حساب کاربری | عضویت    امروز: ۱۳۹۸ پنج شنبه ۸ اسفند     
ارسال به دوستان  نسخه چاپی
پایگاه فرهنگی تبلیغی رسالات:
 فوائد زیارت ائمه معصومین علیهم السلام
«آلوسی» یکی از مفسرین اهل سنت می‌گوید: «من مانعی در توسل به پیشگاه خداوند به مقام پیامبر صلی الله علیه و آله نمی‌بینم، چه در حال حیات و چه پس از رحلت او. توسل جستن به مقام غیر پیامبر نیز مانعی ندارد، به شرط این‌که او حقیقتاً در پیشگاه خدا مقامی داشته باشد.»

برخی از فواید زیارت اهل بیت

الف) کسب طهارت و دوری از گناهان

زیارت معصومین علیهم‌السلام چه در حال حضور و چه بعد از وفات ایشان تأثیرات شگرفی بر روح و روان انسان دارد و او را به سوی معنویات و مکارم اخلاقی و انسانی سوق می‌دهد. شاید یکی از حکمت‌های مهم زیارت، همین توجه زائر به معنویات، دعا، ذکر و نماز در حرم اولیای الهی و سعی در اصلاح، خودسازی و کسب طهارت درونی است.

امام صادق علیه‌السلام آیه شریفه «ثُمَّ لْیقْضُوا تَفَثَهُمْ» (حج، آیه 29) [که پیرامون مناسک حج می‌باشد]، را به دیدار امام تفسیر می‌نماید؛ یعنی در پرتو دیدار و زیارت آنان کدورت‌های اخلاقی و رذایل درونی زدوده می‌شود و انسان از ظلمت و قساوت قلب رهایی می‌یابد. (الکافی، ج 4، ص 549)

بر این اساس، یکی از برکات و آداب حضور در مرقد معصومین علیهم‌السلام توبه، استغفار و دوری از گناهان است؛ چرا که آنان بهترین واسطه بین خداوند و انسان‌ها می‌باشند. قرآن کریم توصیه می‌کند، کسانی که گناه کرده و بر خود ستم نموده‌اند، به حضور پیامبر صلی الله علیه و آله بشتابند و از او طلب مغفرت کنند و آن حضرت نیز برای آنان از خداوند آمرزش بطلبد: «وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوکَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَحِیمً»؛ و اگر این مخالفان، هنگامی که به خود ستم کردند (و فرمان‌های خدا را زیر پا گذاردند)، به نزد تو می‌آمدند و از خدا طلب آمرزش می‌کردند و پیامبر هم برای آن‌ها استغفار می‌کرد، خدا را توبه‌پذیر و مهربان می‌یافتند. (نساء، آیه 64)

ب) تقرب به خدا

یکی از اسرار و فواید خاندان وحی و بزرگداشت نام و یاد آنان، تقرب به خدا و جلب عنایات و توجهات ویژة او است.

پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله به حضرت علی علیه‌السلام می‌فرماید: «یا أَبَا الْحَسَنِ! إِنَّ اللَّهَ جَعَلَ قَبْرَکَ وَ قَبْرَ وُلْدِکَ بِقَاعاً مِنْ بِقَاعِ الْجَنَّةِ وَ عَرْصَةً مِنْ عَرَصَاتِهَا وَ إِنَّ اللَّهَ جَعَلَ قُلُوبَ نُجَبَاءَ مِنْ خَلْقِهِ وَ صَفْوَتِهِ مِنْ عِبَادِهِ تَحِنُّ إِلَیْکُمْ وَ تَحْتَمِلُ الْمَذَلَّةَ وَ الْأَذَی فِیکُمْ فَیَعْمُرُونَ قُبُورَکُمْ وَ یُکْثِرُونَ زِیَارَتَهَا تَقَرُّباً مِنْهُمْ إِلَی اللَّهِ مَوَدَّةً مِنْهُمْ لِرَسُولِهِ، أُولَئِکَ یَا عَلِیُّ الْمَخْصُوصُونَ بِشَفَاعَتِی وَ الْوَارِدُونَ حَوْضِی وَ هُمْ زُوَّارِی غَداً فِی الْجَنَّة»؛ یا اباالحسن! به درستی که خدای تعالی قبر تو و فرزندان تو را بقعه‌هایی از بقعه‌های بهشت و عرصه‌ای از عرصه‌های آن قرار داده و دل‌های بزرگان از مردم و برگزیدگان بندگان خود را به آن‌ها مایل ساخته تا خواری و اذیت در راه [زیارت] شما را متحمل شوند و قبور شما را تعمیر کنند و بسیار به زیارت قبور شما آیند تا موجبات تقرب به خدا و دوستی پیغمبرش را فراهم سازند. یا علی! شفاعت من مخصوص این گروه خواهد بود و آنان بر حوض من وارد خواهند شد و ایشان فردا زیارت کنندگان من در بهشت خواهند بود. (تهذیب الاحکام، شیخ طوسی، ج6، ص 22)

ج) بهره‌مندی از شفاعت و آمرزش گناهان

یکی از اموری که انسان را به رحمت الهی امیدوار می‌سازد، مسئله شفاعت مقربان درگاه الهی و واسطه قرار دادن آنان است. برخلاف کسانی که از تعلیمات قرآن بویی نبرده‌اند و واسطه قرار دادن آبرومندان درگاه الهی را شرک می‌نامند، قرآن مجید مؤمنین را به یافتن وسیله و راه برای تقرب به خداوند سفارش نموده، می‌فرماید: «یا ایهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَیهِ الْوَسِیلَةَ»؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید! از [مخالفت فرمان] خدا بپرهیزید! و وسیله‌ای برای تقرب به او بجویید. (مائده، آیه 35)

«آلوسی» یکی از مفسرین اهل سنت در ذیل این آیه می‌گوید: «من مانعی در توسل به پیشگاه خداوند به مقام پیامبر صلی الله علیه و آله نمی‌بینم، چه در حال حیات پیامبر و چه پس از رحلت او» بعد اضافه می‌کند: «توسل جستن به مقام غیر پیامبر در پیشگاه خدا نیز مانعی ندارد، به شرط این‌که او حقیقتاً در پیشگاه خدا مقامی داشته باشد.» (تفسیر نمونه، ج 4، ص 369)

امام رضا علیه‌السلام در باب بهره‌مندی زائرین از شفاعت و آمرزش گناهان می‌فرماید: «أَنَا الْمَدْفُونُ فِی أَرْضِکُمْ وَ أَنَا بَضْعَةٌ مِنْ نَبِیِّکُمْ وَ أَنَا الْوَدِیعَةُ وَ النَّجْمُ أَلَا فَمَنْ زَارَنِی وَ هُوَ یَعْرِفُ مَا أَوْجَبَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی مِنْ حَقِّی وَ طَاعَتِی فَأَنَا وَ آبَائِی شُفَعَاؤُهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَ مَنْ کُنَّا شُفَعَاءَهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ نَجَا وَ لَوْ کَانَ عَلَیْهِ مِثْلُ وِزْرِ الثَّقَلَیْنِ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ»؛ من دفن می‌شوم در سرزمین شما و من پاره تن پیامبرم، من امانت و ستاره آن خاندانم؛ هر که مرا با شناخت آن‌چه خداوند تبارک و تعالی از حقم و اطاعتم، واجب کرده است، زیارت کند، من و پدرانم در روز قیامت شفیع او خواهیم بود و هر که ما در قیامت شفیع او باشیم، جزء نجات یافتگان است، گرچه به قدر جن و انس گناه داشته باشد. (من لا یحضره الفقیه، شیخ صدوق، جامعه مدرسین، قم، چ سوم، 1413 ق، ج 2، ص 584)

د) وفای به عهد

زیارت و حضور در کنار مرقد پاک معصومین علیهم‌السلام تجدید عهد ولایت و قرار گرفتن در راه امامت است. امام رضا علیه‌السلام می‌فرماید: «إِنَّ لِکُلِّ إِمَامٍ عَهْداً فِی عُنُقِ أَوْلِیَائِهِ وَ شِیعَتِهِ وَ إِنَّ مِنْ تَمَامِ الْوَفَاءِ بِالْعَهْدِ وَ حُسْنِ الْأَدَاءِ زِیَارَةَ قُبُورِهِمْ»؛ هر امامی، عهد و پیمانی بر ذمه دوستداران و پیروانش دارد و کمال وفای به عهد و ادای نیکوی آن، زیارت قبور ائمه است. (الکافی، ج4، ص567)

ه) بهره‌های مادی و معنوی فراوان

علاوه بر آن‌چه در فواید زیارت حرم معصومین علیهم‌السلام گفته شد، می‌توان به بهره‌های فراوان مادی و معنوی که شامل حال زائران عارف می‌شود، اشاره نمود که به عنوان نمونه استجابت دعا (وسائل الشیعه، ج 4، ص 423)، برآورده شدن حاجت‌های دنیوی و اخروی (کسی که قبر امام حسین علیه‌السلام را زیارت نماید... هزار حاجت از حوایج دنیا و آخرت او برآورده می‌شود همان، ج 14، ص 476) در زیارت امام حسین علیه‌السلام و طلب رزق و روزی (همان، ج 14، ص 325) در زیارت رسول خدا صلی الله علیه و آله است.

هم‌چنین تضمین بهشت (قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله: سَتُدْفَنُ بَضْعَةٌ مِنِّی بِأَرْضِ خُرَاسَانَ لَا یَزُورُهَا مُؤْمِنٌ إِلَّا أَوْجَبَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ الْجَنَّةَ وَ حَرَّمَ جَسَدَهُ عَلَی النَّار؛ در آینده یکی از پاره‌های تنم در زمین خراسان دفن شود و هیچ مؤمنی او را زیارت نکند جز آن‌که خدای عزّوجل بهشت را بر او واجب و تنش را بر دوزخ حرام کند؛ الأمالی للصدوق، ص 63)، نوشته شدن ثواب هزار حج و هزار عمره مقبول، شفاعت ائمه علیهم‌السلام در روز قیامت (همان، ص 63)، برطرف شدن مشکلات و ناراحتی‌ها (من لا یحضره الفقیه، ج 2، ص 583)، مستجاب شدن دعاها (امالی، شیخ صدوق، ص 588) و... اجر کسانی است که با شناخت کامل مرقد نورانی امام علی بن موسی الرضا علیه‌السلام را زیارت کنند (همان، ص 119) و امام رضا علیه‌السلام نیز وعده نموده است که در مقابل چنین زیارتی، در سه محل سخت و هولناک قیامت؛ یعنی وقتی نامه‌های اعمال انسان را به دست راست و چپ می‌دهند و هنگام رد شدن از صراط و نزد میزان، به دیدار زائرش بیاید و او را کمک و شفاعت نماید. (قَالَ الرِّضَا علیه‌السلام: مَنْ زَارَنِی عَلَی بُعْدِ دَارِی أَتَیْتُهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ فِی ثَلَاثَةِ مَوَاطِنَ حَتَّی أُخَلِّصَهُ مِنْ أَهْوَالِهَا إِذَا تَطَایَرَتِ الْکُتُبُ یَمِیناً وَ شِمَالًا وَ عِنْدَ الصِّرَاطِ وَ عِنْدَ الْمِیزَان؛ هر که مرا در این خانه دور دستم زیارت کند، روز قیامت در سه موقف نزدش آیم تا از هراس آن‌ها خلاصش کنم: وقتی نامه‌های اعمال به راست و چپ پرانند، نزد صراط و نزد میزان؛ من لا یحضره الفقیه، ج 2، ص 584)

منبع: مجله «مبلغان»، شماره 117

 

 
تاريخ: ۱۳۹۴/۲/۱۲
نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما:
سامانه اعزام مبلغ دفتر تبلیغات سمتا
نقد مسیحیت
کوثر هدایت 98
نقد فرق تصوف و دراویش
تربیت مبلغ خواهران
کارگاه مطالعات سینمایی
نقد عرفان های نوظهور
پاسخگویی به شبهات مذهبی
زمانبندی امتحانات بینش مطهر
فراخوان جذب، گزینش و ارتقاء رتبه
پاتوق داستان
ایپرسش
دانلود نرم افزارهای مرکز ملی پاسخگویی
فرم ارسال اخبار شما
لینکستان سایت‌های مرتبط
آخرین اخبار سایر خبرگزاریها
  صفحه اصلی  |   گزارش از مطالب  |   درباره ما  |   اخبـــار  |   دانلود نرم افزار 
Copyright © 2010. All rights reserved.
Developed by WebBox Portal