حساب کاربری | عضویت    امروز: ۱۳۹۷ سه شنبه ۳ مهر     
ارسال به دوستان  نسخه چاپی
 گریه‌های حضرت زهرا سلام الله علیها و رعایت حق‌ّالناس
گریه زهرا سلام الله علیها تنها برای از دست دادن پدر نبود، بلکه وی با آن گریه‌‏ ها، مردم را به یاد رنج‌‏ هایی می‌‏انداخت که خود از هیئت حاکمه دیده بود.هم‌ چنین حقیقت این است که مردم مدینه از گریه حضرت فاطمه سلام الله علیها ناراحت نمی‏‌ شدند، بلکه این هیئت حاکمه بود که از این گریه‌‏ها...

در روایات آمده است که حضرت زهرا سلام الله علیها شبانه و حتی در روز بعد از رحلت پدر آن‌قدر گریه می‌کردند که همه مردم از گریه حضرت زهرا سلام الله علیها خسته شده و اذیت می‌شدند و می‌گفتند یا شب گریه کن یا روز!

آیا این موضوع با حقّ‌الناس منافاتی ندارد؟ لطفاً توضیح کامل بدهید؟

باسلام خدمت شما پرسشگر محترم؛

علّامه سید جعفر مرتضی عاملی در این باره می‌نویسد:

گریه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها تنها برای از دست دادن پدر نبود، بلکه با آن گریه‌‏ها مردم را به یاد دردها و رنج‌‏هایی می‌‏انداخت که خود از هیئت حاکمه دیده بود. هم‌چنین حقیقت این است که مردم مدینه از گریه حضرت فاطمه سلام الله علیها ناراحت نمی‏‌شدند، بلکه این هیئت حاکمه بود که از این گریه‌‏ها رنج می‏‌برد و هیئت حاکمه اعتراض می‏‌کردند نه اهل مدینه. حضرت فاطمه سلام الله علیها بعد از رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله به فاصله کوتاهی به پدرشان ملحق شدند. در این فاصله اندک، گریه و حزن آن حضرت بر پدرشان چیزی طبیعی بود و از طرف دیگر مردم نیز خود را در آن مصیبت عظمای بشری صاحب عزا می‌دانستند. پس چطور اعتراض می‌کردند؟ (سید جعفر مرتضی عاملی، رنج‌های حضرت زهرا سلام الله علیها، مترجم محمد سپهری، قم، انتشارات تهذیب، چاپ سوم، 1382 ش، ص 303-302)

البته در برخی احادیث غیر قابل اعتمادی از جمله این حدیث آمده است که مردم آمدند و گفتند: یا علی! فاطمه هم شب گریه می‏‌کند و هم روز و ما راحتی و آسایش نداریم. شما از او بخواهید که یا شب گریه کند و یا روز. درباره‌ی این گونه روایات باید گفت: اولاً این حدیث ( که معروف به حدیث فضه است) معلوم نیست از چه مأخذی است و برای همین قابل اعتماد نیست،(محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، بيروت، موسسه الوفاء، 1404، ج 43، ص 174، ح 15) دوم: بعضی از این روایات ضعیف و غیر قابل اعتماد می‌باشند. زیرا در هیچ منبع معتبری نیامده‌اند. سوم: این روایات قابل توضیح و تفسیر است. چنان که علّامه مجلسی بعضی از این روایات را غیر قابل استناد و اعتماد دانسته و آن‌ها را توجیه کرده است. (همان)

چهار: این‌که قائل بشویم حضرت زهرا سلام الله علیها طوری گریه و جزع می‌کرد که موجب اذیت و سلب آسایش مردم می‌شد، با توجه به بزرگواری و عظمت و عصمت ایشان، غیر قابل تصوّر به نظر می‌رسد. همین خود دلیل است که این گونه روایات قابل اعتماد نیستد. وی در این باره می‌گوید: «ما تصوّر نمی‌کنیم که گریه زهرا سلام الله علیها در فراق پدرش آسایش مردم را به هم زد و موجب اعتراض آنان شد، بلکه آن‌چه آنان را ناراحت کرد و به واکنش واداشت، چیزی است که وجود زهرا سلام الله علیها در کنار قبر پدرش با حالتی از حزن و اندوه و دلتنگی و دل شکستگی برمی‌انگیخت؛ مظلومیت زهرا سلام الله علیها که بلافاصله پس از درگذشت پدرش به سراغ او آمده، نمایانگر حالت تحریک مداوم مردم پاک نهاد و مخلص و با ایمان و در نتیجه نابودی خطی بود که از انجام هیچ عملی در راه رسیدن به خواسته‌‌هایش فرو گذار نکرد. (جعفر مرتضي عاملی، رنج‌های حضرت زهرا سلام الله علیها، ص 302 و 301)

درباره صدای گریه حضرت باید گفت: گریه حضرت به گونه‌‌ای نبود که مردان نامحرم صدای حضرت را بشنوند. حضرت مدت محدودی در خانه خود گریه می‌‌کرد «و سپس امام علی علیه‌السلام برای حضرت در بقیع، بیت الاحزان ساخت. حضرت در آن‌جا می‌‌رفت و گریه می‌‌کرد. (همان، ص 303-302)

موفق و پیروز باشید.

پاسخگو: حسن حسینی یار 

 
تاريخ: ۱۳۹۵/۱۲/۱۰
نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما:
سامانه اعزام مبلغ دفتر تبلیغات سمتا
 کارگاه شناخت سینمای اخلاقی
تربیت مبلغ خواهران
ثبت نام جذب و گزینش
دوره مسیحیت
نقد فرق تصوف و دراویش
زمانبندی امتحانات بینش مطهر
فراخوان جذب، گزینش و ارتقاء رتبه
پاتوق داستان
ایپرسش
دانلود نرم افزارهای مرکز ملی پاسخگویی
فرم ارسال اخبار شما
لینکستان سایت‌های مرتبط
آخرین اخبار سایر خبرگزاریها
  صفحه اصلی  |   گزارش از مطالب  |   درباره ما  |   اخبـــار  |   دانلود نرم افزار 
Copyright © 2010. All rights reserved.
Developed by WebBox Portal