حساب کاربری | عضویت    امروز: ۱۳۹۸ سه شنبه ۳۰ مهر     
ارسال به دوستان  نسخه چاپی
پایگاه فرهنگی تبلیغی رسالات:
 مدیریت جهادی و نقش مبلّغان در فضاسازی حوزه تبلیغی
حضور حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها در همه‌ی عرصه‌‌های اجتماعی یک حرکت جهادی بود؛ هم در عرصه‌ی تبلیغ، هم در عرصه‌ی علم، هم در عرصه‌ی فرهنگ، هم در عرصه ی اقتصاد، هم در سیاست و... هم‌چنان که این بانوی بزرگوار در ‌تربیت فرزند و همسرداری هم حرکت جهادی داشتند.

تبلیغ از ریشه «بلغ» به معنای رساندن پیام الهی است که این پیام یا تکامل انسان است یا رساندن بشر به سوی سعادت. قرآن کریم می‌‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ؛ ای پیامبر، برسان آن‌چه را که بر تو نازل شده است» که حقیقت این رساندن در معنا و مفهوم، همان ولایت حضرت علی علیه‌‌السلام می‌‌باشد. اولین کسی که در اسلام ردای تبلیغ را بر دوش کشید، حضرت رسول اکرم صلی‌‌ الله ‌علیه ‌وآله ‌وسلم بودند. حضرت صدیقه کبری سلام‌‌الله‌‌علیها نیز اولین بانوی مبلّغه بودند. حضور ایشان در همه‌ی عرصه‌‌های اجتماعی (طبق بیانات مقام معظم رهبری) یک حرکت جهادی بود؛ هم در عرصه‌ی تبلیغ، هم در عرصه‌ی علم، هم در عرصه‌ی فرهنگ، هم در اقتصاد، هم در سیاست و... هم‌چنان که در ‌تربیت فرزند و همسرداری هم حرکت جهادی داشتند. عمر 18 ساله‌ی این بانو بیشترین اثرات و ثمرات را برای ما بجا گذاشته است که تک‌تک امامان معصوم علیهم‌‌السلام به سیره و روش و عمل این بانوی گرامی‌ توجه داشته‌‌اند، آن‌چنان که گفته‌‌اند که اگر ما حجت خدا بر شما هستیم، فاطمه سلام‌ الله ‌علیها حجت خدا بر ماست.

لذا در مورد این که خداوند به پیامبر صلی‌ الله ‌علیه ‌وآله ‌وسلم در سوره انشراح می‌‌فرمایند: «أَلَمْ نَشْرَحْ لَكَ صَدْرَكَ» گفته شده حضرت فاطمه سلام‌ الله ‌علیها شرح صدر پیامبر صلی‌ الله ‌علیه ‌وآله ‌وسلم بودند و در مورد سوره ضحی که می‌‌فرماید: «وَ أَمَّا بِنِعمَةِ رَبِّکِ فَحَدِّث» گفته شده این نعمت عظیم، وجود حضرت فاطمه سلام ‌الله ‌علیها بود.

در عرصه علمی ‌حضرت فاطمه سلام ‌الله ‌علیها مفسره و مجتهده  بودند، روایت‌گر سخنان پیامبر صلی‌ الله ‌علیه ‌وآله ‌وسلم بودند. خطبه‌ی فدکیّه و صحیفه‌ فاطمه آثار با ارزشی است که از حضرت فاطمه سلام‌ الله ‌علیها برای ما باقی مانده است. لذا حضرت فاطمه سلام ‌الله ‌علیها را طبق روایات، امّ‌‌العلوم (مادر همه علوم)، امّ‌الانبیا و ام‌ حجج‌الله می‌دانیم. ایشان پایه و اساس همه‌ی علوم هستند. تنها بانویی هستند که جبرئیل بر ایشان نازل شد و از ایشان اذن می‌‌گرفت و بعد از رحلت رسول خدا صلی‌ الله ‌علیه ‌وآله ‌وسلم، جبرئیل تمام علوم و تمام (مایکون مالم یکن) را به حضرت فاطمه سلام‌ الله ‌علیها تعلیم داد و حضرت آن‌ها را بیان می‌‌کردند و امیرمؤمنان عليه‌‌السلام املا می‌‌کردند. علم الهی اهل‌بیت علیهم‌‌السلام برگرفته از امّ‌‌العلوم است. پس حضرت فاطمه سلام ‌الله ‌علیها در زمینه علم هم یک حرکت جهادی داشتند. تمام زنان مدینه اعم از انصار و مهاجر و حتی یهودیان برای علم‌‌آموزی نزد بانوی دو عالم حضرت فاطمه سلام‌ الله ‌علیها می‌‌آمدند و در رابطه با مسائل دین و دنیای خود از ایشان می‌‌پرسیدند و سؤال می‌‌کردند و از نحوه پاسخگویی حضرت متحیّر می‌‌شدند.

در عرصه فرهنگی نیز، حضرت فاطمه سلام ‌الله ‌علیها تمام همت و تلاش خویش را به کار می‌‌گرفتند که مردم را با اسلام و فرهنگ اسلامی‌ آشنا سازند و از فرهنگ جاهلیت عرب دور نگه دارند. در فرازی از خطبه فدک، خطاب به مردم می‌‌فرمایند: «به یاد آورید که شما چه بودید و چه می‌‌کردید و اسلام شما را به چه مقام و منزلتی رساند. بیندیشید پیامبر خدا صلی‌ الله ‌علیه ‌وآله ‌وسلم چگونه با نزول آیات شریفه قرآن و تشکیل حکومت اسلامی‌ و امامت علی عليه‌‌السلام شما را به کجا رساند. حال چگونه است که این‌ها را فراموش کرده‌‌اید؟» حرکت فرهنگی حضرت فاطمه سلام‌ الله ‌علیها به گونه‌‌ای بود که اگر لازم می‌‌شد، در مسجد حضور پیدا می‌‌کردند و برای مردان و زنان خطبه می‌‌خواندند، البته در نهایت حیا و پوشش و عفاف.

در عرصه‌ی اقتصادی نیز، حضرت فاطمه سلام ‌الله ‌علیها اداره و سرپرستی، سرزمین 10 هزار هکتاری فدک را به عهده داشتند، که بسیاری از مردم مدینه از آن سرزمین ارتزاق می‌‌کردند.

در عرصه سیاست، حضرت فاطمه سلام‌ الله ‌علیها مبارزه سیاسی داشتند؛ هم مخفیانه و هم آشکار. نمونه آن وصیت‌ ایشان بر شبانه غسل دادن و تشییع و دفن شبانه و مخفی ماندن قبر ایشان است که همه مظهر یک مبارزه سیاسی بود. مبارزه آشکار ایشان در ناله‌‌های پرسوز و گداز بعد از رحلت پدر بود. رویارویی حضرت با خلفا، احقاق حقوق و... همه این‌ها مبارزه سیاسی حضرت فاطمه سلام ‌الله ‌علیها در زمان خودشان بود. این که در مسجد خطبه فدکیه خواندند، در واقع اتمام حجت بر مردم بود.

پس اگر ما مدعی فرهنگ فاطمی‌ هستیم باید در این عرصه گام برداریم و یک حرکت جهادی داشته باشیم و اولین گام را هم با خودسازی خویش آغاز کنیم، چرا که خودسازی دستور قرآن کریم است و همت و اراده بلند می‌‌خواهد. در بعد اجتماعی معنای حرکت جهادی در گفتار رهبری به این معناست که ما طلبه‌‌ها باید افق دید مردم را بلند کنیم و بالا ببریم.

ما در دنیای امروز در یک فضای دو قطبی به سر می‌‌بریم؛ فضای واقعیت و  فضای مجازی. باید توجه داشت زندگی کردن و تبلیغ در فضای واقعیت خیلی مهم‌‌تر است و اکتفا به تبلیغ در فضای مجازی کافی نیست. تکلیف فرد فرد ما طلبه‌‌ها، اصلاح از درون خانه و خانواده است. بعد از آن به تکلیف خود در قبال مردم بپردازید. نباید نسبت به انجام گناه در دور و بر خودمان یا اجتماع بی‌‌تفاوت باشیم، پوشش یک طلبه باید با افراد معمولی فرق کند، چه در محافل و مجالس و مهمانان خودمانی چه در عرصه اجتماع.

از دیگر نکات مورد نیاز مبلّغان می‌‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

الف) دشمن‌شناسی و شناخت شیوه‌‌های مقابله با دشمن.

ب) احیاء امر به معروف و نهی از منکر: امام صادق عليه‌‌السلام می‌‌فرمایند: «شیعه اگر از امر به معروف و نهی از منکر کردن دیگران بترسد، مؤمن نیست و ایمان ندارد. با قرآن مأنوس شوید».

ج) اُنس با قرآن و متون دینی: حضرت فاطمه سلام ‌الله ‌علیها این‌‌گونه معرفی شدند: «کَانَ خلقها بِالقُرآن» هم‌چنین به حضرت زهرا سلام ‌الله ‌علیها گفتند: پیامبر را تعریف کن؛ فرمودند: «کَانَ خلقه بِالقُرآن».

منبع: سخنان خانم دکتر طاهره محسنی در سومین همایش کوثر هدایت.

برگزارکننده‌‌ی جلسه: اداره امور مبلّغان خواهر اداره کل فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات خراسان رضوی

تاريخ: ۱۳۹۴/۱/۱
نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما:
سامانه اعزام مبلغ دفتر تبلیغات سمتا
دوره دانش افزایی خواهران
نقد فرق تصوف و دراویش
تربیت مبلغ خواهران
کارگاه مطالعات سینمایی
زمانبندی امتحانات بینش مطهر
فراخوان جذب، گزینش و ارتقاء رتبه
پاتوق داستان
ایپرسش
دانلود نرم افزارهای مرکز ملی پاسخگویی
فرم ارسال اخبار شما
لینکستان سایت‌های مرتبط
آخرین اخبار سایر خبرگزاریها
  صفحه اصلی  |   گزارش از مطالب  |   درباره ما  |   اخبـــار  |   دانلود نرم افزار 
Copyright © 2010. All rights reserved.
Developed by WebBox Portal