حساب کاربری | عضویت    امروز: ۱۳۹۸ سه شنبه ۳۰ مهر     
ارسال به دوستان  نسخه چاپی
پایگاه فرهنگی تبلیغی رسالات:
 جنگ نرم و خانواده
در خانواده، سرمایه‌‌هایی وجود دارد كه معمولاً در تحلیل‌‌ها از جنگ نرم مورد غفلت قرار می‌‌گیرد. ما وقتی بحث جنگ نرم و خانواده را می‌‌گوییم، نوعاً افراد ذهنشان معطوف به رسانه‌‌ها می‌‌شود؛ قطعاً بخش مهمی‌ است اما می‌‌خواهم عرض کنم همیشه خطرناک‌‌ترین قسمت جنگ نرم متوجه جایی است که بیشتر از دیدگان مغفول است.

در موضوع جنگ نرم و خانواده، در وهلهی اول، توجه به این نکته ضروری است که جنگ نرم یک حرکت پویا، قعری، خزنده و نامحسوس است. ویژگی این نحوه از مقابله با موضوعات مختلف از جمله مسئله خانواده این است که در بدو پیدایش یک جریان نامحسوس است و به جهت این‌که مورد توجه و التفات خیلی از افراد نمی‌‌شود و در نتیجه رصد نمی‌‌شود، می‌‌تواند حرکت خود را به طور محسوس خیلی قوی جلو ببرد. لذا همواره باید نخبگان و خواص جامعه آن مشکلات و مسائل را گوشزد کنند که این خودش، هم یک وظیفه است و هم مسائل و پیامد‌های خاصی را به دنبال دارد.

 در خانواده، سرمایه‌‌هایی وجود دارد كه معمولاً در تحلیل‌‌ها از جنگ نرم مورد غفلت قرار می‌‌گیرد. ما وقتی بحث جنگ نرم و خانواده را می‌‌گوییم، نوعاً افراد ذهنشان معطوف به رسانه‌‌ها می‌‌شود و تأثیراتی که رسانه‌‌ها از نظر اخلاقی بر زن و مرد می‌‌گذارند؛ قطعاً بخش مهمی‌ است اما می‌‌خواهم عرض کنم همیشه خطرناک‌‌ترین قسمت جنگ نرم متوجه جایی است که بیشتر از دیدگان مغفول است و گرنه همه می‌‌دانند رسانه‌‌هایی که تولید می‌‌شود؛ رصد می‌‌شود و عیوب آن بررسی می‌‌شود. کار مبلّغان حوزه‌‌های علمیّه تفطن به این نقاط ناپیداست.

 خانواده یک هویت جمعی دارد و ارزش‌‌هایی دارد که نامش را ارزش‌‌های ذاتی خانواده می‌‌گذاريم. اولین چیزی که در این هجمه مورد توجه است همین ارزش‌‌های ذاتی و هویت جمعی خانواده است. هویت خانواده مجمعی از پیوند‌های نسبی و سببی است و اين پيوندها از جهت متافیزیکي، دارای آثار و برکات است.  حال آن‌که غرب، هم‌زیستی را به عنوان جایگزین خانواده مطرح می‌کند؛ مثل وجود یک کمون یعنی چند نفر هم‌جنس یا ناهم‌جنس در یک چهار دیواری...! می‌‌دانیم که این‌ها هیچ کدام خانواده نیستند.

ما عقد و ازدواج را تنها شکل مشروع خانواده می‌‌دانیم؛ الفاظ و کلمات ما در صیغه‌‌های عقد نکاح و ازدواج یک بعد متافیزیکی دارند و آثار واقعی و طبیعی ایجاد می‌کنند؛ یعنی این کلمات معنا ایجاد می‌‌کند، اما زمانی که هم‌زیست و هم‌‌خانه می‌‌شوند، بدون به کار بردن آن‌چه که در شرایع اسلامی ‌به عنوان تنها راه ایجاد زوجیت مطرح کردند، قطعاً از نورانیتی که این کلمات ایجاد می‌‌کنند بی‌بهره‌‌اند.

همین طور ما برای خانواده، برای به پا شدن یک نسل پاک در خانواده، آداب و قواعد داریم. تمام این آداب و قواعد كه بر مبناي تشکیل یک رابطه خونی (فرزندی و والدی) در چهارچوب زوجیتی که بر پایه شریعت شکل گرفته بنا شده، آثار و برکاتی دارد. به همین دلیل در تمام جهان و در تمام تاریخ زمین و در تمام ادیان همیشه مسئله حلال‌‌زادگی و رابطه‌‌های حلال برای به پا شدن نسل پاک مطرح بوده است. 

بحث دیگر این است که خانواده به خاطر همین پیوند‌ها نسبت به اعضای خویش بسیار جانب‌دار است؛ یعنی همواره سعی می‌‌کند که از اعضای خودش حمایت کند و در منازعات جانب اعضای خودش را می‌‌گیرد. این امر صرف نظر از این آسیب‌‌هایی که گاهی ممکن است با قضاوت‌‌های ناعادلانه ایجاد کند، یک سرمایه است.

خانواده و والدین باید ‌تربیت را وظیفه خودشان بدانند. ارشاد و موعظه و خیرخواهی در مورد فرزندان را وظیفه خودشان بدانند. حتی فرزندان این وظیفه را در مورد والدین خودشان دارند که در چهارچوب مشخصی باید آن را اعمال کنند. اگر خانواده احساس جانب‌داری خودش نسبت به اعضای خودش را از دست بدهد، به این بهانه که استقلال و آزادي فرد مهم است، بسيار خطرناك است. خانواده باید سنگ بنای اصلی فهم و عملکرد صحیح را بنا نهد. تا وقتي این کودک در محیط اجتماعی در گروه همسالان خود در شرایط مختلف قرار گرفت، بر اساس این سرمایه اولیه بتواند از خودش محافظت کند.

جریان‌های غربی می‌‌خواهند مهم‌‌ترین ویژگی خانواده مسلمان را از آن بگیرند و آن نظارت است، دلسوزی و نصح است که تا آخر به عنوان ‌شأن خانوادگی از بین نمی‌‌رود. یک زمان بچه را موعظه می‌‌کنیم، وقتی بالغ می‌‌شود او را امر به معروف و نهی از منکر می‌‌کنیم...

غرب در تلاش است آزادی و استقلال فردی را ارزش کند و افراد را به سمت آن سوق دهد، در حالی که فرد آزاد مستقل ارزش ندارد که ما بخواهیم پیوند‌های خود را قربانی کنیم. پس در مسئله فرد آزاد مستقل، این که شخص با خانواده باشد، ولی بخش استقلالی زندگی او بزرگ‌‌تر از ارتباط خانوادگی او باشد، ارزشی ندارد.

چرا فکر می‌‌کنیم فقط افراد مستقل، افراد اجتماع‌اند. این فکر از کجا آمده؟ این بخش مهمی ‌از همان جنگ نرم است. چارچوب فکر اسلامی ‌را توجه کنید. اول فرد، عبد است، بعد فرد، مسئولیت خانوادگی دارد. سپس نسبت به اجتماع مسئولیت دارد...

این بحث مهمی ‌است. ما هم فردگرایی داریم، اما این فردگرایی، انسان را برای خدمت به خانواده و جامعه و در نتیجه خدمت به خداوند بارورتر می‌‌کند. حضرت علی عليه‌‌السلام راجع به این فرد که فرد متّقی است می‌‌فرماید این‌‌ها کسانی هستند که «الْخَیْرُ مِنْهُ مَأْمُولٌ وَ الشَّرُّ مِنْهُ مَأْمُونٌ» این انسان آن‌قدر خودسازي كرده که مردم وقتی با او حشر و نشر دارند، به خیر او امیدوار و از شرّ او ایمن هستند. یعنی فرد مسلمان آن‌چنان مسئولانه در مقابل احیای شخصیت فردی خودش عمل کرده که در حوزه‌‌های پیوند یعنی خانواده و اجتماع، بیشترین خیر و لطف را به اطرافیانش می‌‌رساند و ابداً از او شرّی به کسی نمی‌‌رسد.

نکته دیگر این که جنگ نرم مقوله‌‌های مهم خانوادگی را مورد ‌تردید و بازخوانی قرار داده است؛ مثلاً دختر و پسرهایی که اطراف ما هستند، چرا ازدواج می‌‌کنند؟ چه برداشتی از ازدواج دارند؟ نهاد ازدواج چیست؟ ازدواج موقت چه ازدواجی است؟ زوج کامیاب چه زوجی است؟ الآن اکثر این مسائل بدون این که ما متوجه باشیم که چه کسی این‌‌ها را به بچه‌‌های ما آموزش داده است، در ذهن زوج‌‌های جوان در راستای این هجمه فرهنگی تغییر کرده است.

الآن از هرکسی بپرسید ازدواج چیست، آن را مساوی با عشق رمانتیک یا رومنس لاو (یک واژه جامعه شناختی) تعریف می‌‌کند. وقتی بحث عشق رمانتیک مطرح می‌‌شود، از طرف خیلی‌‌ها مورد توجه قرار می‌‌گیرد که پس از نظر عاطفی که هنگام به خودمان توجه کنیم؟ وقتی جوان‌‌های ما فقط برای این منظور ازدواج کنند و آن تقلیل کند، یا تحت‌الشّعاع مسائل معیشتی قرار بگیرد، این‌ها احساس می‌‌کنند ازدواجشان شکست خورده، در حالی که اگر قبلاً فردی برای ده دلیل ازدواج می‌‌کرد، وقتی یک دلیل مخدوش می‌‌شد می‌‌گفت نُه دلیل دیگر برای زندگی دارم. پس این مسئله مهمی است که نهاد ازدواج در ذهن جوانان ما به چه معناست. چون برداشت‌‌های غلطی در مورد ازدواج به فرزندانمان القا شده و به خانواده‌‌های ما آسیب زیادی زده است.

نکته دیگری که به زوجیّت آسیب می‌‌زند این است که افراد در نقش خود به آمادگي لازم نمی‌‌رسند؛ یعنی یک دختر و پسر آماده نمی‌‌شوند که نقش خود را به عنوان عضو خانواده، زن و شوهر ایفا کنند و در رابطه با این‌که چه نقش‌‌هایی باید به عهده بگیرند اصلاً آموزش داده نمی‌‌شود. در هجمه‌‌های جنگ نرم، فرد چنان مهم جلوه داده مي‌شود که خانواده‌‌ها دختر و پسر خود را پشت درهای کنکور حبس می‌‌کنند و او جلوی فامیل نمی‌‌آید که من بفهمم او برخوردش با بزرگ‌ترش چه طور است؟ آیا با یک غریبه می‌‌تواند رابطه برقرار کند؟ فرق کوچک و بزرگ را می‌‌داند؟ آیا می‌‌تواند با مادرشوهرش رابطه برقرار کند؟ این بچه وارد زندگی می‌‌شود. خانواده تازه می‌‌فهمد مشكلات فرزندش چيست. مثلاً محبت كردن بلد نیست!

یکی ديگر از هجمه‌‌هایی که واقعاً متوجه خانواده است، ناکارآمدي زوجين در ایفای مهارت‌‌های زوجیّت است که مهم‌‌ترین مهارت، مهارت کلامی ‌است. دین پر از آرایه‌‌ها و آداب تکلّم است. این همه دستورالعمل برای اصلاح زبان که حدود خودش را بشناسد. بیشتر کبائر زبانی‌‌اند. وقتی پیام ما درست شد، آن را باید زیبا بیان کنیم. اين نشان دهنده اهميت مهارت كلامي در زندگيست.

یکی ديگر از ره‌‌آوردهای جنگ نرم كه به وسیله تکنولوژی‌‌های جدید به ما القا شد و متدیّنین و غیر متدیّنین را در هم نوردید، رفتارهای خلاف عفّتی است که به کمک تکنولوژی روز جریان پیدا کرده و ما به آن توجه نداریم. يكي از ابعاد غیر جنسیّتی عفّت این است که کسی رکیک ننویسد و رکیک نگوید، این جزء آداب اسلامی‌ است و برای زن و مرد هم فرقی ندارد. اهل‌بیت علیهم‌‌السلام در تکلّم عفیف بودند.

منبع: سخنان خانم دکتر فریبا علاسوند در دومین همایش کوثر هدایت.

برگزارکننده‌‌ی جلسه: اداره امور مبلّغان خواهر اداره کل فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات خراسان رضوی

 
تاريخ: ۱۳۹۴/۱/۱
نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما:
سامانه اعزام مبلغ دفتر تبلیغات سمتا
دوره دانش افزایی خواهران
نقد فرق تصوف و دراویش
تربیت مبلغ خواهران
کارگاه مطالعات سینمایی
زمانبندی امتحانات بینش مطهر
فراخوان جذب، گزینش و ارتقاء رتبه
پاتوق داستان
ایپرسش
دانلود نرم افزارهای مرکز ملی پاسخگویی
فرم ارسال اخبار شما
لینکستان سایت‌های مرتبط
آخرین اخبار سایر خبرگزاریها
  صفحه اصلی  |   گزارش از مطالب  |   درباره ما  |   اخبـــار  |   دانلود نرم افزار 
Copyright © 2010. All rights reserved.
Developed by WebBox Portal