید کسی به جامه‌ای شباهت پیدا کند، مگر این‌که به زودی از آنان می‌شود.» (نهج‌البلاغه، حکمت 207)

دوماً، نجس دانستن مشرکان از دیگر تبلورهای برائت عملی است. (توبه، آیه 28)

سوماً، مجاز نبودن ازدواج با آنان نیز این مرز جدایی را مستحکم‌تر می‌کند. (بقره، آیه221)

چهارماً، مباح نبودن ذبیحه‌ی آنان، علاوه بر پاسداری از مرزهای اعتقادی، از توان اقتصادی آنان می‌کاهد. (انعام، آیه 119)

در زمانی که ما زندگی می‌کنیم باید دشمنان کنونی امام زمان علیه‌السلام را بشناسیم و از آنان تبرّی جوییم. بسیار واضح است که آمریکا و اسرائیل و وهابیون بی‌منطق در رأس دشمنان آن حضرت قرار دارند.

منبع: کتابچه‌ی «آب را گل نکنیم»، سید حجت سبحانلو و مهدی شاندیزی.

 
تاريخ: ۱۳۹۴/۲/۲۰
نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما:
سامانه اعزام مبلغ دفتر تبلیغات سمتا
نقد مسیحیت
کوثر هدایت 98
نقد فرق تصوف و دراویش
تربیت مبلغ خواهران
کارگاه مطالعات سینمایی
نقد عرفان های نوظهور
پاسخگویی به شبهات مذهبی
زمانبندی امتحانات بینش مطهر
فراخوان جذب، گزینش و ارتقاء رتبه
پاتوق داستان
ایپرسش
دانلود نرم افزارهای مرکز ملی پاسخگویی
فرم ارسال اخبار شما
لینکستان سایت‌های مرتبط
آخرین اخبار سایر خبرگزاریها
  صفحه اصلی  |   گزارش از مطالب  |   درباره ما  |   اخبـــار  |   دانلود نرم افزار 
Copyright © 2010. All rights reserved.
Developed by WebBox Portal