حساب کاربری | عضویت    امروز: ۱۳۹۸ شنبه ۲۹ تير     
ارسال به دوستان  نسخه چاپی
پایگاه فرهنگی تبلیغی رسالات:
 مرز عصمت و عدم عصمت کجاست؟
عصمت از گناه، برای همگان ممکن است، چرا که خداوند متعال به همگان امر فرمود که خود را از معصیت نگهدارید و بدیهی است که خداوند، به چیزی که در امکان و قدرت انسان نیست، امر نمی‌‌کند. پس هر کسی می‌‌تواند معصوم از گناه باشد (البته به حد خود) اما عصمت کامل برای همگان ممکن نیست.

دلیل معصوم نبودن حضرت ابوالفضل علیه‌السلام و حضرت زینب سلام الله علیها چیست؟

چه کسی گفته که آن‌ها معصوم نیستند که ما دلایلش را بیان نماییم؟ نه تنها ایشان، بسیار  دیگری نیز معصوم بوده‌‌اند؛ مگر لقب حضرت معصومه علیها سلام را امام رضا علیه‌السلام به ایشان نداده‌‌اند؟ منتهی این بزرگواران در حد و جزو چهارده معصوم که حد اعلای عصمت می‌‌باشند، نبوده‌‌اند.

در خصوص عصمت به چند نکته مهم باید توجه نمود:

1) عصمت، مرحله‌‌ی بالایی از کمال انسانی در تمامی شئون و فعلیت تمامی استعدادهای انسان است و مرهون علم، صیانت نفس و اخلاص در بندگی و عمل صالح می‌‌باشد.

2) عصمت نیز مانند هر کمال دیگری (علم، حکمت، رأفت، رحمت، بصیرت و ...)، همه از اسمای الهی است و تجلّی آن در مخلوقاتش، دارای مراتب متفاوت می‌باشد. چنان‌چه حتی در مورد انبیای الهی نیز فرمود، برخی برتر از برخی دیگر می‌باشند.

3) عصمت، مرحله بالای معرفت و شناخت و مرحله بالای ایمان به آن معرفت و شناخت است که سبب می‌‌شود آدمی صاحب بصیرت شود، ظاهربین نباشد، باطن هر نیّت، کار، عمل و هر چیزی را ببیند و در واقع از «ناسوت» (عالم ماده) گذشته و با «ملکوت» مرتبط گردد.

یک مثال:

عقل، علم، آگاهی، ایمان و بصیرت، نگهدارنده (عاصم) انسان از خطا و لغزش و گناه و ضعف‌‌های دیگر هستند. به عنوان مثال شاید یک کودک نداند که اگر نزدیک به آتش (ولو بسیار ضعیف، به حد شعله یک کبریت یا شمع) گردد، خطر او را تهدید می‌‌کند و به خاطر همین جهلش به آن نزدیک شود، اما کسی که علم یافت و به آن علم نیز ایمان و یقین پیدا کرد، خود را از آن نگه می‌‌دارد. این بازدارندگیِ خود، در همین حد نیز مصداقی از عصمت است.

4) از همین معنا و مثال معلوم می‌‌شود که «عصمت» در انسان صرفاً جبری نیست؛ یعنی چنین نیست که خداوند متعال کسی را معصوم قرار داده باشد و در خلقت او، هیچ اختیار و امکانی برای خروج از عصمت نداشته باشد، بلکه بازدارندگی و صیانت نفس خود به اختیار انجام می‌‌پذیرد.

5) عصمت از سویی ایجاد مصونیت از ارتکاب به گناه است و از سویی دیگر کمالی است که سبب بازدارندگی از هر گونه خطا، اشتباه، فراموشی و ... نیز می‌‌گردد.

6) عصمت از گناه، برای همگان ممکن است، چرا که خداوند متعال به همگان امر فرمود که خود را از گناه و معصیت نگهدارید و بدیهی است که خداوند حکیم، به چیزی که در امکان و قدرت انسان نیست، امر نمی‌‌کند. پس هر کسی می‌‌تواند معصوم از گناه باشد (البته به حد خود). [دقت کنیم که خیلی از کارها برای بنده و شما گناه محسوب نمی‌‌گردد، اما برای اولیاء‌الله و در رأس آن‌ها، پیامبر اکرم و اهل بیت صلوات الله علیهم اجمعین، گناه محسوب می‌‌گردد.]

7) اما عصمت کامل از هر گونه خطا، اشتباه یا فراموشی، برای همگان ممکن نیست.

الف- پیامبر اکرم و اهل بیت صلوات الله علیهم اجمعین، انسان کامل هستند، یعنی حد اعلای ممکن برای رشد و تعالی برای یک انسان، در آن‌ها محقق شده و تجلی یافته است. از این رو آنان به معنای اتمّ و کامل «معصوم» از هر گونه گناه، خطا، اشتباه و فراموشی می‌‌باشند؛ لذا (به تعلیم وحی و آموزه‌‌های خودشان که معدن وحی و مخزن علم لایزال الهی می‌‌باشند) ایشان را معصوم (بدین معنا) نامیده و به غیر از آن چهارده نفر، هیچ کس دیگری را معصوم نمی‌‌دانیم.

ب- وقتی گفته می‌‌شود «امکان خطا، اشتباه و فراموشی»، معنایش این نیست که حتماً به این امور مبتلا و دچار می‌‌شوند، بلکه یعنی «امکانش» قابل نفی نیست، منتهی در انبیای الهی (با شدت و ضعف مرتبه‌‌ای که نسبت به یکدیگر در علم و عصمت دارند) و هم‌چنین چهارده معصوم علیهم‌‌السلام، این «امکان» نفی می‌‌شود.

حضرت زینب کبری علیهاالسلام

- حضرت زینب علیهاالسلام، تنها دختری در این عالم است که هم پدرش معصوم است و هم مادرش؛ مانند حضرات امام حسن و امام حسین علیهماالسلام که تنها فرزندان پسر دو معصوم هستند. حتی حضرات امیرالمؤمنین و فاطمه زهرا و دیگر امامان علیهم‌السلام نیز از این ویژگی برخودار نبوده‌‌اند.

- حضرت زینب علیهاالسلام، محرم اسرار و از بزرگ‌‌ترین یاوران و حامیان شش معصوم (حضرات امیرالمؤمنین، فاطمه زهرا، امام حسن، امام حسین، امام سجاد و امام باقر علیهم‌السلام) بودند؛ آیا شخصی که از علوم، فضایل، ایمان و مراتب بالای کمال انسانی برخوردار نباشد و احیاناً مرتکب گناه (حتی صغیره) شده باشد، می‌‌تواند در به چنین رتبه و توفیقی نایل آید؟

- حضرت زینب کبری علیهاالسلام، از علم لدنی برخوردار بودند، چنان‌چه امام معصوم، حضرت سجاد علیه‌‌السلام می‌‌فرماید: «أنت بحمداللّه عالِمَةٌ غَیر مُعلّمةٍ و فَهِمَةٌ غَیر مُفَهِمّةٍ»؛ الحمد لله، شما عالمِ بدون معلم هستید و فهیمی هستید که کسی آن معارف و مفاهیم و حقایق عالم هستی را به شما تفهیم نکرده است.

حضرت ابوالفضل العباس علیه‌‌السلام:

- ایشان در مقامی از علم و فضیلت قرار داشتند که به «پدر فضل» ملقب و مشهور گردیدند.

- ایشان در مقامی قرار داشتند که امام سجاد علیه‌‌السلام در حق ایشان فرمودند: «خداوند رحمت کند عمویم عباس بن علی علیه‌السلام را، که به تحقیق ایثار و جانبازی کرد و جنگِ نمایانی نمود و خود را فدای برادرش ساخت، تا این‌که دستانش قطع شد و خداوند در مقابل، بسان عمویش جعفر طیار، دو بال به او عنایت کرد تا با آن‌ها با ملائکه در بهشت پرواز نماید و همانا عباس علیه‌السلام نزد خداوند تبارک و تعالی منزلتی دارد که جمیع شهدا در روز قیامت بر او غبطه خورند و تمنّای مقامش را نمایند.» (خصال شیخ صدوق، جلد 1، صفحه 35)

- ایشان در مقامی از بصیرت بودند که امام صادق علیه‌‌السلام فرمودند: «کانَ عَمُّنا العَبَّاسُ (ع) نافِذَ البَصیرَة»؛ عموی ما عباس علیه‌السلام بینشی ژرف داشته است (اعیان الشیعه، ج 7، ص 430)

- ایشان در مقامی از علم و ایمان و بصیرت بودند که امام صادق علیه‌‌السلام، هنگام زیارت قبر ایشان شهادت دادند: «اَشْهَدُ اَنَّکَ لَمْ تَهِنْ و لَمْ تَنْکُلْ و اَنَّکَ مَضَیْتَ علی بصیره مِنْ اَمرِک»؛ گواهی می‌‌دهم که تو لحظه‌‌ای از خود سستی نشان ندادی و برنگشتی، بلکه مَشی تو بر ایمان و بصیرت در دین رقم خورده بود.

- ایشان در مقامی از ولایت‌‌پذیری، معرفت، اطاعت و تبعیت از امام و شهادت قرار گرفتند که امام صادق علیه‌‌السلام فرمودند: «پس خداوند برترین و بیشترین و وافرترین و کامل‌ترین پاداش کسی را از میان آنان (مجاهدین و شهدای حق) که به پیمانشان وفا نمودند، دعوت او را پذیرفتند و از ولی امر خود طاعت کردند، به تو ارزانی فرماید.» (کامل الزّیارت ابن قولویه، صفحه 257)

- ایشان که علمدار امام زمانشان بودند، در میان شهدای والا مقام کربلا (از خاندان و یاران)، تنها کسی بودند که وقتی به شهادت رسیدند، امام حسین علیه‌السلام فرمودند: «الْآنَ انْكَسَرَ ظَهْرِی وَ قَلَّتْ حِيلَتِی واضَیعَتا بَعدِ‌کَ یااَخی.»؛ اکنون کمرم شکست و چاره‌‌ام اندک شد، وامصیبتا بعد از تو، ای برادر!

نتیجه

پس هیچ تردیدی نمی‌‌ماند که آن دو بزرگوار، در مرتبه بسیار بالایی از علم، حلم، بصیرت، تعقل، فضل، ایمان، عمل و سایر کمالات انسانی قرار داشتند و بالتبع معصوم از گناه بودند، اما مرتبه کمالی و عصمت آن‌ها (و هیچ‌کس دیگری)، در حدّ چهارده معصوم علیهم‌السلام نبوده و نمی‌‌باشد.

منبع: سایت www.avini.com

تاريخ: ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما:
سامانه اعزام مبلغ دفتر تبلیغات سمتا
کارگاه مطالعات سینمایی
دوره مسیحیت
نقد فرق تصوف و دراویش
تربیت مبلغ خواهران
زمانبندی امتحانات بینش مطهر
فراخوان جذب، گزینش و ارتقاء رتبه
پاتوق داستان
ایپرسش
دانلود نرم افزارهای مرکز ملی پاسخگویی
فرم ارسال اخبار شما
لینکستان سایت‌های مرتبط
آخرین اخبار سایر خبرگزاریها
  صفحه اصلی  |   گزارش از مطالب  |   درباره ما  |   اخبـــار  |   دانلود نرم افزار 
Copyright © 2010. All rights reserved.
Developed by WebBox Portal