حساب کاربری | عضویت    امروز: ۱۳۹۸ جمعه ۱ شهريور     
ارسال به دوستان  نسخه چاپی
پایگاه فرهنگی تبلیغی رسالات:
 اعجاز صلوات
روزی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله شیطان را دیدند که خیلی ضعیف و لاغر شده است. از او پرسیدند: «چرا به این روز افتاده‌ای؟» گفت: «یا رسول اللّه! از دست امّت تو رنج می‌برم و در زحمت بسیار هستم.» پیامبر فرمودند: «مگر امت من با تو چه کرده‌اند؟» گفت: «یا رسول اللّه! امّت شما شش خصلت دارند که...

چرا پرداختن به ذکر صلوات در فرهنگ اسلامی مورد تأکید فراوان است؟

اولاً صلوات درود برتر است و صلوات بهترین راه اظهار ارادت به پیشگاه اهل‌بیت اطهار علیهم‌السلام است و از این راه متقابلاً آدمی چه در دنیا و چه در آخرت، مورد عنایت آنان قرار می‌گیرد.

ثانیاً صلوات «ذکر اکبر» است و در پیشگاه الهی دارای جایگاه ویژه‌ای می‌باشد که آدمی با پرداختن به صلوات به خدا نزدیک شده و آبروی خاصی بدست می‌آورد.

ثالثاً صلوات، مایه توجه کردن قلب آدمی به انسان‌های برتر و محبوب درگاه خداست. بدیهی است آن‌گاه که قلب آدمی متوجه کسی باشد، در واقع آدمی نوعی ارتباط قلبی با او برقرار کرده است و این ارتباط که به نوبه خود، نوعی مجالست با آن طرف محسوب می‌شود، تأثیر خاصی را در قلب آدمی بر جای می‌نهد.

در واقع آدمی از راه صلوات، همنشین با پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله، امیرالمؤمنین علیه‌السلام، فاطمه زهرا علیهاالسلام و امام حسن علیه‌السلام و امام حسین علیه‌السلام و سایر آل محمد صلی الله علیه و آله گشته، لحظاتی را در محضر آنان به سر می‌برد و دقایقی را با آنان سپری می‌کند که بسیار سرنوشت‌ساز و حیات‌بخش است.

رابعاً ذکر صلوات آدمی را به دیار محبوبان درگاه خدا می‌برد و آدمی از این راه از چنگ احساس غربت و نیز احساس بی‌پشتوانگی آزاد می‌شود و احساس می‌کند که با کسانی در ارتباط است که در روز دشوار و موارد خطر، دست وی را می‌گیرند. بر این اساس، همواره در زندگی احساس غرور و توانمندی کرده، هنگام بروز ناملایمات دچار اضطراب و آشفتگی نمی‌شوند.

حکمت‌های صلوات

علّامه نهاوندی در کتاب خزینة‌الجواهر حکمت‌هایی را در باب صلوات ذکر می‌کند. او می‌نویسد:

1) حکمت اول در صلوات حق تعالی بر آن حضرت آن است که به امّت بفهماند که حق تعالی با وجود بی‌نیازی و استغنای ذاتش، بر آن حضرت صلوات می‌فرستد. پس مؤمنان با حاجت به شفاعت آن حضرت علیه‌السلام اولی هستند که صلوات بر آن جناب بفرستند.

2) حکمت دیگر صلوات این است که امّت، ادای بعضی از حقوق آن حضرت را کرده باشند.

3) حکمت دیگر آن است که روح انسان به واسطه ضعف، استعداد قبول انوار الاهیه را ندارد، مگر وقتی که یک سنخیّت میان خود و ارواح انبیاء ایجاد کند تا انوار فایضه از عالم غیب بر ارواح انبیاء منعکس بر وی شود و استحکام علاقه‌ی ایشان به روح مقدّس نبوی صلی الله علیه و آله به واسطه‌ی استفاضه انوار مقدس، موقوف به واسطه صلوات است که بر آن حضرت می‌فرستد. این جاست که پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: «نزدیک‌ترین افراد به من در روز قیامت کسی است که بیش‌تر بر من صلوات بفرستد.»

4) حق تعالی چون به رسول خود صلوات فرستاد، یعنی این که بزرگان خود را فراموش نکرد. «هُوَ الَّذِی یصَلِّی عَلَیکمْ وَمَلاَئِکتُهُ»؛ تا بدانید وقتی که در دنیا به صلوات یاد کرد، فردا نیز در قیامت امید آن است که به رحمت و مغفرت نیز یاد کند و ما را به برکت آن حضرت، فرو نگذارد. (خزینة الجواهر، ص 109)

صلوات؛ راز شیرینی عسل

روزی پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و امیرمؤمنان علی علیه‌السلام در میان نخلستان نشسته بودند که زنبور عسلی دور پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله شروع به چرخیدن کرد. پیغمبر صلی الله علیه و آله فرمود: «یا علی! می‌دانی این زنبور چه می‌گوید؟» حضرت علی علیه‌السلام فرمود: «خیر» رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: «این زنبور ما را مهمان کرده و می‌گوید یک مقدار عسل در فلان محل گذاشتم. امیرمؤمنان علیه‌السلام را بفرستید تا آن را از آن محل بیاورد.» امیرمؤمنان علیه‌السلام بلند شد و عسل را از آن محل آورد. حضرت رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: «ای زنبور! غذای شما که از شکوفه گل تلخ است، به چه علّتی آن شکوفه به عسل شیرین تبدیل می‌شود؟» زنبور گفت: «یا رسول اللّه! شیرینی این عسل از برکت وجود مقدّس شما و (آل) شماست. چون هر وقت از شکوفه استفاده می‌کنیم، همان لحظه به ما الهام می‌شود که سه بار بر شما صلوات بفرستیم. وقتی که می‌گوییم اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد، به برکت صلوات بر شما عسل ما شیرین می‌شود.» (کنزالعمال،ج 1، 2219)

صلوات و رنج شیطان

روزی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله از راهی عبور می‌کرد. شیطان را دید که خیلی ضعیف و لاغر شده است. از او پرسید: «چرا به این روز افتاده‌ای؟» گفت: «یا رسول اللّه! از دست امّت تو رنج می‌برم و در زحمت بسیار هستم.» پیامبر فرمودند: «مگر امت من با تو چه کرده‌اند؟» گفت: «یا رسول اللّه! امّت شما شش خصلت دارند که من طاقت دیدن و تحمل این خصایص را ندارم؛ اول آن‌که هر وقت به هم می‌رسند سلام می‌کنند. دوم آن‌که با هم مصافحه می‌کنند. سوم آن‌که هرکاری را می‌خواهند انجام دهند انشاء اللّه می‌گویند. چهارم آن‌که استغفار از گناهان می‌کنند. پنجم آن‌که تا نام شما را می‌شنوند صلوات می‌فرستند. ششم آن‌که ابتدای هر کار بسم اللّه الرّحمن الرّحیم می‌گویند.»

صلوات؛ صدقه زبان

پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله در جمع صحابه خود فرمودند: «ای مردم! با اطاعت خدا، به خدا نزدیک شوید تا این‌که خداوند شما را به خیر برساند. اسارت‌های خود را در دنیا کم کنید و متعرض دشمنان خدا شوید و در جنگ شرکت کنید تا اعمال شما در قیامت زیاد شود و از مال‌های خودتان در حقوق لازم انفاق کنید.

در این حال، مردم بلند شدند و عرض کردند: «ای رسول خدا! بدن ما ضعیف است و مال و منالی هم نداریم که بذل و بخشش کنیم، پس چه کنیم؟» حضرت فرمودند: «صدقات قلبی و زبانی بدهید.»

باز مردم سؤال نمودند: «چگونه صدقه بدهیم؟» حضرت فرمودند: «صدقات قلبی، این است که محبت خدا و محمد رسول خدا و علی ولی خدا و همه کسانی که برای قیام در راه دین خداوند انتخاب شده‌اند (ائمه معصومین علیهم‌السلام) و محبت شیعه آن‌ها و کسانی که از دوست‌داران شیعیان هستند را در دلتان ایجاد کنید. اما صدقات زبان، این است که مشغول به ذکر خداوند باشید و صلوات بر محمد و آلش بفرستید، زیرا خداوند شما را به واسطه‌ی این اعمال به بهترین درجات می‌رساند.» (تفسیر الامام العسکری علیه‌السلام، ص 447 و 448؛ مدینة المعاجز، ج 1، ص 455؛ بحارالانوار، ج 9، ص 325)

اعجاز صلوات و نابود شدن گناهان

قال رسول اللّه صلی الله علیه و آله: «من صلی علی مرّة لا یبقی علیه من المعصیة ذرّة»؛ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: کسی که یک بار به گونه‌ای خالصانه و خداپسند بر من صلوات بفرستد، همه‌ی گناهان او در معرض غفران قرار می‌گیرد. (بحارالانوار، ج 91، ص 63) البته این حدیث در منابع مختلف با تعابیر مختلفی مشاهده می‌شود.

سنگینترین عمل در قیامت

امام باقر علیه‌السلام و امام صادق علیه‌السلام فرمودند: «أَثْقَلُ مَا یوضَعُ فِی الْمِیزَانِ یوْمَ الْقِیامَةِ الصَّلاةُ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَیتِهِ.»؛ سنگین‌ترین عملی که روز قیامت در ترازوی (اعمال) گذاشته می‌شود، درود بر محمد و اهل بیت اوست. (وسائل‌الشیعه، ج 7، ص 197؛ بحارالانوار، ج 91، ص 49،ح 9)

امام صادق علیه‌السلام فرمودند: «مَا مِنْ عَمَلٍ أَفْضَلُ یوْمَ الْقِیامَةِ مِنَ الصَّلاةِ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد.»؛ در قیامت هیچ عملی برتر و گرامی‌تر از صلوات بر محمد و آل او نیست. (وسائل‌الشیعه، ج 4، ص 28)

حکایت

برخی از اهل سنت، صلوات را برای غیر از پیامبر جایز ندانسته و آن را جسارت به مقام نبوت به حساب می‌آورند. بر اساس همین نگرش، هنگامی که شهید معروف علامه قاضی نوراللّه تستری، صاحب کتاب «احقاق الحق» در موقع ذکر نام امیرالمؤمنین علیه‌السلام کلمه‌ی «علیه الصّلاة والسّلام» را بر زبان آورد، بر ضد او بسیج شدند و به اصطلاح جهت دفاع از پیامبر صلی الله علیه و آله (!) بپا خاستند و فتوای مباح بودن خون وی را صادر کردند. آنان در این باره طوماری تنظیم کردند و از بعضی امضاء گرفتند که یکی از علمای بزرگ اهل سنت هندوستان از امضای آن خودداری نمود و زیر آن طومار این شعر را نوشت :

گر لَحْمُک لَحْمی ز حدیث نبوی هی کی         صَّلّ علی نام علی بی ادبی هی

جمع‌آوران امضا و متصدیان آن، طومار را به دربار برده تا نظر شاه را نیز جهت قتل او (صاحب احقاق الحق) بدست آورند. هنگامی که شاه طومار را ملاحظه کرد و چشمش به این بیت افتاد از اعدام علّامه چشم پوشید. (زندگی علّامه شوشتری، ص 71)

منبع: کتاب «چهل حدیث در باب اعجاز صلوات بر محمّدو آل محمد»، سید محمد شفیعی مازندرانی، انتشارات زائر

 اللهم صل علی محمد و آل محمد
تاريخ: ۱۳۹۳/۱۰/۱۱
نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما:
سامانه اعزام مبلغ دفتر تبلیغات سمتا
کارگاه مطالعات سینمایی
دوره مسیحیت
نقد فرق تصوف و دراویش
تربیت مبلغ خواهران
زمانبندی امتحانات بینش مطهر
فراخوان جذب، گزینش و ارتقاء رتبه
پاتوق داستان
ایپرسش
دانلود نرم افزارهای مرکز ملی پاسخگویی
فرم ارسال اخبار شما
لینکستان سایت‌های مرتبط
آخرین اخبار سایر خبرگزاریها
  صفحه اصلی  |   گزارش از مطالب  |   درباره ما  |   اخبـــار  |   دانلود نرم افزار 
Copyright © 2010. All rights reserved.
Developed by WebBox Portal