حساب کاربری | عضویت    امروز: ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۸ فروردين     
ارسال به دوستان  نسخه چاپی
پایگاه فرهنگی تبلیغی رسالات:
 سدرةالمنتهی چیست؟
یکی از مسائل مورد مشاهده رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم، آشنایی و ملاقات با پیغمبران است. این آشنایی و ملاقات به معنای این نیست که آن پیغمبران در جای مخصوص باشند و ایشان به زیارت و دیدار آن‌ها برود. در واقع پیامبر در سیر معراجی خود به مقام علمی و ایمانی هر یک از پیامبران رسیده اند...

 

آيا سدرةالمنتهی شيئ است يا شخص؟ اگر شيئ است به چه معنا و اگر شخص است به چه معنا است؟ سدرةالمنتهی و ساير تعريفاتی که در قرآن از مراکز مختلف عالم شده، همه به معنای شخص و حالات مربوط به شخص است، زيرا آن‌چه در نظر خداوند متعال اهميّت دارد اشخاص هستند، نه اشياء. «بيت المعور» و «سقف مرفوع» و همه‌ی اين‌ها در اصطلاح قرآن تعبيری است که از اشخاص مي‌شود نه اينکه از اشياء باشد زيرا حقيقتاً اشخاص هستند که به عالم ومراکز مختلف آن ارزش ميدهند وموجوديّت بهشت بدليل وجود اشخاص است که بهشتی هستند و همچنین موجودیت جهنّم.

خداوند بوسیله‌ی انسان‌های کامل و با اراده‌ی آن‌ها به کرسی عظمت و قدرت می‌نشیند. عالم و عالمیان را اداره می‌کند. اگر انسان کامل نباشد، حکومت تکوینی و یا تشریعی خداوند متعال قابل ظهور نیست، زیرا حکومت تکوینی که آفریدن و خلق کردن می‌باشد، آن‌چه خلق می‌شود برای انسان است. اگر انسان نباشد، خلقت مخلوقات و آفرینش موجودات عبث و سفاهت است. عالم به منزله‌ی خانه است و آن‌چه در عالم هست به منزله‌ی اسباب و اثاثیه خانه و انسان به منزله‌ی صاحب خانه که اگر صاحب خانه نباشد خانه و یا لوازم خانه قابل آفرینش نیست. بنابراین اراده‌ی تکوینی خداوند به وسیله‌ی انسان قابل ظهور است. اما حاکمّیت تشریعی خداوند به معنای تعلیم و تربیت دادن و تربیت نمودن و حکومت بر انسان است که خداوند از مسیر تربیت نمودن و فرمان دادن و عزل و نصب‌ها و بذل و بخشش‌ها، نقش یک سلطان عادل و یک حاکم مقتدر را ایفا می‌کند. مجری را اراده خدا و محل ظهور علم و حکمت خدا همین انسان‌های کامل می‌باشند. انسان‌ها هر کدام به میزان عقل و استعداد خود مجری و مجرای اوامر و نواهی خدا می‌باشند.

رسول خدا صلی الله علیه وآله و سلم در حرکت‌های تکاملی خود در طول و عرض یا در سیر صعود و نزول، در آخرین مرتبه که خود به مقام کامل فضیلت و انسانیت می‌رسد، به انسان‌های کامل و مقام و درجه آن‌ها اُنس و آشنایی پیدا می‌کند. به همین مناسبت مشاهده می‌کنیم که یکی از مسائل مورد مشاهده رسول خدا صلی الله علیه وآله و سلم، آشنایی و ملاقات با پیغمبران است. این آشنایی و ملاقات به معنای این نیست که آن پیغمبران در جای مخصوص باشند و رسول خدا صلی الله علیه وآله و سلم به زیارت و دیدار آن‌ها برود، زیرا این زیارت و دیدار مسئله‌ی مهمّی نیست که قابل ذکر باشد، بلکه به معنای درک مقام و درجه‌ی علمی و ایمانی آن‌ها می‌باشد که انسان متکامل یا مترقّی به آن درجات و ادراکات نایل می‌شود.

رسول خدا صلی الله علیه وآله و سلم در سیر معراجی خود به مقام علمی و ایمانی هر یک از پیامبران رسیده و او را چنان‌که بوده، شناخته است و در آخرین مرتبه، از مقام و مرتبه‌ی همه‌ی آن‌ها پیشی گرفته و به مقام خاتمیّت رسیده است. آن‌چنان که دانش‌آموزان در درس‌های کلاسیکی خود از هم‌کلاسان دیگر جلو می‌افتند و یا به درجات علمی آن‌ها می‌رسند.

رسول خدا صلی الله علیه وآله و سلم در مشاهدات معراجی خود ذکر می‌کند که موسی علیه‌السلام را دیدم و با او حرف زدم. عیسی علیه‌السلام و ابراهیم خلیل علیه‌السلام را دیدم. عزرائیل و جبرائیل را دیدم. تمامی این دیدنی‌ها، مکاشفات علمی پیامبر صلی الله علیه وآله و سلم است که آن مکاشفات علمی، درست نمونه مکاشفات عینی می‌باشد. پس پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله و سلم در این کشفیات، اشیاء و اشخاص را چنان که هست، می‌بیند و می‌شناسد تا در آخرین مرتبه، شخصیت‌های بلندمرتبه الهی را می‌شناسد که از آن‌ها تعبیر به سدرةالمنتهی شده است.

سدرةالمنتهی و جنّت‌المأوی یک معنا دارد، زیرا بهشت به آن زندگی‌ای می‌گویند که انسان‌های کامل و اولیاءالله به وجود می‌آورند. بهشت یک چنان باغی نیست که خدا ساخته باشد و انسان‌ها را در آن رها کند. بهشت دایره‌ی ولایت و تربیت خداست که از هر نوع تربیتی هزاران هزار ثمرات حیات‌بخش به وجود می‌آید. اراده و مشیّت انسان‌های کامل و متکامل، بهشت برین است. آن‌ها اگر انسان‌ها را به سطح دریا یا به اعماق فضا ببرند، با اراده تکوینی آنی و فوری خود در همان‌جا و در هرجا که هستند برای آن‌ها زندگی بهشتی به وجود می‌آورند.

در زیارت جامعه‌ی کبیره انسان‌هایی معرّفی می‌شوند که در انتهای کمال قرار گرفته‌اند و کسی یا چیزی به جز خداوند متعال برتر و یا بالاتر از آن‌ها نیست. اگر کسی و یا چیزی بهتر یا بالاتر از آن‌ها بود، سدرةالمنتهی بود، زیرا سدرةالمنتهی یعنی آخرین مقام‌ها و آخرین مرتبه‌ها. آخرین انسان‌هایی که بر اثر کمالات وجودی آن‌ها، زندگی بهشتی و جنّت‌المأوی دایر می‌شود و این آخرین مقام‌ها همان ائمه‌ی اطهارند که در انتهای کمال قرار گرفته‌اند. مخصوصاً حضرت زهرا سلام الله علیها که در حدیث دیگر به عنوان «بیت‌الله» و «شب با برکت» معرّفی شده است و در حدیث دارد که «و انّها فی قر العرش»، یعنی او در قرارگاه عرش خدا و حاکمّیت خدا جا گرفته است. آن‌چنان مقامش بالاست که عرش خدا به وسیله‌ی او قوام پیدا می‌کند. یعنی خداوند متعال با داشتن یک چنین انسان‌هایی در هدف خود کسری پیدا نمی‌کند. پس آن‌ها کامل‌ترین انسان‌ها و حمله عرش خدا هستند. رسول خدا صلی الله علیه وآله و سلم در آخرین مرتبه تکامل به ملاقات خدا و آن‌ها نایل شده است. خداوند در تعریف نور عظمت خود که سدرةالمنتهی را فرا گرفته، میفرماید: «اذ یغشی السدرة ما یغشی»؛ یعنی نور عظمت خدا سدرةالمنتهی را فرا گرفته، نمی‌دانی که چه نوری است نور خدا که وجود حضرت زهرا سلام الله علیها را احاطه نموده است. جمله‌ی «اذ یغشی السدرة ما یغشی» از نظر ادبی مشعر به عظمت آن نور است. مثل این‌که بگوئی نوری دیدم، چه نوری! یعنی نور غیرعادی. یعنی ذات خدا که وجود حضرت زهرا سلام الله علیها را فرا گرفته و ایشان دائم در حال ملاقات با خداست. سدرةالمنتهی شیئی مثل کوه نیست که نور خدا آن را احاطه کند، بلکه شخص است و آن حضرت زهرا سلام الله علیها است که در حضور او مقدّرات بشر در شب قدر تنظیم می‌شود، که می‌گوید «فیها یفرق کل امیر حکیم.»

منبع: کتاب «گلگشت معرفت»، سیری در آثار استاد صالح غفاری

 

تاريخ: ۱۳۹۳/۱۰/۳
نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما:
سامانه اعزام مبلغ دفتر تبلیغات سمتا
نقد مسیحیت
کوثر هدایت 98
نقد فرق تصوف و دراویش
تربیت مبلغ خواهران
کارگاه مطالعات سینمایی
نقد عرفان های نوظهور
پاسخگویی به شبهات مذهبی
زمانبندی امتحانات بینش مطهر
فراخوان جذب، گزینش و ارتقاء رتبه
پاتوق داستان
ایپرسش
دانلود نرم افزارهای مرکز ملی پاسخگویی
فرم ارسال اخبار شما
لینکستان سایت‌های مرتبط
آخرین اخبار سایر خبرگزاریها
  صفحه اصلی  |   گزارش از مطالب  |   درباره ما  |   اخبـــار  |   دانلود نرم افزار 
Copyright © 2010. All rights reserved.
Developed by WebBox Portal